Bombardier EN ASIE Août 2014.

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Bombardier EN ASIE Août 2014

Profil Bombardier Inc. Revenus : 18,2 milliards $ Carnet de commandes : 69,7 milliards $ RPA ajusté1) : 0,33 $ Clients dans plus de 100 pays Employés : 76 400 79 sites de production et d’ingénierie répartis dans 27 pays et un réseau mondial de centres de service. Siège social situé à Montréal, Canada © Bombardier Inc. ou ses filiales,. Tous droits réservés 1) Mesure financière non conforme aux PCGR. Voir Mesures financières non conformes aux PCGR à la rubrique Mesures financières non conformes aux PCGR dans la section Sommaire du rapport de gestion du rapport financier de la Société pour l’exercice clos le 31 décembre 2013 pour la définition de cet indicateur.

Profil Bombardier Transport Bombardier Aéronautique © Bombardier Inc. ou ses filiales,. Tous droits réservés Bombardier Transport Bombardier Aéronautique (Exercice clos le 31 décembre 2013) (Exercice clos le 31 décembre 2013) Revenus : 8,8 milliards $ Carnet de commandes1) : 32,4 milliards $ Clients dans plus de 60 pays Présence dans 40 pays2) Employés1) : 38 500 Siège mondial à Berlin, Allemagne Revenus : 9,4 milliards $ Carnet de commandes1) : 37,3 milliards $ Clients dans 100 pays Présence dans 29 pays2) Employés1) : 37 700 Centre administratif à Montréal, Canada 1) Au 31 décembre 2013 2) Définie comme pays avec des employés de BA ou de BT

Une entreprise internationale Employés – Répartition géographique Revenus – Répartition géographique © Bombardier Inc. ou ses filiales,. Tous droits réservés Employés totaux1): 76 400 Revenus totaux2) : 18,2 milliards $ 1) Au 31 décembre 2013 2) Pour l’exercice clos le 31 décembre 2013

© Bombardier Inc. ou ses filiales,. Tous droits réservés

79 sites de production et d’ingénierie répartis dans 27 pays Une présence mondiale 79 sites de production et d’ingénierie répartis dans 27 pays

We have a broad portfolio of products and services Business Aircraft Commercial Aircraft GLOBAL Global 5000 Global 6000 Global 7000 Global 8000 CRJ CRJ700 NextGen CRJ900 NextGen CRJ1000 NextGen CHALLENGER Challenger 300/350 Challenger 605 Challenger 800 Series QSERIES Q400 NextGen LEARJET Learjet 60XR Learjet 70 Learjet 75 Learjet 85 CS100 CS300 CSERIES Customer Support And Specialized Aircraft Customer Services & Support Parts Services Cost-Per-Flight-Hour solutions Specialized Aircraft Amphibious Aircraft Training Services Maintenance Services 7

Business Aircraft Regional Delivery Outlook 20-Year Business Aircraft Deliveries1) [In Units, 2013-2032] WORLD TOTAL 24,000 North America 9,490 Europe 3,900 1,570 Russia & CIS Greater China 2,420 1,200 800 1,340 2,300 980 Latin America Asia-Pacific Middle East Africa India North America Greater China Largest and most mature market for business aviation Accelerating the opening of its airspace for civil aviation Aircraft replacement is important driver of business jet demand in the region Strong economic growth and lower airspace restrictions point to significant growth potential for business aircraft. Europe Rest of world Second largest market in terms of revenues Healthy economic outlook and interregional trade will drive increasing demand for business jets. Given the current economic difficulties, demand is expected to remain weak over the next 1-2 years. Business jet infrastructure including airports designated for business aircraft remains limited in some regions, notably in the Middle East and Africa. Excludes Very Light jets and Large Corporate Airliners Source: Bombardier Business Aircraft Market Forecast 2013-2032

Commercial Aircraft Regional Delivery Outlook 20-Year 20- to 149-Seat Category Deliveries [Units, 2013- 2032] WORLD TOTAL 12,800 740 North America 3,710 Russia & CIS Europe 1,700 Greater China 2,330 480 700 660 1,120 1,360 Latin America Asia-Pacific Middle East Africa India Advanced Economies Demand from North America and Europe will be mostly driven by fleet retirements. North America will remain the largest 20- to 149-seat aircraft market. In the short term, demand will remain slow in Europe due to economic difficulties. Fast-Growing International Markets 57% of aircraft demand to come from major fast-growing markets Barriers and regulatory constraints will loosen in China and Asia-Pacific, stimulating demand. Strong airline competition to sustain demand in Latin America; Political unrest will hamper regional aircraft orders in Middle East and Africa in the short to mid-term. Source: Bombardier Commercial Aircraft Market Forecast 2013-2032

Korean Air to Acquire up to 30 CSeries Aircraft 10 FIRM CS300 + 10 options + 10 purchase rights http://www.bombardier.com/en/media-centre/newsList/details.23375-korean-air-converts-letter-of-intent-to-firm-order-for-bombardier-cseries-aircraft.bombardiercom.html

