Anne Parmigiani Une présentation de Kaoru Tanisho et Vincent Leray

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Les pronoms compléments
Advertisements

GERPISA Eleventh International Colloquium June 11-13, 2003 Paris The Origins and the Limits of the Productive Models Diversity Research questions and research.

1 Deepening the EU Sophie, Melita, Claudia, Tuulia, Pia, Ana, Lucas-Louis, Daniel, Daniela, Maria Alessandra.
Grief de classification Classification Grievance.
Collège du Léman Everyone has a right to a their own cultural identity and to engage in their own traditions, provided that they don’t compromise the culture.
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
Le Passé Composé J'ai fini Elle a dansé Il a voyagé
MY. Which ones which? MON (masculine) p ère MA (feminine) m ère MES (all plurals) parents.
Interrogative Pronouns
Interrogative Adjectives Les Adjectifs Interrogatifs.
STEP 1 Bring an object you really like or which is important to you and hide it in your bag.
Talking about yourself
Le verbe être Person Pronoun Verb Je Tu Il/Elle/on Nous Vous Ils/Elles
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
LINTERROGATION LES PHRASES INTERROGATIVES (INTERROGATIVE SENTENCES)
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
Sortez les devoirs-we will go over tomorrow!!!
Catching up with the New Curriculum Steph Hopkins AST in MFL Regional Subject Adviser, London
Naturopea Circonscription de Schoelcher Ecole de Plateau Didier Vendredi 16 mars 2012.
Procédure dappel Appeal process 1(c) RISS / IJHS, 2012.
Starter: Use your vocab sheets and resources in your book to continue this word-chain using French words.
Français 1b OPT Benchmark Oral Exam Begins Tuesday, May 29, 2012.
Interaction homologue & implications de la réussite scolaire: Quel étudiant discuter en dehors de la classe en ligne Peer interaction & implications for.
Asking a question The following words are all common question words:
Infrastructures Working Group Meeting - Brussels, 13 October Comments on the TMN-T first proposal Commentaires sur la première proposition du RTM-T.
MON MA MES MY.
Chapitre 5 Structure. Aller The verb aller (to go) is an irregular verb. Study the following forms. ALLER vais vas j tu il/elle/onva nous allons vous.
The interrogative structure indicates that the speaker is searching for information In other words, we use the interrogative to ask questions.
11C-Fr2 Homework – 29 th January Due: Tuesday 4 th February Write a paragraph about your past work experience using the checklist on slide 2 to make sure.
Le Passé Composé et LImparfait Comparaison. Limparfait You already know the imparfait is used to: Say what was happening (not what happened) Say how things.
Le niveau de vie des étudiants en Europe The standard of living of the students in Europe Observatoire de la vie étudiante / France Padoue Ronan.
Une Amie Un Ami Français I.
DELF Le 12 au 15 avril POURQUOI DELF? Official French language diplomas (DELF-DALF) - Why take the DELF and the DALF ? The Diplôme dEtudes en Langue.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
Talking about yourself
Indefinite articles, plural of nouns
Le système scolaire en France
Youth Involvement - revitalising the Scout Method Participation des jeunes - revitaliser la méthode scoute.
IAFACTORY | conseil en architecture de linformation | | |
PURCHASING PHASE REVIEW Cornerstones of Purchase baseline
Blooms Taxonomy = Levels of learning Top: Active, participative, more emotionally linked The higher they are, the more they will learn Bottom: non-participative.
Lundi onze novembre on va réviser pour une évaluation ( )
La pratique factuelle Années 90 un concept médical visant à optimiser les décisions cliniques face aux soins des patients Aujourdhui un concept évolutif,
14 mai 2003TSTG Barcelona Meeting - Gilbert1 TSTG General Meeting: Configure and Makefile issues Gilbert Grosdidier LAL-Orsay/IN2P3/CNRS & LCG.
Jeudi le 7 novembre. F 3 DUE: Virtual tour in LMS by 7:30 for the 70! DUE: Flashcards also for the 70 today (50 Friday) 1. Poem practice Le dormeur du.
Il est vs. cest. How would you translate these sentences? Cest Pierre. Il est gentil. Cest un ami. Cest un ami français. It is Pierre. He is nice. Its.
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Français I. Une fille française Gabrielle est française. Elle est blonde. Elle est belle. Elle est de Paris.
The political ecnomy of tourism development in Tolagnaro (Madagascar) Utilization of natural resources in the struggle against poverty Bruno Sarrasin Professeur.
Réunion Plasencia Catalogue of varieties cultivated in Europe Working group « varieties » Working group « varieties » –Coordinators : Rosa Bonacho.
The new or evolving “access right” Le nouveau “droit d’accès aux oeuvres” Alain Strowel Professeur Facultés Saint-Louis et Université de Liège, Avocat,
8th International Conference on psychosocial and economic aspects of HIV infection
Leçon 25.
Responsible products via large retail chains in the EU: field reality and development needs Vincent Commenne For the European Network for Responsible.
Fabio Bortolotti THE PERSPECTIVE OF AN ARBITRATOR LE POINT DE VUE D’UN ARBITRE Production of documents – Direct examination and cross examination Production.
When do we use numbers? Why are they important? Why is it important to know numbers in French (or any other language)? Can you think of some REAL WORLD.
1. choose a pen pal from advertisement page 2. follow directions for writing a letter to that person.
1 Learn how to talk about where you are from as well as other people Learn how to ask about other people Definite and Indefinite articles Questions? Module.
Français 2, 29 Septembre 2014 Ouvrez vos livres à la page 20. Faites #26. Why is it important to be on-time for work if you're a computer security specialist?
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Essential Questions How can you express the verb “ to be” in French?
Salut, les copains! French 1, Chapter 1-1.
O WHY IS IT IMPORTANT TO PLAN AHEAD FOR THE FUTURE?
Transcription de la présentation:

