Certificat de Compétences Linguistiques - anglais

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
Advertisements

Les expressions de quantité
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
STEP 1 Bring an object you really like or which is important to you and hide it in your bag.
EXTRA CREDIT OPPORTUNITY Lisons, pp Répondez à A, B, C, D. +20 points possible added to a quiz or to MFL grade. 13 octobre ou avant.
Une famille nombreuse : Aminata 1.Famille 2.Choquant 3.Enfants 4.Marié 5.Crois 6.Soeurs 7. Ensemble 8. Repas 9. Monogamie 10. Capitale 11. Disputais 12.
Talking about yourself
To use this resource, make sure you view the slideshow, not just open the file. You can learn a slide off by heart, then test yourself on the next slide.
Copy into best: Unit 2 – Ma vie dado (teenage life) In this unit I will: 1. discuss __________________________ 2. discuss Facebook 3. describe _________________________.
Questions II How do you Form Questions in French??
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
ContractionsContractions How the French get around.
Faire + Infinitif. Do your parents make you do things that you dont want to do? I dont know about you…but my parents always make me do things for them…cest.
Les Adjectifs Possessifs
A Le verbe être et les pronoms sujets p. 84 Être (to be) is the most frequently used verb in French. Note the forms of être in the chart below. être to.
Mercredi le 28 novembre. Warm-up Ask in 3 different ways the following statements: John et Sophie sont à lécole.
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Le livre de français – pg 107 David: Jen ai marre! Jai une heure de chimie le lundi, deux heures de physique le mardi et deux heures de biologie le samedi.
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Reading an analog clock
Français I Leçon 2B Une semaine au lycée Au Debut #7 (for the dates of November 5 and 6) Please Translate the Following: 1. I love the math course. (Adorer.
and a justification for level 4
Role-play C On the first page, you will see a sample of the preparation material you will be given 10 minutes before your exam. On the second page, you.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Year 8 – Tu gardes la forme?
The interrogative structure indicates that the speaker is searching for information In other words, we use the interrogative to ask questions.
Les matières WALT: Talk about school subjects in French Give our opinion about subjects and say why.
Year 6 French Transition Unit Personal Information Lesson 3 Salut!
Quelle heure est-il? What time is it?.
regarder écouter dormir jouer sortir finir
Quest-ce que tu fais à lécole? Buts: Using regular verbs to say what we do at school.
DELF Le 12 au 15 avril POURQUOI DELF? Official French language diplomas (DELF-DALF) - Why take the DELF and the DALF ? The Diplôme dEtudes en Langue.
Starter Fill in the gaps with the right words from the bottom:
Nous avons visité… Unité 3: Voyageons!.
Pour mieux écrire. Do not use on-line translators (except as a dictionary for a single word) Be very careful using a dictionary (be sure youre finding.
Les Vacances La compréhension auditive. Compréhension 1.6 Sébastien 1.Where does Sébastien sometimes go in the Summer? Ans: He doesnt usually go on holidays.
Talking about yourself
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
Français 2, 11 Fevrier 2013 Ouvrez vos livres à page 111. Faites #26 Ecoute. Why did the belt go to jail? Être étonné(e) – to be amazed. Elle était tout.
Talking about the things you do
1 Take your road map 2 Read it again
Le octobre. Qui est présent? Résumons Le verbe avoir.
Job Interview. Francais 3 Regulier (1 Oral Formative Assessment, 1 Written Formative Assessment, 1 Vocab Quiz Formative Assessment.
GRAMMAIRE Révision des verbes réflexives Les verbes et grammaire Fill in the phrases with the missing words: 1.Bonjour, comment vous sentez-_______?
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
1) Expliquez les 2 règles concernant le négatif ! 1) 2) 3) Tu as fini les 2 conjugaisons au négatif? Montrez-les à votre partinaire et répondez à la liste!
WALT: how to talk about your timetable
Quelle est ta matière préférée?
JE dois écrire une légende??? MAIS COMMENT??? QUOI???
Match-up the numbers to the letters
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
Jeudi le 7 novembre. F 3 DUE: Virtual tour in LMS by 7:30 for the 70! DUE: Flashcards also for the 70 today (50 Friday) 1. Poem practice Le dormeur du.
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Chez moi! In this unit you will learn:
Exercice #5 Warm-up 12/9 If I sneeze, you say: ___________________,
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
Demander les questions en Français. Prenez une minute et pensez des questions que vous pouvez poser: Comment tappelles-tu? Comment vous appelez-vous?
VOCABULAIRE 7.2 Français II. 2 Tu dois.... Youve got to.... stronger than the expression on the next slide Tu dois étudier si tu veux réussir à la classe.
Les sujets I am certain that you will learn a lot today, and that we will understand the subject pronouns en français.
Donnez l’heure “Time”… it’s a ticking!.
LEÇON 102. Écrivez vos devoirs: 1.Continuer de préparer lexamen final. 2.Check your Pinnacle, turn in any/all make-ups, missing assignments, re-takes,
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
Let’s revise!! 1 Take your road map 2 Read it again Objectifs linguistiques: Mots interrogatifs + intonation des questions Present perfect Will + would.
3 Minutes Sprinter exercise: Write sentences in the
Leçon 4: L’heure Mlle Muhr French 1. The Hour There are 60 minutes in every hour. Each hour can be divided into 4 parts: 15/60 or 1/
ANSWERS. What is Verb Conjugation? For one thing, conjugating a verb is simply putting a verb in an orderly arrangement. We will use a chart. To create.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Essential Question: How can you tell someone in French that you do something everyday or just on a certain day? Lesson 5.
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
Transcription de la présentation:

