Wendel A. Ray, PhD. Amelia Papillion, MA. Courtney Brasher, MA

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
CANADA AT ITS WORST FROM A SEALS POINT OF VIEW SOS, HELP! WE ARE BEING ASSASSINATED. SOS, on est en train de nous assassiner ! SOS, on est en train de.
Advertisements

Direct and Indirect Object Pronouns in French
Les pronoms compléments
GERPISA Eleventh International Colloquium June 11-13, 2003 Paris The Origins and the Limits of the Productive Models Diversity Research questions and research.
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
French 1, Semester 1 concepts to know by
Les expressions de quantité
Le pronom en. What does it do? En is a french object pronoun that is used to replace many expressions dependent on quantity En mostly refers to things.
Le Passé Composé J'ai fini Elle a dansé Il a voyagé
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Leçon 8 Pages JeNous TuVous IlElleIls/Elles suis es est êtes sont sommes NOTES So far, we have learned how to conjugate 1 irregular verb: Être.
Les pronoms de lobjet direct et Indirect AVEC PIERRE-auguste renoir Kathleen Pepin Edité par Ross Connelly.
2 Linterrogation La norme: Communication 1.2 –Understanding the spoken and written language Les questions essentielles: -How many ways are there to ask.
Les objects directs. A direct object receives the action of the verb. It answers the question: whom or what I see the bird. What do I see? The bird. The.
Croire & Voir Deux verbes irréguliers. Croire: To believe, to think Je crois Je crois Tu crois Tu crois Il croit** Il croit** Elle croit Elle croit On.
Le subjonctif This tense is good for showing off! You will need to understand how and when use it as it is a useful tense for your expression of ideas/doubts.
By Russell Sheldrake, Linus Calvert and Matt Kerry.
Questions II How do you Form Questions in French??
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
A Le verbe être et les pronoms sujets p. 84 Être (to be) is the most frequently used verb in French. Note the forms of être in the chart below. être to.
So what are Garfield and Odie saying?
Quit Les relations personnelles A. Les verbes réfléchis: sens réciproque p. 352 UNITÉ 9 9 B. Révision: Les pronoms relatifs qui et que p. 354 PARTIE 1.
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Procédure dappel Appeal process 1(c) RISS / IJHS, 2012.
Mercredi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
Get the best grade you can in GCSE French speaking Anglia Ruskin University Monday 21 January 2013.
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
11C-Fr2 Homework – 29 th January Due: Tuesday 4 th February Write a paragraph about your past work experience using the checklist on slide 2 to make sure.
Le Passé Composé et LImparfait Comparaison. Limparfait You already know the imparfait is used to: Say what was happening (not what happened) Say how things.
Year 6 French Transition Unit Personal Information Lesson 3 Salut!
PPS: TSL – December 2009 Le premier pas Jaimerais quelle fasse le premier pas Je sais cela ne se fait pas Pourtant jaimerais Que ce soit elle qui vienne.
Une Amie Un Ami Français I.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Starter Fill in the gaps with the right words from the bottom:
Discussion, Youth Engagement, and Appreciation of Diversity Kelly Campbell 1, Linda Rose-Krasnor 1, Michael Busseri 1, Mark Pancer 2 and the Centre of.
Indefinite articles, plural of nouns
Cultural Kaleidoscope The Beautiful Tourist Locations of France.
EXT: can you translate them too?
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
Proposition for a new policy for MAPMT Gain Control Sylvie Dagoret-Campagne LAL EUSO-BALLOON 8th Progress meeting1.
Talking about the things you do
AGREEMENT. Subject-verb agreement Verbs agree with their subject in person and number When there is more than one subject linked by ni... ni... or soit...
Bienvenue à la classe de français!
140 ans Dune entreprise familiale à… Une famille dentreprises.
Aquarelles from Marcel REYNAERT Vieillir est le meilleur moyen de vivre longtemps. Getting old is the best to live a long life.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Laboratoire de Bioinformatique des Génomes et des Réseaux Université Libre de Bruxelles, Belgique Introduction Statistics.
La pratique factuelle Années 90 un concept médical visant à optimiser les décisions cliniques face aux soins des patients Aujourdhui un concept évolutif,
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
Présentation dun modèle dinterface adaptative dun système de diagnostique et dintervention industriel: ADAPTS (Adaptive Diagnostics And Personalized Technical.
14 mai 2003TSTG Barcelona Meeting - Gilbert1 TSTG General Meeting: Configure and Makefile issues Gilbert Grosdidier LAL-Orsay/IN2P3/CNRS & LCG.
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Chez moi! In this unit you will learn:
Imparfait v. Passé Composé
T HE VERB FAIRE A very versatile irregular verb You can DO the right thing by MAKING the conjugations of this verb fit the subject!
Français II H – Leçon 1B Structures
LEÇON 102. Écrivez vos devoirs: 1.Continuer de préparer lexamen final. 2.Check your Pinnacle, turn in any/all make-ups, missing assignments, re-takes,
Français I. Une fille française Gabrielle est française. Elle est blonde. Elle est belle. Elle est de Paris.
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
Le comparatif et le superlatif des irréguliers
INDICATOR DEFINITION An indicator describes the manifestation of a process of change resulting from the pursuit of an action. Un indicateur décrit la manifestation.
Subjects Verb Avoir to have. Subjects Singular 1.Je/J’ I 2.Tu You (singular informal) 3.Il He/It Elle She/It On We/You/ People/One/They Marc Marie La.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC LA VIE A DEUX PLEINE DE TENDRESSE mérite que l ’on se rapproche du ciel pour atteindre LE BONHEUR Life.
ANSWERS. What is Verb Conjugation? For one thing, conjugating a verb is simply putting a verb in an orderly arrangement. We will use a chart. To create.
Welcome to French Live Lessons! 3.01 & 3.02.
Negative sentences Questions
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
Transcription de la présentation:

Wendel A. Ray, PhD. Amelia Papillion, MA. Courtney Brasher, MA Wendel A. Ray, PhD* Amelia Papillion, MA** Courtney Brasher, MA** *Professor of Family System Theory, University of Louisiana at Monroe (ULM); Former Director & Senior Research Fellow, Mental Research Institute (MRI); Founder & Director, Don D. Jackson Archive **Doctoral students, ULM Marriage and Family Therapy Program, and Research Assistants, Don D. Jackson Archive © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Interaction Focused Diagnostics Don D. Jackson, M.D. Interaction Focused Diagnostics I miss Don. Don had a quickness & a lightness in touch that I think very important in handling problems of human behavior. Don me manque. Il avait une rapidité et une légèreté dans le contact, ce qui, je crois, est très important pour traiter des problèmes du comportement humain. © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Interaction Focused Diagnostics Don D. Jackson, M.D. Interaction Focused Diagnostics He was historically, of course, a very important person. His original paper on family homeostasis was certainly one of the first, perhaps the first, major statement about the family as a system. Historiquement, il fut bien sûr une personne très importante. Son article original sur l'homéostasie familiale fut certainement l’un des premiers, peut-être le premier, exposé important sur la famille en tant que système. © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Bateson Research Team 1952-1961 Jackson Fry Weakland Bateson Haley © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Emergence Congruence between Theory and Action “The concepts that constitute Communication or Interactional Theory emerged not from any one individual, but, rather were the product of the interaction between the members of what has become known as the Palo Alto Group.” « Les concepts qui constituent la théorie de la communication ou de l’ interaction sont l’émergence, non pas d’un seul individu, mais, plutôt le produit de l'interaction entre les membres de ce qui est devenu le Groupe de Palo Alto. » © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Don D. Jackson, MD Interaction Focused Diagnostics We are on the edge of a new era in…[which] ...we look at human nature in a much more complex way than ever before. The view is not of the individual in vitro but of the small or larger group within which any particular individual’s behavior is adaptive. We will move from individual assessment to analysis of the contexts, or more precisely, the system from which individual conduct is inseparable. Nous sommes au début d'une nouvelle ère dans ... [laquelle] ... nous envisageons la nature humaine d'une façon beaucoup plus complexe que jamais jusqu’ici. Nous ne regardons pas l’individu in vitro mais au sein d'un groupe plus ou moins grand dans lequel tout comportement individuel est adaptatif. Nous allons passer de l'évaluation individuelle à l'analyse des contextes ou, plus précisément, du système dont le comportement individuel est inséparable. © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Communication/Interactional Theory Family Lineage H. S. Sullivan Don D. Jackson Fry, Weakland, Bateson, Haley Watzlawick, Fisch & Weakland Milton Erickson © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Uncompromising adherence to basic premises of the Interactional View: L'adhésion sans concession aux prémisses fondamentales de la vision interactionelle : Order of Data is the relationship between people in contrast to the nature of people La priorité des données est la relation entre les gens, et non la nature des personnes Causality is circular and recursive in contrast to lineal causal La causalité est circulaire et récursive et non pas linéaire © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact: Wendel A. Ray, PhD., Ray@ulm.edu

