Traduction vers la langue seconde

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Les pronoms compléments
Advertisements

Title of topic © 2011 wheresjenny.com 1 Grammar Point Duration of time: For, since, and ago. lexpression de la durée.
le français I Chapitre 8 Grammaire 1
Direct Object Pronouns Indirect Pronouns Pronouns Y et En
Relative pronouns Relative pronouns are used as replacements for a repeated noun or pronoun in a subordinate clause. TWO SENTENCES: I am looking for my.
Le pronom en. What does it do? En is a french object pronoun that is used to replace many expressions dependent on quantity En mostly refers to things.
Le Passé Composé J'ai fini Elle a dansé Il a voyagé
By: Reshiga and Pavitra
STEP 1 Bring an object you really like or which is important to you and hide it in your bag.
Les pronoms de lobjet direct et Indirect AVEC PIERRE-auguste renoir Kathleen Pepin Edité par Ross Connelly.
Talking about your House How to say where things are, what they are like, and to whom they belong.
‘Les Verbes au Présent’
Les Verbes au Présent (The Present Tense) What is the Present Tense ? In English and in French the present tense is used to talk about things which are.
Questions II How do you Form Questions in French??
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
So what are Garfield and Odie saying?
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Reading an analog clock
Les pronoms rélatifs Its the glue that holds sentences together…which makes it all possible!
L ES ADJECTIFS SPÉCIAUX - BAGS Français 1 In French, most adjectives follow the noun that they modify. Par exemple – Elle est une élève intelligente.
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
Role-play C On the first page, you will see a sample of the preparation material you will be given 10 minutes before your exam. On the second page, you.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Une journée In this unit you will learn:
Les matières WALT: Talk about school subjects in French Give our opinion about subjects and say why.
Leçon 11-Blanc.
Une Amie Un Ami Français I.
Chapitre 1 Structure.
Quelle heure est-il? What time is it?.
____________________ Pourquoi? L/O: To be able to justify your opinion about school subjects STARTER: Trouve les paires Match the French to the English:
regarder écouter dormir jouer sortir finir
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
Pour mieux écrire. Do not use on-line translators (except as a dictionary for a single word) Be very careful using a dictionary (be sure youre finding.
Indefinite articles, plural of nouns
EXT: can you translate them too?
Le système scolaire en France
Talking about the things you do
Les Pronoms Y et En See page 282 (y) 284 (en).
TortoiseSVN N°. Subversion : pour quoi faire ? Avoir un espace de stockage commun – Tous les étudiants du SIGLIS ont un espace svn commun Partager vos.
IAFACTORY | conseil en architecture de linformation | | |
GRAMMAIRE Révision des verbes réflexives Les verbes et grammaire Fill in the phrases with the missing words: 1.Bonjour, comment vous sentez-_______?
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
WALT: how to talk about your timetable
Déjeuner du matin Jacques Prévert
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
Follow the directions on each slide. If you finish early you may work on an assignment for another class.
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Chez moi! In this unit you will learn:
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
Donnez l’heure “Time”… it’s a ticking!.
Français II H – Leçon 1B Structures
LEÇON 102. Écrivez vos devoirs: 1.Continuer de préparer lexamen final. 2.Check your Pinnacle, turn in any/all make-ups, missing assignments, re-takes,
Français I. Une fille française Gabrielle est française. Elle est blonde. Elle est belle. Elle est de Paris.
Leçon 12: L’imparfait FREN 120. A few quick notes about material from the chapter before getting started…
The Passé Composé Tense Describes past actions, things that happened in the past (yesterday, last Monday, last year, last summer, two hours ago, etc.
Le travail de cloche, niveau I, le 23/24 septembre (#1)
Pour commencer … Read the statements below and put them into three columns depending on whether they are written in the past, present or future tense.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
Reprise Rappel 3, Part A Revised 9/10/12.
The Passé Composé Objective: to talk about things we have done on a visit to explain what events happened to speak and write about events in the past.
Qui and que can both be translated as ‘that’ or ‘which’ or ‘who’. They are called relative pronouns because the relate back to a noun which has been mentioned.
ANSWERS. What is Verb Conjugation? For one thing, conjugating a verb is simply putting a verb in an orderly arrangement. We will use a chart. To create.
Welcome to French Live Lessons! 3.01 & 3.02.
Essential Question: How can you tell someone in French that you do something everyday or just on a certain day? Lesson 5.
A Note the forms of the irregular verbs vouloir, pouvoir, and devoir.
l y a which we have already learned means “there is/are l y a which we have already learned means “there is/are.” When we put a measure of time.
Transcription de la présentation:

Traduction vers la langue seconde Traduction rendue Principes généraux et particuliers

Headings Faire un enduit à la chaux Faire de vos titres un paradigme Typical heading with gerundive Rendering with lime Making a lime rendering or How to make a lime rendering Faire de vos titres un paradigme Quelle chaux choisir ? Choosing your lime Etc.

Problème : peut-on ne pas tout dire ? Il est facile de faire un enduit à la chaux, d'autant qu'il n'est plus nécessaire, depuis belle lurette, de manipuler de la chaux vive. Problème : peut-on ne pas tout dire ? depuis belle lurette It’s easy to make a lime mortar especially since there is no longer any need to handle quicklime, and there hasn’t been for a long time now.

Cibliste ou sourcier ? La traduction pragmatique est fortement cibliste On privilégie la réception du texte Quelle est la fonction de notre texte? Expliquer comment faire un enduit à la chaux Persuader l’utilisateur potentiel que ce n’est pas difficile Dans ce contexte, l’idée que l’on ne manipule plus la chaux vive depuis longtemps est-elle importante? Il est important de ne pas oublier qu’elle était - autrefois - désagréable/dangereuse à manipuler ! Start off : Nowadays, mixing lime render is easy… (F.Bischoff)

Ne pas viser une traduction trop idiomatique Il est facile de faire un enduit it’s as easy as wink to… It’s as easy as pie to.. It’s as easy as falling off a log to… d'autant qu'il n'est plus nécessaire, depuis belle lurette,… the days of using quicklime are but a distant memory…

Les caractéristiques physiques de cet enduit font qu'il remplace de plus en plus souvent le mortier bâtard en façade et le plâtre à l'intérieur. Thanks to its physical properties it is more and more often used instead of mixed/hybrid/cement-lime mortar rendering for outdoors and plaster (of Paris) for indoors.

Rappel grammatical English uses 0 determiner for categories Uncount nouns Le mortier bâtard : hybrid mortar Le plâtre : plaster Plurals Sur les murs intérieurs : on inside walls

There are two main kinds/types of natural lime: air-slaked lime Quelle chaux choisir ? Il existe deux grandes catégories de chaux naturelle, aérienne ou hydraulique. 1. Choosing your lime There are two main kinds/types of natural lime: air-slaked lime hydraulic lime. There is a great deal of synynomy in designations of natural lime. As you explain the differences, use terms that are – widely known and as transparent as possible.

La première durcit à l'air, la seconde débute sa prise à l'eau La première durcit à l'air, la seconde débute sa prise à l'eau. C'est cette dernière que vous devez utiliser pour faire de l'enduit. Air slaked lime sets/hardens in air, whereas hydraulic lime starts to set in water, and it’s the one you will need for your rendering. Or in two sentences: Use hydraulic lime for rendering.

It is sold as NHL (or Natural Hydraulic Lime) in 35 or 50 kg bags. Dans le commerce, elle est dénommée "NHL"[1] et vendue en sac de 35 ou 50 kg. It is sold as NHL (or Natural Hydraulic Lime) in 35 or 50 kg bags. Le traducteur doit connaître le développement des sigles, qu’il s’en serve ou pas. [1] : XHN (NHL) NF P15 510 – Natural hydraulic lime

The proportions given here are based on a 35kg bag. Les proportions indiquées ici sont basées calculées pour un sac de 35 kg. The proportions given here are based on a 35kg bag. ici : here below but not hereafter (legalese)

Plus le sable utilisé est grossier, plus l'aspect sera rustique. The coarser the sand you use, the rougher/more chunky it will look.

