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Publié parOswaldo Philippi Neto Modifié depuis plus de 6 années
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Collectes de données pour le calcul des contributions (fonds de résolution)
Jeudi 15 novembre 2018 15/11/2018
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Collectes de données pour 2019
FRU-FRN Données 2017 (n-2) À remettre avant le 15/01/19 Vérifications en janvier-février Notification au 01/05/19 Assiette GDD Données 2018 (n-1) À remettre avant le 15/01/19 Vérifications en janvier Transmis au CRU fin janvier Notification avant le 15/11/19 Méca. garantie Données 2018 (n-1) À remettre avant le 31/03/19 Vérifications d’avril à juillet Notification avant le 15/11/19 Tous les EC Certaines EI Tous les EC Tous les EC Toutes les EI Certaines SF Sont assujettis au reporting et redevables de contributions les établissements agréés au 1er janvier 2019 (même s’ils perdent l’agrément en cours d’année) 15/11/2018
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Mécanismes de garantie (dépôts, titres et cautions)
(Disponible sur eSurfi dans une autre présentation mise en ligne dans le thème « Mécanismes de garantie ») Fonds de résolution Présentation de la collecte 2019 Modalités techniques du dépôt de la maquette Contributions administratives au CRU Un appel de fonds sans collecte de données 15/11/2018
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Contributions ex ante aux fonds de résolution
15/11/2018
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Présentation du FRU et de la maquette 2019 Présentation du FRN
Points d’attention Informations sur les modalités de collecte 15/11/2018
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Collecte de données pour le Fonds de résolution unique (FRU)
15/11/2018
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SRB – Banking Industry Dialogue Meeting SINGLE RESOLUTION FUND
Presenter: Miguel Carcaño Saenz De Cenzano / Ada Ziemyte/ Charlotte Daerden Paris, 15 November 2018
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Three pillars of banking union
The Single Resolution Fund (‘The Fund’) is an essential element of the Single Resolution Mechanism (‘SRM’). Where necessary, the Fund may be used to ensure the efficient application of resolution tools and the exercise of the resolution powers conferred to the SRB by the SRM Regulation (EU) No 806/2014 (‘SRMR‘). The Fund pools contributions raised at national level from credit institutions and certain investment firms within the 19 participating Member States. In 2018, 3315 institutions are in the scope of the Fund. The Fund ensures that the financial industry, as a whole, finances the stabilisation of the financial system. The Fund will be built up during the first eight years ( ) and shall reach at least 1% of covered deposits. SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Where are we in the building of the Fund?
2019 2018 2017 2016 2022 2021 2020 at least 1% of covered deposits 2023 € 24.9 bn By 1 January 2024, the available financial means of the Fund shall reach at least 1 % of the amount of covered deposits of all credit institutions authorised in all of the participating Member States. In 2016, the National Resolution Authorities (‘NRAs‘) transferred to the Fund € 10.8 bn of 2015 and 2016 ex-ante contributions; In 2017, the NRAs transferred to the Fund € 6.6 bn of 2017 ex-ante contributions (after deductions and adjustments); In 2018, the SRB received additional € 7.5 bn in 2018 ex-ante contributions (after deductions and adjustments). SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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How were the ex-ante contributions distributed in 2018?
