La Révolution impressionniste 1867-1886 Cette révolution a commencé avec un groupe de cinquantaine artistes. Ce groupe a présenté au monde une nouvelle façon de concevoir la peinture.
Tout l'impressionnisme est né de la contemplation et de l'imitation des impressions claires du Japon. -- Ed. et J. de Goncourt, Journal, 19 avr. 1884. Jugglers at the Cirque Fernando 1879: Renoir Still Life with Apples c. 1890 : Cézanne
En réalité l'Impressionnisme est multiple: le terme si critiqué est surtout mauvais parce qu'on l'emploie tantôt dans un sens large, tantôt dans un sens étroit. Il y a l'impressionnisme de Manet qui peint clair. Il y a celui de Manet encore et de Degas qui spécule sur l'emploi d'une nouvelle perspective. Manet Degas
Il y a celui de Pissarro et de Renoir qui se fondent sur le plein air et l'emploi des tons purs. Landscape at Chaponval 1880; Musée d'Orsay; Painted near Pontoise A Girl With a Watering Can 1876 (190 Kb); Oil on canvas The National Gallery of Art, Washington, D.C.
Il y a enfin celui de Monet qui unit une conception lyrique de la vision avec une analyse quasi scientifique des sensations colorées et qui substitue au dessin classique la notation des ombres et des reflets. Toutes ces tendances ont un caractère commun: elles se fondent sur une tentative pour substituer aux conventions de l'école l'analyse des données pures des sens.
Houses of Parliament, London, Sun Breaking Through the Fog 1904 :Musée d'Orsay, Paris Le Parlement, Effet de Brouillard Museum of Fine Arts, St. Petersburg Houses of Parliament, London 1905 : Musée Marmottan, Paris
Edouard Manet Né, 23 janvier, 1832, Paris, France—mort, 30 avril, 1883, Paris It was Manet's decidedly Impressionist ambition, towards the end of his life, to paint open-air pictures in such a way that `the features of the characters would melt into the vibrations of the atmosphere'. In 1880 his poor state of health caused him to spend the summer at Bellevue, on the outskirts of Paris, where he rented a house and while undergoing hydropathical treatment he contrived to paint several pictures according to his plein-air intention, in the garden of the house. Young Girl on the Threshold of the Garden at Bellevue, 1880 private collection
Manet Le Bar aux Folies-Bergère 1881-82; Courtauld Institute Galleries, London
Manet Olympia, 1863 Musée d'Orsay, Paris
Manet On the Beach 1873; Musée d'Orsay, Paris
DEGAS Degas, (Hilaire-Germain-) Edgar (né 19 juillet, 1834,--mort 27 septembre, 1917) French artist, acknowledged as the master of drawing the human figure in motion. Degas worked in many mediums, preferring pastel to all others. He is perhaps best known for his paintings, drawings, and bronzes of ballerinas and of race horses. Les repasseuses (Women Ironing) 1884 Musée d'Orsay, Paris DEGAS
“Race Horses”1885-88 Philadelphia Museum of Art DEGAS
Jockey on a Horse
Dance Class at the Opéra 1872 Musée d'Orsay, Paris
L‘étoile [La danseuse sur la scene] (The Star [Dancer on Stage]) 1878 Musée d'Orsay, Paris
After 1880, Pastel became Degas's preferred medium.
Né 25 février, 1841 – mort 3 décembre, 1919 Pierre-Auguste Renoir Né 25 février, 1841 – mort 3 décembre, 1919 His early works were typically Impressionist snapshots of real life, full of sparkling color and light. Renoir is perhaps the best-loved of all the Impressionists, for his subjects---pretty children, flowers, beautiful scenes, above all lovely women--- have instant appeal, and he communicated the joy he took in them with great directness. “Why shouldn't art be pretty?” he stated.
Renoir était très connu pour ses portraits. Voici un exemple. The Parisian (La Parisienne) 1874 National Museum of Wales, Cardiff
Renoir Alphonsine Fournaise 1879
1881 "The Luncheon of the Boating Party"
On the Terrace 1881 The Art Institute of Chicago Renoir
Renoir Jeunes filles au piano (Girls at the Piano) 1892 Musee d'Orsay, Paris