Chapitre 4 Sous les tropiques.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
2. 2 Linterrogation 1.The simplest and most common way to ask a question in French is by using intonation, that is, by simply raising ones voice at the.
Advertisements

Les verbes –ER Et Le partitif
Les pronoms compléments


Français 2 Chapitre 5 Grammaire 2
Comment former des questions
Le pronom en. What does it do? En is a french object pronoun that is used to replace many expressions dependent on quantity En mostly refers to things.
2 Linterrogation La norme: Communication 1.2 –Understanding the spoken and written language Les questions essentielles: -How many ways are there to ask.
Relative Pronouns AND Relative Clauses. What is a relative clause and pronoun? A relative clause describes someone or something mentioned by the main.
Reflexive Verbs in French
Le comparatif des adjectifs Comparing people and things.
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
A. Le subjonctif: formation irrégulière p. 86
Le Superlatif des Adjectifs
Comparison Unite 6: Partie 1
Chapitre 5 Structure. Aller The verb aller (to go) is an irregular verb. Study the following forms. ALLER vais vas j tu il/elle/onva nous allons vous.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Le futur… e.g. I am going to go shopping. He is going to play football. We are going to watch T.V. Remember: To achieve a Level 5, you need to be able.
Unité 3 La grammaire dUnité 3. Les activités o Est-ce que tu aimes… o Jaime… / Je naime pas… / Je préfère… / Je veux… / Je ne veux pas… / Je voudrais…
1. THE RELATIVE PRONOUN QUI. The relative pronoun ____ is a subject pronoun. It may refer to people or things, and corresponds to the English pronouns.
Le Passé Composé et LImparfait Comparaison. Limparfait You already know the imparfait is used to: Say what was happening (not what happened) Say how things.
Une journée In this unit you will learn:
Chapitre 4 Sous les tropiques.
En translates to some, any, of it, or of them.. Tu veux du yaourt? Non, merci, je nen veux pas.
Une Amie Un Ami Français I.
Chapitre 1 Structure.
Lundi – le 16 novembre I. Ah, non! Jai oublié les 4 problèmes avec les conjugaisons en –er! Quels sont les 4? 1) 2) 3) 4) 5) Je = J when the infinitive.
Je regarde quelquefois la télévision.
Chap. 4. page 107. What are they? Ce qui and Ce que both mean WHAT However: They mean WHAT When making a statement NOT when asking a question.
Subject Pronouns, the verb être, adjective agreement, and nationality
POINTS DE GRAMMAIRE 2. LES INDEFINIS QUELQUES: SMALL NUMBER (SOME STUDENTS PLUSIEURS: BIGGER NUMBER (SEVERAL STUDENTS CHAQUE: INDIVIDUAL IN PARTICULAR.
Les verbes comme acheter
B.A.N.G.S! Adjectives.
Les Questions. 4 Types of Questions: 1. Intonation: very informal ex. Je peux aller aux toilettes? Tu parles français ?
GRAMMAIRE Révision des verbes réflexives Les verbes et grammaire Fill in the phrases with the missing words: 1.Bonjour, comment vous sentez-_______?
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
A Le pronom y p. 282 Note the use of the pronoun y (there) in the answers to the following questions. Tu vas souvent à la plage? Oui, j’y vais souvent.
Français II H – Leçon 1B Structures
A Les questions d’information p. 106 The questions below ask for specific information and are called INFORMATION QUESTIONS. The INTERROGATIVE EXPRESSIONS.
A Les verbes en -er: le singulier p. 94 The basic form of a verb is called the infinitive. Many French infinitives end in -er. Most of these verbs are.
Français I. Une fille française Gabrielle est française. Elle est blonde. Elle est belle. Elle est de Paris.
Chapitre 2. Laccorde des noms, adjectifs, et verbes As you have already learned, in French, articles must agree with the nouns that they modify both in.
Vocabulaire 4.2 Français II.
Le Comparatif et le Superlatif
6 Le verbe Faire Les normes: –Communications 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding language through comparisons.
Chapitre 4 Structure. Avoir Study the following forms of the irregular verb avoir (to have). AVOIR ai as j’ tu il/elle/ona nous avons vous avez ils /elles.
Les pronoms objets In French as in English, there are various kinds of pronouns, or words used in the place of or as a substitute for a noun. The direct.
Comment est-ce qu’on pose une question en français
Les Verbes Pronomial (aussi dit- les verbes à sens réfléchi)
Suggestions and L’imperitif
Les pronoms Y et en. En Je mange du chocolat. Il en faut. J’ en mange Il faut des pommes. You use en to replace a noun when it implies a quantity. It.
Bienvenue! Trouvez un siège, sortez une feuille de papier, et répondez aux questions suivantes : Le travail de cloche, niveau II, le 25 août (#1) 1.How.
ADJECTIVES and how to figure out C’est vs. Il est and Elle est C’est le 16 octobre 2e niveau.
Notes les 8-9 octobre L’impératif (Command forms) Donne-lui ton crayon. (Give him your pencil.) Ne me parlez pas comme ça. (Don’t talk to me like that.)
LES PRONOMS SUJETS SUBJECT PRONOUNS. SUBJECT PRONOUNS: 1-TO TALK TO OR ABOUT PEOPLE, YOU CAN USE SUBJECT PRONOUNS TO REPLACE THEIR NAMES. 2- TO AVOID.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
Reprise Rappel 3, Part A Revised 9/10/12.
Unité 4 La grammaire d’Unité 4. Avoir - to have j‘ai nous avons tu as vous avez il a elles ont o Quel âge as-tu? – How old are you? o avoir… ans – to.
Les adjectifs Or describing words..
Les pronoms d’objet direct (Direct Object pronouns)
Qui and que can both be translated as ‘that’ or ‘which’ or ‘who’. They are called relative pronouns because the relate back to a noun which has been mentioned.
Les objectifs d’aujourd’hui: - Parler: Nos weekends - Examen du chapitre 5: Au café jeudi, le six février, 2014 (deux mille quatorze) Devoirs Jeudi : Quiz.
Essential Question: How can you tell someone in French that you do something everyday or just on a certain day? Lesson 5.
Comment poser et répondre aux questions
Les verbes réfléchis Les normes: Communication 1.2 Comparisions 4.1
Reflexive verbs. Overview Reflexive verbs indicate that the subject of the verb is performing the action upon himself, herself, or itself. Reflexive verbs.
Chapitre 4 Sous les tropiques.
Transcription de la présentation:

Chapitre 4 Sous les tropiques

Notes Culturelles Martinique is a small island in the Caribbean Sea. It is sometimes called la perle des Antilles Françaises or Madinina (l’île aux fleurs). Martinique is an overseas territory of France; people from Martinique are French citizens and use euros as currency. Fort-de-France is the capital. Until 1902, Saint-Pierre was the capital with a population of 30,000. Mount Pelée (un volcan) destroyed Saint-Pierre on May 8, 1902. There was only one survivor, a prisoner who was protected by his cell walls.

Vocabulaire Culturel Les épices L’artisanat Les ressources: la canne à sucre, des ananas, des bananes Le jardin de Balata Les gommiers et les yoles rondes

Les gommiers et les yoles rondes

Première étape: Asking for information and describing a place To ask about a place: Où se trouve_______________? Qu’est-ce qu’il y a à voir? Qu’est-ce qu’il y a à faire? Il fait comment? Il fait chaud/froid? C’est comment? To describe a place: ________________ se trouve dans _______________. Dans le nord/sud, il y a ______________. Dan l’ouest/est, il y a ________________. Il fait ___________________. Il fait plus chaud que ______________. Il fait moins froid que ______________. C’est plus grand que ________________. C’est moins grand que ______________. C’est charmante. C’est colorée. C’est vivante.

Making comparisons The comparative Use plus + adjectif + que to indicate more: L’Idaho est plus grand que la Martinique. Ma soeur est plus petite que moi. Use moins + adjectif + que to indicate less: Mon frère est moins beau que mon père. Boise est moins vivante que Paris. The superlative Use le/la/les + plus + adjectif to indicate the most: Elle est la plus belle fille du monde. Use le/la/les + moins + adjectif to indicate the least: Robert est le moins gentil. *Remember: The gender and number of the adjective/article must match the subject of the sentence.