% of institutions and method applied % of 2018 ex-ante contribution 49% Small credit institutions, investment firms and mortgage institutions Article 10(1)-(7), Article 11(1) of the Commission Delegated Regulation (EU) 2015/63 Small institutions Other calculation methods represent only 4% of 2018 ex-ante contributions 28% Middle-size institutions Art. 8(5) of the Council Implementing Regulation (EU) 2015/81 Middle size 21% Risk Adjusted Contribution Default methodology for large credit institutions and investment firms, and risky small credit institutions Art. 4 – 9, Art. 10(8) and Art. 11(2) of the Commission Delegated Regulation (EU) 2015/63 96% 2% Investment firms (with limited services and activities) and mortgage institutions financed by covered bonds not eligible for lump sum Art. 10(7) of the Commission Delegated Regulation (EU) 2015/63 Other types of calculation methods Risk Adjusted Contribution method represents 96% of 2018 ex-ante contributions As in 2017, the Risk Adjusted Contribution calculation method was applied for 21% of institutions that represent 96% of total 2018 ex-ante contributions SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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2018 scope of institutions ENTITIES IN SCOPE Credit institutions
Some investment firms -185 institutions -3 institutions -29 institutions SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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2019 ex-ante contribution process
October SRB finalised a harmonised 2019 data reporting form January Deadline for transmission by the NRAs of valid data from the institutions to the SRB portal 1 May Institutions are notified of annual contribution amounts 30 June SRF receives 2019 ex-ante contributions 2018 2019 Oct Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul SRB NRAs Responsible for the calculation of ex-ante contributions Remain first point of contact for institutions Sets out data reporting formats and representations used by institutions to report data Assist SRB in collecting data reporting formats and representations Communicates ex-ante contributions to the NRAs (and provides a Master Decision document and Harmonised Annexes) Notify institutions about the SRB’s decision on calculation of ex-ante contributions Manages Irrevocable Payment Commitment (IPC) contracts and collateral Transfer ex-ante contributions collected nationally to the Single Resolution Fund Regardless of the abovementioned distribution of tasks, the SRB works closely with the NRAs in all steps of the process. SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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How will the ex-ante contributions be calculated?
Until 2023, the annual contributions are computed as the sum of weighted BRRD and SRM contributions as defined in Article 8 of the Council Implementing Regulation (EU) No 2015/81 Single Resolution Mechanism level Percentage of annual contributions computed based on the Euro Area level calculations. Bank Recovery and Resolution Directive level Percentage of annual contributions computed based on the national level calculations. SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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How to fix the coefficient considering that:
Target Level Annual Target Level = Total covered deposits in T-1 x coefficient(%) / 8 How to fix the coefficient considering that: objective is to reach at least 1% of the total amount of covered deposits in the euro area by 31 December 2023; covered deposits increased of 2% in and above 3% in 2017; setting the target at 1% of covered deposits does not allow us to reach the expected target by end 2023. In 2016 and 2017, the SRB set the coefficient at 1.05% In 2018, the SRB set the coefficient at 1.15%: 2018 Target Level = Total covered deposits in 2017 x 1,15% / 8 = € 8,1 billion Effect of change in the target level: 13% (coefficient effect: +9,5%, growth of CD: 3,2%) Projection of covered deposits growth is estimated based on: EC Joint Research Centre based on econometric model; and Growth projection/simulation based historical data SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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What data is used in the calculations?
The SRB applies the methodology set out in the Commission Delegated Regulation (EU) No 2015/63 (‘CDR’) and the CIR, which guarantees a level playing field among participating Member States. Data used in the calculation of ex-ante contributions (reference date in most cases: N-2) Source 1. Basic Annual Contribution: Total Liabilities (= Total Balance Sheet) Annual financial statements Own Funds EU COREP Covered Deposits DGSs / Institution Accounting on-balance sheet derivative liabilities Annual financial statements Derivative liabilities (leverage methodology) after floor Institution Deductions (if any) Institution 2. Risk adjustment: Risk Exposure: MREL Not yet included Leverage Ratio EU COREP Common Equity Tier 1 Capital (CET1) Ratio EU COREP Total Risk Exposure (TRE) EU COREP Total Assets (TA) Annual financial statements Stability and variety of funding NSFR Not yet included LCR EU COREP Interbank loans and deposits Will probably be included in 2019 contribution period Additional risk indicators a) Risk exposure on traded debt and equity (out of TRE, CET1, TA) EU COREP - Off-balance sheet nominal (out of TRE, CET1, TA) EU COREP - Derivative exposure (out of TRE, CET1, TA) EU COREP Of which: CCP exposure (risk reducing) Institution - Complexity of business model (Y/N) Not yet included IPS membership and authorisation (Y/N) Institution Extent of previous extraordinary public financial support (Y/N) Institution SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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What data is used in the calculations?