Proportions needed for high-quality rendering Les proportions à respecter pour obtenir un enduit de qualité Mélanger chaux et sable Proportions needed for high-quality rendering Mixing the lime and the sand [Il s’agit de la chaux et du sable que l’utilisateur manipule, et non des catégories, d’où l’emploi de l’article.] FOr clarity’s sake, modify into heading and subheading

Un enduit traditionnel comporte trois couches : A traditional French rendering has three layers Explicitation: renderings differ across Europe This one is typical for France This is obvious in the French version It needs to be pointed out in English

the scratch-coat which is projected/flung thinly onto the surface le gobetis est la couche d'accrochage projetée sur le support en faible épaisseur ; le corps d'enduit apporte le volume de l'enduit et masque les irrégularités ; la finition, comme son nom l'indique, apporte l'aspect final. the scratch-coat which is projected/flung thinly onto the surface undercoat which gives the rendering volume and evens it up/takes up the unevenness finishing layer which gives its final appearance [as its name suggests/implies]

terminology scratch-coat= rough-coat = bonding coat = the first undercoat floating coat = straightening coat = body coat setting coat = finishing coat = top coat Aline Zins points out ‘the scratch coat is applied thinly to the surface and scratched to improve the bond with the next coat’.

Pour le gobetis, comptez 8 seaux de sable et 20 litres d'eau Pour le gobetis, comptez 8 seaux de sable et 20 litres d'eau. Pour le corps d'enduit, augmentez le nombre de seaux de sable à 11. Et prévoyez-en 14 pour la finition. Proportions rough-coat: 8 buckets of sand for 20 litres of water second layer: 11 buckets of sand for 20 litres of water final layer: 14 buckets for 20 litres of water NB sand buckets = buckets for sand Cf a wine glass : a glass of wine

- Unlike grey cement, hydraulic lime can be used for up to two hours. Préparer le mortier A la différence d'un ciment gris, la chaux hydraulique vous autorise une longue durée d'utilisation, jusqu'à 2 heures. 3. Preparing the mortar - Unlike grey cement, hydraulic lime can be used for up to two hours.

Preparing mortar in a cement mixer Dans une bétonnière, faites d'abord tourner le sable, bien sec. Ajoutez la chaux, en vous protégeant avec un masque pour ne pas la respirer, puis l'eau. Laissez tourner deux trois minutes. Vérifiez la consistance, façon bouse fraîche, ni trop liquide, ni trop épaisse. Preparing mortar in a cement mixer Mix really dry sand in the mixer. Add the lime. Use a mask so that you don’t breathe in any. Add water. Let it mix for two or three minutes. Test the consistency. It should be (like cow dung?) neither too runny nor too thick.

Preparing mortar by hand Dans une auge, mélangez le sable et la chaux à la pelle puis ajoutez l'eau. Preparing mortar by hand Take a container. Mix sand and lime with a shovel. Add water.

Principes et méthodes Textes procéduraux Traduction vers l’anglais Traduction en général

Textes procéduraux The principles for writing instructions Commands Clarity Concision Chronology Captions Consistency

commands The English imperative happens to be the simplest verb form! Take advantage of this. …en vous protégeant d’un masque… Wear a mask … Whenever you can, start your sentences with the command verb.

Be diplomatic in your commands Don’t boss the user around Pour voter, vous devez vous rendre…. Go to … to vote. Avoid must, have to in instructions Use imperatives Look for alternatives You need to…. It is mandatory to…

clarity Getting the message across Breaking the text up into bite-sized chunks Bullet points Easier to grasp if all have the same structure All imperatives All noun phrases… etc Providing descriptive headings Good layout is essential

concision Leaving out unnecessary verbage Il faut savoir que… Nous attirons votre attention sur… At the end of a list : enfin, In the text : en effet… etc.

concision but not at the expense of clarity Nouns may be shorter Avoid inhalation but verbs are clearer Avoid breathing any lime in Verbs are safer: you are in control

chronology Is your text set out in the right order? e.g. Caution : avoid breathing in lime - take out of the instructions ? If there are steps number them !

captions Use captions to break up a long text Write descriptive captions If the following section is not relevant to particular users, they can skip it.

consistency Once you have decided on a term, use it and avoid synonyms. If you use scratch-coat don’t even think of referring to it later as the first undercoat Checking consistency is an important phase in the revision process.

