Le paradoxe Jamais il n’a été aussi facile d’accéder à une masse gigantesque d’information; Jamais il n’a été aussi difficile de ‘trier’ et de synthetiser.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Dans ma région il y a… Le but: In this lesson you will learn how to say what facilities are in your area.
Advertisements

Les noms des partenaires ____________________________________ ____________________________________ Partie A: Notre thème est: ______________________________.
Le passé composé. What is it?? *Le passé composé est un temps du passé. = past tense X
Mission X Superfli Emily Roberts Cette présentation sera écrit en français avec sous-titres anglais violet de couleur. This presentation will be written.
Practice for uses of: Je sais OU Je connais.
Oops j’aime pas l’anglais
A quoi tu jouais dans le passé? To be able to use the imperfect tense to talk about what you used to do.
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Quel est le pays le plus heureux ?
Unité 2 La vie courante Leçon 3 Bon appétit
Lesson 07.04: Le verbe faire Lesson 07.05: Le négatif French 1 Segment 2.
qui, que, où, dont Ce qui, ce que, ce dont
A1C B5D  Roger ____ suisse Il est suisse. Je m’…………………………………………………………… La date: C’…………………………………………………….. L12 Exer 6 page 177.
ROLE PLAY The role play is about communication and exchange of information. It is not the time for a LONG conversation! You can get full marks for very.
Bonjour!! Pour être prêt: Répondez aux questions:
Irregular verbs Irregular verbs are verbs (doing words) that don’t follow the normal rules. Because of this, we have to learn them by heart. Thankfully,
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 2 Famille et copains
Notes les novembre SAVOIR et CONNAÎTRE The verbs savoir and connaître both mean to know, but they are not interchangeable.
French Hammer the Grammar Aim: to be confident using the present tense To formulate accurate sentences using the present tense of …ir / …re/ …er verbs.
LE FUTUR Muckross Park College WHAT DOES IT MEAN? It means how to translate « will » or « won’t »
Les verbes qui se terminent en -ER (-ER verbs). French has both regular and irregular verbs. (English does too, for that matter.)
C’est combien ? Les euros
Let’s go back to the verb endings. What are our 3 infinitive endings? ER IR RE What is an infinitive? An unconjugated verb In other words, a verb in the.
Unité 2 La vie courante Leçon 3 Bon appétit. Thème et Objectifs Everyday life in France In this unit, you will learn how to get along in France. You will.
Faith and Light International Formation Session 2010 Energizing Meetings
Le pronom « en » Révision: p60-61 dans le cahier.
Edson Brito April, 10, 2011 French IP.  Legacy is anything handed down from the past, as from an ancestor or predecessor.
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Aujourd’hui c’est mardi vingt-cinq février
Spot the odd one out! L’histoire J’aime le dessin La technologie
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
2 Le verbe « être » au pluriel Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: - What are the plural subject pronouns in French?
Unité 2 La vie courante Leçon 3 Bon appétit. Thème et Objectifs Everyday life in France In this unit, you will learn how to get along in France. You will.
I can use longer and more complex sentences by understanding and using comparisons.
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
La mémoire(1): Comment bien travailler
FRANÇAIS ANGLAIS. EX:3x5x(4- -6)+-9=? P* En premier, (de gauche à droite) on calcule la somme qui est entre la parenthèse, 3x5x(4- -6)+-9, alors, maintenant.
Irregular Adjectives Not all adjectives are made the same.
To prepare for a discussion on school uniforms in French.
Bienvenue and Welcome to Our French II Live Lesson! We will begin shortly!
Je peux traduire le français au l’anglais!
Welcome everyone.
10 STRINGS FOR YOU.
Celebrity Photo Album by M. Rocque. La Description You are going to see several celebrities. For each celebrity say one or two adjectives to describe.
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
#1-Isn't it strange how a dollar bill seems like such a large amount when you donate it to church, but such a small amount when you go shopping? IT IS.
Mettre. First, let’s review the irregular verbs we know. Think of as many as you can, while I hand out whiteboards.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
On conjugue! [Avoir et Etre] It is very important to learn and practise using the conjugations of verbs in French.
The two categories of  Just like –er verbs, there is such a thing as a “regular” -ir verb. Sometimes it’s difficult to remember how to conjugate them.
‘Oddballs !’ Some more irregular verb revision in the Present Tense.
ALLER HOW DO WE CONJUGATE THE VERB ALLER? Click on the fleur de lys to advance to next slide.
Nous parlons des matières Buts: To be able to give extended opinions on school subjects To express agreement or disagreement.
4 th European narcolepsy Day in Madrid « One for All, All for One » Alexandre Dumas What’s news since Bologna ? The 3rd day was the occasion: -To make.
Imparfait Emily Swann. Uses of imparfait -used as a past tense in french. -used to express actions and situations that: -lasted for an intermediate amount.
Welcome 11 th September 2015 Julia Jones Bangor University.
What’s the weather like?. Look at the verb phrase fait-il above Turn it around and you have il fait The phrase Il fait can be used to describe lots of.
Verb Conjugation Learning to conjugate your first verb in French.
The comparative and superlative b In this lesson you will learn how to use the comparative and superlative in a sentence. b 1. We will discuss the translation.
Flash-on-flash-off! You will see some French text in a minute but it will only be on the board for a minute then it will disappear.
VOULOIR (to want). VOULOIR O Je veux O Tu veux O Il/Elle/On veut O Nous voulons O Vous voulez O Ils/Elles veulent.
Les emplois! Jobs possibilities: Relier les noms français et les noms anglais.
It’s.  Both C’est and Il est/Elle est can mean it’s.  There are specific times to use each.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
Un petit peu de grammaire… Le passé composé. On récapitule…le verbe “être” Jesuis Tu es Il est Elle est Nous sommes Vous êtes Ils sont Elles sont.
C’est lundi!! Le dernier lundi! Pour être prêt: 1. On the rubric for the board game, please put your group names 2. Sortez: le guide d’étude 3. Qu’est-ce.
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
Lequel The Last Part.
Vouloir, Pouvoir, Être.
Transcription de la présentation:

Le paradoxe Jamais il n’a été aussi facile d’accéder à une masse gigantesque d’information; Jamais il n’a été aussi difficile de ‘trier’ et de synthetiser toute cette information; L’augmentation de la quantité d’information n’a pas comme corollaire une même augmentation de la quantité de connaissances.

Un autre écueil: % des informations sont en ‘anglais’ Mais en mauvais anglais souvent!

Une avalanche de données En 1954: publication de la 1ère sequence d’une protéine: l’insuline bovine par Frederick Sanger Plus de 50% des données biomoleculaires disponible aujourd’hui ont été produites dans les 2 dernières années; En 1986: 4’000 protéines dans Swiss-Prot; en 2006: 4’000 protéines par jour dans Swiss-Prot+TrEMBL.

The implications… The Life Sciences have undergone a dramatic revolution in the last 20 years: They used to be rich in hypotheses, well-off in knowledge and poor in data; They are now very rich in data, not so well-off in knowledge and very poor in hypotheses. A list of parts To a complex system How do we go from:

La tour de Babel Pas ou peu de standardizations Pas ou peu de nomenclatures (et quand il y en a elles ne sont pas suivies par les biologistes).

Heureusement il y a des effort pour créer des ontologies….

A Swiss-Prot on fait des grand effort pour standardiser beaucoup de choses!

Les génomes Les séquences d’ADN se trouvent toutes dans l’EMBL/GenBank/DDBJ: –C’était vrai, cela ne l’est plus!; –Cela veut dire quoi ‘une séquence’?; –Laquelle de séquence?

Toute recherche étendue généralement commence là:

Mais de plus en plus elle commence:

Quelques problèmes Trouver les bons articles (parmis plus de 2000 journaux de qualités variable): –Etre sur que l’on a vraiment cherché ce que l’on voulait chercher; –Etre sur que l’on a effectivement trouvé ce que l’on cherchait; –Faire un tri avant de tout lire! Accéder au «full text»: –Ou se trouve t’il? –Est il disponible gratuitement (Accès ouvert - Open Access)?; –Ma bibiiothèque as t’elle un abonnement?; –Le fichier est-il indexable (PDF image ou PDF texte); –Est ce que j’ai des chances de retouver cet article dans ‘x’ années (ou devrais je le sauver localement).

From pull to push.. For now more than 20 years we have been «pulling» information and knowledge from various sources, but mainly from literature; It is now time to make sure that the next 20 years will be defined by the fact that researchers «push» their results and the interpretation of their results in the knowledgebase.

How to transition from pull to push? To do this we can: –Use wikipedia-type approaches (‘adopt a protein’); –Collaborate with open access publishers that are building the tools that will allow (and force) authors to structure their paper and the accompagning data; –Make sure that the appropriate repositories for new data types exist and are approved by the community (Intact, PRIDE, etc); –Get funding agencies to use the carrots and sticks approaches to make scientists abide to the practice of getting their data out.

La même entrée à 14h11

Quand la politique brouilles les cartes L’example de la grippe aviaire