Inclusion of the new risk indicator ‘share of interbank loans and deposits in the EU’ in the risk methodology for the calculation of the 2019 ex-ante contributions. Interbank Loans PILLAR III Interbank deposits 2018 2019 X State of play EU FINREP requirements are fully applied by the 19 countries for the reference year 2017, following the phase-in period However, Less Significant Institutions (LSIs) with total assets below €3bn are not required to fill the relevant FINREP reporting (interbank loans) and so the LSIs with assets between €1bn and €3bn will have to report the data points specifically for the SRB. Contribution period Implication The weights assigned to all indicators would need to be adapted Three indicators will be still missing SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Could an institution predict its ex-ante contributions?
Based on the calculation methodology defined in the CDR, institutions can not fully recalculate their ex-ante contributions. Institutions in the Fund scope with the relevant calculation method applied in 2018 Predictability 50% Small credit institutions and small investment firms Small institutions Institutions can fully estimate their contributions in accordance with Article 10 of CDR Total Assets < €1bn; and Base2 of an institution ≤ €300m Base of institution Lump sum amount base ≤ €50m €1.000 €50m < base ≤ €100m €2.000 €100m < base ≤ €150m €7.000 €150m < base ≤ €200m €15.000 €200m < base ≤ €250m €26.000 €250m < base ≤ €300m €50.000 28% Middle-size institutions Middle size Institutions can partially estimate future contributions in accordance with Article 8(5) of CIR 21% Large institutions Risk Adjusted Contribution Total Assets ≤ €3bn; and Base1of an institution ≤ €300m Total liabilities Lump sum amount part of base < €300m €50.000 €300m < part of base Risk adjusted contribution The main driver of the ex-ante contributions is the size of an institution. On average, institutions eligible for the risk adjustment paid an ex-ante contribution ~ 0.04% of their size (86% of these institutions fall in the range of %). SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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POOLING OF CONTRIBUTIONS TO THE FUND
According to the Intergovernmental Agreement (IGA) of 21 May 2014 between participating Member States on transfer and mutualisation of contributions to the Single Resolution Fund: During a transitional period, the contributions will be allocated to different compartments corresponding to each participating Member State (national compartments). Those compartments will be subject to a progressive merger so that they will cease to exist at the end of the transitional period. The Agreement determines how the Board is able to dispose of the national compartments that are progressively merged. The IGA complements the SRM Regulation Info-graphic originally designed by the Council of the European Union SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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weight factors during the initial period
THE BENEFITS OF MUTUALISATION Available Funding Capacity for a resolution case With an amount of € 25 bn in the SRF, the available funding capacity for a hypothetical resolution case in the average Member State is around €16.64 bn (€18.83 bn for France), without recourse to any alternative funding means (temporary transfer between compartments, external borrowings or LFAs). This amount as of today is really similar from one country to each other - independently of their national compartments. This is the real benefit of mutualising funds and the objective of the Banking Union. weight factors during the initial period Average MS end of Q3 2018 Amounts of financial means available for a resolution case in Q (*) 100% 40% € 0.52 bn + 0% 65% 100% € bn + 0% € 0.27 bn + -- Available Funding Capacity (AFC) € bn (*) Assuming a “hypothetical” resolution in only one concerned Member State (no cross-border resolution), without recourse to any alternative funding means. SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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USE OF THE FUND Liquidity and Solvency purposes