CSERIES • EXCEPTIONAL RANGE Range from seoul CS100 - 110 PAX - MAX 2,950 NM 3,395 SM 5,463 km CS300 - 135 PAX - MAX 2,950 NM 3,395 SM 5,463 km

The broadest portfolio in the rail industry Rail Vehicles Transportation Systems Services Rail Control Solutions Propulsion & Controls Bogies Light rail vehicles Metros Commuter trains Regional trains Intercity trains High speed trains Locomotives Driverless Systems: Monorails, Metros, People Movers Light rail systems Metro Systems Intercity Systems E-mobility Solutions Operations and Maintenance Fleet Management Asset Life Management Material Solutions Component re-engineering and overhaul Integrated control systems Automatic train protection and operation Interlocking systems Wayside equipment Services Traction converters Auxiliary converters Traction drives Control and communication Portfolio to match entire range of rail vehicles Full scope of service over the lifetime of a bogie

L’urbanisation, les coûts d’énergie et les enjeux environnementaux continuent à favoriser le transport ferroviaire Tendances mondiales Urbanisation et croissance démographique + Selon l’étude du McKinsey Global Institute1), les 600 villes les plus importantes selon leur PIB représenteront d’ici 2025 près de 65 % du PIB mondial. Ces villes de taille moyenne en croissance rapide et les mégalopoles doivent relever des défis importants de planification urbaine, de contrôle de la pollution et de gestion de la circulation en mettant en place des réseaux de transport en commun urbains et interurbains optimisés. Approvisionnement en pétrole et prix de l’énergie + Une étude2) de l’Union internationale des chemins de fer (UIC) a démontré que le transport sur rail consomme en moyenne deux à cinq fois moins d’énergie que le transport routier, maritime ou aérien. Des solutions de transport sur rail efficaces et respectueuses de l’environnement offrent le mode de transport requis par les nouveaux comportements en matière de déplacement. Sensibilisation à l’environnement + L’UIC a mené une étude montrant que le transport sur rail produit trois à dix fois moins d’émissions de CO2 que les autres modes de transport. À mesure que la sensibilisation à l’environnement s’accroît dans le monde et que des règlements sont présentés, les comportements et les investissements continueront d’évoluer vers un mode de transport plus écologique. + = – Indiquent respectivement une tendance favorable, neutre ou négative dans les segments de marché où nous livrons concurrence 1) McKinsey Global Institute (2012), Urban world: Cities and the rise of the consuming class 2) UIC (2012), High-speed rail – Fast track to sustainable mobility

Delivering urban mobility Reference APAC Projects – Mass Transit Bukit Panjang LRT, Singapore INNOVIA APM 100 System CITYFLO 550 train control 2008 & 2012 KLIA Link, Malaysia INNOVIA APM 100 System 1998, 2005 & 2011 Kelana Jaya Line, Malaysia INNOVIA Metro 300 System 1998, 2009, 2012 & 2013 Neihu Line, Taiwan INNOVIA APM 256 automated turnkey metro system CITYFLO 650 CBTC train control 2009 Beijing, China INNOVIA Metro 200 System 2008 Yongin, South Korea INNOVIA Metro 200 System CITYFLO 650 CBTC train control 2013

Delivering urban mobility Reference APAC Projects – Mass Transit Shanghai Line 7 & 9, China MOVIA metro 2006 & 2007 Downtown Line, Singapore MOVIA fully automated metro 2008 & 2012 Shanghai Line 12, China MOVIA metro 2009 Delhi metro, India MOVIA metro 2007, 2008, 2010 & 2011 Melbourne, Australia FLEXITY Swift trams & Maintenance 2010 GoldCoast Rapid Transit, Australia FLEXITY 2 LRVs & Maintenance 2010

Delivering urban mobility Reference APAC Projects - Mainline China Railway, China ZEFIRO 380 2009 & 2012 China Railway, China ZEFIRO 250 / NG 250 2007 & 2010 China Railway, China 40 EMU trains 200 km/h 2004 Queensland NGR, Australia 450 cars & Maintenance 2014 Victoria, Australia VLocity DMU & Maintenance 2001, Extension in 2002, 2005, 2009 & 2012 Adelaide, Australia A-City EMUs Maintenance & Refurbishment 2011

Yongin, South Korea INNOVIA METRO 200 SYSTEM Seoul Subway to EverLand, the world’s seventh largest amusement park Revenue service began in 2013 18.5 km double-track alignment 15 stations 30 vehicles Designed to carry 9,257 pphpd 4.5% maximum grade Third rail power distribution Funded through Public-Private Partnership CITYFLO 650 automatic train control Bombardier will provide operations and maintenance services System alignment map: INNOVIA and CITYFLO are trademarks of Bombardier Inc. or its subsidiaries.

Facteurs clés de succès et défis Marché sophistiqué et complexe, où les parties prenantes sont inter-reliés Défis liés aux autorités gouvernementales Cadre – Entente de libre-échange Partenaires locaux – racines locales Innovation technologique pour faire face à la concurrence locale Opportunités de partenariats dans les pays tiers