Lysanne Picard2 Diminution de la demande Diminution du pouvoir d’achat Deux marchés distincts L’un répondant aux impératifs du marché L’autre dominé par les cartels
« They had the vision of an organic economy; they accepted the inevitability of bigness; seeing integration as irresistible, they believed that it had to take place under public control and for the general good » (Schlesinger, 1958, p. 86). Les modernistes « The real job of the government […] was to recreate a system of economic democracy as the basis for political democracy, to establish, in other words, the conditions that would make regulation of prices and production unnecessary, since detailed economic planning in a country as vast as the United States was simply incompatible with democratic society » (Hawley, 1966, p. 288). Les décentralistes
Le premier New Deal ( ) Adolf Berle, Raymond Moley, Rexford Tugwell Le National Industrial Recovery Act (NIRA) Vision moderniste Adolf Berle
Le second New Deal ( ) Felix Frankfurter, Benjamin Cohen et Thomas Corcoran Felix Frankfurter et ses Happy Hot Dogs L’influence de la pensée de Louis Brandeis Felix Frankfurter
Lysanne Picard6 It was through Frankfurter and his disciples that the Brandeisian philosophy was to have its greatest impact upon the making of New Deal policy » (Hawley, 1995, p. 284). Louis Brandeis « The god’s in Frankfurter pantheon were Holmes and Brandeis, and like Brandeis, Frankfurter believed in a world of small business, economic independence, and government action to restore and preserve free competition. He agreed, in fact, with most of Brandeis’ assumptions, goals, and prescribed remedies.
Lysanne Picard7 L’alliance entre antitrusters et keynésiens 3 « clans » à l’intérieur des New Dealers Les premiers New Dealers et l’interventionnisme keynésien Le second New Deal et les idées de Keynes 1)Ceux en faveur d’un marché concurrentiel 2) Les planificateurs nationaux 3)Les keynésiens
Les Felix’s Happy Hot Dogs et la Charte Progressisme et libéralisme En 1945, un membre du Congrès américain est allé jusqu’à déclarer que « practically every department is now infested with those who see eye to eye with Frankfurter— the Rasputin of this Administration » (Time, 1962) Lysanne Picard8 Rasputin
Lysanne Picard9 « [...] les pratiques commerciales - qu'elles soient le fait d'entreprises commerciales privées ou publiques - qui, dans le commerce international, entravent la concurrence, restreignent l'accès aux marchés ou favorisent le contrôle à caractère de monopole, dans tous les cas où ces pratiques produisent des effets nuisibles sur le développement de la production ou du commerce et où elles font obstacle à ce que soit atteint l'un quelconque des autres objectifs énoncés à l'article premier (Nations unies, 1948, Art.46) »