During the resolution planning stage the use of the SRF should not be assumed, as the resolution plans aim to make banks resolvable without recourse to the SRF. Nevertheless, it is acknowledged that in some instances the use of the SRF may be necessary in order to address a funding/capitalisation shortfall. General Conditions to use the SRF Art 67(2) SRMR - The Board shall use the Fund only for the purpose of ensuring the efficient application of the resolution tools (…) in accordance with the resolution objectives an the principles governing (…) Specific conditions for Solvency Liquidity Art 27(7) a) SRMR - the 8% loss absorption is required Art 27(7) b) SRMR - the limit of 5% of total liabilities including own funds of the institutions under resolution applies Art 76 (3) SRMR - It is possible to use the SRF to fund an institution in resolution without being subject to the 8% loss absorption and recapitalization requirement nor to the 5% of total liabilities and own funds (TLOF) limit, when it indirectly results in part of the losses being passed on to the SRF Recital 33 SRMR - No-risk or low-risk liquidity SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Common Backstop to the Single Resolution Fund
The backstop with an adequate size for the SRF will enhance the credibility of the resolution framework and the SRB, for capital and liquidity support Background … Principles … In December 2013, the Eurogroup/ECOFIN Ministers acknowledged that "situations may arise, when the SRF is not sufficiently funded by the banking sector". For this reason, bilateral bridge financing arrangements for the national compartments were agreed for the transition period (so called “Loan Facility Agreements” or “LFAs”) Last resort, from the resolution objective to protect public funds (Art. 14(2)(c) SRMR) Fiscal neutrality in the medium term, the banking sector will ultimately be liable for the repayment of any expenses or losses associated with the common backstop Rules for the use of the SRF should be applied for the access to the Backstop. The provider of the Backstop must be able to make loans within a short timeframe and that the conditions around access are clear and simple. Adequate size, the decision on the size of the backstop is key for the credibility of the Single Resolution Mechanism In December 2015, the Eurogroup/ECOFIN Ministers further agreed that a "common backstop will be developed during the transition period”. Member States confirmed in and that the common backstop shall be fully be operational, at the latest, by the end of the transition period (i.e. 2023). In October 2017, Commission’s communication urges Member States to finalise political negotiations on the common backstop by 2018, suggesting a credit line from the ESM as the most effective option. In June 2018, the Eurogroup/ECOFIN Ministers agreed that "The ESM will provide the common backstop to the SRF” SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Thank you! To be continued… (administrative contributions to the SRB)
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Collecte de données pour le Fonds de résolution national (FRN géré par le FGDR)
15/11/2018
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Fonds de résolution national : cadre général
Une population résiduelle d’environ 80 établissements Établissements dont le siège est à Monaco ou dans l’outre-mer hors UE Succursales d’établissement de crédit de pays tiers Entreprises d’investissement dans le champ d’application de BRRD mais qui ne sont pas rattachées à un groupe sous supervision directe de la BCE Sociétés de financement soumises à la préparation d’un plan de rétablissement Des règles spécifiques pour le calcul et le paiement des contributions Une cible nationale calculée sur la base des établissements relevant du FRN La master decision du CRU ne trouve pas à s’appliquer, des décisions spécifiques du collège de résolution de l’ACPR pour régler les cas particuliers 30% des contributions sont versées sous la forme d’engagement de paiement Perspectives Le FRN doit atteindre 1 % des dépôts couverts des établissements concernés d’ici 2024 9,1 millions collectés en 2018, le FRN devrait compter 70 à 80 millions d’euros au total 15/11/2018
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Fonds de résolution national : collecte de données
Dépendre du FRU ou du FRN est (presque) transparent pour les établissements assujettis Même maquette Excel, mêmes règles de remises, même espace de télétransmission Même date d’arrêté (31 décembre 2017) et même date de remise (15 janvier 2019) Même date de notification (1er mai 2019) Différences : les remises XBRL sont impossibles pour le FRN, seul le .xlsx est accepté Les échanges sur la qualité des données se prolongent jusqu’à début avril 15/11/2018