Interactional View Cont. “We all do the best we can in light of the relationships and contexts of which we are a part” (this idea is the precursor to The MRI Brief concept of non-normative/non-pathological, and the Milan Systemic concept of positive connotation) « Nous faisons du mieux que nous pouvons à la lumière des relations et des contextes dont nous faisons partie » (cette idée préfigure la notion de non normativité, non pathologisation du Centre de thérapie brève du MRI , ainsi que le concept systémique de connotation positive de l’école de Milan) © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Interactional View Cont. There is no “not caring”; that is, the family member is only relatively independent, and whether he admits it or not, is continually responding to reflected appraisals from others in his family. On ne peut jamais «ne pas en tenir compte »; c'est-à-dire qu’un membre de la famille n’est que relativement indépendant et, qu’il l’admette ou pas, il répond continuellement aux attentes des autres membres de sa famille. © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

We view symptoms, defenses, character Interactional View Cont. We view symptoms, defenses, character structure, and personality as terms describing the individual’s typical interactions which occur in response to a particular interpersonal context, rather than as intrapsychic entities Nous voyons les symptômes, les défenses, la structure du caractère et la personnalité comme des termes décrivant les interactions typiques de l'individu, interactions qui se produisent en réponse à un contexte interpersonnel particulier, et non comme des entités intrapsychiques. © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Categories of Family Interaction Les catégories d'interactions familiales Since relationship messages are constantly being exchanged, it is likely (within certain limits) that a family can be characterized by the maneuvers used. The extent to which relationship messages are implicit (e.g. symptoms of various kinds), explicit, commands, helpless or “one-down” ploys, will vary from family to family. Puisque des messages relationnels sont constamment échangés, il semble que (dans certaines limites) une famille puisse être caractérisée par les manœuvres auxquelles elle recourt. La mesure dans laquelle les messages relationnels sont implicites (par exemple, les symptômes de divers types), explicites, des ordres, des stratagèmes d'impuissance ou de «position basse», varie d'une famille à l’autre. © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

Categories of Family Interaction Cont. It is possible to classify families or relationships into four types on the basis of the transactions used to define the nature of the relationship. Il est possible de classer les familles ou les relations en quatre catégories sur base des transactions utilisées pour définir la nature de la relation.

Family Interaction Cont. These four categories are: Stable – Satisfactory (never see in therapy) Unstable – Satisfactory (do not overestimate the “fracture”) Stable – Unsatisfactory (most frequently seen) Unstable – Unsatisfactory Ces quatre catégories sont: Stable - Satisfaisant (on ne les voit jamais en thérapie) Instable - Satisfaisant (ne pas surestimer la «fracture») Stable - Insatisfaisant (ce qu’on voit le plus souvent) Instable - Insatisfaisant

In cybernetic language that course of events is said to be subject to restraints, and it assumes that, apart from such restraints, the pathways of change could be governed only by equality of probability. BATESON En langage cybernétique, on dit que le cours des événements est l'objet de restrictions, et on suppose que, en dehors de ces restrictions, les voies du changement pourraient être régies uniquement par l'égalité des probabilités.