General translation techniques Packing and unpacking (MAK Halliday) Using support verbs

Emballage et déballage terminologique Recatégorisation de substantifs abstraits déverbaux en français Rendus en anglais par le verbe correspondant.

Quels sont les emballages ? 1. On peut supposer que c'est une éruption volcanique, il y a 12 000 ans, qui a éradiqué tous les représentants de cette espèce insulaire. 2. La découverte d'Homo floresiensis remonte à septembre 2003 dans une caverne de l'île de Flores… 3. Renseignez-vous sur les différentes modalités d’accueil à l’ENST Bretagne auprès du Service des Relations Internationales de votre établissement d’origine.

développer On peut supposer que c'est une éruption volcanique, il y a 12 000 ans, qui a éradiqué tous les représentants de cette espèce insulaire. Développer : the volcano erupted the species lived/dwelt on the island/on islands

Example 1 On peut supposer que c'est une éruption volcanique, il y a 12 000 ans, qui a éradiqué tous les représentants de cette espèce insulaire. It would appear that a volcano erupted 12,000 years ago, eradicatng all the representatives of this island-dwelling species.

Example 2 La découverte d'Homo floresiensis remonte à septembre 2003 dans une caverne de l'île de Flores… Homo floresiensis was discovered in September 2003 in a cave on the island of Flores.

Example 3 Renseignez-vous sur les différentes modalités d’accueil à l’ENST Bretagne auprès du Service des Relations Internationales de votre établissement d’origine. Remonter la chaîne sémantique et préférez des constructions actives Your International Office will tell you how to enrol at ENST Bretagne

Dans le devoir Avoid lime inhalation La chaux hydraulique vous autorise une longue durée d’utilisation: The workability of hydraulic lime is up to two hours -> Hydraulic lime can be used/worked for up to two hours. Avoid lime inhalation Avoid inhaling lime, avoid breathing lime in.

Verbes supports English = light verbs, support verbs Définition : verbe qui sert à conjuguer un déverbal J’ai modifié le texte = J’ai apporté des modifications au texte She can advise you on the subject = She can give you some advice on the subject.

Variation in support verbs Between languages Faire cours English give a lecture German eine Vorlesung halten Between registers La rame marquera l’arrêt… Geographical Comment prend-on une douche (= comment se douche-t-on) en GB, aux EU? have a shower (GB) take a shower

General differences between English and French French tends to be more general permettre (qui ?) English tends to be more concrete can French tends to avoid repetition Ce dernier…celui-ci… English tends to play on repetition is used instead of mixed mortar on facades and instead of plaster on interior walls. (LB) There are two sorts of lime… aerial lime and hydraulic lime. Hydraulic lime is the one you need… (EF) Non-hydraulic lime and hydraulic lime (MM)

Some common translation techniques Recaterogization Establish an equivalence using a different part of speach Garder au réfrigérateur : keep refrigerated Expéditeur : Réservé aux clients :

Animisme/dépersonnalisation En entrant dans l’atelier, on aperçoit.. As you enter the workshop, you….

explicitation Result of amplification (using more words than in the source text) Best before : Gender gap (in voting) :

La dernière partie de la traduction Applying the mortar Check the plaster before you apply it. The day before, wet the surface thoroughly. In addition, it will need to be quite rough, clean and free of dust, if the plaster is to stick. Wait for 48 hours between the first and second coat and at least a week between the second and the final coat. The plaster will start to set in two hours, because of the water, but it goes on setting almost indefinitely – secondary setting on contact with air. Lime plaster must not come in contact with any metal surfaces. When you have finished your work, be sure to clean your tools very carefully – concrete mixer, shovel, trowel… Lime dries in contact with air, so if you cover it with a moist cloth or a sheet of plastic it will last longer. Let your rendering rest for 24 hours so it will stick better to the wall.