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Points d’attention sur les données à transmettre (FRU et FRN)
15/11/2018
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Points d’attention FRU-FRN
Informations générales Il est indispensable que les cellules 1A1 à 1A8 soient toutes remplies afin de rendre possible le traitement automatisé des fichiers Exemple : Banque de France 1A5 = Code ISO du pays = FR 1A6 = MFI ID (indispensable pour FRU) = FR30001 1A7 = LEI (indispensable pour FRU) = 9W4ONDYI7MRRJYXY8R34 1A8 = (indispensable pour FRN) CIB = 30001 Indiquer « oui » soit en 1C1 (EC), soit en 1C7 (EI) 1C2, 1C3 et 1C4 ne sont pas applicables en France : « non » / « sans objet » Indiquer « oui » ou « non » pour l’application de traitements particuliers Date de référence : 1E1 : 31 décembre 2017 (sauf agrément en 2018) 15/11/2018
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Points d’attention FRU-FRN
Contribution annuelle de base Est la première étape du calcul des contributions pour tous les établissements 2A1 : Total des passifs (y compris capitaux propres) : données comptables IFRS ou normes FR Ne pas appliquer les déductions à ce montant ! Elles seront prises en compte plus tard. 2A2 : Fonds propres prudentiels (COREP) 2A3 : Assiette de la garantie des dépôts pour l’année de référence (moyenne du montant des dépôts couverts des 4 arrêtés trimestriels de 2017) Sert à déterminer si un établissement est éligible aux contributions forfaitaires et éventuellement à calculer cette dernière 2B2 : Prend automatiquement la valeur « Oui » si l’établissement est éligible aux contributions forfaitaires 2B3 : Un établissement éligible aux contributions forfaitaires peut y indiquer : « Non » : il n’a plus besoin alors de remplir aucune autre information « Oui » : il doit fournir notamment les informations relatives aux dérivés et aux déductions et, le cas, échéant, obtenir une réduction de cotisation de ce fait « Small and risky » : en application de l’article 10 § 8 du règlement délégué, certains établissements éligibles aux contributions forfaitaires pourront être appelés à fournir des données sur les déductions et les risques Fait l’objet d’ajustements pour corriger les différences entre normes comptables S’il y a des dérivés au bilan (2C2) ou hors-bilan (2C3), il doivent être pris en compte dans le calcul des expositions au sens du ratio de levier (2C1) Se référer à la documentation établie par le CRU et aux FAQ pour plus de détails (eSURFI) 15/11/2018
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Cas particuliers : règles de calcul
EI à « agrément limité » Les gestionnaires d’un système multilatéral de négociation qui ne sont pas agréés pour négocier pour compte propre ou pour la prise ferme et le placement garanti les entreprises d’investissement qui négocient pour leur propre compte aux seules fins d’exécuter l’ordre d’un client ou d’accéder à un système de compensation et de règlement ou à un marché reconnu courtier (broker) qui utilise systématiquement un agrément de PSI de « négociation pour compte propre » pour les ordres d’un client : si toutes les opérations sont en « matched principal » si le courtier réalise au comptant des opérations réglés par ses clients au SRD les entreprises d’investissement qui remplissent toutes les conditions suivantes: i) elles ne détiennent pas de fonds ou de titres de clients; ii) elles ne négocient que pour leur propre compte; iii) elles n’ont aucun client extérieur; iv) leurs transactions sont exécutées et réglées sous la responsabilité d’un organisme de compensation et sont garanties par celui-ci. 100 % pour compte-propre ET 100 % via une chambre de compensation SCF, SFH et assimilées Le champ 1C10 est là pour ouvrir le droit à un traitement simplifié et résoudre le problème de la disponibilité des indicateurs de risque 15/11/2018
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Cas particuliers : déductions
Droits à déduction en raison d’activités particulières 1C5 et 3A1 à 3A8 : Compensation 1C6 et 3B1 à 3B8 : Rôle de dépositaire central 3C1 à 3C8 : Actifs ou fonds de clients détenus par une EI 1C9 et 3D1 à 3D8 : Prêts de développement Droits à déduction à portée générale 3F1 à 3F11 : Actifs et passifs intragroupe (IG) IG dans l’UE IG entre établissements dans le même périmètre de consolidation prudentielle (exclut les assurances, etc…) Il n’y a pas d’obstacle au remboursement rapide à l’échéance Ne pas rater une opportunité (3C1 à 3C8, 3F9 et 3F10 sous-utilisés) Ne pas réaliser de déduction « sauvage » Tous les IG ne sont pas éligibles Répondre, le cas échéant, aux questions adressées par le CRU et l’ACPR Constituer une documentation pour une possible vérification ex post 15/11/2018
