EMC Documentum 6 « Référentiel de Gestion de Contenus et d’Archives » Fabien Gendre , Account Manager Bruno Bayle , Systems Engineer Director le 15 avril 2008
Documentum 5.3 et D6 : vers une architecture unifiée Agenda Documentum 5.3 et D6 : vers une architecture unifiée Nouveautés Documentum 6 Nouvelle ergonomie Webtop Extension des services de collaboration : WCE Interface Damptop Interface Taskspace Nouveau Module BPM et Gestion de Formulaires Web Documentum Reporting Services Fonctionnalités de recherche : FAST et ECI Les presets Archivage : Solution modulaire de Conformité
Documentum 5.3 et D6 : vers une architecture unifiée
Attention! Intégration n’est pas Unification Interface utilisateur Conséquences ‘Total Cost of Ownership’ élevé Multiplication des compétences Coût d’administration élevé Performance dégradée Augmentation du risque d’incident système Audits difficiles Difficulté d’exploitation de l’information – redondance, difficulté de réutilisation, etc. Contraintes techniques Modèles de bases multiples Cycles de version multiples Annuaires multiples Modèles de sécurité multiples Bases de données multiples Modèles d’objet multiples Pistes d’audit multiples Référentiels isolés multiples Points de synchro. multiples Intégration fragile, réutilisation difficile, etc Sécurité Annuaire Piste audit Référentiel Base de données Modèle Objet Code Application Imaging Reports Messages Multiple code bases Multiple release cycles Multiple membership models Multiple security models Multiple databases Multiple object models Multiple audit trails Multiple, isolated repositories Multiple synchronization points Fragile integration BPM Collaboration RM DM DAM WCM
Les avantages d’une plate-forme unifiée (5.3) Les avantages techniques Un seul code Un seul cycle de version Un seul annuaire Un seul modèle de sécurité Une seule base de données Un seul modèle objet Une seule piste d’audit Une seule console d’administration Référentiel virtuel Pas de synchronisation applicative Les bénéfices Réduction des coûts de déploiement et d’administration Formation réduite pour les utilisateurs finals et les administrateurs Performance supérieure et fiabilité de l’ensemble Plus de sécurité et de suivi pour un système de pistes d’audit unique Une seule console d’administration Gestion de contenu pour des référentiels hétérogènes, incluant des appli. Propriétaires et des sources externes Interface utilisateur 1 Processus Contenu Référentiel Fédération de référentiels Appli. propriétaires WWW One code base One release cycle One membership model One security model One database One object model One audit trail One administration console Virtual repository No application synchronization ECI
Le référentiel EMC Documentum D6 : Différents types d’applications Coût de traitement des transactions APPLICATIONS DE GESTION DE CONTENU ECM Transactionel Collaboratif Interactif Archivage Productivité personnelle et collective Applications REFERENTIEL GLOBAL Expérience et service client Référentiel Modèle d’administration Mécanisme d’Audit Sécurité Gestion des utilisateurs ECM UNIQUE Infrastructure Préservation du contenu
Nouvelle ergonomie Webtop Nouveautés Documentum 6 : Nouvelle ergonomie Webtop
Webtop : Présentation générale Accès aux fonctionnalités de recherche Arborescence de type explorateur windows Vérouillage des documents en cours de modification Menu contextuel Présentation du contenu des dossiers
Webtop : Capacités de visualisation JPEG PDF AutoCAD MS Visio MS Office
Visualisateur intégré Webtop : Annotations Zoom Annotations Visualisateur intégré Rotation Imagettes
Historique des annotations Webtop : Annotations Mise en évidence Historique des annotations
Webtop : Nouveautés Auto complétion Menus contextuels Drag and Drop 1 2 3 4 5 Raccourcis clavier Edition multiple des propriétés Filtres « commence par » Ordre de saisie Export de résultats au format CSV Création/Suppression de relations Support du cycle de vie des documents Abonnements Préférences utilisateurs
Webtop : Nouveautés Mode non connecté Synchronization de documents Action asynchrone Interface simple
Solutions de Collaboration Nouveautés Documentum 6 : Solutions de Collaboration Extension des services de collaboration : WCE, Intégration Sharepoint
Webtop Collaborative Edition Collaboration basée sur l’interface Webtop Rooms Nouveaux types Data tables Configurations des utilisateurs Gestion de projet External members
