Prof. Andreas Ladner Cours à choix, trimestre d’hiver 2014 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux 9. Gouvernance multi-niveaux (2)

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
European Commission DG DEV B2 CONDITIONALITY REFORMULATED THE BURKINA FASO PILOT CONDITIONALITY REFORMULATED THE BURKINA FASO PILOT.
Advertisements

What is your connection to the REAL network and why is the REAL Network important to your association? ?
CDISC – Réunion du Groupe Utilisateurs Francophones
GERPISA Eleventh International Colloquium June 11-13, 2003 Paris The Origins and the Limits of the Productive Models Diversity Research questions and research.
Le comparatif des adjectifs Comparing people and things.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014©
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
Michel Morange, Centre Cavaillès, Ens
Prof. Andreas Ladner Cours à choix, trimestre dhiver 2011 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux Le cours.
Prof. Andreas Ladner Cours à choix, trimestre dhiver 2014 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux Le cours.
Axe transversal « Nations, Europe, Monde » (NEM) Claire Dupuy & Virginie Van Ingelgom ISPOLE, Université catholique de Louvain.
D’Erasmus à Erasmus pour tous: analyse du chemin parcouru
External Communication Plan Energy Europe Division March 2009
Infrastructures Working Group Meeting - Brussels, 13 October Comments on the TMN-T first proposal Commentaires sur la première proposition du RTM-T.
Observatory on Local Autonomy
UIPES – 20ème Conférence mondiale sur la promotion de la santé Juillet Institut des sciences de lenvironnement Groupe de recherche environnement.
LOGO IDEAS 4P made a new Olympic logo using the idea of 3 3 countries in the project, a 3 word motto, 3 medals, inside a triangle They worked in pairs.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
1 La promotion de la santé ancrée dans la loi Le mandat de Promotion Santé Suisse est ancré dans la loi fédérale du 18 mars 1994 sur lassurance maladie.
TAX & LAW M EMBRE DU R ÉSEAU E RNST & Y OUNG 25 March 2008 HEC International Business Seminar : Key Factors and Business Location Case Study Tuesday 25.
Français II H – Leçon 1B Structures
The political ecnomy of tourism development in Tolagnaro (Madagascar) Utilization of natural resources in the struggle against poverty Bruno Sarrasin Professeur.
Mes activités.
Prof. Andreas Ladner pmp 2011 Gestion de l’organisation territoriale 2. Comparing countries.
What is the nanotechnology History applications of nanotechnology Conclusion.
Prof. Andreas Ladner Assistant: Nils Heuberger Cours à choix, trimestre d’hiver 2009 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux 2. Le fédéralisme d’exécution.
Prof. Andreas Ladner Assistant: Nils Heuberger Cours à choix, trimestre d’hiver 2009 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux Le cours.
1. THE RELATIVE PRONOUN “QUI”. The relative pronoun qui is a subject pronoun. It may refer to people or things, and corresponds to the English pronouns.
Laboratoire des outils informatiques pour la conception et la production en mécanique (LICP) ÉCOLE POLYTECHNIQUE FÉDÉRALE DE LAUSANNE 1 Petri nets for.
General theme Plurality of science for interdisciplinarity and policy making. Theoretical findings from analyses of sustainable development in agriculture.
DEMOCRACY, CITIES AND DRUGS II Thematic Platforms Presentation DRUG USE AND WOMEN SPECIFICITES IREFREA Italy Presentation Présentation IREFREA Italy develops.
Prof. Andreas Ladner Cours de base automne 2010 Politique et Institutions 6.3 Votations, participation et choix électoral.
