Copiez l’objectif et imaginez la conversation entre les personnes dans la photo. SWBAT conjugate and use stem changing verbs.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Advertisements

Acheter, préférer To buy, to prefer.
Les verbes comme acheter
GRAMMAIRE 2 STEM-CHANGING VERBS ADJECTIVES WITH NOUNS AGREEMENT WITH NUMBERS Chapitre 4.
Comme acheter, préférer, et payer
An infinitive / linfinitif is 1) the name of a verb 2) the unconjugated form of a verb 3) the form of the verb that means to + the meaning of the verb.
“L” Verbs & Mettre Acheter-to buy Amener-to bring(people) Espérer-to hope Préférer-to prefer Mettre-to put/place Acheter-to buy Amener-to bring(people)
Verbes +. BOIRE  PresentJeNous TuVous Il/ElleIls/Elles PasséJ’ai BOIS BOIT BUVONS BUVEZ BOIVENT BU.
Français I – Leçon 5B Structures
Regular -er verbs Regular verbs follow a pattern Use this pattern for all –er verbs If you can do one………
Français I stem-changing verbs. Stem-changing verbs Acheter Préférer By looking at the name for these verbs, what can you predict will happen? I will.
Français I: les notes # Stem change/Shoe verbs These verbs have a change that occurs in the shoe Nous and vous are not in the shoe Nous and.
Leçon 18: Rien n’est parfait!
FRANÇAIS 2 Stem- changing –er verbs. Les verbes reguliers en -er Je -e Tu -es Il/Elle/On-e Nous -ons Vous-ez Ils/Elles-ent.
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: Communication 1.2: Comparisons 4.1:
Les verbes en forme de botte… POURQUOI ??
PRESENT TENSE OF THE VERBS: ACHETER AND PRÉFÉRER.
Préférer and Acheter French One Grammar Two Chapter 4.
Un magasin de fournitures scolaires à Québec
Copiez l’objectif et dites l’objet on utilise pour l’action.
Copiez l’objectif et répondez aux questions suivantes.
La conjugaison des verbes en “-ER”
CONJUGAISON.
Copiez l’objectif et donnez-moi la bonne conjugaison d’acheter.
Copiez l’objectif et sortez vos devoirs.
Copiez l’objectif et répondez aux questions.
Infinitive There are 3 groups of REGULAR verbs in French: verbs ending with -ER = 1st group verbs ending with -IR = 2nd group verbs ending with -RE = 3rd.
Copiez l’objectif et imaginez la conversation entre les personnes dans la photo. SWBAT conjugate and use stem changing verbs.
Reviewing how to conjugate ER verbs in the present tense
Chapitre 1, première étape, p. 11
SWBAT conjugate and use –ER verbs. ____ roman ____ frites ____ école
Notes le 12 mai Spelling-change –er verbs.
Fall Final Exam Flip Chart
Review of -er verbs French II.
Copiez l’objectif et répondez aux questions suivantes.
Day 3 I can talk about the clothing that I prefer.
JC2 - LE PASSE COMPOSE with ÊTRE
-er verbs French I.
Copiez l’objectif et identifiez les articles.
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
Reflective verbs or Pronominal verbs
A Verbs like acheter (to buy) end in: e + CONSONANT + -er.
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
Conjugating regular –re verbs in French
Français I – Leçon 6A Structures
Conjugating regular –er verbs en français
Talking about people’s activities
La famille ER conjugaison
SWBAT discuss their preferences. ____ roman ____ frites ____ école
A Note the forms of the irregular verb connaître (to know). connaître
Le Passé Composé.
Français I – Leçon 5B Structures
LE FUTUR SIMPLE.
Spelling Change Verbs.
Les Verbes Réfléchis What you do to yourself.
Français I – Leçon 5B Structures
Grammar Flash Cards La révision.
Qu’est-ce que c’est?. Qu’est-ce que c’est? It’s a compound tense that we use in French to talk about things that happened in the past!
Les verbes – RE another “family” of verbs
Les Verbes Réfléchis What you do to yourself.
Expressing likes and dislikes use a conjugation of the infinitive verb AIMER add an infinitive of an action you like to do. J’aime danser. J’aime nager.
Le Verbe Faire Jouer à + Faire de
Leçon 18: Rien n’est parfait!
Spelling Change Verbs.
Le conditionnel « Would ».
Regular -er verbs Regular verbs follow a pattern
Les Verbes Réfléchis What you do to yourself.
Spell -Changing Er verbs
Copiez l’objectif et décrivez votre famille en 5 phrases.
Transcription de la présentation:

Copiez l’objectif et imaginez la conversation entre les personnes dans la photo. SWBAT conjugate and use stem changing verbs.