Anne Parmigiani Une présentation de Kaoru Tanisho et Vincent Leray Why do firms both make and buy ? An investigation of concurrent sourcing Anne Parmigiani Une présentation de Kaoru Tanisho et Vincent Leray E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

L’auteure Anne Parmigiani Professeur au Lundquist College of Business, University of Oregon, U.S.A. Ph.D., University of Michigan, 2003 M.A., University of Michigan, 2000 Intérets de recherche : Vertical interfirm relationships Technology transfer Firm knowledge and capabilities Firm boundaries The theory of the firm. A travaillé dans l’industrie Métalique (Windfall Products) et dans l’industrie du Carbone (SGL Group) Kaoru E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

L’article Publié dans Strategic Management Journal (Rang 1 classement CNRS) Reçu fin 2004 / Publié en 2006 Kaoru E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

La question de recherche Pourquoi les entreprises pratiquent-elles « concurrent outsourcing » c’est-à-dire : Pourquoi fabriquent-elles un produit et achètent simultanément le même produit sur le marché ? Kaoru E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Rappels sur la TCE Kaoru : On rappelle rapidement que selon l’analyse de la TCE, la décision d’internaliser ou de faire faire sur le marché la production dépend de la spécifité des actifs, de l’incertitude et de la fréquence de la transaction. E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Les hypothèses issues de la TCE H1 tce : - Asset specificity of the good + Good’s volume uncertainty H2 tce : - Concurrently-sourced - Performance uncertainty H3 tce : Kaoru : H1tce : The greater the asset specificity of the good, the higher the percentage of its requirements the firm will produce internally. Therfore, moderately asset-specific goods will be concurrently sourced.  H1 tce : make to protect against supplier opportunism H2tce : The greater the good’s volume uncertainty, the higher the percentage of its requirements the firm will produce internally. Thereforce, goods irth moderate levels of volume uncertainty will be concurrently sourced  H2 tce Make to better able to coordinate and adapt H3tce: the greater the performance uncertainty of the good, the higher the percentage of its reequirements the firm will produce internally. Goods with a moderte level of performance uncertainty will be concurrently sourced  H3 tce : make to align incentives by using authority E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Les hypothèses issues de l’économie néo-classique Good’s volume uncertainty + H2 néo : + + Performance uncertainty H3 néo : Concurrently-sourced Economies d’échelles (for the firm and its suppliers) + H4 néo : Kaoru: H2 Néo: The greater the good’s volume uncertainty, the more likely the good’s volume uncertainty, the more likely the firm will concurently source  H2 néo : make to fully utilitize capacity, buy to gain flexibility H3 néo; the greater the performance uncertainty of the good, the more likely the firm will concurrently source  H3 néo : make to better specify and evaluate, buy to benchmark H4 néo : the greater scope economies for both the firm and tis suppliers to produce the good, the more likely the firm will concurrently source  H4 néo : make to enjoy lower costs, buy to gain lower prices E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Les hypothèses issues de la littérature des capacités de firme Expertise of the firm and its suppliers + + H5 cap : Concurrently-sourced + Good’s technological uncertainty H6 cap : Kaoru : H5 cap : the greater the expertise of both the firm and its suppliers, the more likely the firm will concurrently source  H5 cap : make to leverage competencies / buy to learn from suppliers H6 cap : the greater the good’s technological uncertainty, the more likely the firm will concurrently source  H6 cap : make to understand and interpret, buy to gain diverse views E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Opérationnalisation des variables : variable dépendante Y = X1 + X2 + X3 + X4 + X5 + X6 + Xc +  Y : Le choix du mode d’approvisionnement Evalué par 8 possibilités : « For the past fiscal year, which best describes how you source progressive stamping dies ? » (1) All done internally (either within your plant or from a division which your firm shares a common corporate parent) (2) All purchased from external suppliers Both done internally and purchased from external suppliers : Vincent (3) 0-10% (5) 26-49% (7) 75-90% (4) 11-25% (6) 50-74% (8) Over 90% E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Opérationnalisation des variables : variables indépendantes Mesure Hypothèses testées Asset specificity Market thinness (3 items) H1 tce Volume uncertainty Asking respondents about forecast inaccuracies and unpredictability in volume patternes (2 items) H2 tce, H2 néo Technological uncertainty The likehood that technological change will occur (3 items) H6 cap Performance uncertainty 5 items H3 tce, H3 néo Firm and supplier scope economies 2 items pour l’entreprise et 1 item pour les fournisseurs H4 néo Firm and supplier expertise 4 items pour l’entreprise et 5 pour les fournisseurs H5 cap Variables de contrôle Nombre d’employés, âge de l’entreprise, »powder metal or not », »dummy variables », »similiarity »,