Swiss politics and political institutions: Lijphart Prof. Dr. Andreas Ladner iMPA 2011.
Les Pronoms Objet: indirect et direct Rachel Mojdehbakhsh AP French - 2.
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
Talking about people’s activities Les normes: Communication 1.2: Comparisons 4.1:
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
Epistémologie du Web social Epistémologie du « web social » 1er Semestre 2010 / 2011 Session 03 : introduction théorique.
Prof. Andreas Ladner Cours à choix, trimestre d’hiver 2011 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux 4. Concepts économiques.
Pre-incident planning in Luxembourg
Politique et institutions 4.3 La gouvernance Prof. Andreas Ladner Master PMP automne 2010.
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Depuis Describing how long one has been doing something.
Community development in Quebec Denis Bourque Université du Québec en Outaouais Canada Research Chair in Community Organization Annual Public Health Days,
1 Differentiation: high, forte Integration: high, forte Transnational.
Ile-de-France Presentation by: Victor Edgell. Ma région est Ile-de-France. La région est au nord de la France. La capital est Paris. Paris est aussi la.
Prof. Andreas Ladner Cours à choix, trimestre d’hiver 2011 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux Collaboration et influence des cantons.
Politique et institutions 4.3 La gouvernance Prof. Andreas Ladner Master PMP automne 2013.
ÉCOLE POLYTECHNIQUE CONCOURS 2010 Workshop NSERC scholarship application 23 avril 2015 École Polytechnique.
Prof. Andreas Ladner pmp 2010 Gestion de l’organisation territoriale 2. Comparing countries.
EU Joint Programming: Belgium Expert meeting on EU Joint Programming April 26th 2013.
La mémoire(1): Comment bien travailler
success criteria Remember how to make an international phone call
Welcome everyone.
1 Comités d’entreprise européens d’entreprise européens Europäische Betriebsräte European Works Councils.
Patrizio Grillo Administrateur Principal
A WHITE PAPER ON RURALITY Gérard Peltre, president of R.E.D. 11 June 2015.
Confederation of European Forest Owners Confédération Européenne des Propriétaires Forestiers Family Forestry in Europe – building partnerships on common.
Nous parlons des matières Buts: To be able to give extended opinions on school subjects To express agreement or disagreement.
Nick Brandt, né à Londres [1966] est un photographe, qui photographie exclusivement en Afrique. Un des ses buts est de présenter un document visuel et.
Netwin is supported by the EU Commission in the framework of the Recite II programme Le projet Netwin est soutenu par la Commission Européenne dans le.
AVOIR Quick review of the conjugation of the verb AVOIR  J’ai  tu as  Il/elle a  Nous avons  Vous avez  Ils/ells ont.
ESPON Seminar Krakow, Poland 29-30/11/2011 METROBORDER Cross-border polycentric metropolitan regions Tobias Chilla, University of Luxembourg.
ESIP Conference, Paris, 9 December Le systèmes de protection sociale au regard de la performance économique Les arguments en présence Social Welfare.
Laïcité et fondamentalisme The Christian right believes that separation of church and state is not explicit in the American Constitution, believing instead.
LES MODULES PLAN DE DEVELOPPEMENT PERSONNEL LEADERSHIP ART ORATOIRE.
About INTEGRA The Integrated community, probation and prison services radicalisation prevention approach strives to improve the transition process between.
Leadership Styles Mrs. Keith Main Types of Leadership Styles 1.The Autocratic or Authoritarian Leader 2.The Democratic or Participative Leader.
Transcription de la présentation:

Prof. Andreas Ladner Cours à choix, trimestre d’hiver 2014 Fédéralisme et gouvernance multi-niveaux 9. Gouvernance multi-niveaux (2)

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | EEE et «immigrations de masse»

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | 388: EEE; 580: immigration de masse

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Contre l’intégration»: Non 1992 – Oui 2014 (moyennes au niveau des communes) §§

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Immigration de masse» moyennes par types de communes (toute la Suisse)

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Immigration de masse» moyennes par types de communes SA - SR

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Contre l’intégration»

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Contre l’intégration» (1992 – 2014) par types de communes et région linguistique

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Immigration de masse» correlations (sig.)

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | xénophobie anti EU «la Suisse» limits to growth

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | L’intégration des étrangers (NZZ, )

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Message du CF en 2002

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Fonds sur les routes nationales et le trafic d’agglomération (FORTA)

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | ARE

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Ville et agglomérations

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Projets-modèles

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Les projets modèles

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Un autre exemple

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Projet d’agglomération

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | «Les responsables»

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Pressemitteilung 15. September 2009 Kommunen brauchen Stimme auf Bundesebene DIE LINKE unterstützt ausdrücklich den Vorschlag des Städte- und Gemeindebundes für mehr Mitsprache von Städten und Gemeinden auf Bundesebene. Dazu erklärt das Mitglied des Parteivorstandes Angelika Gramkow, Oberbürgermeisterin von Schwerin: Es wird Zeit, dass die Kommunen sowohl in der Regierung als auch im Parlament ein größeres Gewicht erhalten. Es kann nicht sein, dass Bund und Länder immer wieder Entscheidungen treffen, die die Kommunen auszubaden haben. Ein Beispiel sind wachsende finanzielle Probleme aufgrund wachsender Kosten für Hartz-IV-Bezieher.

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Le problèmes dépassent les 1Les problèmes dépassent les « frontières » de la commune/ville 2Les problèmes dépassent les compétences du canton 3Les problèmes dépassent les compétences de l’Etat

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Solutions!  ad 1: Fusion ou coopération  ad 2 et ad 3: Multi-niveaux Gouvernance

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Multi-level governance “Multi-level (or multilevel) governance is an approach in political science and public administration The concept of multi-level governance has been particularly developed by Liesbet Hooghe and Gary Marks in the early 1990s. Their theory resulted from the study of the new structures that were put in place by the EU (Maastricht Treaty) in Multi-level governance gives expression to the idea that there are many interacting authority structures at work in the emergent global political economy. It "illuminates the intimate entanglement between the domestic and international levels of authority".”

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Literature  Conzelmann, Thomas (2008): A New Mode of Governing? Multi-level Governance between Cooperation and Conflict, in: Conzelmann, Thomas and Smith, Randall (eds.): Multi-level Governance in the European Union. Taking Stock and Looking Ahead; Baden- Baden: Nomos,  Hooghe, Liesbet and Gary Marks (2003): Unravelling the Central State, but How? Types of Multi-level Governance, in: American Political Science Review 97: 2,  Marks, Gary and Hooghe, Liesbet (2004): Contrasting Visions of Multi-level Governance, in: Bache, Ian and Flinders Matthew, (eds.): Multi-level Governance; Oxford: Oxford University Press,  Papadopoulos, Ioannis (2008): Problems of Democratic Accountability in Network and Multi-Level Governance, in: Conzelmann, Thomas and Smith, Randall (eds.): Multi-level Governance in the European Union. Taking Stock and Looking Ahead; Baden-Baden: Nomos,

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Commission européenne

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | The emergence of the concept (Conzelmann 2008) Concerning the EU, the concept had first been discussed in relation to two developments: first, the increasing activity of subnational actors in Brussels (as demonstrated by the opening of subnational ‘embassies’ in Brussels and the erection of the Committee of the Regions in 1992/1994), and second, their greater role in EU policy-making and implementation, as shown most clearly by the 1988 reform of the structural funds. In addition, an increasing number of direct contacts between the subnational authorities and the Commission were observed.

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Conzelmann (2008): Multi-level governance originally was interpreted as an outcome of the simultaneous processes of European integration and regionalisation, both of which led to a diffusion of powers away from the nation state (Hooghe 1996). In its more recent versions, the MLG discourse has begun to address more generally the diffusion of political authority into a less hierarchical and more network- like structure of EU policy-making; often portrayed as ‘new modes of governance’ (NMG).

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | More than unitary solutions in different fields of research

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 |

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Two types of Multi-level Governance

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Human community versus task or policy problems

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Multiniveau - tripartite  Regionalkonferenz Bern  Verein Metropolitanraum Zürich

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Création par une convéntion en : Séance avec Ruth Metzler, Pascal Couchepin et Moritz Leuenberger. Le CF souhaite de donner suite à l’article 50 accepte la proposition de la CdC de créer une Conférence. Auparavant: Estermann, Ledergerber, Leuenberger, l’associations suisse des villes etc. ……..

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | Est-ce que multi-level gouvernance est la solution? Ladner 2013

| ©IDHEAP - | | 04/04/2015 | MLG is not an alternative but rather a complement Hooghe/Marks 2003:235