Atelier de travail Poitiers, les 19 et 20 septembre 2012 Mônica Macedo-Rouet Karine Aillerie.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
What is your connection to the REAL network and why is the REAL Network important to your association? ?
Advertisements

Poser des questions Asking questions.
Exercice #20 1. Quelle est la date aujourd’hui?
Cycle3 – Présentation et Utilisation d’un Shell iTEC
Julien FRAPPIER, Collège Jean Vilar , La Crèche, 79
Aller. Sortez vos schémas dhier. Demadez aux autres: Quest-ce que tu as écrit? Quand on a fini, on sassoit Quand tout le monde a fini le schéma, on va.
Nous finissons Je regarde.. Le Présent Ils vendent.
KM-Master Course, 2004 Module: Communautés virtuelles, Agents intelligents C3: Collaborative Knowledge construction & knowledge sharing Thierry NABETH.
Métadonnées: Harmonisation ou Respect des Différences? David Massart, European Schoolnet Educatec-Educatice, Paris 25 novembre 2010.
© Copyright Showeet.com S OCIAL M EDIA T HINKING.
CHORES WITH FAIRE! Brainstorm: which expressions have we already learned with the verb “faire”??
SCIENTIX, la communauté de l’enseignement scientifique en Europe Scientix is funded with support from the European Commission under Seventh Framework Programme.
Résultats préliminaires de la phase 3 Mônica Macedo-Rouet Karine Aillerie.
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
Talking about people’s activities Les normes: Communication 1.2: Comparisons 4.1:
Mon Ecole WALT: Promote The Cornwallis Academy
Le Comparatif et le Superlatif
Le pluriel des articles, noms et adjectifs
10 Asking the questions “Who?”and “What?” Les normes: Communicaiton 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: How do you say “Who” in French? What.
Atelier de travail Poitiers, les 19 et 20 septembre 2012 Mônica Macedo-Rouet Karine Aillerie.
Qui est présent? Écoutons Les préférences Vocabulaire: les activités Panorama Culturel.
Recycled Christmas Cards for our Comenius Partners! "Edité avec le soutien financier de la Commission européenne. Le contenu de cette publication et l'usage.
A. Le comparatif p.234 Comparative constructions are used to compare people or things. Cet hôtel est aussi moderne que l’autre. This hotel is as modern.
Les Mots Interrogatifs
Scénarios et activités de la phase 4 Mônica Macedo-Rouet Karine Aillerie.
A Expressions de quantité p. 188 In the sentences on the right, the expression of quantity beaucoup (much, many, a lot) is used to introduce nouns. Tu.
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
WALT: GIVE OPINIONS ABOUT MY TOWN
WALT: Recognise and use phrases in the past tense with opinions of leisure activities. WILF: To be able to use opinions in the past tense. You must be.
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
Jeunes, qui êtes-vous? Using reading strategies for comprehension, comparisons, and preparation for Café français.
La Revue: Les verbes – ER. La norm: Comparisons 4.1 Understanding the nature of language What is a « regular verb »? How are regular –ER verbs conjugated?
Les pronoms objets Mme Zakus. Les pronoms objets When dealing with sentences, subjects are part of the action of the verb. In other words, they “ do ”
La mémoire(1): Comment bien travailler
En français, every NOUN has a gender. It is either MASCULINE or FEMININE. It has NOTHING to do with who uses it more, what color it is, etc. It is just.
Irregular Adjectives Not all adjectives are made the same.
To prepare for a discussion on school uniforms in French.
Les verbes réfléchis.
Bienvenue and Welcome to Our French II Live Lesson! We will begin shortly!
FLASH! Power Point Sample. Use FLASH! with any level I put a variety of topics in here so you can see how to make a FLASH! with different levels of learners.
Atelier de travail Poitiers, les 26 et 27 mars 2013
Objectifs: To say what you would like to do and why. To do this we will: refer accurately to the present and future extend sentences by giving reasons.
Warm up From where you live (point A) to KHS (point B), write about minimum of 10 streets that your bus take to get you in school; basically you use few.
Odd one out Cherche l’intrus J’aime jouer au tennis J’aime faire de l’escalade J’aime jouer du piano J’adore jouer du violon J’adore jouer de la flûte.
Welcome everyone.
La banque des vocabulaires éducatifs Mike Collett Vocabulary Management Group
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Le futur proche Français 8-1 – Unité 1.
Français 2, 27 octobre 2014 Ouvrez vos livres á la page 43. Use these sentences to describe your floor plan. What do you get if you cross an alley cat.
Répétez! Bonjour!. Je m’appelle ________. Et toi ? Tu t’appelles comment? Répétez!
Nos établissements scolaires/Our schools Notre regroupement scolaire est composé par une école siège (Escola Básica e Secundária Joaquim Inácio da Cruz.
The Passé Composé Objective: to talk about things we have done on a visit to explain what events happened to speak and write about events in the past.
Lundi 14 septembre Parle-moi de toi! la première activité: Vérifiez les devoirs. dé e st e e g a r d e h b i t e oy ag e doro ns am e ap pe le c o l e.
Many verbs that are irregular in the present also have irregular past participles. Therefore, no rule for formation, you need to memorize them. Each time.
We all ready know two French verbs. What are they?
French 1 Chapter 2 Grammar 2
AVOIR Quick review of the conjugation of the verb AVOIR  J’ai  tu as  Il/elle a  Nous avons  Vous avez  Ils/ells ont.
C’EST - IL EST Page in composition notebook.
Leçon 6: Une invitation. Vocabulaire Être d’accord: to agree Ex: Tu es d’accord (avec moi)? – Oui, je suis d’accord (avec toi). How would you say “we.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
Negative sentences Questions
Lundi 21 septembre Au Boulot! la première activité: faites correspondre les paires! WALT: je vais parler des emplois 1.menuisier 2.comptable 3.secrétaire.
Objective: To be able to understand questions in French. Some will notice patterns for asking questions.
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
Français 12/14/15 Ouvrez vos livres á la page 112. Ecrivez six phrases de sports et activités. What is worse than “raining cats and dogs?” Important(e)
Ministère de la Santé Activité de communication dans un projet H2020 Définition, enjeux de la communication d’un projet européen et usage des réseaux sociaux.
Ma journée. Reflexive verbs: Verbs which need ‘me’ between the ‘je’ and the rest of the verb are called reflexive verbs. Je me lève Je me lave Je me douche.
Unité 2- Leçon C. To talk about THINGS that you like and don’t like J’adore… J’aime… Je n’aime pas… Je déteste…
in French and in English
Transcription de la présentation:

Atelier de travail Poitiers, les 19 et 20 septembre 2012 Mônica Macedo-Rouet Karine Aillerie

Plan 1. Programme de l’atelier 2. Présentation d’iTEC 3. Résultats préliminaires 4. Témoignages d’enseignants DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom2

Qu'est-ce qu'iTEC ?  Un projet de recherche financé par le 7 ème Programme Cadre de la Commission Européenne  27 partenaires, dont 14 Ministères de l’éducation  Le premier pilote à large échelle de scénarios pédagogiques pour la classe du futur

iTEC c’est aussi…  Une communauté d’enseignants DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom4

Organisation DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom5

Comité de pilotage en France  Alain-Marie Bassy (IGAENR)  Michel Reverchon-Billot (CTICE-Poitiers)  Nathalie Terrades (Chargée R.I., DGESCO-A3)  Jean-Loup Burtin (IA-IPR, coord. TICE 1 er degré)  Philippe Potier (chef de projet Usages TIC primaire)  Blandine Raoul-Réa (coord. TICE 2 nd degré)  Rémy Danquin (expert 2 nd degré langues vivantes) DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom6

Équipe-projet DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom7 Responsable Coordinatrice pédagogique Coordinatrice pédagogique Coordinateur technique

Objectifs  Tester des scénarios pédagogiques dans 1000 classes de 14 pays  Développer deux axes : – Pédagogique : scénarios, activités – Technologique: shells, widgets, composer  Identifier les scénarios les plus innovants et les diffuser dans l'ensemble des pays  Orienter les politiques ministérielles

RÉSULTATS DU PREMIER CYCLE D’EXPÉRIMENTATIONS (SEP-DÉC 2011) DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom9

DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom10 2 scénarios : « Collecte de données à l’extérieur » « Collaboration avec des experts »

DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom11 « Collecte de données à l’extérieur » Exemple à l’école de Léognan. Les élèves font les reporters à la fête du livre. Ils collaborent pour produire des exposés, des articles sur le site de l’école et un DVD de l’année.

DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom12 « Collaboration avec des experts » Exemple au collège de Podensac. Les élèves participent à un atelier scientifique hors temps scolaire avec 3 enseignants.

DD/MM/YYYYiTEC - Designing the future classroom13 Ils collectent des données météo dans l’enceinte de l’établissement et les insèrent dans un site de partage du projet Calisph’air. Par visioconférence, ils posent des questions aux scientifiques du CNES à Toulouse.

Échantillon  17 pays participants  279 questionnaires (enseignants) – Dont 30% lithuaniens, 16% hongrois  Profil des enseignants – >20 ans d’expérience (30%) – Participent à d’autres projets (61%) – Utilisent les TICE au moins 1x/semaine (>50%)

Plus-values pédagogiques  Possibilité d’enseigner « différemment » (86%)  Plus d’opportunités de collaboration (80%) – “What I really like are the things we do, well, we’re not alone, by ourselves... We’re in groups, everyone has things to do. If, for example, at the end, we write texts to say who came, when, to say what we’ve done, so it’s with several people... it’s better than being alone and not knowing what to do.” France, Student interview  Plus d’autonomie et d’implication des élèves dans les tâches – “As there is task-sharing in the groups we learn to take responsibility and it becomes easier to exchange information from each other.” Turkey, student interview  Un nouveau rapport enseignant-élève

Difficultés  Problèmes techniques (TC, TeamUp) et d’accès aux technologies dans certains pays  Contraintes de temps et de programme  Autorisations parentales et questions institutionnelles

Bilan et conclusions du cycle 1  Scénarios intéressants car instaurent une nouvelle façon d’enseigner et d’évaluer (80%)  Retours constructifs des pairs  Les élèves participent à l’évaluation  « Je pense implémenter le scénario dans le futur » (53% sûrement, 45% probablement)

Pour plus d'informations The work presented in this presentation is partially supported by the European Commission’s FP7 programme – project iTEC: Innovative Technologies for an Engaging Classroom (Grant agreement Nº ). The content of this presentation is the sole responsibility of the consortium members and it does not represent the opinion of the European Commission and the Commission is not responsible for any use that might be made of information contained herein. DD/MM/YYYY18iTEC - Designing the future classroom WEB: