Marie-Josée Potvin, PhD (c) Programmes de bioéthique Faculté de médecine Université de Montréal.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Primary French Presentation 2 Saying How You Are.
Advertisements

Le système de lalternance à lUniversit é de Waterloo Résumé générale : Une des premiè res universit é s au Canada offrant un programme dalternance Toujours.
By: Reshiga and Pavitra
Conférence Inaugurale de lAssociation Africaine déconomie et Politique de Santé (AfHEA) Accra - Ghana, 10 – 12 Mars 2009 Trends in remuneration and motivation.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Le Corbeau et le Renard par Jean de la Fontaine
Talking about the things you do
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Stratégies pour accroître lutilisation de lévaluation Brad Cousins, Ph.D. Université dOttawa, Canada CaDEA Serie d atelier Yaoundé, Octobre 2010.
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
Finger Rhyme 6 Summer Term Module 6 Culturethèque-ifru2013 May not be copied for commercial purposes.
Passé Composé Teagan Ringstad.
What is the nanotechnology History applications of nanotechnology Conclusion.
Core Module 10 Advocacy: Engaging the Public Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
In order to learn, the brain needs Meaning Emotion Relevance Novelty.
Reaching Out - breaking down barriers and working with all segments of society Ouverture - abattre les barrières et s’ouvrir à tous les segments de la.
© Copyright Showeet.com S OCIAL M EDIA T HINKING.
Start with verb ? in the ? tense Start with verb ? in the ? tense Change the ? of my participe passé with ? Change the ? of my participe.
Le futur: l’usage Francais III.
Gilles Dussault Politiques et gestion des ressources humaines en santé Gilles Dussault Note: I am attaching slides on the conceptual framework for the.
Opportunités d’enseignements et de recherches communes Pascal Briot, MBA, Ph.D. (en soutenance) Fellow, Intermountain Institute for Health Care Delivery.
Outils en ligne pour l’enseignement et l’apprentissage dans les programmes d’études de premier cycle en sciences infirmières du Canada Trousse d’outils.
DES EXPRESSIONS AVEC LE FUTUR SIMPLE. I. PRESENT TENSE Si = if To tell what will happen if something else happens, use: Si + present tense, future tense.
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
Canada’s IE Strategy Stratégie du Canada en EI Canadian Association of Graduate Studies ◊ Association canadienne pour les études supérieures Oct

Le pluriel des articles, noms et adjectifs
EPRUS Etablissement de Préparation et de Réponse aux Urgences Sanitaires.
Adéquation « recherche appliquée et activités d ’apprentissage et de formation» par Jean Barbeau, directeur général Cégep de Saint-Hyacinthe en collaboration.
“Regional Cooperation for e.Government Capacity Building” Fifth Caribbean Ministerial Consultation on “Regional Cooperation for e.Government Capacity Building”
Community development in Quebec Denis Bourque Université du Québec en Outaouais Canada Research Chair in Community Organization Annual Public Health Days,
WALT: GIVE OPINIONS ABOUT MY TOWN
I can use longer and more complex sentences by understanding and using comparisons.
La mémoire(1): Comment bien travailler
Welcome everyone.
Qui est présent? Écoutons Les préférences Vocabulaire: les activités Panorama Culturel.
Confederation of European Forest Owners Confédération Européenne des Propriétaires Forestiers Family Forestry in Europe – building partnerships on common.
Development of a Control Centre for the Management of Inland Waterway Operations Presented by Dilwyn Parry.
Knowledge Mobilization and Research Impact at UQAM La mobilisation des connaissances et l’impact de la recherche à l’UQAM KMb & Research Impact at UQAM.
 I am a new student in your school. You invite me for lunch. You start the conversation.
JJ Mois Année Апрель, 2005 Banque Sociètè Gènèrale Vostok.
U NITE 7A: E CHAUFFEMENT 1 L E PREMIER OCTOBRE Le mot juste Fill in each blank with an appropriate vocabulary word. 1. M. Tremaine doit ( must ) avoir.
Respect of dignity in Hospitals Anne-Marie Duguet MD, Ph.D Maître de Conférences des Universités Université Paul Sabatier Toulouse ( FRANCE) INSERM Unité.
Flash-on-flash-off! You will see some French text in a minute but it will only be on the board for a minute then it will disappear.
Today we are learning how to ask for and give opinions about food By the end of the period you will be able to discuss some of your opinions about food.
Play the presentation & note down new vocabulary Complete the activities Le petit déjeuner Breakfast.
With a partner, try to name all these things without looking at your vocab list!!
L’émergence de la bioéthique globale et médicale.
O WHY IS IT IMPORTANT TO PLAN AHEAD FOR THE FUTURE?
Philosopher à l’hôpital Enjeux et méthodes Principes et cas.
L’imparfait Français II H – Unité Préliminaire A Structures.
C enter for A cademic E xcellence C entre d’ E xcellence A cadémique.
Belgische Federatie van Psychologen - Grasmarkt 105/18, 1000 Brussel Fédération Belge des Psychologues - Rue Marché aux Herbes 105/18, 1000 Bruxelles.
LARSIM : A few words about a new Laboratory Etienne Klein.
Put these phrases into 4 categories, and decide on a title for each category. There may be more than one possible answer! boire de l’eau manger des fruits.
Les Pronoms Objets Indirects: lui & leur Français II A/B M. Jackson GHS.
Que veut dire…. 1.Un crayon 2.Une étagère 3.Un pupitre 4.Une fenêtre 5.Une porte 6.Des chaises 7.Des feutres 8.Des élèves un unedes Why do some words have.
Pronouncing the sounds / ɛ / and /e/ in French Bon départ, French beginners Unit 4.4.
boire beaucoup d’alcool faire du sport dormir suffisament
Dans ma maison il y a… In my house there is…
LES MODULES PLAN DE DEVELOPPEMENT PERSONNEL LEADERSHIP ART ORATOIRE.
The last grammatical concept
Prepositions of location and disjunctive pronous
Beyond2020 Overview Beyond2020 Overview In developing our ideas
Ombudsman, Integrity, and Resolution Office (OIRO)
Transcription de la présentation:

Marie-Josée Potvin, PhD (c) Programmes de bioéthique Faculté de médecine Université de Montréal

&

Détresse morale Sentiment d’atteinte à l’intégrité morale conçu comme le fait d’agir en accord avec ses valeurs profondes et ses engagements (Laabs, 2007) Lavoie-Tremblay et al., (2008) Infirmières (Québec)309 Niveau élevé détresse43% Changer emploi (inf)62% Quitter profession13% Canadian Federation of Nurses Unions (2011) Absentéisme,infCa 2010$711 million Nb inf /sem19,000 You are in a hospital, Nurse Hill. If you collapse from exhaustion, the emergency room is just down the hall Désengagement émotionnel; Dimin.empathie; Aggressivité, Perte de confiance (Austin, 2003)

Répondre aux standards professionnels (Bebeau 2008; Burkhardt,2008) Assurer un leadership éthique efficient et Participer à la transformation des organisations (Bell, 2008; Ellis, Abbott, 2012)

VULNÉRABIITÉ Tableau tiré de: “An image may be worth a thousand words, but not in professional ethics”: using Blasi’s identity modes to build professional ethics identity tendencies (PEIT). Kennedy Institute of Ethics Journal (soumis). Professionnal Ethics Identity Tendencies (PEIT)

En pratique?

& Responsabilité des organisations

Viser des objectifs plus ambitieux (Agrément Canada) Décloisonner l’éthique clinique (systémique) Faciliter/obliger la formation des gestionnaires Créer conditions pour discussion Éviter l’approche fits all Dépasser l’approche «window dressing» Faire preuve d’humilité

Austin, Wendy, Vangie Bergum, and Lisa Goldberg. (2003). Unable to answer the call of our patients: mental health nurse’s experience of moral distress. Nursing Inquiry 10 (3): Bell, J., J. M. Breslin, Jennifer Bell, and Jonathan M. Breslin. (2008). Healthcare provider moral distress as a leadership challenge. JONA's Healthcare Law, Ethics, & Regulation 10 (4):94- 7; quiz Burkhardt, Margaret, and Alvita K. Nathaniel. (2008). Ethics and issues in contemporary nursing. Clifton Park, New York: Thomson Delmar Learning. Bebeau, Muriel J. (2008). Promoting ethical development and professionalism : insight from educational research in the professions. Univesity of St. Thomas Law Journal 5 (2): Berry, Lois, and Paul Curry. (2012). Nursing Workload and Patient Care. Understanding the Values of Nurses, the Effects of Excessive Workload, How Nurse-Patient Ratios and Dynamic Staffing Models can Help. edited by T. C. F. o. N. Unions. Ottawa.

Canadian Federation of Nurses Unions. (2012). Long-Term Health Care Workforce Planning Built on Partnership, Expertise and Safe Staffing: A Practical Imperative (Submission to the House of Commons Standing Committee on Human Resources, Skills and Social Development). Ottawa, ON, Canada. Ellis, Peter, and Jane Abbott. (2012). The renal manager: the ethics of leadership. Journal of Renal Nursing 4 (4): Lavoie-Tremblay, M., O’Brien-Pallas, L., C., G., Desforges, N. & Marchionni, C. (2008). Addressing the turnover issue among new nurses from a generational viewpoint. Journal of Nursing Management, 16(6):