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Ajustement par les risques
Principes généraux Remplir en cohérence avec les remises prudentielles En présence d’une dispense (waiver), utiliser les données du premier niveau de (sous-)consolidation disponible Les données en pourcentage sont à indiquer en unités : 130,5 % devient donc 1,3050 Cas particuliers 4C1 à 4C7 : actifs / passifs interbancaires En l’absence de données FINREP solo, possibilité d’utiliser des données SURFI solo Ne pas déduire les intragroupes des données solo 4D14 : système de protection institutionnel : non applicable en France 4D17 à 4D19 : soutien financier exceptionnel indiquer « oui » si les conditions suivantes sont remplies à la date de référence : (i) l’établissement fait partie d’un groupe qui a été mis en restructuration après avoir reçu une aide de l’État ou un financement équivalent provenant, par exemple, d’un dispositif de financement pour la résolution (ii) l’établissement fait partie d’un groupe qui est encore en période de restructuration ou de liquidation (iii) l’établissement fait partie d’un groupe qui ne se trouve pas dans les deux dernières années de mise en œuvre du plan de restructuration. 15/11/2018
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Informations sur les modalités techniques de collecte
15/11/2018
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Modalités de collecte Modalités des dépôts de la collecte via ONEGATE
Rapports pour la collecte 2019 : Fichiers collectés Rapport Domaine de collecte Application ONEGATE FDR - fonds de résolution FRU-FRN FRU/FRN FDG - fonds de garantie GARANTIE GDD/GDT/GDC DDR - divers direction de la résolution LDT (jusqu’à la collecte 2018 : arrêté 2017) LDT LDR : à partir de la collecte 2019 : arrêté 2018) CFT ou... LDR 15/11/2018
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Modalités de collecte Généralités Ouverture de la collecte sur le portail ONEGATE le 14 décembre 2018. Remise XBRL Exclusivement pour les établissements FRU Une remise doit concerner l’instance d’un seul établissement Instance XBRL gérée au niveau du portail comme une remise bureautique : extension autorisée : .XBRL : pas d’upload sur la page d’accueil, ni d’en-tête ONEGATE Taxonomie disponible sur le site du CRU Remise Excel Pour les établissements FRU ou FRN Seule extension autorisée : .XLSX Maquette disponible sur le site eSURFI 15/11/2018
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Modalités de collecte Exemples de cas de rejet de la collecte par l’application FONGAR (ACPR) FRU : Remise XBRL Non respect de la règle de nommage (doit commencer par FR+CIB) Exemple : Reporting_fru.xbrl : KO FR30001_Reporting_FRU.XBRL : OK Remise Excel (.XLSX) Absence du champ 1A6 Absence du champ 1A7 Présence de liaison interne (référence à un fichier Excel source en lieu et place d’une donnée) Modification du gabarit du Template (nom des onglets, nombre, utilisation d’un ancien gabarit…). FRN : Réception d’un Template au format XBRL Absence du champ 1A8 Modification du gabarit du Template (nom des onglets, nombre, utilisation d’un ancien gabarit…) 15/11/2018
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Modalités de collecte Flux de la collecte Établissement ONEGATE
Dépôt du Template CRC Envoi au back-end FONGAR Collecte FRU : Analyse feedback et constitution des CRC Collecte FRN : Analyse du Template reçu et constitution du CRC FONGAR (ACPR) Si collecte FRU Récupération des feedbacks Envoi Collecte FRU Batch toutes les 30 minutes : CRC disponible sous 1h30 Portail du CRU (SRB) Conversion Excel –XRBRL Réalisation des contrôles taxonomiques 15/11/2018
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Compte Rendu de Collecte (CRC)
Modalités de collecte Compte Rendu de Collecte (CRC) Disponible sous ONEGATE (cf. guide utilisateur sur le site eSURFI disponible début décembre 2018) Contenu du CRC Récapitulatif de la collecte Template reçu et traité (format Excel ou XBRL-XML) HTML contenant les anomalies recensées lors du traitement de la remise, soit par l’application FONGAR ou par le portail du CRU Exemples de CRC 15/11/2018
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Modalités de collecte Compte Rendu de Collecte