Questionnaires Metal stamping and powder metal firms for production tooling and services Sur 453 envois, 218 réponses dont 193 utilisables. Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Statistiques descriptives Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Corrélations entre les variables Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Les modèles « Ordered Logit » Modèle 1 : La variable dépendante adopte les 8 modes, et est expliquée par toutes les variables indépendantes Pouvoir explicatif du modèle : R² ajusté = 0,375 Modèle 2 : Idem que modèle 1 mais avec deux variables supplémentaires : l’intéraction entre les variables (5a) « Firm scope economies » et (5b) « Supplier scope economies »  testant directement l’hypothèse H4) et l’interaction entre les variables (6a) « Firm expertise » et (6b) « Supplier expertise »  testant directement l’hypothèse H5 R² ajusté = 0,374 Modèle 3 : La variable dépendante adopte trois modes : (1) make, (2) concurrent source, and (3) buy. Les variables indépendantes sont celles du modèle 1 R² ajusté = 0,513 Modèle 4 : Modes de la variable dépendentante Idem que Modèle 3 mais avec les variables indépendantes du modèle 2 R² ajusté = 0,517 Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Les modèles « Ordered Logit » (résumé) Variables dépendantes 8 modes 3 modes (make, concurrently sourced, buy) Variables indépendantes Toutes les variables Modèle 1 R² = 0,375 Modèle 3 R²= 0,513 Toutes les variables + 2 intéractions Modèle 2 R²= 0,374 Modèle 4 R²= 0,517 Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Les modèles « Multinomial Logit » Modèle 5 : Maintenant on ne considère plus que les modes sont sur une échelle continue, mais que les décisions d’acheter, produire en interne ou « concurrently sourced » sont des décisions distinctes. On va donc comparer les choix deux à deux : Make vs Concurrently sourced Buy vs Concurrently sourced Make vs Buy Pouvoir explicatif du modèle : R² ajusté = 0,550 Modèle 6 : Idem que modèle 5 mais cette fois ci on rajoute les 2 variables d’interraction des modèles 3 et 4. R² ajusté = 0,556 Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Vincent E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Résultats et interprétation (1) Kaoru ? E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Résultats et interprétation (2) Kaoru ? E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Limites de l’étude Limites liées à l’échantillon Small manufacturing firms and low levels of technological change No buyer/supplier alliances or other forms of organizing Limites liées à la méthode A cross-sectional survey method - respondent bias Metal forming industry limit government contracting The repondents from the sourcing firms – less accuracy on supplier-related characteristics Kaoru E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Perspectives Extensions of this study can be built on its findings The determinants of the mix of internal vs. external sourcing Different antecedents to the decisions of sourcing mode choice vs. percentage of internal production The performance implications for decision of concurrent sourcing Contractual relation with suppliers Kaoru E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Merci de votre attention Des questions ? E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Annexes E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche

Opérationnalisation des variables : variables indépendantes Mesure Hypothèses testées Asset specificity Market thinness (3 items) H1 tce Volume uncertainty Asking respondents about forecast inaccuracies and unpredictability in volume patternes (2 items) H2 tce, H2 néo Technological uncertainty The likehood that technological change will occur (3 items) H6 cap Performance uncertainty 5 items H3 tce, H3 néo Firm and supplier scope economies 2 items pour l’entreprise et 1 item pour les fournisseurs H4 néo Firm and supplier expertise 4 items pour l’entreprise et 5 pour les fournisseurs H5 néo, H5 cap Variables de contrôle Nombre d’employés, âge de l’entreprise, »powder metal or not », »dummy variables », »similiarity », Vincent .. Slide à améliorer E. Chiapello et P. Gilbert –Master Recherche