Certificat de Compétences Linguistiques - anglais 1 Certificat de Compétences Linguistiques - anglais CCL B2

Epreuve de Compréhension orale 2 Epreuve de Compréhension orale

3 Pourquoi passer le CCL? Le Certificat de Compétences Linguistiques (CCL) évalue 5 compétences : - la compréhension de l’oral - la production orale - l’interaction orale - la compréhension de l’écrit - la production écrite

La compréhension orale - quel niveau de compétence ? 4 La compréhension orale - quel niveau de compétence ? Pour préparer cette épreuve de compréhension orale, commençons par vos objectifs. Le CCL est adossé au Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues (CECRL).* Le niveau B2 en compréhension orale correspond aux compétences suivantes : « Je peux comprendre des conférences et des discours assez longs et même suivre une argumentation complexe si le sujet m'en est relativement familier. Je peux comprendre la plupart des émissions de télévision sur l'actualité et les informations. Je peux comprendre la plupart des films en langue standard. » *Voir: http://www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/Source/assessement_grid/assessment_grid_french.pdf pour la grille des échelles du CECR

L’épreuve de compréhension orale en anglais 5 L’épreuve de compréhension orale en anglais Toutes les consignes et questions sont en anglais Durée de l’épreuve : maximum 50 minutes   Corpus : 1 document audio (durée minimum : 2 min. 30 ; durée maximum : 3 min. 30) + 1 document vidéo (durée minimum : 2 min.  ; durée maximum : 4 min.) Validation du niveau B2 en Compréhension orale : l’épreuve donne lieu à une note sur 20. La note-seuil de 12/20 est exigée pour valider cette épreuve. Cette épreuve ayant lieu dans une salle d’examen standard, et non pas en laboratoire avec casque, les candidats se doivent d’être particulièrement attentifs et respectueux des autres.

Les deux parties de l’épreuve 6 Les deux parties de l’épreuve 1ère partie (document audio) : compréhension détaillée / écoute fragmentée. Vous devez remplir une grille d’écoute (= questionnaire détaillé) dans laquelle il vous est demandé d’identifier qui a dit quoi, mais aussi de répondre à des exercices de « vrai ou faux », des QCM, ou encore de compléter une partie du script. Vous bénéficiez de 3 écoutes successives : une première écoute globale, une écoute fragmentée (segments linguistiques cohérents) et une dernière écoute globale. Il y a 1 minute de pause entre chaque écoute. Vous disposez ensuite de 5 minutes pour compléter, relire, corriger votre grille/questionnaire.   2ème partie (document vidéo) : compréhension globale / écoute globale. Il s’agit pour vous d’écrire une très courte synthèse du document vidéo (une dizaine de lignes en anglais, mais de façon non-rédigée (style « télégraphique »)) après 3 visionnages successifs du document dans sa globalité, avec 1 minute de pause entre chaque visionnage. Vous disposez ensuite de 10 minutes pour écrire votre « synthèse ».

Pour préparer l’épreuve 7 Pour préparer l’épreuve Ce document vous aidera à vous familiariser avec les différents exercices de l’épreuve de compréhension orale du CCL et à vous y préparer. Il contient un document audio et un lien vers une vidéo similaires aux supports proposés lors de l’examen. Les consignes données, les exercices demandés et les enregistrements à écouter et à regarder sont présentés dans le même ordre qu’au cours de l’épreuve. Vous pouvez écouter et regarder ces documents autant de fois que vous voulez, faire les exercices comme si vous étiez en situation de test ou revenir sur les corrigés et les conseils à votre guise.

I. Première partie 8 Le document audio La première partie de l’épreuve correspond à 20 points (sur un total de 30) ; elle concerne un document audio qui dure environ trois minutes. Pour vous permettre de vous entraîner, vous allez entendre un entretien* trois fois : deux fois en entier - au début et à la fin de cette partie - et aussi en trois segments (écoute fragmentée). * Source: www.britishcouncil.org/professionals http://c0953132.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/professionals-podcasts-amateur.mp3

9 1ère écoute globale Répondez à 2 questions concernant votre compréhension générale du document. Vous disposez d’une minute après cette écoute pour noter vos réponses (mais vous aurez aussi 5 minutes à la fin de toute cette partie audio pour compléter les différents exercices). Ecoutez maintenant et essayez de répondre aux questions. Listen carefully to the WHOLE document and answer the following questions:   1. Explain who Theo Barker is in a few words: __________________________________________________________________________________ 2. What’s the subject of the interview? __________________________________________________

10 Comment procéder? Notez des mots clé au fur et à mesure : - internet businesses - fun : amateur? - not just the net - music festival - love what they do - product imortant - need time Write short simple sentences : 1. Theo Barker is an internet businessman who loves what he does and thinks that having a good product is the key to success. 2. The interview discusses why people become successful. Is it thanks to the internet or because of the products they sell? Is it good marketing or simply their backgrounds?

11 2ème écoute – 1er segment Listen carefully to the FIRST PART* of the document, and answer the following questions: 1. When did Theo first start a business? …………………………………………………......................... ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2. Where did Theo begin working? ……………………………………………………………………………….. .. ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3. Did Theo plan his business career? …………………………………………………………………………… 4. What does Theo say about being an amateur? …………………………………………………………. 5. Who thinks that the Internet has made many amateurs a success? ………………………….. .. …………………………………………………………………………………………………………………………………. * Segment audio à ajouter

12 Comment procéder? Repérez des périodes de temps, des dates, de lieux, ainsi que les mots dans les questions: - business - working - career - amateur - success On entend : - « … you have set up a number of successful internet-based businesses over the last five years. » - « You began working from your university dorm. » - « I didn’t know five years ago  …» - « Would you still describe yourself as a amateur? Not in the negative sense, but in the sense that I love what I do, … » - On n’entend pas le mot « career » … un petit piège !

D’éventuelles réponses 13 D’éventuelles réponses   1. When did Theo first start a business? Theo first started a business five years ago. 2. Where did Theo begin working? Theo began working from (in) his dorm when he was at university. 3. Did Theo plan his business career? Theo did not plan to become an internet-business owner but started his businesses for fun and was just messing about at first. 4. What does Theo say about being an amateur? Theo does not see himself as an amateur in a negative sense, but would describe himself as an amateur in that he loves what he does. 5. Who thinks that the internet has made many amateurs a success? The reporter interviewing Theo suggests that it is the internet that has created so many successful amateurs.

14 3ème écoute – 2e segment Listen carefully to the SECOND PART* of the document and fill in the blanks in Theo‘s comments : Well, first of all, I’m not sure I agree with you that it [the net] has created all the _______________ amateurs... I mean, there are ______________ of other examples of people who love what they do and make money out of it. I’m ___________________ of someone like Michael Eavis, for example – the _____________ who runs the Glastonbury festival. I don’t _______________ how much money he makes from what he does, but that’s not the important thing - most of the year he’s a farmer, but each year he runs this __________________ music festival on the ____________ of ___________ ___________ . Actually, he doesn’t even do it ___________ ___________, sometimes he just thinks “No, can’t be _________________ this year.” (Laughs) You know, I think that’s _______________. Love that ____________________. He’s only one example, but there are lots of others – people who ____________ record labels, or have restaurants, or make _____________! * Segment audio à ajouter

Voici les mots qui manquent 15 Voici les mots qui manquent Well, first of all, I’m not sure I agree with you that it [the net] has created all the successful amateurs... I mean, there are lots of other examples of people who love what they do and make money out of it. I’m thinking of someone like Michael Eavis, for example – the guy who runs the Glastonbury festival. I don’t know how much money he makes from what he does, but that’s not the important thing - most of the year he’s a farmer, but each year he runs this enormous music festival on the site of his farm. Actually, he doesn’t even do it every year, sometimes he just thinks “No, can’t be bothered this year.” (Laughs) You know, I think that’s genius. Love that attitude. He’s only one example, but there are lots of others – people who run record labels, or have restaurants, or make cheese!

