www.interhigh.co.uk Lesson Title File Name The Big Idea Weekend activities 1617frey9W6weekend The Big Idea To be able to talk about what you do at the weekend Lesson Objectives ALL understand basic phrases about what weekend routine and recognise the difference between phrases using aimer + infinitive and phrases using the conjugated part of the verb MOST produce spoken and written phrases to talk about their own weekend routine SOME understand more complex phrases and start to adapt the phrases learnt and practised to say what their weekend routine is using the correct part of the verb. Lesson Resources CGP Revision Guide page 27, 98 and 99 Key Words Vocabulary Je joue, je fais, je regarde, je vais, je lis, je me reveille, je me lève, je m’habille, je me douche, je suis membre d’un club Setting the Scene To continue to talk about yourself in French Summary Talking about yourself in French Homework See slide 28 30 minutes Suggested follow up See extension grammar tasks and reading texts on the lesson slides. www.interhigh.co.uk
Weekend activities File Name 1617frey9W6weekend www.interhigh.co.uk
You will complete and upload an assessment Semaine 6 Année 9 Learning objective: You will be able to talk about what you do at the weekend using a range of correct verbs. You will complete and upload an assessment
Ecris une phrase pour chaque image a - n. Remember… Ecris une phrase pour chaque image a - n. Write a phrase for each picture a – n. Exemple: I j’aime aller au cinéma
9 1. 3. 6. 2. 10. 4. 7. 11 . 5. . 8 . Que fais-tu le week-end? What do you do at the weekend? A je vais en ville 1. B je retrouve mes amis C je joue à l’ordinateur 3. 6. D je collectionne les cartes postales 2. 10. E je fais du skate 4. 7. F j’écoute la musique 11 G je fais du vélo . H je lis I je fais de la natation 5. . 8 . J je joue à la Playstation K je regarde la télévision
9 1. 3. 6. 2. 10 4. 7 11 5 . 8 Que fais-tu le week-end? What do you do at the weekend? 1. 3. 6. 2. 10 4. 7 11 5 . 8
Now use these pictures to say what you do. Use these verbs: Je fais… Je vais… Je regarde… J’écoute… Je joue… Now use these pictures to say what you do. Exemple: a je regarde la télé
Que fais-tu le matin? - What do you do in the morning?
Read the texts about when the teenagers get up and go to bed at the weekend. Then answer the questions in English: What time does Patrice get up on Saturdays? What time does Patrice go to bed on Saturdays? What time does Patrice get up on Sundays? Why does Isabelle get up at 6:45 on Saturday morning? What time does Isabelle go to bed on Sunday evening? Who gets up the latest on Sunday morning, Patrice or Isabelle?
Read the texts about when 4 teenagers get up and go to bed at the weekend. Then complete the grid.
Qu’est-ce que tu fais le week-end? What do you do at the weekend? Use the pictures to write at least 6 phrases about what you do at the weekend. Le samedi matin…
un club d’equitation – horse riding club un club d’informatique – IT club un club de voile – sailing club
Task 1 Task 2
Les opinions boring dreadful awful cool
La pyramide Je Je joue Je joue au foot sujet (je, tu..) avec = with et = and mais = but parce que = because Je joue + verbe + activité Je joue au foot Je joue au foot avec mes copains + avec qui Je joue au foot avec mes copains le samedi matin + quand Je joue au foot avec mes copains le samedi matin parce que c’est cool ! + opinion
A challenge! Using your pyramid write as long a sentence as you can! The record to beat is 18 words!
The next challenge! Memorise your pyramid sentence and say it outloud.
Study the different parts of the verb “faire” and say whether the statements are true or false
Study the irregular verbs: faire = to do aller = to go avoir = to have je fais je vais j’ai tu fais tu vas tu as il/elle fait il va/elle va il a/elle a nous faisons nous allons nous avons vous faites vous allez vous avez ils font / elles font ils vont/ elles vont ils ont / elles ont
See page 99 of your CGP text book or slide 21 for irregular verbs
1 Make a list of the activities Caroline does to keep fit. 2 Make a list of the activities her parents do to keep fit. 3 What does she say about her brother?
Extension Reading
Read the text to find out what Francis does in his free time… Mon temps libre – Francis parle Quand je suis chez moi j’aime jouer sur ma console, regarder les dessins animés à la télé et lire. J’aime les livres de science-fiction et de fantaisie. De temps en temps je joue des jeux de société avec mes parents ou mon frère. Monopoly, c’est le jeu que je préfère. Je ne suis pas très sportif, mais en été je joue au tennis au parc avec mes amis et je fais de la natation à la piscine. Au collège je fais de la gymnastique et je joue au football au terrain de foot. J’adore aller au cinéma avec mes copains. Le week-end dernier j’ai vu le dernier film de James Bond. C’était pas mal. J’aime acheter du popcorn et du coca, mais c’est cher. J’aime la musique et je fais des cours de piano, mais je n’aime pas travailler le piano. Je chante dans une chorale au collège et à la maison j’écoute la musique pop sur mon portable. J’utilise mon portable pour envoyer des textos et aller sur internet. Il y a des forums que j’aime et de temps en temps je partage des photos sur Instagram. En général je fais beaucoup de choses et je ne m’ennuie pas.
See page 99 of your CGP text book or slide 21 for irregular verbs Extension - Challenge
Etre = to be je suis tu es il est/elle est nous sommes vous etes ils sont /elles sont
Les devoirs - homework Make sure you have uploaded your assessment answers. Learn the phrases and verbs from today’s lesson.
This presentation was designed and brought to you by InterHigh School, available through the InterHigh Library and InterHigh Teach Programme. All content of this presentation has been prepared by specialist teaching staff of InterHigh School and therefore is property of InterHighEducation. Use of this teaching material is permitted only to InterHigh Education staff. For more information about InterHigh or its Teach Programme please visit our supporting websites. Thank you for using InterHigh and the InterHigh Library. Supporting websites: http://www.interhigh.co.uk http://library.interhigh.co.uk Supporting contact information: Tel: (0)1873 813900 Fax: (0)8709 127314 e-mail: admin@interhigh.co.uk www.interhigh.co.uk