Quand et Comment l’Utiliser?

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Ce temps est utilisé pour exprimer :  Des émotions  Des volontés (will)  Des expressions impersonnelles  Des doutes mais pas des certitudes  A près.
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Le subjonctif Le subjonctif est un mode --- (une manière de penser).
Le Subjonctif. Le Subjonctif est formé à partir de la troisième personne du pluriel du présent de l’indicatif suivi de: e es e ions iez ent.
 Le subjonctif est un mode verbal qui sert principalement à exprimer la subjectivité.  Il est souvent introduit par que/qu'.  Le subjonctif est le.
Un mode Le subjonctif. ›Un mode.. Pas un temps du verbe comme PC/Imp ›(indicatif, Impératif, conditionnel p. ex.)Impératif ›Sert à exprimer: –un doute,
Le subjonctif. Pourquoi utiliser le subjonctif? Le subjonctif est un mode de verbe qui est utilisé pour décrire des sentiments; des jugements; des émotions.
{ Français Prof. Rachèle DeMéo, M.A., M.Ed. 1 Droits d'auteur / Copyright © 2013.
L’usage du subjonctif  Le subjonctif exprime une:  Opinion  Possibilité  Interprétation  …dont la réalité est incertaine.  Il y a deux propositions.
Transcription de la présentation:

Quand et Comment l’Utiliser? M. Houngblame Presente FRANÇAIS IIIH Le Subjonctif Quand et Comment l’Utiliser? Avec la Participation de ?????? This sample presentation was created in a minimal amount of time and makes use of the designs, transitions, and animations in Microsoft PowerPoint. In the presentation, we created an organizational chart, embedded an Excel chart, and changed the design template. When you’ve finished examining the slides, view the slide show to see the animations, transitions, and movies, and hear the sounds. This first slide uses the Title Slide layout. To add a slide, on the Formatting Palette under Add Objects, click the Slides tab, and then select a layout. Click a placeholder and type your text. PowerPoint automatically formats the text according to the specifications of the design template. For each slide in this presentation, we used the slide layout that best represents the type of information we wanted to include on the slide. Text On the title slide, we used the text placeholders to type “SAMPLE PRESENTATION” as the title and “PowerPoint Basics” as the subtitle. To enter text in a text placeholder, click the placeholder and type the text. The top line of text, “Company Name presents,” is in a text box instead of a text placeholder. When you use text boxes, the text style matches that of the template you’re using, but you’ll need to size and position the text box on the slide yourself. Note that text entered in a text box does not appear in the outline. To add a text box: On the Insert menu, click Text Box. On the slide, drag to create the box. Type the text.

Quand l’Utiliser? Pour exprimer .une volonté,une préférence, une necessite, une emotion, un sentiment, un doute, une possibilité. Conditions requises . Le verbe principal et le verbe subordonné doivent avoir des sujets différents. Sinon utiliser l’infinitif. Je suis content d’être pauvre. . Si le verbe du principal est impersonnel, le sujet du verbe subordonné doit être précis. Sinon utiliser l’infinitif. Il faut que Gerard fasse son devoir. Il faut faire son devoir.

Les types de verbe A- SUBJONCTIF APRES LES VERBES Volonte Preference Necessite Opinion Sentiment Emotion Doute Possibilité demander desirer vouloir souhaiter IMPERS. Il faut Il est necessaire Il vaut mieux NON IMPERS. Avoir besoin etre content etre etonne etre triste avoir peur Il est possible Il se peut Il est douteux

Examples de Phrases VERBES CONJUGUES AVEC LE SUBJONCTIF Attendre que, s’attendre que Faire (prière, souhait) VERBES CONJUGUES AVEC L’INDICATIF .à la forme affirmative(exprime opinion, déclaration, certitude et le verbe espérer) Penser, croire, trouver, dire, admettre, déclarer, être sûr, certain, c’est évident, il est probable, espérer. .à la forme négative ou interrogative on peut avoir le subjonctif.