Stem Changers Chapitre 4

Révisons: Les Verbes en –ER (regarder) How do you conjugate an –ER verb? Take off the –ER of the verb and then add your endings. Ex. Regarder – ER = regard- + (e, es, e, ons, ez, ent)

Exemple: Penser Je pense Tu penses Il/Elle/On pense Nous pensons Vous pensez Ils/Elles pensent

Exemple: Chercher Je cherche Tu cherches Il/Elle/On cherche Nous cherchons Vous cherchez Ils/Elles cherchent

Stems and Endings Je jou e Stem Ending Subject

Stem Changers On the next slide, look at how the following verbs change their stem. After you have copied them down, be ready to tell me how they stem change.

Acheter: to buy J’achète Tu achètes Il/Elle/On achète Nous achetons Vous achetez Ils/Elles achètent

Préférer: to prefer Je préfère Tu préfères Il/Elle/On préfère Nous préférons Vous préférez Ils/Elles préfèrent

Nettoyer: to clean Je nettoie Tu nettoies Il/Elle/On nettoie Nous nettoyons Vous nettoyez Ils/Elles nettoient

Acheter: E -> È Acheter is an “E to È” verb. That means that the “e” in the stem changes to an “è”. The stem change only occurs in the je, tu, Il/Elle/On, and Ils/Elles conjugation for pronunciation reasons. Other verbs like “acheter”: amener (to bring [people])*, emmener (to take along [people], lever (to raise), promener (to take for a walk)

Amener* and Apporter Both verbs mean “to bring” Amener = to bring [PEOPLE] Apporter = to bring [THINGS] Amener is a stem changer (E -> È) Apporter is NOT a stem changer, it is a regular –ER verb.

Pratiquons: Amener et Apporter Mon ami ______________ son cousin. Je ______________ un soda. Nous _____________ des amis. Vous _____________ des crayons. Ils ______________ leurs soeurs. Tu ______________ une copine. Elle ______________ des sandales. amène 'apporte amenons apportez amènent amènes apportent

Préférer: É -> È Préférer is an É -> È verb. That means that the SECOND “É” in the stem becomes an “È”. The stem change only occurs in the je, tu, Il/Elle/On, and Ils/Elles conjugation for pronunciation reasons. Other verbs like “préférer”: espérer (to hope), répéter (to repeat)

Nettoyer: Y -> I Nettoyer is an Y -> I verb. That means that the “Y” in the stem becomes an “I”. The stem change only occurs in the je, tu, Il/Elle/On, and Ils/Elles conjugation for pronunciation reasons. Other verbs like “nettoyer”: balayer (to sweep), envoyer (to send), essayer [de] (to try on [to]), payer (to pay)

Pratiquons achètes préférons amènent nettoyez J’espère essaie achetons Tu ______________ Nous ____________ Ils ______________ Vous ____________ Je ______________ Il _______________ Elle _____________ Acheter Préférer Amener Nettoyer Espérer Essayer préférons amènent nettoyez J’espère essaie achetons essaie

Copiez l’objectif et conjuguez les verbes en parenthèse SWBAT demonstrate reading ability. Ma mère _________ (balayer) la cuisine. Nous __________ (répéter) le prof. J’___________ (essayer) le tee-shirt bleu. ___________ (promener)-tu le chien? Vous __________ (payer) le client.

Flyswatter!

Flyswatter!

Lecture: « L’accent grave » Tournez à la page 136 dans vos livres. Répondez comme une classe aux questions suivantes: What do you know about the play Hamlet by William Shakespeare ? Do you know any famous lines from the play? What kind of conversation might take place between a student named Hamlet and a teacher?

Lecture: « L’accent grave » Est-ce que Hamlet lève la main pour répondre à la question du professeur ? Est-ce que Hamlet répète exactement les conjugaisons du verbe être ? Est-ce que tu préfères cette version de la scène ou la scène originale ?

Copiez l’objectif et étudiez pour 5 minutes. SWBAT demonstrate knowledge of the vocabulary from chapter 4 part 2.