Transmission du CRC en cas de rejet de la remise par l’application FONGAR Transmission du CRC à réception des anomalies détectées par le portail du CRU Les anomalies de type « Filing Rules » sont considérées comme bloquantes par le portail du CRU : Les anomalies de type « Validations Rules » peuvent être de nature bloquantes ou non bloquantes 15/11/2018
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Détail des attendus Mise en place d’une information sur les attendus en terme de reporting Résolution et Mécanismes de garantie Disponible sur le Menu « Gestion documentaire » du portail ONEGATE Initialisation début décembre Mise à jour journalière : avec diffusion aux seuls adhérents concernés par la mise à jour (ex : évolution population, modification d’une date de remise…) Informations disponibles Obligation de remise pour les mécanismes de Résolution et de garantie ; Reporting attendu pour la campagne à venir avec précision sur le type de format et les dates limites de remise Un onglet par campagne Exemple : 15/11/2018
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Une question à poser ? Relire le « Lisez-moi » de l’onglet 1 et les définitions présentes à l’onglet 5 de la maquette. Vérifier que la question ne figure pas dans la documentation préparée par le CRU ou les FAQ préparées par l’ACPR, disponibles sur eSURFI. Écrire à la messagerie commune : Pour les questions « métier » Pour les questions sur les modalités techniques de remise 15/11/2018
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Mécanismes de garantie (dépôts, titres et cautions)
(Disponible sur eSurfi dans une autre présentation mise en ligne dans le thème « Mécanismes de garantie ») Fonds de résolution Présentation de la collecte 2019 Modalités techniques du dépôt de la maquette Contributions administratives au CRU Un appel de fonds sans collecte de données 15/11/2018
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Contributions administratives au CRU
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SRB – Banking Industry Dialogue Meeting SINGLE RESOLUTION FUND
Presenter: Miguel Carcaño Saenz De Cenzano / Ada Ziemyte/ Charlotte Daerden Paris, 15 November 2018
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Ex-ante vs. administrative contributions
The SRB is raising two annual contributions from institutions: 1. Ex-ante contributions to the SRF 2. Administrative contributions to the SRB Purpose To ensure the target level (1% of covered deposits) is reached by 2024 To cover the annual administrative expenditures of the SRB All credit institutions Investment firms, where they are subject to an initial capital requirement and covered by the consolidated supervision of the parent undertaking carried out by the ECB All credit institutions Parent undertakings (incl. financial holding and mixed financial companies) Investment firms and financial institutions, where they are subject to consolidated supervision by the ECB Institutions concerned Consolidation level Solo level Solo level, unless belonging to a group – then consolidated Data used in the calculation Data reported by institutions to the SRB via the National Resolution Authorities (“NRAs”) using the annual SRF Reporting Template Fee factors as reported to the ECB are used. No additional reporting need for institutions Notification by and first point of contact In case of questions The NRAs The SRB Timing Latest by 1 May each year (Art. 13 of DR 2015/63) Q1 The SRB is one of a few EU Agencies (with EUIPO and CPVO) whose administrative expenditures are self-financed (with industry fees)*. * For more information, please refer to a recent study from the European Parliament: SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Collection of administrative contributions in 2019
16th October Decision on the 2019 Budget in Plenary Session Q1 Information letter sent to institutions Contribution Notices (Invoice) sent to institutions¹ 2018 2019 Oct Jan Feb March SRB NRAs ECB Collecting the data from the ECB Calculating the administrative contributions Collecting the contributions from the institutions Supporting the process concerning administrative contributions of the SRB Providing the SRB with data for calculation purposes ¹ Deadline of payment (35 days after invoice is sent) SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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How are the administrative contributions calculated?
