1 3.4 Microprocesseurs et bus 3.4.1 Microprocesseurs © Béat Hirsbrunner, University of Fribourg, Switzerland, 6 December 2006.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
2. 2 Linterrogation 1.The simplest and most common way to ask a question in French is by using intonation, that is, by simply raising ones voice at the.
Advertisements

What is the time Mr. Wolf? LObjectif At the end of the lesson, you will be able to: 1.Say quarter past and quarter to the hour.
How to play Divide class into 2 teams Teams take in turns to pick a number, read the word aloud & identify the word class and decide if they want to keep.
Primary French Presentation 2 Saying How You Are.
L’accord des adjectifs
Les pronoms sujets et être
Je/j tu il elle nous vous ils elles I you he she we you they Les sujets (je, tu etc…)
What is the time Mr. Wolf?.
What is the time Mr. Wolf? LObjectif At the end of the lesson, you will be able to: 1. Ask someone the time in French. 2.Say the time in French: the.
Limparfait et le passé composé. Completed action Completed action Specific action or event at specific point in past Specific action or event at specific.
Les Adjectifs Possessifs: Une léçon avec Mme Gareau
avoir = to have être = to be
Making expressions negative To make a simple negative, use NE and PAS around the verb. If there is a subject pronoun in the sentence, the verb will be.
Eri Prasetyo Universitas Gunadarma
Introduction à Linda Béat Hirsbrunner References Nicholas Carriero, David Gelernter : "Linda in context", Communications of ACM, vol. 32 (n° 4, April 1989)
3.3 Circuits logiques à mémoire Bascules (latches)
3.2 Circuits logiques de base
Negatives. How do you make something negative? Ne... Pas around the verb. – (ne pas sandwich)
Adjective or noun + preposition + infinitive. Most adjectives and nouns take de before a following infinitive Tu étais surpise d’entendre la vérité? C’est.
LE FUTUR #1- Take the infinitive… MANGER FINIR JOUER ECRABOUILLER CHANTER APPLAUDIR DANSER ROUGIR.
INDUCTEL V1.0 Zones de dialogue Dialog areas Etiquettes productiques: zones de dialogue Automated tags: dialog areas.
QUI et QUE (QU’). Un pronom relatif allows us to __________ deux phrases ensemble quand il y a de la _________________________________ in ______________SENTENCES.
Voici une liste de mots FLASH! Lis les aussi vite que tu lis ton nom 
VOICI UNE LISTE DE MOTS FLASH! LIS LES AUSSI VITE QUE TU LIS TON NOM Mots de haute fréquence pour la troisième année – un Power Point pour pratiquer et.
VOICI UNE LISTE DE MOTS FLASH! LIS LES AUSSI VITE QUE TU LIS TON NOM Mots de haute fréquence pour la sixième année – un Power Point pour pratiquer et développer.
Forming questions in French
Interro: Chapitre 3 Choose the adjective that does not belong. 1. bruns blancs marrants blonds 2.noir gentil vert bleu 3.méchant sympa gentil génial.
The Passé Composé Tense Look at the following 3 sentences. Ali played football. Ali did play football. Ali has played football. What do they have in.
Un programme Algorithme permettant au processeur de s'alimenter:
A possessive adjective is an adjective which shows In English, it would be equivalent to: possession. myyourhis/herourtheir.
2 La négation Les normes: –Communication 1.2 –Comparisons 4.1:
L’Heure To ask what time it is in French, say: – Quelle heure est-il? To respond, say: – Il est... heure(s). – Ex: 02h00 Il est deux heures. 04h00 Il est.
WALT: GIVE OPINIONS ABOUT MY TOWN
CAT – Level 2 Unité 2 - En voyage le Passé Composé.
Qu’est-ce que c’est ? C’est un... When a noun is masculine, you’ll use UN as an article. You’ll also refer to it as “il”.
Nous avons une grande famille.
La mémoire(1): Comment bien travailler
Google voice assignment major assessment Qu’est-ce que je fais tous les jours?
Subject Pronouns Objectives : To explain and practise the pronouns.
Les pronoms sujets Singular subject pronouns. Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.2  Les questions essentielles:  What is a subject pronoun?
Odd one out Cherche l’intrus J’aime jouer au tennis J’aime faire de l’escalade J’aime jouer du piano J’adore jouer du violon J’adore jouer de la flûte.
How is it conjugated in the present tense?
Français Deux LES QUESTIONS?????.
VOICI UNE LISTE DE MOTS FLASH! LIS LES AUSSI VITE QUE TU LIS TON NOM Mots de haute fréquence pour la Deuxième année – un Power Point pour pratiquer et.
Commande d’actionneurs à l’aide d’un microprocesseur
Journal – le 24 novembre Décrivez la salle de classe. List as many classroom vocab words as you can remember. (Put all written activities in your journal.
Les couleurs.
What’s the weather like?. Look at the verb phrase fait-il above Turn it around and you have il fait The phrase Il fait can be used to describe lots of.
Comparaison Culturel Tips and tricks. 1 st things 1 st Know the general instructions before the test! You will have 4 minutes to read the topic and prepare.
Révision: p60-61 dans le cahier
Tout à propos de moi!. Partie 1 Mon nom est Jennifer Bastarache. J‘ai 25 ans. Je mesure 5 pieds et 7 pouces. J’ai les cheveux blonds. J’ai les yeux bleus.
AVOIR Quick review of the conjugation of the verb AVOIR  J’ai  tu as  Il/elle a  Nous avons  Vous avez  Ils/ells ont.
RozoFS KPI’s edition /04/2014. © Fizians Ce document ne peut être reproduit ou communiqué sans autorisation écrite. 2 RozoFS high level architecture.
La Météo. Learning objectives  Learn to recognise and name the different types of weather.  To be able to produce a weather forecast  Remember at least.
Questions essentielles: Quel jour est-ce?/Quelle est la date? Objectif: Je peux utiliser le jour et la date. Devoir: Étudiez QUIZ prochain: Unité 3 totale.
Making PowerPoint Slides Avoiding the Pitfalls of Bad Slides.
The cancer is a deadly disease, it starts when cells in the body begin to grow out of control and multiply too much. Cancer can start almost anywhere in.
Les Couleurs.
Dans ma maison il y a… In my house there is…
Les mois.
Francais 4 Chapter 4 Grammar 1
mardi, le douze septembre
Les questions et les mots interrogatifs
in French and in English
Essai
Making PowerPoint Slides Avoiding the Pitfalls of Bad Slides.
Lequel The Last Part.
How do you say I like and I don’t like in French???
Transcription de la présentation:

1 3.4 Microprocesseurs et bus Microprocesseurs © Béat Hirsbrunner, University of Fribourg, Switzerland, 6 December 2006

Bus

3

Largeur de bande d’un bus

Cadencement - Bus synchrone Hypothèse T x = 25 ns Temps nécessaire pour le changement d'un signal = 1 ns Lecture de la mémoire après que l'adresse soit stabilisée sur le bus ≤ 40 ns Conditions (pour une lecture) (T 1 - T AD ) + T 2 + (0.5*T 3 - T DS ) = 46.5 ns ≥ 40 ns (0.5*T 1 - T M ) + T 2 + (0.5*T 3 - T DS ) = 37 doit suffire pour que les données soient disponibles sur le bus après l'activation de MREQ et RD

Cadencement - Bus synchrone

Cadencement - Bus asynchrone

Arbitrage du bus

9 … pas du tout trivial … / … gar nicht trivial …

Divers modes fonctionnels d’un bus A «block read transfer» of 4 words takes 6 cycles instead of 12 (= 4*3 cycles as in « fig », at least if the first word can be read in 40 nsec and the following ones in 25 nsec !)

Divers modes fonctionnels d’un bus 1.An I/O device asserts IRx 2.The Interrupt controller 8259A asserts INT (INTerrupt) 3.When the CPU is able to handle the interrupt, it asserts INTA (INTerrupt Acknowledge) 4.The Interrupt controller 8259A transfers the needed information to the CPU