Exposition Toxico-cinétique Étapes … Toxico-dynamique.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
2. 2 Linterrogation 1.The simplest and most common way to ask a question in French is by using intonation, that is, by simply raising ones voice at the.
Advertisements

Les pronoms compléments
Asking and Telling Where Someone Is From Page 6. Tu es de Paris? Oui, je suis de Paris.
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns

4 Avoir Les normes: –Communication 1.2 : Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1 : Understanding the language through making comparisons.
Les expressions de quantité
THALES Communications Les informations contenues dans ce document sont la propriété exclusive du Groupe THALES. Elles ne doivent pas être divulguées sans.
Le pronom en. What does it do? En is a french object pronoun that is used to replace many expressions dependent on quantity En mostly refers to things.
2 Linterrogation La norme: Communication 1.2 –Understanding the spoken and written language Les questions essentielles: -How many ways are there to ask.
Talking about your House How to say where things are, what they are like, and to whom they belong.
Celui Le pronom demonstratif. Forms SingularPlural Masculineceluiceux Femininecellecelles Demonstrative pronouns are used with the relative pronouns qui,
Le comparatif des adjectifs Comparing people and things.
Y 12 Irregulars - avoir, être, faire, aller
Tout All you need to know. Weve learned possessive adjectives My in french is __________? Your in french is ___________? His/her/its in french is ________?
Les Adjectifs Possessifs
The vowel sounds [ø] and [œ]. The vowel sound [ø] The vowel sound [ø] in veux is represented by the letter combinationeu. It is pronounced with the lips.
Le français I Chapitre 3. La maison Single-family houses are rarely seen in Paris. They are very expensive because everything is so compact. In the country.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014©
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
Status report SOLEIL April 2008
Comparaison de deux proportions indépendantes
Quest-ce que tu fais normalement en ville? What do you normally do in town? Tous les weekends je vais… Je vais normalement … Je vais souvent…. avec parce.
L ES ADJECTIFS SPÉCIAUX - BAGS Français 1 In French, most adjectives follow the noun that they modify. Par exemple – Elle est une élève intelligente.
un crayon un ordinateur un stylo un taille-crayon.
Interaction homologue & implications de la réussite scolaire: Quel étudiant discuter en dehors de la classe en ligne Peer interaction & implications for.
Systems of Equations. A system of equations is a set of equations that have the same variables. A solution for the system is an assignment of variables.
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
Stress pronouns and possessives
Savoir and connaître both mean to know. They are both irregular verbs. Je ne sais pas!
Une Amie Un Ami Français I.
Le verbe « avoir » The verb avoir means to have. It has irregular forms. jai tu as il a elle a on a nous avons vous avez ils ont elles ont I have you have.
____________________ Pourquoi? L/O: To be able to justify your opinion about school subjects STARTER: Trouve les paires Match the French to the English:
Comparative Genomic Hybridization (CGH)
The Benefits of Technology in the Classroom By: Jennifer Langer.
Discussion, Youth Engagement, and Appreciation of Diversity Kelly Campbell 1, Linda Rose-Krasnor 1, Michael Busseri 1, Mark Pancer 2 and the Centre of.
Les Questions dInformation. Information Questions Information questions are open-ended. They request new information and cannot be answered with a simple.
EXT: can you translate them too?
Chapitre 4.
Techniques de leau et calcul des réseaux séance 2a Michel Verbanck 2012.
Laboratoire de Bioinformatique des Génomes et des Réseaux Université Libre de Bruxelles, Belgique Introduction Statistics.
L’ensemble microcanonique
Sculpture sur des coquilles doeufs.... La difficulté est de trouver une personne suffisamment aimée pour mériter un tel présent fait de finesse et de.
La pratique factuelle Années 90 un concept médical visant à optimiser les décisions cliniques face aux soins des patients Aujourdhui un concept évolutif,
Mardi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
Darwinisme universel Multiplication Variation Hérédité Compétition.
Le verbe FAIRE au présent
Introduction aux Virus
Quelle est la date? Quel est le plan? 1. Écouter 2. Répéter 3. Enseigner 4. Apprendre Quel temps fait-il? Quel est le but? Le verbe - Etre.
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Its shoere time you learned the conjugation of a stem-changing verb!
T HE VERB FAIRE A very versatile irregular verb You can DO the right thing by MAKING the conjugations of this verb fit the subject!
Youll be content if you learn this content. What is an adjective? What do adjectives do? Are colors adjectives?
6 Le verbe Faire Les normes: –Communications 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding language through comparisons.
Expressing which or what And the whole or the entire and all or every.
Différencier: NOMBRE PREMIER vs. NOMBRE COMPOSÉ
Notes le 12 mai Les verbes en –ir au présent (Regular –ir verbs in the present tense) A second group of regular verbs in French has infinitives that end.
Unité 2 La vie courante Leçon 3 Bon appétit Thème et Objectifs Everyday life in France In this unit, you will learn how to get along in France. You will.
Orbitales “s” Figure:
Français 2: jeudi, le 9 mai, 2013 Activités: Texte p Structure: les pronoms lui, leur Cahier BV p. 141 Activités 7 et 8 Interro 3 formatif Worksheets.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
4 Le verbe Venir et Venir de + l’infinitif Les normes: –Communications 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
THE ADJECTIVES: BEAU, NOUVEAU AND VIEUX 1.
Les adjectifs possessifs
Le verbe Venir Les normes: – Communications 1.2: Understanding the written and spoken language – Comparisons 4.1: Understanding language through comparisons.
The cancer is a deadly disease, it starts when cells in the body begin to grow out of control and multiply too much. Cancer can start almost anywhere in.
Transcription de la présentation:

Exposition Toxico-cinétique Étapes … Toxico-dynamique

Mécanismes de cytotoxicité Génotoxicité Cycle cellulaire/ Stress oxydant Prolifération Epigénétique Signalisation Cellulaire Apoptose / Nécrose Métabolisation Santé mitochondriale Atteintes à la membrane Cytosquelettes

Étude de la Génotoxicité

Test de Mutagenèse : Test Ames (1) Developed by Bruce Ames and his colleagues in the 1970s. Tests the mutagenicity of different compounds Is used by FDA to test many chemical rapidly and inexpensively Uses special bacteria that are very sensitive to many mutagenic agents

Characteristics of mutants strains of S.typhimurium used for Ames Test cannot synthesize histidine. are very susceptible to additional mutations because they lack the normal repair mechanisms found in bacteria. more permeable than wild-type bacteria to external chemicals, including potential mutagens.

Different mutant strains of S Different mutant strains of S.typhimurium with different mutations in their DNA TA 1535 has a base substitution that produces a missense mutation in the gene coding for the first enzyme of histidine synthesis. The mutant enzyme has a proline where a leucine is in the wild-type enzyme. TA 100 is very similar to 1535, but is also supposed to detect a different range of mutagens. TA 1537 has a frameshift mutation (deletion of one nucleotide) in a different gene than is mutated in 1535. TA 1538 has a different frameshift mutation (insertion of one nucleotide) in the same gene that is mutated in TA 1537. TA 98 is similar to 1538 but is supposed to detect more mutagens than 1538 does. TA 102 is significantly different from the others. It has an ochre mutation which means that it has a nonsense mutation. This mutation occurs in the same gene as is mutated in the strain TA 1535.

Test de Mutagenèse : Test Ames (2)

Mise en évidence de la fragmentation de l’ADN sur gel d’agarose

Induction de micro-noyaux Substance génotoxique ADN Fragments chromosomiques ou isolement de chromosomes entiers Migration anormale pendant la mitose Pas d’incorporation dans les noyaux des cellules filles Condensation + Membrane Micronoyaux Visualisation par coloration spécifique et appréciation de leur taux comparé au taux de base

Induction de micro-noyaux

Induction de micro-noyaux

Induction de micro-noyaux

Vit E prévient la production de micronoyaux Prévention partielle quelle que soit la concentration en Zen

Test d’Aberrations Chromosomiques Fusions centriques Cassures

Anneaux Lacunes (Gap)

Induction d’aberrations chromosomiques Mutation Research, 365, 139-149. (2005)

Test de Comète (SCGE) Single Cell Gel Electrophoresis (SCGE) : Technique d’électrophorèse qui permet la détection de cassures de l’ADN (différents types de dommages) sur des cellules individualisées

 Electrophorèse: pH> 13  Neutralisation  Préparartion des lames : Inclusion des cellules dans de l’agarose sur lames de microscope Cellule individualisée  Lyse: Triton X-100, 2.5 M NaCl Nucleide; ADN compact  Déroulement de l’ADN : pH alcalin Nucleoid; ADN relaché  Electrophorèse: pH> 13 Les boucles d’ADN cassé migrent vers l’anode formant la queue de la comète  Neutralisation  Coloration de l’ADN  Microscopie à Fluorescence Analyse (100 comètes) % ADN dans la queue est liée à la fréquence des cassures La Comète

Noyau non endommagé Noyau légèrement endommagé Noyau endommagé Noyau fortement endommagé

Analayse d’image par ordinateur Longueur % ADN dans la queue (% ADN migrant) Moment (ADN migrant x Longueur)

Classe 0 Classe 1 Classe 2 Classe 3 Classe 4

DNA damage (Arbitrary units score) W. Hassen & H. Bacha / 2ème Colloque Euro-Méditerranéen 13-16 Nov. 2006