Le centre de jour le Grain

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
The passé composé of –er verbs with avoir
Advertisements

How to say 'the' Definite article:. In English, you only have one definite article, and it is THE Le Musée de la Musique La Place de la Bastille.
Le livre de français – pg 107 David: Jen ai marre! Jai une heure de chimie le lundi, deux heures de physique le mardi et deux heures de biologie le samedi.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Est-ce que tu aides à la maison? Le Lundi Le Vendredi Le Mercredi Le Weekend Le but: To learn how to use the negative in French with chores ________________________.
WALT: how to talk about your timetable
WALT: how to talk about your timetable
Activities for the first week of the École 1 unit.
Our school day Une journée typique By Jade Betts, Will Cawthorne, Mathew Champion and Ryan ground.
Warm up In Quebec, people use the term la fin de semaine rather than le week-end.
Français I Leçon 2B Une semaine au lycée Au Debut #6 (for the dates of November 5 and 6) Please Translate the Following: 1. You (fam.) love the math.
Titre: Révision lundi, le 17 octobre 2016
Theme Three Speaking Questions
Notes le 2 mars Le verbe ALLER.
What about discrete point skills?
Dans ma maison il y a… In my house there is…
Êtes-vous terrorisés par la pollution ?
Bonjour! Bon jeudi! POUR ÊTRE PRÊT: SORTEZ LE DEVOIR P. 218 # 2
Speaking Exam Preparation
Theme Two Speaking Questions
Notes le 20 avril FAIRE (to make, to do) je fais nous faisons
Session trimestrielle
mercredi, le onze octobre
Qu’est-ce qu’on mange au...
Les Questions d’Information
Passé Composé vs Imparfait
Indirect Object Pronouns
7GBo Photocard Assessment
Tu manges de façon saine?
Theme Two Speaking Questions
COMMENT PRÉPARER UN GÂTEAU MICHELIN A*
Improving Your Written Work
Theme One Speaking Questions
Djimon Hounsou, who has twice been nominated for Academy Awards® for best supporting actor, was born in Benin.
The School in England Marie & Romain.
1. Comment t’appelles-tu?
Les matières scolaires
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
Leadership Styles Mrs. Keith Main Types of Leadership Styles 1.The Autocratic or Authoritarian Leader 2.The Democratic or Participative Leader.
Next weekend 1617frey9wk15nearfuture
Quelle est la date aujourd’hui?
Bienvenue à La Ruche Welcome to La Ruche.
The Passé Composé In the previous lesson we looked at the formation of the passé composé (perfect tense) with Avoir verbs. In this lesson we will further.
Le soir Objectifs: Talking about what you do in the evening
Pato et Elly font du sport aussi.
HealthPartners Canada
Notes to teacher These activities follow on from the story “La semaine de Snoopy story”. More activities on “La semaine de Snoopy activities” Slide 2 is.
On va parler de la fréquence qu’on fait du sport
Révision de vocabulaire
À la maison : The following vocabulary will be useful for parents/carers who wish to practise their French and use some phrases with their children.
Grammar Flash Cards La révision.
À la maison : The following vocabulary will be useful for parents/carers who wish to practise their French and use some phrases with their children.
jusqu’à l’examen final
sortir avec mes copains faire les magasins jouer à des vidéo
Lundi 3 décembre Français I
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
The Perfect Tense with ‘être’
What’s the weather like?
Le weekend To be able to talk about where you go
Maintenant nous allons …
Lundi 5 novembre Français II
Chapter 7.2 Un Peu plus à la page 242
Good Morning, Bonjour, Worsley Brigade!
J’ai une question! Objectifs: 1) Poser une question de 3 manières différentes.
Good Morning, Bonjour, Worsley Brigade!
Les Questions d’Information
Good Morning, Bonjour, Worsley Brigade!
The Perfect Tense with ‘être’
Les Jours de la Semaine ©  Copyright Kapow! 2017.
Transcription de la présentation:

Le centre de jour le Grain The daytime center Le Grain Transport en commun Public transport Rue de Chambéry 23 1040 Brussels 81 – Arrêt / Stop: La Chasse 36 - Arrêt / Stop: La Chasse

