Le rôle des adultes pour lélève acteur Adult role for the student actor Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
INTERNATIONAL ENTREPRENEURSHIP Pasqualino Mare, Projectmanager KC Handel 4 Novembre 2008 Paris,
Advertisements

PROGRAMME DE COOPERATION PROFESSIONELLE PONT – EST – OUEST PROGRAMME OF COOPERATION BETWEEN EAST AND WEST EUROPE BILAN DE TROIS ANNEES DE TRAVAIL THREE.
PowerPoint. A guide to the use of ICT in the MFL classroom by Dean Horne Prudhoe Community High School.
Promoting creativity in French lessons. Using storytelling with year 8. Alice Ayel.
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
Practical Session – Defining Learning Outcomes
Collège du Léman Everyone has a right to a their own cultural identity and to engage in their own traditions, provided that they don’t compromise the culture.
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
Copyright © 2010 Systematic Présentation des enjeux Europe et International 1 Jean-Luc Beylat, Vice-Président International Systematic.
2 Thematic Coordinators : Wim Hoppers Amina YEKHLEF Sub-Theme 1 Parallel session 1-c: Curriculum reform, pedagogy, teacher education and assessment réforme.
RoslynFranken.com Ouille!!! Quel mal de block! RoslynFranken.com.
The Civil Aviation University World-wide CNS/ATM Systems Implementation Conference Rio de Janeiro, May 1998 Formations nécessaires.
Saying ‘my, your, his her, our and your’ in French
Saying ‘my’ in French.
Talking about yourself
Word jumble. Can you work out the words below? 1.annlopta2.epuj enritcueasktebs.
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
SESSION1. INTRODUCTION. Bienvenue Dominique Di Biase.
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
REBUILDING HAITIAN MEDICAL EDUCATION AND TRAINING.
Education plurilingue et interculturelle dans les curriculums pour la
Naturopea Circonscription de Schoelcher Ecole de Plateau Didier Vendredi 16 mars 2012.
Formal/Theory Phenomenology/Ex periments chaos break-up, giant-resonances, fusion interdisciplinarity (clusters, bose) mean-field (as a general theory)
La Charte de lempowerment The empowerment Charta Eugenia Lodini Università di Bologna.
Countryside Paintings by Reint Withaar
A work here or elsewhere in a European citizenship Mon métier ici ou ailleurs dans une citoyenneté européenne.
Agenda du jour Le Subjonctif (continued) Verbs with two stems Verbs with Spelling changes Internet et Media Internet at work/school Les atouts Les dangers.
Course Design Task Activité de conception de cours de formation.
7 ème session internationale de formation à lEPU 7 th international training session on the UPR Education aux droits humains à travers la recherche Human.
LESSON 1. La vie scolaire Autrefois ou maintenant (what differences do you think there might be between school life in the past and now?)
11C-Fr2 Homework – 29 th January Due: Tuesday 4 th February Write a paragraph about your past work experience using the checklist on slide 2 to make sure.
Class objectives: Students will learn to systematically correct their most common/recurring mistakes, often caused by their literal translation of English,
Est-ce que tu aides à la maison? Le Lundi Le Vendredi Le Mercredi Le Weekend Le but: To learn how to use the negative in French with chores ________________________.
Savoir and connaître both mean to know. They are both irregular verbs. Je ne sais pas!
PwCs Academy Entretien de recrutement Bien préparer et mener un entretien de recrutement 04 novembre
Influence of standards implementation on students motivation in the French classroom Innsbruck, Sept. 17th, 2011 Dr. Mareschal Michel, BG/BRG Purkersdorf.
PRESENTATION POUR LES ELEVES ET PARENTS DE LA CLASSE DE SECONDE
The Benefits of Technology in the Classroom By: Jennifer Langer.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
I.    Presentation of the project Strategies for Evaluation
Core Module 9 Family and Community Engagement Association des conseils scolaires des écoles publiques de lOntario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
Projet - Edulink - Project AUDIS -African Universities International Dimension Strengthening (2007-9) Informative Seminar Séminaire informatif Leuven,
Talking about yourself
Starting up an experience-based training process Commencer un processus de formation basé sur lexpérience ABVV - FGTB Belgium – Belgique.
L’INFORMATION SUR L’ORIENTATION AU LYCEE NORD BASSIN
Centre de compétence 1 Professionalisation of the tourist guides Innoguide tourism – Mercredi 1 er février 2012 – BIP Centre de compétence.
Comment le changement se produit La manière dont chacun imagine que le changement se produit (histoire, sociétés) influence fortement nos stratégies pour.
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
Projet SOCRATES-COMENIUS action 2.1 EPIDORGE N° CP FR-COMENIUS-C21.
Bienvenue à la classe de français!
Youth Involvement - revitalising the Scout Method Participation des jeunes - revitaliser la méthode scoute.
Les numéros Today’s objective: to learn the numbers 1 to 11.
My4n-news TEACHER EDU Des ressources numériques en ligne pour enseigner langlais avec lactualité 28 mars 2013.
Rebecca Kent and Stacey Mahoney Key Stage 3 Story Telling Triple Literacy Project Croesyceiliog School.
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
The social construction of the adoptive relationship Parental experiences of adopting older children abroad Anne-Marie Piché, s.w, m.s.w, Doctoral candidate.
Project C 5 IMPEL ELP implementation support Soutien à la mise en oeuvre du PEL Suivi et évaluation atelier CELV mars hub ELP implementation.
Title of topic © 2011 wheresjenny.com Each and Every when to use ?
APEEE Association des Parents d‘Elèves de l’Ecole Européenne Réunion des représentants de classe Meeting of Class representatives 7 novembre November.
VTHD PROJECT (Very High Broadband Network Service): French NGI initiative C. GUILLEMOT FT / BD / FTR&D / RTA
KM-Master Course, 2004 Module: Communautés virtuelles, Agents intelligents C3: Collaborative Knowledge construction & knowledge sharing Thierry NABETH.
Entrée en 6ème.  Transition from Primary School to Secondary School  New methods for new contents  Mandatory classes: French (common class + group),
Construire un projet de coopération internationale : quelle plus-value pour des compétences langagières et culturelles diversifiées dans les différents.
Setting Europe in motion : Favoriser l’intégration Un projet de développement scolaire soutenu par L’Union Européenne Action Comenius 1.3 – 3 eme année.
Animal School: RaisingSmallSouls.com Carol Ann Tomlinson – Critical.
Bonjour! Bon jeudi! POUR ÊTRE PRÊT: SORTEZ LE DEVOIR P. 218 # 2
Les devoirs - homework Instructions:
L’École Objective: By the end of the lesson you will be able to describe your school.
Transcription de la présentation:

Le rôle des adultes pour lélève acteur Adult role for the student actor Eugenia Lodini Università di Bologna Italy

Compétences personnelles Personal competences Concernant le bien-être e la mise en projet de lélève Rôle des adultes créer un système daccompagnement qui permet a lélève de réfléchir sur ses actions et de se connaître toujours mieux Concerning well-being and students project making Adult role creation of a support system in which the student progressively learns to reflect on his own actions and experiences and to become more self conscious

Compétences socio relationnelles Socio relational competences Concernant lélève par rapport au groupe des pairs, aux enseignants et à la famille Rôle des adultes projeter et réaliser des activités en groupes et de apprentissage coopérative Concerning the student in relation to his peers, teachers and family Adult role to create group working and cooperative learning methodologies

Compétences institutionnelles, Institutional competences Concernant la vie de lélève dans lorganisation scolaire, le stage, dans lorganisation du temps libre Rôle des adultes créer les conditions pour que létablissement soit une organisation qui apprenne a ses membres comment agir en tant que acteurs, qui connaissent leur rôle et les espace/moyens d intervention Concerning the students life within the school organisation, at work or placement training, in peripheral or extra-curricular activities Adult role to make the school a learning organisation teaching and develops the skills with which the students can exercise their right of initiative.

Ladulte devient un facilitateur du processus dempowerment The adult becomes a facilitator of empowerment process