Le Baromètre Zone Cours : un environnement pour la micro-évaluation de ressources pédagogiques* Jacques Raynauld Olivier Gerbé HEC Montréal, MATI Montréal Résumé : Tablant sur lenvironnement Zone Cours mis en place à HEC Montréal, nous présentons un environnement de collecte simple et efficace de lutilité des ressources disponibles pour fins dapprentissage des étudiants. Par rapport aux environnements numériques dapprentissage existants, le baromètre Zone Cours permet une micro-évaluation de tous les documents, hyperliens, questions, etc. déposées dans le système. * Nous remercions Yvette Lapa Dessap, Analyste Web, Services des technologies de linformation pour sa collaboration.
Web 2.0 Web 2.0 refers to a perceived second generation of Web-based servicessuch as social networking sites, wikis, communication tools, and folksonomies that emphasize online collaboration and sharing among users. Source : Wikipédia.
Un exemple :TiVo You can teach your TiVo Digital Video Recorder (DVR) to record the programs you like by using the THUMBS UP and THUMBS DOWN buttons on your remote control. When you rate a program with THUMBS UP or THUMBS DOWN, your DVR remembers program details such as the genre, actors, directors, writers, episode, etc. It also assigns one THUMBS UP to every program you record. The DVR uses Thumb Ratings to make TiVo Suggestions. To find a list of TiVo Suggestions, go to TiVo Central by pressing the TiVo button on your remote control.
Un autre exemple Dear Amazon.com Customer We've noticed that customers who have expressed interest in Rethinking University Teaching: A Framework for the Effective Use of Learning Technologies by Dian Laurillard have also ordered Designing Effective Instruction 5e by Gary R. Morrison. For this reason, you might like to know that Gary R. Morrison's Designing Effective Instruction 5e is now available. You can order your copy for just $98.95 by following the link below.Rethinking University Teaching: A Framework for the Effective Use of Learning Technologies
Web 2.0 pédagogique Création dune base de données sur lutilité des ressources pédagogiques Plus précis et plus utile que les évaluations statutaires qui portent sur la prestation en classe
Projets Analyse des votes à travers plusieurs cours pour identifier le type de ressources jugées utiles par les étudiants Suggestions de nouvelles ressources aux étudiants selon les préférences révélées, un peu comme : «Customers who bought this item also bought …»