Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Appellation, Varieties and Brands. How to sell wine on International Markets? 16, July 2007 FAO Working Tour Author : Frédéric JULIA
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Current world export trends
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars International trade Evolution of world wine market
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Wine exports for the 6 leading countries (more than 3 miohl exported in 2005) International trade
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Wine exports of countries with recent rapid growth (under 3Miohl exported in 2005) International trade
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Wine exports for other traditionally exporter countries Pecos Maghreb International trade
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars World market share International trade
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars In such a context, what to choose between appellation, varieties and brands ?
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Yesterday, in the wine business, the concept of « Marketing targeting Consumer NEEDS » had a true meaning. Marketing finds its justification in the diversity of the CONSUMER s NEEDS and DESIRES. Today, in the wine business, it is a total illusion to elaborate a wine marketing strategy based on « Consumer NEEDS ». Marketing targeting Consumer DESIRES should now prevail.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars © Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars « Marketing targeting Consumer DESIRES » Marketing does not create NEEDS. It only, as a main goal, influences DESIRES. DESIRESDEMAND BUT, DESIRE is a fragile concept: For Consumer DESIRES to meet Consumer DEMAND, it is necessary for the client/consumer to: - have purchasing power Pricing policy is a main component of a marketing strategy - have willingness to buyImage of the wine is an individual and collective responsibility
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars © Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars Old World wine-producing countries : To express the terroir To find the consumer that will appreciate it New World wine-producing countries: To understand consumer needs To produce and market the wine that suits his needs Marketing of the Supply based on the AOC, terroir, vintages, work done on vines, wine, ageing... Marketing of the Demand based on origin, variety(ies), taste, security, brand Same buyers « Marketing targeting Consumer DESIRES » - Two different strategies
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014© Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars © Copyright VERTUMNE International & Associés - Mars The basics for Marketing Appellation. Some leading producers define the basic production rules for the Appellation. The representative body submit the proposed rules for approval to the competent authority. When approved, it becomes an obligation for all producers involved in producing and selling the appellation Implementation and Collective marketing budgeting is elaborated by the body representing the appellation They create a body to represent their interests A long and hard process !!! Which needs to regularly adapt to new competition !!