Warm up Lesson 10.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
En.
Advertisements

Verbs Verbs Verbs! Mme Van Pelt Français 2.
To identify a verb in its infinitive form
Review of Verbs. What is an Infinitive? (other than my favorite word) An un-conjugated verb Has its endings – ir, er, re Has the “to” attached to the.
Look at the following sentences and tell me if they are in the past or the present tense 1. I go to the swimming pool every Thursday. 1. I go to the swimming.
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
-ER Verbs (Accepter) J’accept Tu accept Il/elle/qui/on accept
L’inversion --another way to make a question.. What are some ways to form a question? Est-ce que... N’est-ce pas? Voice inflection.
French 1101 Chapitre Quatre. Grammar Slides Chapitre 4 – Les espaces.
Chapter 6 lesson 5 Essential Question: How do you make the imperative in French?
} } Le verbe aller aller = to go je vais nous allons tu vas vous allez
Chapitre 5 lesson 9 Essential Questions: How does aller and other verbs of motion look like in the past tense?
The one exception:  All verbs that end in –er are regular, with one exception.  That is aller which means “to go.”
Les verbes en -er. –er 5000 –er verbs !!!  They are called REGULAR verbs because about 5000 verbs have the same endings.  It’s a good idea to learn.
Les verbes qui se terminent en -ER (-ER verbs). French has both regular and irregular verbs. (English does too, for that matter.)
Learning Objectives: To be able to say what you and other people are going to do using the NEAR FUTURE tense.
Warm up Lesson 9.
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
French Verbs! GET PUMPED.
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
The Passé Composé The past tense in French is referred to as the passé composé. It is made up of two parts! You must always have these two parts to create.
Qui est présent? Écoutons Les préférences Vocabulaire: les activités Panorama Culturel.
Leçon 7: Une Boum Unité 3.
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Warm up Do you like the food served at the cafeteria? If not, how would you make the food better and healthy?
J’aime: I like Je n’aime pas: I don’t like
Les verbes réfléchis -au présent -à l’impérative (command) -avec l’infinitif Rouge, Unit 1, Part 1 Page 44.
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
I can things & activities that I like/dislike in detail. 1: I don’t know what the words mean. 2:I know the word meanings but I can’t say how much I like/dislike.
« Mets la table et mange les légumes » CAT – 1 UNITÉ 3-C L’IMPERATIF.
« ALLONS À PARIS » CAT – 2 UNITÉ 2-C L’IMPERATIF.
2 L’impératif  Telling people to do things  Les normes:  Communication 1.2 Understanding the written and spoken language  Comparisons 4.1 Understanding.
Bienvenue and Welcome to Our French II Live Lesson! We will begin shortly!
Identifiez Mon père épluche du fromage pour l’omelette. Récrivez en remplaçant les mots en italique par des mots plus appropriés.
Le octobre. L’emploi du temps Qui est présent? Résumons Les accords/desaccords.
L’IMPÉRATIF. IMPERATIVE is another word for COMMAND. Les impératifs disent aux gens de faire ou ne pas faire des choses. L’impératif commence par le verbe.
La prononciation française Ge gi make a soft jeee sound Ga /Go / G+ consonant harsh G sound généralement génial Manger église gomme goût Géographie gâteaux.
Opinions J’aime Je n’aime pas J’adore Je déteste Je préfère
Le futur proche Français 8-1 – Unité 1.
Subject pronouns usually begin a sentence. They tell what the person or thing is doing. In French they are as follows Je- I nous- we Tu – you (informal)
L’impératif! (Commands).
The PARTITIVE & -IR VERBS
Le Passé Composé How to make the past tense in French…
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
Le passé composé. Le passé composé is a verb tense used to discuss completed events in the past. This tense is composed of 2 words: A helping verb (avoir.
L’impératifL’impératif How to give formal and informal commands (How to order people around)
Leçon 20: Alice a un job Les verbes réguliers en -RE s ons s ez - ent
Chapitre 5 lesson 4 Essential Question: How do you form the passé composé of –ir and –re verbs?
CAT – 1 Unité 3-C L’imperatif
Français I – Leçon 6A Structures demonstrative adjectives passé composé with avoir.
U NITE 7A: E CHAUFFEMENT 1 L E PREMIER OCTOBRE Le mot juste Fill in each blank with an appropriate vocabulary word. 1. M. Tremaine doit ( must ) avoir.
« ALLONS À PARIS » CAT – 2 UNITÉ 2-C L’IMPERATIF.
THE IMPERATIVE Commands Row! Estiell e presentations.
© 2015 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.4B.2-1 Point de départ In Leçon 2A, you learned the pattern of -er verbs. Verbs that end in –ir.
We all ready know two French verbs. What are they?
To give commands and make suggestions.  In order to form the imperative in French, you simply use the tu or vous form of the verb in the present tense.
Mes préférences At the end of this lesson; you will be able to:
Making Purchases Combien en voulez-vous? Je voudrais une livre de tomates. C’est combien, s’il vous plaît? C’est 4 euros.
AVOIR Quick review of the conjugation of the verb AVOIR  J’ai  tu as  Il/elle a  Nous avons  Vous avez  Ils/ells ont.
 L’impératif FSF3U. L’impératif L’impératif is almost the same as the présent but, there are only three forms of l’impératif; Tu, Nous, Vous  We use.
Chapitre 6 – les notes Vouloir Le partitif -ir verbe révision Prendre Boire L’impératif.
L’imparfait Français II H – Unité Préliminaire A Structures.
L’IMPÉRATIF. IMPERATIVE is another word for COMMAND. Imperatives tell people to do or not to do things. The imperative starts with the verb. This is similar.
Put these phrases into 4 categories, and decide on a title for each category. There may be more than one possible answer! boire de l’eau manger des fruits.
Unité 9 : les repas Leçon 35 : Un Client Difficile Ordering food in a restaurant Partie B : les pronoms compléments à l’impératif.
OO LA LA Le passé composé. Le passé composé avec avoir Use a form of avoir & the past participle of the main verb to say that something happened in the.
Learning objective: To understand how to create the past tense in French “Le Passé Composé”
Transcription de la présentation:

Warm up Lesson 10

Fill in the blanks prendre reprendre apprendre comprendre -Qui ____ une café? - Marie et Noé ____ un café. reprendre -Est-ce que vous ____ un dessert? -Non, nous ne _____ pas de dessert. apprendre -Est-ce que tu ____le français? - Oui, j’______ le français. comprendre -Est-ce que les étudiants _____ le professeur? - Oui, ils _______ le professeur. 1.2

En anglais In English, an imperative is a command formed by using the infinitive form of the verb without the word to. Notice that no subject is stated in the imperative form. Do your homework! 4.1

Does the verb form change in English if the command is directed to more than one person? In French, the command forms vary depending on the person to whom they’re addressed. 4.1

The imperative To form the imperative or the command forms, use the tu, nous, or vous form of the present tense verb without the subject. Notice that for –er verbs, including aller, you drop the –s at the end of the tu form. Tu écoutes Paul. Écoute Paul! Listen to Paul! Nous écoutons Paul. Écoutons Paul! Let’s listen to Paul! Vous écoutez Paul. Écoutez Paul! Listen to Paul! (plural)

The imperative For –ir and –re verbs and verbs that aren’t regular –er verbs, the spellings of the command forms don’t change. Tu fais tes devoirs. › Fais tes devoirs! Nous attendons le bus. ›Attendons le bus! Vous finissez votre dîner. ›Finissez votre dîner!

The imperative To make a command negative, put ne before the verb and pas after it. Regarde la télé! ›Ne regarde pas la télé!

Écoutons Tout le monde parle à Sabine! Écoute chaque phrase et indique si a.) c’est un order ou b.) ce n’est pas un order. 1.2

À la suisse In Switzerland as well as Belgium, you’re more likely to hear the words déjeuner for breakfast, dîner for lunch, and souper for dinner.

Tu gardes (are babysitting) tes nièces et tes neveux Tu gardes (are babysitting) tes nièces et tes neveux. Donne des ordres pour dire ce qu’ils/elles doivent faire ou ne pas faire. Maxence, ne (prends / prenons) pas le bol! Patrice, (finis / finissons) tes devoirs, s’il te plaît! Marc et Jean-Paul, ne (fais / faites) pas de bruit (noise)! Karine, ne (manges / mange) pas de chocolat! Frédérique et Adèle, (donne / donnez) les assiettes à Ludo! Ne (perdons / perdez) pas vos cuillères! Marie-Josée, (choisissez / choisis) une paper, s’il te plaît! Les enfants, ne (regardez / regardes) pas la télé! Jean-Paul, ne (dérange / dérangez) pas ta soeur! (Commençons / Commencent) à manger! 1.2

Donne des suggestions à tes amis, d’après ce qu’ils disent. Je n’ai pas très faim. Nous aimons beaucoup la musique. Il fait beau aujourd’hui. J’ai un examen demain. Je veux faire du sport. Nous avons envie de boire quelque chose. 1.2

Flash Culture A menu à prix fixe allows the customer to choose from a limited number of menu items for a fixed price. The menu à prix fixe might have a choice between two appetizers (hors d’oeuvres/entrées) another choice between 3-4 main dishes (plats principaux), followed by a choice between either cheese (fromage) or dessert (dessert). Do you know of any restaurants in your area that offer a menu à prix fixe? 4.2

Group project In small groups you will create posters listing commands in French. Decorate your poster and use all three forms of commands. Be creative and use vocabulary from other chapters.