Expérience utilisateur Office/SharePoint Navigation Recherche Propriétés Check in/out Key Points: We integrate with MOSS and WSS 3.0 (the free version) webparts Ask your audience if they are familiar with Web Parts. If not, you can take a moment to define Web Parts here. Web Parts are controls that are specifically made for use with Microsoft technologies, usually within SharePoint. They are just like portlets that might be used in any other portal server. SharePoint ships with a variety of Web Parts that users can add to pages in SharePoint. Microsoft also provides a framework and model for companies like EMC to build and design their own Web Parts. In this case, these Web Parts are used as “windows into Documentum” and can be organized as you like within a SharePoint site. Content Services for SharePoint is a suite of these Web Parts, all specifically designed to provide access to Documentum content from within SharePoint. Archive Services for SharePoint is an administratively configured tool that allows you to define how and when content is moved from SharePoint into Documentum. Let's take some time to learn more about each of these products. Leverage SharePoint interface as a client to Documentum natively within Office SharePoint Server 2007. Here is the suite of Documentum Web Parts: Documentum Folders Documentum Inbox Documentum Subscriptions Documentum Files Documentum Favorites Documentum Workflows Documentum Search EMC software provides a proven, enterprise-class content management infrastructure for your Microsoft application environments including Microsoft Office SharePoint Server 2007 and Microsoft Office desktop products such as Microsoft Word, PowerPoint, and Excel. Through their Microsoft clients, end users can access a single platform that addresses their organizations’ diverse content-related business process, compliance, and archiving requirements. Fonctions avançées: Workflow Cycle de Vie Documents composés Rendus 16 16
Nouveautés Documentum 6 : Digital Asset Manager
Digital Asset Manager : Présentation générale Imagettes Menu contextuel Fonction loupe Plan de classement
Digital Asset Manager : Gestion des transformations Monitoring des transformations Gestion des profiles de transformation
Digital Asset Manager : Editeur de profil de transformation 1 / Sélection d’un profil de départ 2 / Options de définition du nouveau profil
1 2 Digital Asset Manager : Editeur de profil de transformation Définition du nom du profil 2 Choix des profils existants pour l’enchaînement
3 4 5 Digital Asset Manager : Editeur de profil de transformation Choix des formats pris en charge 3 Définition des valeurs par défaut 4 Profil disponible parmi l’ensemble des profils de transformation 5
Digital Asset Manager : Editeur de profil de transformation AVANT : JPEG APRES : PDF avec label
Solution Transactionnelle Nouveautés Documentum 6 : Solution Transactionnelle Dématérialisation, Interface Taskspace
Dématérialisation Points clés Scanner Fax CLASSI- FICATION EXTRACTION VALIDATION EXPORT CAPTURE CAPTURE Scanner Fax Points clés Capture de tous types de contenus via fax, scanner, serveur de fichiers, sites distants Inclut les documents papiers et électroniques (structurés et non structurés), et les flux de données Applique les contrôles qualité sur les images, nettoie les images pour en améliorer le contraste, la lisibilité ainsi que la vitesse de traitement sans interventions humaines Multi- fonctions Serveur de fichiers Email There are many types of information that organizations need to capture such as paper, faxes, film, images, and sometimes electronic files. Captiva provides solutions to capture these paper and electronic files, automatically identify them, extract data within them, then deliver that data and images of the documents to back end systems such as ECM, ERP, and databases. IA is a perfect fit when an organization has several sources where they need to capture documents. Key points: Email – strips out attached files (TIFF images) and processes them through IA Faxes – receives incoming images via fax servers (e.g. Rightfax) eForms – Accept a data stream from eForms Scanners – Supports document scanning in both an hoc (low volume/distributed capture) or high volume (centralized production capture) Network servers – IA polls specific network folders and processes images as they become available on the server MFP – Supports distributed capture using MFPs (Multi-functional peripherals supplied by companies like Xerox, Ricoh, and others) Once documents are scanned, IA applies image enhancement techniques to clean up the image (e.g. applies deskew, despeckle, line removal, etc) Form. Électro.