L’éƋuipe du Grain The team of Le Grain Le Grain est le centre de jour de l’Aƌche Bruxelles. Il accueille une trentaine de personnes avec une déficience intellectuelle qui résident dans les foyers de L’Aƌche, en famille ou dans des institutions en dehors de L’Aƌche. L’éƋuipe du Grain se compose de 11 éducateurs spécialisés, 4-5 volontaires et 8-12 bénévoles qui viennent pour les ateliers spécifiques ou donnent des cours de français aux volontaires. Tu y croiseras certainement les membres de l’éƋuipe technique qui sont responsables de l’eŶtƌetieŶ de tous les foyers et du Grain et conduisent souvent les personnes accueillies (personnes avec un handicap) des foyers au centre de jour. Le Grain is the daytime center of L’Aƌche Bruxelles. It hosts some 30 persons with intellectual disabilities every weekday offering them various activities. Most of the people at Le Grain live in one of L’Aƌche’s homes, but some of them live with their families or in other institutions. The team of Le Grain consists of 11 educators specialized in supporting persons with disability, 4- 5 international volunteers and 8-12 local volunteers who visit the center to hold specific workshops or teach French to the internationals. You will regularly meet here the members of the technical team who are responsible for the maintenance of the L’Aƌche homes and the Grain as well. They are also the ones who drive the people from the homes to the daytime center most of the times.

Une journée type (du volontaire) du Grain A (volunteeƌ’s) typical day in Le Grain 8h30 – tournée pédestre (ou camionette): départ des personnes du foyers / leaving home 8h30 - 9h - accueil au Grain / arriving to Le Grain 9 h - les activités commencent / start of workshops 9h -10h30 - activités / workshops 10h30 - 11h – pause café & thé / coffee break 11h - 12h30 – activités / workshops 12h30-13h30 – repas / lunch 13h30- 16h - activités / workshops 16h - retour en famille ou en foyer (tournée pédestre ou camionette) / return home

Nos ateliers Our workshops

Nos ateliers Our workshops Cuisine (matins: préparation du repas + aprés-midi: nettoyage et courses) / Kitchen (mornings: preparation of the lunch + afternoon: cleaning up and grocery shopping) Parc: l’eŶtƌetieŶ de jardin autour du Grain / Park: maintenance of the garden around the Le Grain building Jardin - entre mars et novembre (situé en dehors du Grain: L’Arche a un potager pour cultiver les légumes et fruits qui seront consommés par les personnes accueillies) / Garden – from March until November (takes place outside of Le Grain: L’Aƌche owns a ground to cultivate veggies and fruits which will be later used in L’Aƌche’s kitchens) Ateliers créatives: couture, mosaique, bougie, bois, dessin / Creative workshops: sewing, mosaic, candle-making, drawing

Nos ateliers Our workshops Activités récréatives et sportives: musicothérapie, expression corporelle, école du cirque, endurance (balades en foret ou parc) / Recreative and sports activities: music therapy, physical expression, circus school, endurance (walks in the forest or parks) Le club: musique, manucure, etc… / The club: music, manicure, etc… La piscine / Swimming pool Écriture / Writing Reisseguier (kiné spécifique) – corps + espirit / Special kinesiology sessions – focus on the body + soul Roseau: sorties calmes (plutôt pour les personnes agées) / Roseau: calm programs with slow schedule, mostly for the elderly Pendant les vacances: des sorties / programmes plus fléxibles (à la mer, musées, etc.) / During holidays we organize more flexible programs (we go to the sea, visit museums, etc.)

Le role des volontaires The role of the volunteers Accompagner les personnes dans leur développement)//Accompagniement of the persons in their development Aider à la cuisine//help in the kitchen Participer aux activités de jardinage// Take part in gardening Faire de la couture//to sew Les volontaires ont la possibilité de découvrir toutes les activités mais ils doivent aussi pouvoir s’adapteƌ aux besoins du centre de jour // possibility to take part in all kinds of activities but also flexibility needed to respond to the necessities of some workshops Les horaires : du lundi au vendredi de 9-16 h, mais parfois il leur est demandé de participer à une tournée pédestre//shedule : from Monday till Friday from 9-16, sometimes accompaniement of the persons with disabilities by volunteers for walking to the daytime center or to their homes Les volontaires ont la possibilité de participer à des cours de français , soit dans un établlissement public ou à titre privé dans l’ Arche 32h00 Les week-ends sont libres , chaque volontaire est attaché à un foyer où il doit être présent 2 jours/mois. Durant les jours fériés et la période entre Noël et Nouvel An et le Grain est fermé. Dans ce cas, le volontaire prend congé ou participe prioritairement à la vie du foyer auquel il est rattaché 2 jours de congé par mois qui peuvent être cumulés

Home sweet home: Betléem Ta maison: Betléem Home sweet home: Betléem Rue de Chambéry 23 1040 Brussels Chez L’ Arche, chacun(e) a son espace privée. A ton arrivée, tu peux changer et décorer ta chambre librement, pour que tu te sentes chez toi. Quelques exemples: / At L’Aƌche, everyone has a private space. At your arrival, you are free to decorate and change your room to make it feel like home! Some examples: Transport en commun Public transport 81 – Arrêt / Stop: La Chasse 36 - Arrêt / Stop: La Chasse