Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert Apprendre à 2 (ou 3,…) est-il.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Advertisements

Le gérondif Le participe présent.
Les pronoms compléments
Français 2 Chapitre 5 Grammaire 2
1 Deepening the EU Sophie, Melita, Claudia, Tuulia, Pia, Ana, Lucas-Louis, Daniel, Daniela, Maria Alessandra.
STEP 1 Bring an object you really like or which is important to you and hide it in your bag.
EXTRA CREDIT OPPORTUNITY Lisons, pp Répondez à A, B, C, D. +20 points possible added to a quiz or to MFL grade. 13 octobre ou avant.
Talking about yourself
Le pronom EN Meanings: Some, any, of it, of them, from it, from them, or from there.
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Sortez les devoirs-we will go over tomorrow!!!
Status report SOLEIL April 2008
Procédure dappel Appeal process 1(c) RISS / IJHS, 2012.
BONJOUR Complex name, Simple aim! SEACSSEACS. What we wanted out of SEACS To promote sustainable energy usage within the school community To allow students.
Les pronoms rélatifs QUI, QUE Preposition + QUI CE QUI, CE QUE DONT, CE DONT OÙ
Mercredi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
Les pluriels Sometimes you cant just take one!. Les articles… There are « DEUX » articles that can show that something is plural. Les = the Les ciseaux,
Etienne and Beverly Wenger-Trayner Learning in a network Becoming a community of practice across countries Etienne Wenger-Trayner Lomé, Togo June/juin.
Le verbe « avoir » The verb avoir means to have. It has irregular forms. jai tu as il a elle a on a nous avons vous avez ils ont elles ont I have you have.
Chap. 4. page 107. What are they? Ce qui and Ce que both mean WHAT However: They mean WHAT When making a statement NOT when asking a question.
* Google Confidential and Proprietary Khaled KOUBAA Public Policy & Gov't Relations Manager - North Africa Google, Inc. Research, Innovation and Entrepreneurship.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
28th Conference of Directors of Paying agencies Namur, 27 to 29 October 2010 The Belgian Presidency of the Council of the European Union Workshop 2 : Control.
Mardi vingt et un février 2012 Objectif: la révision! Je fais du _____ deux fois par ________. Jen fais parce que ça détend, et je ____ de la natation.
AGREEMENT. Subject-verb agreement Verbs agree with their subject in person and number When there is more than one subject linked by ni... ni... or soit...
Bienvenue à la classe de français!
Echauffement (10 minutes) Complete the sheet in front of you as best as you can with what you brought to class today: 1.Un défi mondial 2.Une liste de.
Le 14 octobre Léchauffement: Complétez. 1. Un _______ à main 2. Une place _______ fenêtre 3. Le _______ de sécurité 4. Une __________ de lair 5. Le personnel.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Qu’est-ce qui te plaît? Chapitre 2.
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
Follow the directions on each slide. If you finish early you may work on an assignment for another class.
Mardi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
TECFA Research and Teaching unit in Educational and Learning technologies OverviewPeopleTeachingResearch October 2005.
Cours Environnements Informatisés dApprentissage -4/05/ M. Bétrancourt Mireille Bétrancourt Les environnements dapprentissage collaboratifs TECFA.
Les micromondes TECFA Constructivisme et constructionisme
Présentation dun modèle dinterface adaptative dun système de diagnostique et dintervention industriel: ADAPTS (Adaptive Diagnostics And Personalized Technical.