TaskSpace : Nouvelle interface orientée transactionnel Navigation par onglet Visualisation des tâches
TaskSpace : Nouvelle interface orientée transactionnel Gestion des éléments ouverts Informations métiers relatives au contenu d’un dossier/d’un document
TaskSpace : Nouvelle interface orientée transactionnel Mise en évidence Indexation Annotation Visualisateur intégré
TaskSpace : Nouvelle interface orientée transactionnel Entièrement configurable via Forms Builder
Module BPM et Forms Designer Nouveautés Documentum 6 : Module BPM et Forms Designer
Suite BPM Offre complète Analyser Analyste Métier Analyseur Simulateur Consultation Web Serveur BPA Déployer Développeur Éditeur de Processus Éditeur de Formulaires Exécuter Moteur de Processus Web Services ESB Sources de Données Référentiel Documentum Acteur du Workflow Interfaces Client Collaboration Services d’Intégration Superviser Responsable des Opérations Serveur BAM Superviseur Métier Tableaux de Bord Alertes
Suite BPM : Process Analyser Gartner Leader Process Analyzer Process Navigator Analyser Process Simulator Process Connector Pack Modèliser & analyser les process métier Tester et optimiser les processus Naviguation Web dans les processus Import/Export de processus
Editer plusieurs Templates Facile a versionner Editer plusieurs Templates Check-out/in de Process Template Traitement intélligent des erreurs Plus simple à ré-utiliser, référencer et comparer Palette d’Activité enrichie Activités d’initiation multiples Initiation de processus configurable Activités plus simples à manipuler Apprentissageplus rapide Traitement des erreurs Structured Data Types Support de variables de Processus
Process Builder : Routage dynamique vers les corbeilles Créer des profiles spécifiques de filtrage Réduire la prolifération des corbeilles
Process Builder : Corbeilles et « matching filters » Associer des compétences/critéres avec les corbeilles
Process Builder : Activités de Data Mapping
Documentum Formlets et Documentum Forms Builder Capture des données via un Documentum formlet Documentum Forms Builder Formlets = agile, easy to create UI for data entry (not replacement for paper based forms which is what Adobe has).
Documentum Reporting Services
Documentum Reporting Services Nouveautés Documentum 6 : Documentum Reporting Services
Nouveautés Documentum 6 : Recherche : FAST et ECI
Fast – Nouvelles Fonctionnalités Recherche étendue aux métadonnées des types d’objet Documentum (ex: non respect de la casse, Support Thesaurus dans version 5.3 SP1) Indexation étendue aux objets sans contenu (ex: Dossier) Support de plusieurs langues au sein d’un même indexe Grand nombre de langues et formats supportés Support de la recherche cross-docbases Amélioration des performances en terme d’évolutivité et de déploiement Support de multiples seveurs/Agents d’indexation (sur machines multiple processeurs) afin d’améliorer l’indexation From a functional stand point, we are relaxing constraint that requires a Sysobject to have associated content for it to be indexed. For example, Folder will be “indexable” in 5.3. We are also relaxing requirement to have a separate index per language since in 5.3 a single index will be capable of handling multiple languages. Support for cross-repositories is the result of incorporating ECI (formerly AskOnce) as part of the platform. Zero downtime refers to the fact that given new architecture, one should be able to create 5.3 new index “off-line” without having to bring production environment down. Once new index is created and verified, 5.3 CS upgrade is done and new index deployed.
