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Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert Apprendre à 2 (ou 3,…) est-il.

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1 Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert Apprendre à 2 (ou 3,…) est-il plus efficace qu’apprendre seul ?

2 Tâche Distribuabilité Ouverture... Groupe Nombre Hétérogénéité Genre … Environnement Medium... Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert

3 Tâche Distribuabilité Ouverture... Groupe Nombre Hétérogénéité Genre … Environnement Medium... Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert Variables intermédiaires Explications Participation Argumentation Régulation mutuelle 'Grounding' … 'Eye contact' 'Turn-taking' Explications Participation Argumentation Régulation mutuelle 'Grounding' … 'Eye contact' 'Turn-taking'

4 Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning Shared understanding StructureRegulate Preventive Reactive ?

5 Regulation by the tutor: Group Activity Visualisation Donath et al (MIT)

6 Regulation by the tutor: Group Activity Visualisation Dillenbourg, Wehrle, Ott (TECFA) Donath et al (MIT)

7 Patrick Jermann (CRAFT EPFL) Group self-regulation: Socio-Cognitive Mirrors

8 Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning Shared understanding StructureRegulate Preventive Reactive ?

9 Structuring Dialogues Suthers et al (Hawaii) I agree I disagree Please explain Let me do it Are you alive ? I have an idea > Baker (Lyon), Jermann (EPFL), …

10 Structuring Dialogues Suthers et al (Hawaii) I agree I disagree Please explain Let me do it Are you alive ? I have an idea Baker (Lyon), Jermann (EPFL), … Please explain why you changed the speed value ?

11 Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning Shared understanding StructureRegulate Preventive Reactive ?

12 The «ArgueGraph » script Phase1

13 Phase 2 The «ArgueGraph » script

14 Phase 3 The «ArgueGraph » script

15 Design choices Immediate FB Delayed FB Microworld FB Theories Behavioursim Constructivism Metacognition Phase 4 The «ArgueGraph » script

16 Democracy is when there are elections Even when the president gets 99%? No I mean real elections John (affirmative): Democracy is when there are elections Suzanne (similing). Even when the president gets 99% John (shakes his shoulders): No, I mean real elections Suzanne: … John (affirmative): Democracy is when there are elections Suzanne (similing). Even when the president gets 99% John (shakes his shoulders): No, I mean real elections Suzanne: … Movie Script

17 Democracy is when there are elections Even when the president gets 99%? No I mean real elections John : you are a naive journalist Suzanne: you spent 5 years in Franco jails You task is classify countries as democratic or not John : you are a naive journalist Suzanne: you spent 5 years in Franco jails You task is classify countries as democratic or not « CSCL Script »

18 « » « www. Antarctica.org »

19 Laurent Dubois, EDUNET

20 The «Grid» script

21 [AAAAA…] [BBBBB…] [CCCCC…] [DDDDD…] Script ‘Jigsaw’ [ABCD] …. A A B B C C D D L’équipe reçoit un problème que seul la réunion des quatre compétences permet de résoudre Chaque étudiant se voit assigner ou choisit un rôle (données) et doit s’y former (lectures) L’équipe constinue le travail sur le problème. Les spécialiste de chaque aspect se réunissent pour discuter de leur face du problème [ABCD] ….

22 AUPELF Inforoutes « » « www. UniverSanté.org »

23 Switzerland Lebanon Tunisia Cameroon Cancer Case 1 Case 1 Case 1 Case 1 Case 2 Case 2 Case 2 Case 2 Diabetis Case 3 Case 3 Case 3 Case 3 Case 4 Case 4 Case 4 Case 4 … « » « www. UniverSanté.org » Public Health Issues Berger, A., Moretti, R., Chastonay, Clavien L. P., Dillenbourg, P., Bchir, A., Baddoura, R., Bengondo, C., Scherly, D., Ndumbe, P., Farah, P. & Kayser, B.

24 Maia Engeli’s: Exemple : PHASE X Activités asynchrone: Ecole d’architecture ETH

25

26 « Courseware Design Studio» Adapted from the PhaseX script, M. Engeli, School of Archtitecture, Zurich

27 « Laboratoire d ’Ergonomie »

28

29 Un script est une séquence de phases: A chaque phase, les étudiants ont une tâche précise à faire: délimitée par une échéance un produit à rendre (upload) Spécification de rôles: similaires, complémentaires (JIGSAW), hierarchiques… fixes ou en rotation Diverses formes de groupement: solo, groupe, collectif homogènes ou conflictuels

30 Tâche Rôle Groupe Evaluation Tâche Rôle Groupe

31 Scripting Over-Scripting

32 Collaborative learning Pedagogical engineering

33 Collaborative learning Pedagogical engineering

34 Collaborative learning Pedagogical engineering

35 Collaborative learning Pedagogical engineering

36 Collaborative learning Pedagogical engineering

37 Collaborative learning Pedagogical engineering

38 Collaborative learning Pedagogical engineering

39 Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning StructureRegulate Preventive Reactive ?

40 Scripts integrate multiple learning approaches Distance + Presence Synchro + Asynchro Individual + collaborative + co-operative + collective + competitive Include the tutor

41 SynthèseSynthèse

42 (1) Pédagogies Les technologies éducatives Ce sont des approches très différentes Il y a (eu) des religions On tend vers l’intégration  Ok !

43 (2) Efficacité : Les technologies éducatives: C’est pas génial C’est pas catastrophique C’est ce qu’on en fait  Discours + nuancés

44 (3) Next The disappearing computer


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