B-Subjonctif apres certaines conjonctions Condition À condition que, à moins que, pourvu que, à supposer que, que..que, à moins que Temps avant que, jusqu’à ce que, en attendant que Opposition bien que, quoique(although), quoi que(whatever), où que, quel que, quelque..que, pour..que, si…que, tout que, «sans que». But de sorte que, de manière que, de façon que., de peur que, de crainte que, pour que, afin que Cause soit que…soit que, ce n’est pas que…mais Conséquence assez…pour que, trop….pour que, This slide uses the Bulleted List slide layout. We created the list by clicking the placeholder, typing the text, and pressing RETURN to create new bullets. The look of the bullets and the text is defined by the design template. Animations You can keep your presentation lively by animating the way text or pictures enter, exit, or provide emphasis on a slide. On this slide, we applied animation effects to the bulleted text, which causes the bullet points to appear one at a time according to the effect we selected. For this slide we chose to have the text appear from the right at a fast speed, but you can choose from several options. To animate text or pictures: In normal view, select the slide that contains the text or object you want to animate. On the Slide Show menu, click Custom Animation. Under Select to animate, click the text or object you want to animate. Click Add Effect, click the entrance, emphasis, or exit animations you want, and then click OK. To change the order of animations, under Animation order, click the animation, and then click one of the arrows to move it up or down in the list. Select options for timing, direction, and speed. To set additional options, click Effect Options. To see a preview of the animation, click Play. At any time, you can preview the animation for a slide by clicking Animation Preview on the Slide Show menu. You can also view the slide show to see your animation in action.

C-Le subjonctif seul .Très rare Vive Lovett .Peut exprimer la troisième personne du singulier ou du pluriel Qu’elles aillent au restaurant. .Utilisé des fois dans les epressions. Sauve qui peut. This slide also uses the Bulleted List slide layout. After we typed the text, we changed the text and bullet styles by selecting the line of text and then using the Formatting Palette to change formatting as follows: Second bullet. Under Font, change the font name and color. Third bullet. Under Bullets and Numbering, on the Style pop-up menu, click a bullet style. Fourth bullet. Place the insertion point in front of the text and press the TAB key. You can use SHIFT+TAB to decrease the indent. Slide Transition PowerPoint comes with a set of special effects, or slide transitions, that you can use to control the way you advance from one slide to another. It’s easiest to specify slide transitions using the Slide Sorter toolbar that is displayed in slide sorter view. In this presentation, we used variations of the Cube transition to move from slide to slide. To add slide transitions: On the View menu, click Slide Sorter. Select the slides you want to apply the slide transitions to. In the Slide Transition Effects pop-up menu on the Slide Sorter toolbar, click a slide transition, for example, Cube Left. By default, the transition will occur during the slide show at a fast speed when the mouse is clicked. To change these defaults or to add sound to the transition, on the Slide Sorter toolbar, click Slide Transition to display the Slide Transition dialog box. You’ll see the slide transitions in action when you view the show. Click Rehearse Timings to preview the length of time the transition will take.

Subjonctif passe-Subjonctif present .Présent Action de la subordonnée a lieu en même temps ou après l’action principale. Je suis mécontent que tu partes en vacances. Passé L’action de la subordonnée s’est passée avant l’action de la principale. Je regrette qu'ils ne soient pas venus. This slide uses the Organizational Chart slide layout, which includes a placeholder for an organizational chart. To create an organizational chart by using the Organizational Chart slide layout: Double-click the organizational chart icon. Organization Chart opens, with some boxes already in place to get you started. Change the structure as required. You can delete an unnecessary box by selecting it and pressing DELETE. Add a box by clicking the type of relationship you want to create in the toolbar and then clicking the box with which to form the relationship. For example, you can create our chart structure as follows: a. Click one of the subordinate boxes and press DELETE to delete it. b. Click Subordinate, and then click a box on the second tier. Do this twice for each of the two boxes on the second tier. Type the names and titles in the boxes. Color and format the text by selecting it and then clicking options on the Text menu. Color the boxes by selecting them and then clicking options on the Boxes menu. Color and format the connecting lines by selecting them and then clicking options on the Lines menu. When you’re finished creating the chart, on the File menu, click Update and Return to Object in YourPresentation.ppt to insert the chart into the PowerPoint presentation. After the chart is in the presentation, it becomes a graphic that you can move and resize. To edit the chart, double-click it to make your changes in Organization Chart.

Le subjonctif après les pronoms relatifs Livre P. 390 1, 2