Enterprise Content Integration Services Une technologie pour intégrer et accéder à tous les contenus à travers le référentiel Documentum Utilisation transparente Facile à déployer Extensible
Enterprise Content Integration Services Accéder à tous les contenus, quelque soit la source Webtop Discovery Manager WDK ECI Services DFC .com Base Lotus Notes Sites WEB Spécialisés Autres GEDs Docbases
Webtop : Auto-classement des résultats de recherche Organise automatiquement l’information Facilite la navigation dans les listes de résultat
Webtop : Le bon compromis entre recherche simple et recherche avancée ?
Webtop : Modèles de recherche Requêtes réutilisables : Exemple : « Trouver toutes les factures pour le client X datant du mois dernier ». Cette requête peut être utilisée pour les clients Y, Z,… Les modèles permettent de définir une requête une seule fois et d’y positionner des champs variables tels que le nom du client, etc. Des administrateurs ou experts définissent les requêtes dans « Documentum Administrator » Les utilisateurs finaux accèdent à des formulaires de recherche simplifiés et ciblés
Webtop : Modèles de recherche Requêtes réutilisables Exemple: ‘rechercher les factures d’un client X du mois dernier'. Cette requête pourra être utilisée pour le client Y, Z... Le modèle permet de définir la requête une fois et de spécifier les champs variables comme le nom du client, etc… L’expert définit la requête via l’écran de recherche avancée L’utilisateur moyen accède à un formulaire simple et ciblé
Signature électronique Destruction numérique L’Engagement d’EMC vis-à-vis de la Sécurité Sécurité du Contenu Encryptage du référentiel Signature électronique Gestion des droits de l’information Contrôle d’accès Destruction numérique Audit Encryptage Authentification Signature électronique Droits de information Destruction numérique Single sign-on 48
Nouveautés Documentum 6 : Les presets
« Presets » Next focus, replacing coding with configuration where we're looking to reduce the development time by reducing the amount of coding needed and increasing configurations that we provide. And there are two main areas that we're choosing. One is presets and the other are aspects that we'll take a look at. Les presets sont utilisés pour configurer les paramètres communs et l’ergonomie de l’interface utilisateur 50
« Presets » : Optimiser l’ergonomie Définition d’un triplet conditionnant l’application du preset : rôle / groupe / utilisateur Emplacement dans le référentiel Types d’objets Documentum Here are our presets where you can configure the user experience with point and click simplicity. So it's provided within DA, also provided within Webtop, key to note, where I can take my full-function Webtop. It has every feature and capability we can possibly provide. And I can strip that down to check in, check out version and search. I mean, I can take it down to a pure basic client services, client interface with point and click simplicity. And that's just by tailoring the actions available and removing everything like declarer's records, your properties, your workflows. If they're not going to work with workflows, get rid of them. Get rid of viewing them, get rid of starting them, bet rid of all of it, and reduce the complexity of that user interface. Similarly, if I only work with two templates and three life cycles, only show me those three. I want to see the marketing, you know, the life cycle for a press release. I do not want to see the life cycle for an engineering document. So similarly scale back what people see to just what's relevant in their environment. People say are UIs too complex? Not with presets. You can have an SC tailor that UI immediately. What used to take writing code and configuring things in WDK can now get configured with point and click ease. So I know every SC out there is doing this thing, hallelujah, because they're going to have much better demos with custom-tailored interfaces. 51 51
« Presets » : Avant Liste d’actions possibles sur le document Here are our presets where you can configure the user experience with point and click simplicity. So it's provided within DA, also provided within Webtop, key to note, where I can take my full-function Webtop. It has every feature and capability we can possibly provide. And I can strip that down to check in, check out version and search. I mean, I can take it down to a pure basic client services, client interface with point and click simplicity. And that's just by tailoring the actions available and removing everything like declarer's records, your properties, your workflows. If they're not going to work with workflows, get rid of them. Get rid of viewing them, get rid of starting them, bet