Ask Le Grand Concours A complete guide to a successful Concours AATF National Convention, Philadelphia, July 2010 Lisa Narug, National Director: Le Grand.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Les Cases Cachées 3 2 Les Verbes ER Tu/ manger Je/ parler Elles/
Advertisements

Q.3 Qu’est-ce que tu fais normalement pendant les vacances?
Jeudi – le 9 octobre Jaime … Lanniversaire de ma mère cest le _ ____ ! Quest-ce que tu aimes faire après lécole? 1) 2)_________________________________________________.
Mardi – le 9 octobre 1) Quest-ce que tu aimes? 2) Quest-ce que tu naimes pas? 3) Quest-ce que tu aimes faire ? 5) Une feuille dinfinitifs! Jaime… Je naime.
jeudi – le 4 décembre Je m’appelle ____________. J’ai (13 ou 14) ans!
faire? parler français! I. Qu’est-ce que tu aimes J’aime
Can you tell what levels these statements are from? You can use connectives. You can use the present tense and the future tense. You can discuss a variety.
Verbe + infinitif (to post). Quels sont les deux parties du futur proche? ___________ + _______________ ___________ + _______________.
Quelle est la question?.
Comment dit on…en anglais?
Starter- whats the English? Go through the corrections in your books and re-write where necessary. Answer the comment using in order to achieve my target,
Enseignante: Tracy Rosen
Français I Leçon 2B Une semaine au lycée Au Debut #7 (for the dates of November 5 and 6) Please Translate the Following: 1. I love the math course. (Adorer.
Year 8 French Oral Examination Summer 2008
Prepare the text for your PowerPoint presentation on your family. You will need 5 slides only (but you can add additional slides if you wish) and you.
Une lettre personnelle
Ask Le Grand Concours A complete guide to a successful Concours AATF National Convention, Philadelphia, July 2010 Lisa Narug, National Director: Le Grand.
Que fais-tu le matin? Le matin Je me réveille Je me lève
Une journée au collège.
Do Now Take out your study guide, your homework, and your journals. After the diagnostic review I will collect your journals and you will place the homework.
Les expressions avec faire
L’Heure Telling Time.
Practice for uses of: Je sais OU Je connais.
Unité 3, Partie B.
Formation de questions. Activité de sensbilisation Écoutez la conversation entre Nicolas et Fatou. Décidez si les phrases dans votre paquet sont VRAIES.
New Idiomatic Expressions:
Share A Confidence J’ai un petit problèm. I’ve got a little problem.
Match-up the numbers to the letters
Comment choisir un métier…
Pratique pour l’examen
Expressions Interrogatives
Chapitre 6 Révision d’Examen
Leçon 8: Un concert de musique africaine
Mes activités.
Direct and Indirect Object Pronouns
Comment poser et répondre aux questions
Year 6 French Transition Unit Personal Information Lesson 2 Salut!
ROLE PLAY The role play is about communication and exchange of information. It is not the time for a LONG conversation! You can get full marks for very.
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 2 Famille et copains
Les questions? Je m’appelle Sam J’ai douze ans
WILF: Activities you did in the past (grade D-) Activities and opinions in the past (grade D) Add frequency words and intensifiers (grade D+) Include activities.
C’est mardi, le 28 janvier 2014 Les Objectifs: NS 1.1 Students engage in conversations, provide & obtain info. Express feelings & emotions, and exchange.
Warm up Vocabulary review. manger la pizza jouer au volley.
Livre page 48. There are 4 different ways to form questions. Félicitations!! You already know 2 of the ways ☻ We have not “officially” studied this concept.
Transition Unit Personal Information Lesson 1
WALT: practising sentences in the future and adding details to them to improve them WILF: To be able to produce sentences in the future (Grade D) To add.
Qu’est-ce que tu fais avec ton argent de poche?
WALT: To talk about the internet in French.
Mon Ecole WALT: Promote The Cornwallis Academy
Police de grammaire!. Sujet (subject) A person, thing, place or idea performing the verb of a sentence. Ex. Le chat mange du jambon. verb – manger (to.
INDIVIDUAL ORAL AB INITIO.
Les Mots Interrogatifs
Quels sont tes passes temps préfèrés?
Les activités quotidiens On the slides to follow are activities we do each day. Write them down! We will then discuss conjugating and create some sentences.
WALT: how to talk about your timetable
Warm up What do you like and dislike about school?
Montpellier. Les règles Non! sex Oui! hobbies Drugs What you do Drinking family Government friends Borat? School Sports » music » books/movies.
Journal – le 24 novembre Décrivez la salle de classe. List as many classroom vocab words as you can remember. (Put all written activities in your journal.
Nous parlons des matières Buts: To be able to give extended opinions on school subjects To express agreement or disagreement.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Tu veux écouter la musique?
LEÇON 16  Écrivez vos devoirs: 1.#21 et 22 (the rest of the packet). 2.Study EVERYTHING for Unit 1 exam in ONE WEEK! (per. 2, 3, 4: FRIDAY/per. 5, 6,
 I am a new student in your school. You invite me for lunch. You start the conversation.
Lundi 14 septembre Parle-moi de toi! la première activité: Vérifiez les devoirs. dé e st e e g a r d e h b i t e oy ag e doro ns am e ap pe le c o l e.
Révisons! Chapitre 6 Révision d’Examen. A) Ecoutez! Écoutez les invitations et choisissez la meilleure réponse. Exemple: “Il va faire beau ce week-end!
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
Les mots du mur Première année. L’anneau de mots In this presentation you will find 104 high frequency words that your child should be able to read by.
French leve 1 - Homework due on May 2, 2016 – vocabulary  You are given at the beginning of the year the global list of the vocabulary list of BON VOYAGE,
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
Transcription de la présentation:

Ask Le Grand Concours A complete guide to a successful Concours AATF National Convention, Philadelphia, July 2010 Lisa Narug, National Director: Le Grand Concours Geneviève Delfosse, Test Development Chair Thomas Jefferson for Sci and Tech, Va

AATF-Northwest: Washington / Alaska / British Columbia / Alberta Grand Concours Administrator: Catherine Ousselin (Meissner) Contact information: (home) (fewer problems with Spam filter) Test ordering forms and contest information

Pricing schedule for the Grand Concours AATF Members: A price reduction for current and new members has been approved! $4.50 / test and $4.50/CD per level Non-AATF Members: Pricing has not changed for Non-Members. The 2010 prices remain in effect. $6.00 / test and $6.00/CD per level

Important dates for the Grand Concours: January 1, 2011: AATF Membership Dues New Member Benefit: In 2011, we will waive the national fees of any new member for up to ten students including 1 CD. Maximum value: $21.50 January 26, 2011: Test and CD order forms due to Catherine. Teacher Registration will be done online through Google Forms. PLEASE CONTINUE TO NEXT SLIDE.

Important dates for the Grand Concours: Teachers will register their students through the National French Contest Web site. TO BE EXPLAINED in December! This is very new. February 5, 2011: Payments due! Please connect with your business office to insure timely payment. February 14-25, 2011: FLES Contest Dates March 1-28, 2011: Middle/Secondary Contest Dates Mid April 2011: National Results! Early May 2011: Awards distributed!

Why should we participate? From the perspective of: Students: opportunities for prizes and recognition; sense of accomplishment; a benchmark for progress. Scholarships Parents: a benchmark for progress; sense of pride Departments: a benchmark for progress of program; promotion of program Schools: a benchmark for progress; promotion of program

Who can participate? All French students are eligible to participate in the Grand Concours. There are several categories to place homeschooled and tutored students, students in block schedules, all students.

What is Le Grand Concours? Elementary School (FLES): test with items Levels 01-5: test with items All levels include listening comprehension FLES includes a speaking portion Complete specifications available on-line:

Where do I place my students? FLES Levels 1, 2, or 3 for different grades Divisions A, B, and Hors Concours Different amount of instruction time per week Immersion Native speakers

Where do I place my students? Levels 01-5 Level corresponds to credit earned at end of school year (01=middle school) Ask your chapter administrator if you have questions Five Divisions to accommodate various backgrounds and school schedules – remember the ABCs Division A – Absolute beginner Division B – Some background in French Division C – Completely Native Divisions D and E = different schedules (block/modular)

How do I sign up? Contact your local chapter contest administrator for information After receiving the information, start sign ups in the school

When and how can I sign up students? Tell parents about the Contest on back-to- school night Tell students about the Contest in the fall Give a quiz grade or extra credit for participation, regardless of Contest results Funds can come from French club, students, department, etc.

