S3 French WRITING & talking assessment – MON COLLEGE
Scenario: You are being interviewed for a French YouTube site The interviewer wants to know about your school You will be given support to prepare answers to questions in French You will submit your work for marking You will then redraft your answers acting on feedback from your teacher You will then learn your answers for an assessed conversation http://www.bbc.co.uk/education/guides/zw7whyc/video
I can take part in a prepared conversation… ALL sharing information about myself and interests of my choice, using familiar vocabulary and basic language structures. MLAN 2-03b MOST using a variety of language structures to share information, experiences and opinions and by offering straightforward reasons for having these opinions. MLAN 3-03a SOME using an extended range of language structures to exchange information, experiences, feelings and opinions and by offering more detailed reasons for having these opinions. MLAN 4-03a
Les questions What are you studying in school? Qu’est-ce que tu étudies au lycée? What are you studying in school? Quelles sont les règles de ton collège? What are the rules in your school? 3. Quelles sont les differences entre le lycée en France et en Écosse? What are the differences between a French school and a Scottish school? 4. Décris moi une journée typique? Describe a typical day? 5.Qu’est-ce que tu voudrais faire après avoir quitté le lycée? What would you like to do after finishing school?
Aiming high? To achieve Level 4, you are expected to « exchange information », in other words, you should be prepared to ASK a question or two as well! Try adding these on to the end of one of your answers… « Qu’en pensez- vous?» What do you think? « Quelle est votre matière préférée madame? » What’s your favourite subject Miss?
1. Qu’est-ce que tu étudies au lycée? Cette année j’étudie douze matières y compris le français, les maths, l’anglais et l’EPS. J’aime l’informatique parce que c’est utile et le prof est sympa. Par contre je n’aime pas du tout les maths car on a trop de devoirs. J’aimerais continuer le français l’année prochaine Write the subjects that you are studying A subject you like A subject you dislike
2. Quelles sont les règles de ton collège? Il y a un règlement strict au collège. Il faut être à l’heure, bien se tenir en classe et faire ses devoirs. Mais il ne faut pas utiliser son portable et il est interdit de fumer. Si on ne respecte pas les règles on peut avoir une heure de colle. Write about school rules Write a sentence about you are allowed to do and not allowed to do
3. Quelles sont les differences entre le lycÉe en France et en Écosse? Alors, en France les cours commencent plus tôt et la journée est plus longue. A mon avis, l’avantage c’est que les cours finissent plus tôt en Ecosse qu’en France. L’inconvénient c‘est qu’en France on va en cours le samedi matin. Je trouve que l ‘avantage c’est qu’on ne porte pas d’uniforme en France.
4. Décris moi un journée typique? Alors, on a sept cours par jour du lundi au mercredi. Ces jours là on finit à quatre heures moins vingt mais le jeudi et vendredi on n’a que six cours et là on finit à trois heures moins dix. D’habitude, je me lève à sept heures et demie et j’arrive au collège à huit heures et demie. J’y vais à pied. Write about your school daily routine
5. Qu’est-ce que tu voudrais faire après avoir quitté le lycée? OPTION 1: Après avoir quitté le lycée j’ai l’intention d’aller à l’université. J’irai à Glasgow pour y étudier le droit. Je veux devenir avocat. OPTION 2: Après avoir quitté le lycée je pense que je chercherai du travail car je n’aime pas les études! Je voudrais trouver un apprentissage dans un garage où je pourrai apprendre un mé́tier manuel. OPTION 3: Je ne sais pas ce que je veux faire plus tard, mais j’aimerais prendre une année sabbatique après avoir quitté le lycée. Je veux voyager en Europe et découvrir de nouvelles cultures
What would you like to do after leaving school
Speaking prep checklist Have you used… your vocab sheet? the textbook? the teacher’s support? Do you have… an answer to each of the questions? an answer to each question PLUS a question(s) to ask the interviewer? Is your language… basic? varied? extended? Do you share… information? information and opinions? information, opinions AND reasons? Check over your work and hand it in for marking!