rid of all of it, and reduce the complexity of that user interface. Similarly, if I only work with two templates and three life cycles, only show me those three. I want to see the marketing, you know, the life cycle for a press release. I do not want to see the life cycle for an engineering document. So similarly scale back what people see to just what's relevant in their environment. People say are UIs too complex? Not with presets. You can have an SC tailor that UI immediately. What used to take writing code and configuring things in WDK can now get configured with point and click ease. So I know every SC out there is doing this thing, hallelujah, because they're going to have much better demos with custom-tailored interfaces. Liste d’actions possibles sur le document Arborescence complète du référentiel 52 52
« Presets » : Après Arborescence réduite Here are our presets where you can configure the user experience with point and click simplicity. So it's provided within DA, also provided within Webtop, key to note, where I can take my full-function Webtop. It has every feature and capability we can possibly provide. And I can strip that down to check in, check out version and search. I mean, I can take it down to a pure basic client services, client interface with point and click simplicity. And that's just by tailoring the actions available and removing everything like declarer's records, your properties, your workflows. If they're not going to work with workflows, get rid of them. Get rid of viewing them, get rid of starting them, bet rid of all of it, and reduce the complexity of that user interface. Similarly, if I only work with two templates and three life cycles, only show me those three. I want to see the marketing, you know, the life cycle for a press release. I do not want to see the life cycle for an engineering document. So similarly scale back what people see to just what's relevant in their environment. People say are UIs too complex? Not with presets. You can have an SC tailor that UI immediately. What used to take writing code and configuring things in WDK can now get configured with point and click ease. So I know every SC out there is doing this thing, hallelujah, because they're going to have much better demos with custom-tailored interfaces. Arborescence réduite Liste d’actions possibles sur le document 53 53
Solution Modulaire de Conformité Archivage à valeur probatoire : Solution Modulaire de Conformité
Archivage Multi-flux Unifié Courriels États informat. Données ERP Doc. scannés Autres Contenus Métier Documents Multimédia Contenu Web Contenu ECM Capturer Déclarer Protéger Trouver Prévenir Sort final
Une Solution Modulaire de Conformité Composants du Records Manager Services d’Information Rights Management Sécurité & Contrôle d’Accès Plan d’archivage Rapports & Audit Notification Gestion Stockage Physique Archives Papier Signature, cryptage sécurité avancée Règles de Conservation Plate-forme Documentum Architecture Unifiée Sécurité des Contenus Clients Web
Gestion Unifiée des archives physiques et électroniques Un client commun Un plan d’archive partagé commun Une recherche commune Des résultats mixtes Du Reporting mixte Un référentiel de métadonnées commun As we see here, the Administrator screen for PRS… look familiar? It should it’s the normal Webtop UI we see for Records Manager, that’s right, same screen! So yes, first and foremost users are using the EMC Records Manager Admin client and end-users are using the Records Manager end-user client – There is no additional repository for physical records – we leverage the strengths of the Records Manager solution and everything is managed in one place with one view, which means [CLICK]: There is a single file plan Physical items leverage existing retention policies It maintains unified disposition process Can apply same retention markups (hold, freeze, etc.) to both physical and electronic records Uses one notification process for all records Manages single retention policy set up And has completely unified reporting More so, we have the ability to create physical documents, physical folders and boxes - each of these items can be associated one to the other (i.e. folders to boxes) With regards to PRS, when using the Admin client for physical records we see the ability to: [CLICK] Execute Charge-Outs – specific to physical objects [CLICK] Define Bar-Code generation rules – or the policies for the creation of bar-codes and how they apply to physical objects [CLICK] Make Library Requests (formerly called Reservations) So there you go, a nutshell of what it’s functions are… I hope you’re still with me…
Questions/Réponses
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