Department responsibilities Neutral party to receive testing materials Proctor(s) to administer the Contest Can be organized as an « in-school » field trip Parents can be proctors Person in charge collects materials, r e-stores materials until end of Contest, and sends answer sheets for scoring

Where and how do students take the Contest 60 minutes required – all students in a level must test at the same time After school Weekends During class time In school field trip Classroom with CD player or computer and speakers Trade classes with colleagues

When and how are results distributed Chapter results are sent to the Chapter Administrator as soon as they are scored National results must wait until all students have been scored Results include Chapter and national rankings National percentile Student detail report

Listening Comprehension Level 1 - Pictures Student hears: Student choices:

Listening Comprehension Level 1 - Conversation 25. a. sur le terrain de foot b. à la bibliothèque c. dans la chambre de Marc d. dans la classe dhistoire 26. a. à une employée b. à sa petite sœur c. à son prof dhistoire d. à une amie 27. a. pour faire ses devoirs b. pour jouer au foot c. pour inviter Véronique d. pour passer le temps 28. a. Il na pas le temps. b. Il fait très mauvais. c. Il est très malade. d. Il est avec Véronique.

Language in context Level 01 Student reads: Caroline parle de sa famille (25) ________ très contente parce que tout le monde dans ma famille (26) ________ très gentil. Jai un grand frère et une petite soeur. Ma petite soeur (27) ________ juste quatre ans. Mon père est docteur et il (28) ________ beaucoup: souvent, il rentre très tard (29) ________ nous. Ma mère travaille à (30) ________ maison maintenant. 25. a. Je suis b. Jai c. Je vais d. Je fais 26. a. fait b. suis c. a d. est 27. a. est b. a c. va d. fait 28. a. travaillent b. travaillez c. travaille d. travailles 29. a. à b. chez c. sur d. près 30. a. --- b. l c. Le d. la

Listening Comprehension Level 2 15.a. dentisteb. comptablec. mécaniciend. journaliste 16.a. ingénieurb. docteurc. professeurd. secrétaire 17.a. policierb. électricienc. pédiatred. artiste 18.a. jugeb. journalistec. musicienned. banquier 19.a. peintreb. bibliothécairec. ingénieurd. actrice

Language in context Level 2 Student reads: Pauvre Paul, il panique aux examens! Paul habite (29)____ Canada. Il a beaucoup (30)____ difficultés en maths. Le pauvre! Il étudie beaucoup et il prend de (31)____ notes en classe. Le jour de lexamen, il est extrêmement nerveux. Il n(e) (32)____ ni manger ni dormir. Il (33)____ fatigué et il ne (34)____ pas à lexamen. Student choices: 29. a. en b. au c. dans d. à 30. a. les b. des c d. de 31. a. bonnes b. mathématiques c. détaillées d. attentives 32. a. peut b. doit c. fait d. est 33. a. a b. est c. sait d. fait 34. a. devient b. met c. prend d. réussit

Language in Context– Level 3 Jules Verne, le père de la littérature de science fiction Jules Verne est l'auteur français (24) ______ célèbre de la littérature de science fiction. Il est né (25) ______ 1828 à Nantes. Il (26) ______ le droit car son père était (27)_______ avocat. Après ses études, il est allé à Paris (28) ______ il a commencé (29) ______ écrire des romans d'aventures. Bien entendu, (30) ______ profession ne plaisait pas à son père! 24. a. Meilleur b. mieux c. plus d. le plus 25. a. En b. À c. dans d. Sur 26. a. est étudié b. a étudié c. étudiait d. étudierait 27. a. une b. l c. un d a. qui b. où c. qu d. quoi 29. a. avec b. de c. à d a. ce b. cet c. cette d. ces

Reading Comprehension Level 2 Student reads: Alors, moi, j'achète constamment des crayons et du papier pour mon passe-temps préféré – le dessin. Roland Mes parents ne me donnent pas trop mais, de temps en temps, je peux macheter des CDs de MC Solaar, mon chanteur favori. Cécile Avec les 40, je fais des économies pour acheter des accessoires pour mes chevaux adorés. Fatima Je dépense tout mon argent à acheter des vêtements à la mode– cest mon truc. Karim Chaque vendredi, mon père me donne 20 ; ce n'est pas beaucoup, mais c'est assez pour m'acheter un ou deux romans de temps en temps. Marc Student questions: Qui aime mieux dépenser son argent pour bien shabiller? a. Cécile b. Karim c. Marc d. Fatima Qui achète de la musique avec son argent? a. Marc b. Cécile c. Roland d. Fatima