In fact, the “restraints” upon which cybernetic explanation depends on, and in all cases be regarded as factors which determine inequality of probability (1967). BATESON En fait, les «restrictions» sur lesquelles repose l’explication cybernétique doivent, dans tous les cas, être considérées comme des facteurs qui déterminent l'inégalité des probabilités.

The concept of restrictiveness La notion de restriction A practical application of a nosological system based on behavioral limitation would be the redefinition of … [behavior] … along these lines: certain restrictions of behavior so limit the person that he is restricted in social development and such restrictions beget other restrictions. Une application pratique d'un système nosologique basé sur la limitation comportementale serait la redéfinition du ... [comportement] ... le long de ces lignes: c’est ainsi que certaines restrictions de comportement limitent la personne qui y est soumise dans son développement social, et de telles restrictions engendrent d'autres restrictions.

Restrictiveness cont. Further pathology the observer reports, will depend on how the individual’s restrictions relate to the present context (1967) Si un observateur fait état d’une pathologie plus importante, cela dépend de la façon dont les restrictions de l'individu sont reliées au contexte actuel (1967)

Evoking Change using Jackson’s Interactional Diagnostics Evoquer le changement à l'aide du diagnostic interactionnel de Jackson [A couple or family] can be viewed as a mutual causative system, whose complementary communication reinforces the nature of their interaction. [Un couple ou une famille] peut être considéré comme un système à causalité mutuelle dont la communication complémentaire renforce la nature de l’interaction.

Evoking Change cont. Rather than focusing on individual pathology, he might notice that this couple [family or other group] behaves in a remarkable consistent manner (recurring patterns of interaction) Au lieu de se concentrer sur la pathologie individuelle, il pouvait remarquer que ce couple [la famille ou un autre groupe] se comporte d'une manière remarquablement cohérente (modèles récurrents d'interaction) © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Le thérapeute peut rechercher les règles qui Evoking Change cont. The therapist can look for rules that govern this system; therapy then consists of the therapist behaving in such a way that the rules must change. Le thérapeute peut rechercher les règles qui régissent ce système; la thérapie consiste à faire en sorte que le thérapeute se comporte de manière à ce que les règles doivent changer. © 2012, Wendel A. Ray, PhD, Don D. Jackson Archive, Contact: Ray@ulm.edu

Evoking Change cont. Jackson was less concerned with the patient’s personal feelings than I used to be. If a family is stuck in a rigid pattern, the therapist should do something to break up that pattern. There are all sorts of contingency possibilities – other behaviors, other opportunities, other people to whom family members can relate differently. Jackson se préoccupait moins des sentiments personnels du patient que je le faisais. Si une famille est coincée dans un modèle rigide, le thérapeute doit faire quelque chose pour briser ce modèle. Il y a toutes sortes de possibilités - d'autres comportements, d'autres occasions, d'autres personnes avec lesquelles les membres de la famille peuvent entrer en relation de façon différente.

Evoking Change cont. Therefore they can change, regardless of their unconscious motivation or other psychological dimensions that have in the past prevented them from changing. Donc ils peuvent changer, quelle que soit leur motivation inconsciente ou d'autres dimensions psychologiques qui les ont empêché de changer dans le passé. © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

“There are no good guys or bad guys or long-suffering wives and bastardly husbands. There are patterns of interaction which have to be so conceptualized that it is not possible to say the husband withdraws because his wife nags, nor the reverse (Jackson 1966/2009, p. 158).” «Il n'y a pas de gentils ou des méchants, ni des femmes qui souffrent depuis longtemps et des maris goujats. Il existe des modèles d'interaction qui doivent être conceptualisés de telle manière qu'il soit impossible de dire que le mari fuit parce que sa femme le harcèle, ni l'inverse.» © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