Total amount to be raised Cat A Cat B 95% 5% How is the budget allocated? Which institutions fall in each category? Significant entities/groups (SI) Cross-border groups (CBG) Less significant entities/groups (LSI) How are the annual contributions calculated? Annual contribution = minimum fee component (MFC) + variable fee component (VFC) 𝑀𝐹𝐶𝑛= 𝑇𝐴𝑅 ∗ 0,95∗0,10 𝑁 𝐶𝑎𝑡 𝐴 𝑀𝐹𝐶𝑛= 𝑇𝐴𝑅∗ 0,05∗0,10 𝑁 𝐶𝑎𝑡 𝐵 What is the minimum fee component (MFC) for each category? Note: in case institution’s TA ≤ €10 bn, the MFC is halved What is the variable fee component (VFC) for each category? 𝑉𝐹𝐶𝑛=(𝑇𝐴𝑅 ∗0,95 − 𝑖=1 𝑁 𝑀𝐹𝐶𝑖) ∗(0,5∗ 𝑇𝐴𝑛 𝑖=1 𝑁 𝑇𝐴𝑖 + 0,5∗ 𝑇𝑅𝐸𝑛 𝑖=1 𝑁 𝑇𝑅𝐸𝑖 ) 𝑉𝐹𝐶𝑛=(𝑇𝐴𝑅 ∗0,05 − 𝑖=1 𝑁 𝑀𝐹𝐶𝑖) ∗(0,5∗ 𝑇𝐴𝑛 𝑖=1 𝑁 𝑇𝐴𝑖 + 0,5∗ 𝑇𝑅𝐸𝑛 𝑖=1 𝑁 𝑇𝑅𝐸𝑖 ) TA – total assets VFC – variable fee component TRE – total risk exposure TAR – total annual amount to be raised N – total number of entities per cat. MFC – minimum fee component SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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What exactly will happen in 2019 calculation?
Depending on your specific sitiuation, the final amount to be paid in 2019 will consist of the following: 1 Calculation: Calculation of 2019 contribution amounts 2 Settlements: Settlement of the remaining balance from provisional period 3 Recalculation: Recalculation of previous contribution amount due to changes in scope, status and other changes SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Final amount to be paid in 2018
Statistics on 2018 cycle Total amount to be raised in 2018: EUR 94 million Institutions in scope in 2018: 2 729 Less significant institutions (LSIs): 2 605 Significant institutions (SIs), incl. cross border groups: 124 Direct communication sent to institutions: Introduction letter on 10 January 2018 Contribution Notice (Invoice) on 9 March 2018 In 2018, almost 80% of all institutions needed to pay a contribution lower than €5 000 (see statistics below) Final amount to be paid in 2018 x < 0 0% x < 500 8% 500 < x < 1 000 28% 1 000 < x < 2 000 22% 2 000 < x < 5 000 21% 5 000 < x < 12% x > 9% Total 100% SINGLE RESOLUTION FUND 15 November 2018
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Thank you!
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Collectes de données pour 2019
FRU-FRN Données 2017 (n-2) À remettre avant le 15/01/19 Vérifications en janvier-février Notification au 01/05/19 Assiette GDD Données 2018 (n-1) À remettre avant le 15/01/19 Vérifications en janvier Transmis au CRU fin janvier Notification avant le 15/11/19 Méca. garantie Données 2018 (n-1) À remettre avant le 31/03/19 Vérifications d’avril à juillet Notification avant le 15/11/19 Tous les EC Certaines EI Tous les EC Tous les EC Toutes les EI Certaines SF Sont assujettis au reporting et redevables de contributions les établissements agréés au 1er janvier 2019 (même s’ils perdent l’agrément en cours d’année) 15/11/2018
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Nous vous remercions pour votre attention
Des questions ? 15/11/2018
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