To insert your company logo on this slide From the Insert Menu Select “Picture” Locate your logo file Click OK To resize the logo Click anywhere inside the logo. The boxes that appear outside the logo are known as “resize handles.” Use these to resize the object. If you hold down the shift key before using the resize handles, you will maintain the proportions of the object you wish to resize. To insert your company logo on this slide From the Insert Menu Select “Picture” Locate your logo file Click OK To resize the logo Click anywhere inside the logo. The boxes that appear outside the logo are known as “resize handles.” Use these to resize the object. If you hold down the shift key before using the resize handles, you will maintain the proportions of the object you wish to resize. St. John Fisher Online independent learning resources Press the F5 key then press the spacebar each time you want to advance. If you are online the links will take you to further exercises.
Year 12 & 13 grammar revision: To insert your company logo on this slide From the Insert Menu Select “Picture” Locate your logo file Click OK To resize the logo Click anywhere inside the logo. The boxes that appear outside the logo are known as “resize handles.” Use these to resize the object. If you hold down the shift key before using the resize handles, you will maintain the proportions of the object you wish to resize. REFLEXIVE VERBS
These slides are designed to help you to revise the grammar right back to Year 7. They are in French so concentration will be required! The links will work if you are on-line and will provide further help. With thanks to Dr. Tony Simons, University of Reading who did the original slides. Bonne chance et bon travail! To insert your company logo on this slide From the Insert Menu Select “Picture” Locate your logo file Click OK To resize the logo Click anywhere inside the logo. The boxes that appear outside the logo are known as “resize handles.” Use these to resize the object. If you hold down the shift key before using the resize handles, you will maintain the proportions of the object you wish to resize.
Les Verbes pronominaux (Reflexive verbs) Formation Les verbes pronominaux se composent (!!!) d’un : Pronom (me, te, se, nous, vous, se) verbe Le pronom varie avec le sujet du verbe : Exemples : Je me lave, tu te laves, il/elle/on se lave Nous nous lavons, vous vous lavez, ils/elles se lavent.
Au passé composé, plus-que-parfait (c’est-à-dire tous les temps composés), les verbes pronominaux sont conjugués avec ‘être’. Donc, d’habitude, un accord est obligatoire : Elle s’est lav ée Nous nous sommes lavés (des hommes) Nous nous sommes lavées (des femmes)
Mais, regardez les exemples suivants Elle s’est lavé les mains Nous nous sommes brossé les cheveux Elise s’est caché la vérité Où sont les accords ??? Pourquoi n’y a-t-il pas d’accords??? Why are there no agreements here?
Il s’agit de la règle sur le complément d’objet direct (Preceding Direct Object). Le participe passé s’accorde avec le complément d’objet direct (quand le complément d’objet direct précède le participe passé), MAIS PAS AVEC UN COMPLÉMENT D’OBJET INDIRECT QUI PRÉCÈDE LE PARTICIPE PASSÉ.
En anglais on peut dire : I buy him a book/I give him the book En anglais on ne fait pas toujours de distinction entre l’objet direct et l’objet indirect. Mais, dans la plupart des langues, on fait une distinction, par exemple : Je lui donne un livre ≠ je le donne un livre Avec les verbes pronominaux, on suit la même règle. On peut dire : Elle s’est lavée (le pronom réflexif est l’objet direct) MAIS QUAND ON AJOUTE UN OBJET DIRECT (exemple – cheveux), le pronom réflexif devient INDIRECT. Donc : Elle s’est lavé les cheveux
Comparez : Elle s’est lav ée Elle s’est lav é les mains Dans la deuxième phrase, le complément d’objet direct est ‘les mains’, pas ‘s’. ‘Les mains’ suit le participe, donc il n’y a pas d’accord avec ‘les mains’. Le pronom ‘s’ qui était complément d’objet direct dans la première phrase, est maintenant indirect. On ne peut pas avoir deux compléments d’objet direct de forme différente en français. Donc : Nous nous sommes brossé les cheveux Elise s’est caché la vérité
D’autres exemples : S’écrire – elles se sont écrit (écrire à quelqu’un) Se parler – elles se sont parlé (parler à quelqu’un) Se demander – ils se sont demandé (demander à quelqu’un) Etc. etc. Un petit test ??????? ExerciceExercice basé sur Exercices de Style de Queneau
FIN