Interaction Focused Diagnostics Don D. Jackson, MD’s Interaction Focused Diagnostics Shifting focus of attention from Individual Pathology Presumed to exist inside of people to the Relationship Between People in the Present Moment Changer le foyer d'attention: de la pathologie individuelle supposée exister à l’intérieur des personnes à la relation entre les gens au moment présent © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

Interaction Focused Diagnostics Don D. Jackson, MD’s Interaction Focused Diagnostics Cont. I.E. Observable redundancies (Patterns) which ”Restrict” behavior are Precursor to the MRI Brief Therapy Problem / Attempted Solution Framework Les redondances observables (les modèles) qui  “limitent” le comportement préfigurent le cadre du CTB du MRI: Problème/ Tentatives de solution

Bateson Jackson Erickson Haley Weakland Watzlawick Fisch Communication Theory The Basis of Don Jackson’s Interaction Focused Diagnostics © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

References   Bateson, G. (1970/2007) 1st Don D. Jackson Memorial Lecture. Palo Alto, CA: Mental Research Institute, unpublished audio recording. Transcript published in Ray, W. (2007). “Bateson’s Cybernetics – The Basis of MRI Brief Therapy,” Kibernetics, 36 (7/8), 859-870. Bateson, G. (1967). Cybernetic Explanation, American Behavioral Scientist 10, #8, 29-32, April. Jackson, D. (1952). The relationship of the referring physician to the psychiatrist. California Medicine, 76 (6), June, 391-394. In W. Ray (Ed.), (2005), Don D. Jackson, MD – Essays from the Dawn of an Era, Selected Paper Vol. I, Phoenix, AZ: Zeig, Tucker, Theisan, Ltd. Jackson, D. (1959). Family interaction, family homeostasis and some implications for conjoint family psychotherapy. In J. Masserman (Ed.). Individual & Familial Dynamics, p. 122-141. NY: Grune & Stratton. In W. Ray (Ed.), (2009), Don D. Jackson, MD – Interactional Theory in the Practice of Psychotherapy, Selected Paper Vol. II, Phoenix, AZ: Zeig, Tucker, Theisan, Ltd. © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

Jackson, D. (1967). The individual and the larger contexts Jackson, D. (1967). The individual and the larger contexts. Family Process, 6 (2), 139-154. In W. Ray (Ed.), (2009), Don D. Jackson, MD – Interactional Theory in the Practice of Psychotherapy, Selected Paper Vol. II, Phoenix, AZ: Zeig, Tucker, Theisan.   Jackson, D. (1967a). Schizophrenia: The nosological nexus. In Excerpta Medica International Congress, The Origins of Schizophrenia. The Proceedings of the First International Conference 151 (pp. 111-120). Rochester, NY. In W. Ray (Ed.), (2009), Don D. Jackson, MD – Interactional Theory in the Practice of Psychotherapy, Selected Paper Vol. II, Phoenix, AZ: Zeig, Tucker, Theisan, Ltd. Jackson, D. (1967b). Differences between “normal” & “abnormal” Families. In N. Ackerman, F. Beatman & S. Sherman (Eds.), Expanding Theory and Practice in Family Therapy (pp. 99-102). NY: Family Service of America. In W. Ray (Ed.), (2009), Don D. Jackson, MD – Interactional Theory in the Practice of Psychotherapy, Selected Paper Vol. II, Phoenix, AZ: Zeig, Tucker, Theisan, Ltd. Weakland, J. (1988, June). [Personal interview with John H. Weakland, Ch.E., Senior Research Fellow, Mental Research Institute, by W. Ray]. Palo Alto, CA: MRI. Weakland, J. (1967).Communication & Behavior, American Behavioral Scientist 10, #8, 1-3, April. © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu

For more information contact: Merci Beaucoup For more information contact: Wendel A. Ray, PhD   Web: www.wendelray.com Email: ray@ulm.edu © 2012, Don D. Jackson Archive, Contact Wendel A. Ray: Ray@ulm.edu