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Introduction Activité 38 CDS L. Leduc CDS -IFRES 14 février 2012.

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1 Introduction Activité 38 CDS L. Leduc CDS -IFRES 14 février 2012

2 « Valoriser les ressources externes pour développer des compétences transversales » : choix de ce thème dans le cadre du CDS  Le dénominateur commun à nos cinq exposés du jour  But de la séance  Thématique sous-jacente aux théories du Plan de cours : “ Being an effective learner requires a complex assortment of skills, including time management, the abilities to prioritize and multitask, strategies for studying and learning, the use of technology, social skills, maturity, and responsibility. Not all students possess these abilities, but a syllabus can assist in their development” (Parkes & Harris, 2002)

3 Valorisation des services de soutien à l’apprentissage (1)  “ Available Support Services. We often bemoan the fact that the students do not avail themselves of these services. Perhaps this is because we do not draw their attention to the possibilities. The library is probably the oldest resource, and perhaps still the richest. Identifying collections, journals, etc. which the library has which are relevant to the course would be appropriate. If the institution has a learning center, making the students aware of its services can be of real benefit to students. In today's world computers are becoming almost a necessity. Most campuses have terminals, if not personal computers, available for student use. Many courses have other support services unique to them.” (Altman & Cashin, 1992)

4 Valorisation des services de soutien à l’apprentissage (2)  “University Support Services. First-year students often are not aware that university support services exist (…) such as tutorial services, counseling center, career services, and writing centers, that might help students meet academic or personal goals At first blush, this may appear to be a trivial issue. It is anything but that — when we fail to educate students about services available, we fail to level the playing field that privileges traditional college students at the expense of other groups including racial minorities, immigrants, first generation college students, and students with learning disabilities or psychological issues that interfere with learning” (Slattery & Carlson, 2005)

5 Valorisation des ressources utiles à l’apprentissage  “The resource section is intended to guide students to course resources and encourage their use. Course resources can include published material; individuals, including librarians and other faculty; writing, math or media centres … You might also explain why books and other resources have been chosen and what their relative importance is to the course or discipline” (Grunert, Millis & Cohen, 2008)  “Learning Facilities and resources for students Sometimes students need to be instructed in the use of these resources and how to facilitate educational progress in general or in a specific course :library; learning assistance; laboratory; computer availability; reasons for using resources” (Lowther, Stark & Martens, 1989 )

6 Impacts motivationnels de la valorisation de ces ressources utiles à l’apprentissage

7 La notion de ressources externes au sein de la définition des compétences  “ La compétence est un savoir agir complexe, prenant appui sur la mobilisation et la combinaison efficaces d’une variété de ressources internes et externes à l’intérieur d’une famille de situations ” (Tardif, 2006)  Ressources internes d’un individu : “ ses connaissances multidisciplinaires acquises et intégrées, ses expériences, ses habiletés personnelles et relationnelles, ses qualités ou ses talents particuliers, ses savoir-faire spécifiques, etc. ” Ressources externes : “ recours souvent nécessaire à des ressources financières indispensables, à des outils technologiques-informatiques, à des réseaux de personnes ayant diverses expertises, à des réseaux d’information pertinents ” (Prégent, Bernard & Kozanitis, 2009)

8 Inscrire les ressources externes parmi ses objectifs (acquis) d’apprentissage  Ressources externes : “ de documents, d’outils, d’ordinateurs et, en élargissant la notion de ressources, de la coopération et de la neutralité bienveillante d’autres acteurs (…) Il n’est pas difficile de se représenter les ressources externes, puisque ce sont des objets visibles, parfois engendrés par la nature, le plus souvent produits par les êtres humains pour les aider dans leur action”. “les ressources externes ne sont d’aucune utilité si l’acteur ne sait pas s’en servir, ce qui suppose une connaissance de leurs fonctions, de leurs effets possibles mais aussi du mode opératoire. Il ne suffit pas d’avoir en main un bistouri, un pinceau ou un logiciel pour s’en servir de manière adéquate et efficace” (Perrenoud, 2011)

9 La relation aux compétences transversales, ou aux graduate attributes (1)  Compétences dites transversales :“ dans presque tous les systèmes, on retrouve des compétences telles que savoir communiquer, savoir analyser, savoir chercher et classer des informations ” (Perrenoud, 2011)  “ (ILO) statement can be made at three levels: - the institutional level; - the degree program level; - the course level" (Biggs, 2007)  Graduate attributes : “ skills, personal attributes and values which should be acquired regardless of their discipline of field of study ” (Higher Education Council of Australia, 1992)  “ When you have forgotten everything you were ever told, what is left is education (Anon.)”

10 La relation aux compétences transversales, ou aux graduate attributes (2)  “ il y a plusieurs compétences, chacune étant adaptée à un certain type de ressources spécifiques, des connaissances, habiletés et attitudes pertinentes pour telle famille de situations et qui ne sont pas les même pour une autre famille” (Perrenoud, 2011) 

11 S’attaquer à ces graduate attributes dès le premier bac  “ Graduate attributes should be incorporated into first year for three main reasons. - First, motivation theory shows the value in having clear goals and a defined process towards their attainment (…) - Second, graduate attributes need to be the subject of scaffolded development, and the foundational learning must take place in the first year (…) - Third, we as can benefit from working together as a team across a program’ ” (Sanson, 2009)

12 Les objectifs de cette séance  1. Réfléchir aux façons de promouvoir efficacement le recours à diverses ressources et facilités offertes aux étudiants et de nature à soutenir leurs apprentissages  2. Prendre connaissance de différentes expériences menées par des enseignants soucieux d’inscrire dans leurs objectifs d’apprentissage la maîtrise de ressources externes utiles au développement de compétences transversales

13 Les séances présentielles 2011-2012  Regards croisés sur l’enseignement transmissif en 1er BAC (2): quels critères de qualité pour un exposé magistral ? (21 mars 2012 )  Enseigner à des étudiants non acquis à la matière (23 avril 2012)

14 Les témoignages vidéos sur le site du CDS http://www.cds.auwe.be/

15 Remerciements  Aux participants pour leur appui et leur apport à cette activité  A nos intervenants : J.M. Bouquegneau, F. Close, D. Duchâteau & A.F. Lanotte,G. Devillet, R. Brahy & C. Lejeune


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