16 4ème écoute – 3e segment Listen carefully to the THIRD PART* of the document, and circle the right answer(s) so as to complete sentences 1 and 2:   1. The key to becoming successful is … a / b / c / d / e / f / g 2. The key to good marketing is … a / b / c / d / e / f / g a. …planning your strategy carefully b. …ensuring you devote enough time to essentials c. …having lots of time to experiment d. … having a business background e. …being level-headed and cool about what you do f. …getting your product right g. …using networking sites to find out what people want * Segment audio à ajouter

17 … et les réponses!   1. The key to becoming successful is … a / b / c / d / e / f / g 2. The key to good marketing is … a / b / c / d / e / f / g a. …planning your strategy carefully b. …ensuring you devote enough time to essentials c. …having lots of time to experiment d. … having a business background e. …being level-headed and cool about what you do f. …getting your product right g. …using networking sites to find out what people want

Dernière écoute globale 18 Dernière écoute globale Listen carefully to the WHOLE document again, and circle the right answer (T=true, F=false): 1. Theo began his business because he knew it would be a great success. T / F 2. Five years ago Theo was studying. T / F 3. When asked if he makes a lot of money, Theo implies he is satisfied with what he earns. T / F 4. Theo thinks that the organiser of the music festival has the wrong attitude. T / F 5. According to Theo a good product is paramount. T / F 6. Theo comes from an impoverished background. T / F

Pour vérifier que vous avez tout compris … 19 Pour vérifier que vous avez tout compris … 1. F 2. T 3. T 4. F 5. T 6. F … et pour compléter cette 1ère partie Il vous reste 5 minutes après la fin de cette dernière écoute globale pour compléter toutes vos réponses.

II. Deuxième partie 20 Le document vidéo La deuxième partie de l’épreuve correspond à 10 points (sur le total de 30) ; elle concerne un document vidéo qui dure environ trois minutes. Il s’agit d’un exercice d’écoute et de compréhension globales. Vous disposez de 10 minutes pour écrire une très courte synthèse du document vidéo (une dizaine de lignes en style « télégraphique ») suite à 3 visionnages successifs, avec 1 minute de pause entre chacun.

Comment procéder? 21 La consigne est claire : List the main ideas of this report in no more than 12 lines (pay particular attention to dates, numbers, place names and statistics). Vous devez donc noter autant de ‘hard facts’ que possible dès le 1er visionnage. Essayons avec ce reportage sur des jeunes sans domicile fixe en Floride.

Procédez Par Etape Préparez votre brouillon: en position ‘paysage’, tracez 3 colonnes Dès le 1er visionnage, prenez des notes dans la 1ère colonne, ajoutant un petit trait pour indiquer tout moment où l’on change de sujet ou d’approche Alignez vos notes dans chaque colonne afin de retrouver tout ce qui traite du même sujet à peu près à la même ligne lors de votre rédaction Notez les mots et les faits qui vous frappent, même si vous n’êtes pas sûr de l’orthographe Ajoutez des détails à chaque visionnage, dans les 2ème et 3ème colonnes Ecoutez attentivement les noms propres chaque fois pour approcher au plus près d’une orthographe vraisemblable Source: CBS Evening News: 60 Minutes, 11.25.11 http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7389627n Le reportage débute 17 minutes 56 secondes

La prise de notes par étape pourrait donner … 23 La prise de notes par étape pourrait donner …

… assez d’informations pour indiquer les détails suivants 24 … assez d’informations pour indiquer les détails suivants 17 million American children (nearly a quarter) living in poverty. Central Florida - homeless shelters have filled up so families live in cars or trucks. Metzger family in truck (cost $ 1,000) for 5 months. Ayrielle (15), Austin (13). Tom (father) lost construction job and then home (foreclosure). 11,000 homeless students in Siminal County schools. Jade Wiley (aged 8) lived 3 weeks in car. Beth (CommaCare - programme for homeless) arranges accommodation. People just run out of resources - unemployment and savings gone. Two thirds of Florida’s homeless families living on the streets, cleaning up in gas stations or YMCA. You grow up fast – Ayrielle thinks teenagers fighting with their parents ‘could be in her shoes’ and should appreciate what they have. 130 mots, en style assez télégraphique.

Des liens pour continuer à préparer cette épreuve 25 Des liens pour continuer à préparer cette épreuve Révisez des thèmes ‘classiques’ pour vous familiariser avec le vocabulaire Environmental issues
 Gap years
 Globalization
   Health concern (obesity - HIV - Smoking ban)  Homelessness
 Internet : e-safety


… et encore quelques autres thèmes 26 … et encore quelques autres thèmes UK - Britain and British Institutions  UK and US Educational systems
  USA - Education and segregation in the USA
  USA - Martin Luther King and Obama
  USA - Obama a superman?

 Violence in video games : Bully game targeted

27 A ne jamais négliger ! Lisez et écoutez un peu d’anglais tous les jours Profitez des sites et des ressources que le CIEL vous recommande à l’Espace Langues: http://www.u-cergy.fr/fr/espace-langues/liens-utiles-pour-l-apprentissage-des-langues/sites-pour-l-anglais.html