Reading Comprehension Level 4 Passage 1 – Une nouvelle mode en France: Le «Cosplay» Ce phénomène qui est né aux USA en 1970 avec «Star Trek» et «Star Wars» a maintenant des fans dans le monde entier. Partout, adolescents ou jeunes adultes se retrouvent régulièrement, costumés comme certains personnages de BD ou de films. En France, les «accros» de cette mode fréquentent les mêmes sites Internet où ils échangent régulièrement des conseils et félicitations sur leur dernière création. Le «Cosplay» crée ainsi un lien entre ses adeptes et il permet aussi aux différentes générations de communiquer: cest parfois toute une famille qui participe à lélaboration dun costume. Mais attention! Il existe des règles très strictes à respecter: on ne peut pas acheter son costume; il faut le faire. Pour chaque compétition, il faut inventer un nouveau costume. A la différence dHalloween ou du Carnaval, il faut aussi imaginer un sketch ou des gestes qui expriment la personnalité du héros ou de lhéroïne. Certains concurrents ajoutent même de la danse et de la musique! Lélaboration et le coût du costume peuvent varier énormément. Au cours de conventions où les concurrents rivalisent doriginalité on attribue des prix: des DVD, des manga ou même un voyage au Japon. Comment expliquer ce succès du «Cosplay»? Il est lié surtout à la popularité des jeux vidéo, à lengouement pour la culture japonaise et à la vogue des Manga, ces bandes dessinées où on peut sidentifier au héros qui évolue dans le même univers que nous. De plus, se déguiser permet aux gens ordinaires et aux timides de se cacher derrière un personnage comme Shrek ou Petit Biscuit, son compagnon. Derrière laspect ludique, cest une nouvelle manière de se libérer. 41. Où est né le «Cosplay»? a. en France b. aux Etats-Unis c. au Japon d. On ne sait pas. 43. Daprès le texte, à quoi est-ce que le «cosplay» peut se comparer? a. à un concours artistique b. à la fête dHalloween c. aux déguisements du carnaval d. à un défilé de mode 42. Selon le texte, que signifie le mot «accros»? a. Dessinateurs b. Passionnés c. Gagnants d. jeunes 44. Daprès le texte, quest-ce qui explique le succès des personnages de manga? a. Ils sont super humains. b. Ils sont exotiques. c. Ils nous ressemblent. d. Ils sont japonais.

Listening Comprehension Level 5 1. a. Je vais lemmener chez le vétérinaire! b. Non, je nai pas fait vacciner Médor. c. Oui, je me sens vraiment fiévreux. d. Le chien aime bien attraper la balle. 2. a. Comme ça, tu pourras faire la connaissance de mon père. b. Ma grande sœur sera là. Ils peuvent lui faire confiance. c. Allez, Camille! Tu peux bien passer la journée chez moi! d. Toute ma famille sera ravie de te voir. Viens donc!

Listening Comprehension Level 5 Au téléphone, Gina et Thomas parlent daller à un concert de Vanessa Paradis 13. a. La discipline imposée par les parents aux adolescents. b. Limportance des économies dans la vie moderne. c. Les petits services quon peut rendre à sa famille. d. La possibilité découter une chanteuse en concert. 14. a. Il la trouve trop sérieuse. b. Il veut surtout la séduire. c. Il se comporte en bon ami. d. Il naime pas ses excès.

Language in context Level 5 Student reads: L'écrivain Marguerite Duras est morte le 3 mars 1996 à Paris. (21) ________la fin de sa vie, cette femme étonnante a continué (22) ________ fasciner le public (23) ________ par son oeuvre que par son style de vie. Bien que cela lui (24) ______________ créé parfois des difficultés, elle est toujours restée fidèle à (25) ___________. Student choices: 21. a. Même b. Depuis que c. A partir d. Jusquà 22. a. à b c. par d. pour 23. a. aussi b. autant c. assez d. encore 24. a. est b. a c. avait d. ait 25. a. lui-même b. soi-même c. elle-même d. toi-même

Prizes and Student Recognition Chapter Prizes Chapter Ranks 1-10 Top student in each school Others as determined by the chapter National Prizes National Ranks 1-10 Top 20th percentile Top 50 th percentile Alliance Française Grand Prize/Rotary Academic Prize

How to recognize student achievement Chapter Distribution des Prix (make connections with local universities) School Award Ceremonies Board of Education Recognition Local newspaper and press