Où es-tu allé samedi dernier ?. Comment es-tu allé?
Jeudi, le 22 Mars Pass LATE Grammar tutor packet (50) & p.131 Workbook (50) Pass Puzzle Packet (100)
Le Baromètre Zone Cours : un environnement pour la micro-évaluation de ressources pédagogiques* Jacques Raynauld Olivier Gerbé HEC Montréal, MATI Montréal.
Les verbes prendre et mettre. prendreto take  je prends  tu prends  il prend  elle prend  on prend  nous prenons  vous prenez  ils prennent 
The political ecnomy of tourism development in Tolagnaro (Madagascar) Utilization of natural resources in the struggle against poverty Bruno Sarrasin Professeur.
Les pronoms objets In French as in English, there are various kinds of pronouns, or words used in the place of or as a substitute for a noun. The direct.
APEEE Association des Parents d‘Elèves de l’Ecole Européenne Réunion des représentants de classe Meeting of Class representatives 7 novembre November.
Leçon 12: L’imparfait FREN 120. A few quick notes about material from the chapter before getting started…
Comment est-ce qu’on pose une question en français
KM-Master Course, 2004 Module: Communautés virtuelles, Agents intelligents C3: Collaborative Knowledge construction & knowledge sharing Thierry NABETH.
Whenever you want to move along in this presentation, press the space bar. You can « go back » by pressing the « page-up key ». Clear ? Then start !
Marco Nideröst 24/11/ Seite 1 La libéralisation du marché électrique est-elle une chance ou un risque pour la Suisse?
Fabio Bortolotti THE PERSPECTIVE OF AN ARBITRATOR LE POINT DE VUE D’UN ARBITRE Production of documents – Direct examination and cross examination Production.
When do we use numbers? Why are they important? Why is it important to know numbers in French (or any other language)? Can you think of some REAL WORLD.
Conference Brussels JAN 09 IFIP Agora Initiative Raymond Morel.
Français 2, 29 Septembre 2014 Ouvrez vos livres à la page 20. Faites #26. Why is it important to be on-time for work if you're a computer security specialist?
What is the value of 5 2 ?  10 No Pierre, 5 2 is 5 X 5; it is not 5 X 2 What is the value of 5 2 ?  25 Great! Do you want another exercise? What is the.
«CSCL Scripts» Comment structurer l’apprentissage collaboratif Pierre Dillenbourg CRAFT Centre de recherche et d’Appui pour la Formation et ses technologies.
Formation F3-MITIC Module 8 Elaboration de sites web pédagogiques Vendredi 8 février Lieu : CPTIC PROGRAMME Evaluation initiale.
WORKING WITH ESL LEARNERS BY: NICOLLE MARTIN. ESSENTIAL QUESTIONS: How can we maximize the learning potential of our ESL students? Is it an added task?
Les cheveux Les yeux. Pour décrire moi – in order to describe me J’ai – I have Je suis – I am Les filles (endings change)
STAF /05/ M. Bétrancourt Mireille Bétrancourt Les environnements d’apprentissage collaboratifs TECFA Technologies pour la Formation et l’Apprentissage.
Campus Virtuel Patrick Mendelsohn David Ott Daniel Peraya Allison Piguet Cyril Roiron Daniel Schneider Didier Strasser Jean-Cristophe.
Français 10/26/15 Ouvrez vos livres á la page 52. Faites # 7 Ecoute. Why do seagulls live by the sea? Emmener – to take away or take along. Je t’emène.
Les actions réciproques au passé
The interrogative adjective quel
5S Methodology How to implement "5S" and get extraordinary results.
Français 2, 24Septembre 2018 Ouvrez vos livres à la page 219. Faites le 6. Why is it important to be on-time for work if you're a computer security specialist?
Transcription de la présentation:

Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert Apprendre à 2 (ou 3,…) est-il plus efficace qu’apprendre seul ?

Tâche Distribuabilité Ouverture... Groupe Nombre Hétérogénéité Genre … Environnement Medium... Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert

Tâche Distribuabilité Ouverture... Groupe Nombre Hétérogénéité Genre … Environnement Medium... Variables indépendantes Variables dépendantes Performance à la tâche Régulation 'Conceptual change' Abstraction Transfert Variables intermédiaires Explications Participation Argumentation Régulation mutuelle 'Grounding' … 'Eye contact' 'Turn-taking' Explications Participation Argumentation Régulation mutuelle 'Grounding' … 'Eye contact' 'Turn-taking'

Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning Shared understanding StructureRegulate Preventive Reactive ?

Regulation by the tutor: Group Activity Visualisation Donath et al (MIT)

Regulation by the tutor: Group Activity Visualisation Dillenbourg, Wehrle, Ott (TECFA) Donath et al (MIT)

Patrick Jermann (CRAFT EPFL) Group self-regulation: Socio-Cognitive Mirrors

Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning Shared understanding StructureRegulate Preventive Reactive ?

Structuring Dialogues Suthers et al (Hawaii) I agree I disagree Please explain Let me do it Are you alive ? I have an idea > Baker (Lyon), Jermann (EPFL), …

Structuring Dialogues Suthers et al (Hawaii) I agree I disagree Please explain Let me do it Are you alive ? I have an idea Baker (Lyon), Jermann (EPFL), … Please explain why you changed the speed value ?

Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning Shared understanding StructureRegulate Preventive Reactive ?

The «ArgueGraph » script Phase1

Phase 2 The «ArgueGraph » script

Phase 3 The «ArgueGraph » script

Design choices Immediate FB Delayed FB Microworld FB Theories Behavioursim Constructivism Metacognition Phase 4 The «ArgueGraph » script

Democracy is when there are elections Even when the president gets 99%? No I mean real elections John (affirmative): Democracy is when there are elections Suzanne (similing). Even when the president gets 99% John (shakes his shoulders): No, I mean real elections Suzanne: … John (affirmative): Democracy is when there are elections Suzanne (similing). Even when the president gets 99% John (shakes his shoulders): No, I mean real elections Suzanne: … Movie Script

Democracy is when there are elections Even when the president gets 99%? No I mean real elections John : you are a naive journalist Suzanne: you spent 5 years in Franco jails You task is classify countries as democratic or not John : you are a naive journalist Suzanne: you spent 5 years in Franco jails You task is classify countries as democratic or not « CSCL Script »

« » « www. Antarctica.org »

Laurent Dubois, EDUNET

The «Grid» script

[AAAAA…] [BBBBB…] [CCCCC…] [DDDDD…] Script ‘Jigsaw’ [ABCD] …. A A B B C C D D L’équipe reçoit un problème que seul la réunion des quatre compétences permet de résoudre Chaque étudiant se voit assigner ou choisit un rôle (données) et doit s’y former (lectures) L’équipe constinue le travail sur le problème. Les spécialiste de chaque aspect se réunissent pour discuter de leur face du problème [ABCD] ….

AUPELF Inforoutes « » « www. UniverSanté.org »

Switzerland Lebanon Tunisia Cameroon Cancer Case 1 Case 1 Case 1 Case 1 Case 2 Case 2 Case 2 Case 2 Diabetis Case 3 Case 3 Case 3 Case 3 Case 4 Case 4 Case 4 Case 4 … « » « www. UniverSanté.org » Public Health Issues Berger, A., Moretti, R., Chastonay, Clavien L. P., Dillenbourg, P., Bchir, A., Baddoura, R., Bengondo, C., Scherly, D., Ndumbe, P., Farah, P. & Kayser, B.

Maia Engeli’s: Exemple : PHASE X Activités asynchrone: Ecole d’architecture ETH

« Courseware Design Studio» Adapted from the PhaseX script, M. Engeli, School of Archtitecture, Zurich

« Laboratoire d ’Ergonomie »

Un script est une séquence de phases: A chaque phase, les étudiants ont une tâche précise à faire: délimitée par une échéance un produit à rendre (upload) Spécification de rôles: similaires, complémentaires (JIGSAW), hierarchiques… fixes ou en rotation Diverses formes de groupement: solo, groupe, collectif homogènes ou conflictuels

Tâche Rôle Groupe Evaluation Tâche Rôle Groupe

Scripting Over-Scripting

Collaborative learning Pedagogical engineering

Collaborative learning Pedagogical engineering

Collaborative learning Pedagogical engineering

Collaborative learning Pedagogical engineering

Collaborative learning Pedagogical engineering

Collaborative learning Pedagogical engineering

Collaborative learning Pedagogical engineering

Semi-structured interfaces Scripts Tutoring Group self-regulation Conflict resolution Negociation Argumentation Mutual regulation Explanation CollaborationLearning StructureRegulate Preventive Reactive ?

Scripts integrate multiple learning approaches Distance + Presence Synchro + Asynchro Individual + collaborative + co-operative + collective + competitive Include the tutor

SynthèseSynthèse

(1) Pédagogies Les technologies éducatives Ce sont des approches très différentes Il y a (eu) des religions On tend vers l’intégration  Ok !

(2) Efficacité : Les technologies éducatives: C’est pas génial C’est pas catastrophique C’est ce qu’on en fait  Discours + nuancés

(3) Next The disappearing computer