Deuxième étape: Vocabulaire, activités tropicales faire de la planche à voile faire du deltaplane faire de la plongée sous-marine faire de la plongée avec un tuba aller à la pêche danser le zouk déguster des fruits tropicaux se promener se baigner s’amuser

Asking for and making suggestions To ask for a suggestion about what to do: Qu’est-ce qu’on peut faire? To make suggestions: On peut ___________________________________. Ça te dit d’aller ____________________________. Si on allait _________________________________. On fait __________________________? On va __________________________?

Emphasizing likes and dislikes with ce que and ce qui To emphasize likes: Ce que j’aime bien, c’est _______________________. Ce que je préfère, c’est _______________________. Ce qui me plaît, c’est _________________________. To emphasize dislikes: Ce que je n’aime pas, c’est _____________________. Ce qui ne me plaît pas, c’est ____________________. Ce qui m’ennuie, c’est ______________________. Ce que must be followed by a subject and a verb: Ce que j’aime, c’est la plage. Ce qui is not followed by a subject, because ce qui is the subject of the clause: Ce qui est sympa, c’est le soleil. Ce qui me plaît, c’est la mer. *Note: Ce qui expressions with the verbs plaire or ennuyer require de before an infinitive. Ce qui me plaît, c’est de faire du deltaplane. Ce qui m’ennuie, c’est d’aller à la pêche.

Tout finit par une chanson Le zouk Le biguine Le mazurka

La Carnaval The week before Lent (le Carême). Sunday: elected Kings and Queens parade Monday: Mock weddings Tuesday: Parades, performances, wildly colorful costumes and masks (Mardi Gras) Wednesday: Dress in black and white costumes and mourn le Roi Vaval Ends on Mardi Gras* In Martinique it doesn’t end until midnight on Ash Wednesday (Mercredi des cendres)

Créole Mix of French and African, plus some Spanish, English, and Portugese. Oui/Non = Ouai/Han-Han Chouette! = I bon! D’accord = D’acco C’est une bonne idée. = Ce’an bon bagaï Je ne peux pas = Mwen pé pa Ça ne me dit rien = Sa pa ka di mwen ayen Pas question! = Awa!

Troisième étape: Reflexive verbs Reflexive verbs contain a reflexive pronoun and a verb. The action of the verb is “reflected” onto the person performing the action of the verb. In the infinitive form, when not paired with a subject, reflexive verbs are always with the reflexive pronoun “se” se lever s’endormir se laver se maquiller se brosser les dents se peigner s’habiller se préparer se coucher se réveiller

Troisième étape: Reflexive verbs When a reflexive verb is conjugated, the reflexive pronoun must be changed to match the subject of the sentence. Je me/m’ Nous nous Tu te/t’ Vous vous Il/Elle/On se/s’ Ils/Elles se/s’ Je me lave Nous nous levons Tu te couches Vous vous brossez les dents Elle s’habille Elles se maquillent Note: Don’t forget that se lever and se promener are regular –er verbs with an accent change. Je me lève Nous nous promenons Tu te promènes Vous vous levez Elle se lève Ils se promènent

Troisième étape: Reflexive verbs More with reflexive verbs… When using a reflexive verb in a sentence the reflexive pronoun must match the subject of the clause, even if the reflexive verb is in the infinitive. Examples: Je veux me coucher. Tu vas te brosser les dents? Nous aimons nous amuser. Vous pouvez vous baigner.

Troisième étape: A series of events D’abord Ensuite Et puis Vers Après ça Enfin Finalement tôt tard

Troisème étape: Adverbs of frequency When discussing your daily routine, use adverbs to be more specific. D’habitude D’habitude, je me lève vers huit heures. souvent Je mange souvent un croissant au petit déjeuner. quelquefois J’arrive quelquefois en retard à l’école. ne….jamais Je ne me couche jamais avant dix heures. de temps en temps Mes amis et moi, nous nous baignons de temps en temps. ____ fois par semaine Je joue au golf une fois par semaine.