Tomorrow’s good. Human Context Consummer Negative Impacts of our food production.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Places We Call Home. Lesson Objectives At the end of this lesson, you would be able to: Say and write (7) basic rooms/parts making up a home in French.
Advertisements

French 1, Semester 1 concepts to know by
LES VERBES POUVOIR ET VOULOIR Français I, Ch. 6. POUVOIR: TO BE ABLE TO Pouvoir Je peux I am able to, I can Tu peux You are able to, You can Il/Elle/On.
Les pronoms disjoints. Forms Jemoi Tu toi Il lui Elle elle On soi Nous nous Vous vous Ils eux Elles elles.
Mercredi 11 mars Objective: Learn how to ask and give directions.
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 1 France.
Au petit-déjeuner, je mange
Moi, le week-end je vais aller en France dans ma voiture verte!
Dans les cahiers Ecrivez le verbe “aller” au présent Je, tu etc..
Connect 1.Demain je vais manger….
The Benefits of Technology in the Classroom By: Jennifer Langer.
Les Questions dInformation. Information Questions Information questions are open-ended. They request new information and cannot be answered with a simple.
Le futur proche The immediate future tense means “I am going to …”
Look at the following sentences and tell me if they are in the past or the present tense 1. I go to the swimming pool every Thursday. 1. I go to the swimming.
Notes le 29 février –le premier mars MANGER (to eat) je mange nous mangeons tu manges vous mangez il/elle/on mangeils/elles mangent Qu’est-ce que tu manges?
Le commerce équitable une nouvelle méthode de conception.
JOURNAL 29/09/14 Vous avez un nouvel appartement. Qu’est-ce que vous avez besoin pour la cuisine? (You are moving in to your new apartment. Name five things.
Bon pour la santé Mauvais pour la santé Je mange beaucoup de fruits.
Notes le 19 avril Le futur simple (The simple future) We have previously learned how to make the future using aller + infinitive. Je vais éplucher ces.
Notes les novembre SAVOIR et CONNAÎTRE The verbs savoir and connaître both mean to know, but they are not interchangeable.
The one exception:  All verbs that end in –er are regular, with one exception.  That is aller which means “to go.”
French Hammer the Grammar Aim: to be confident using the present tense To formulate accurate sentences using the present tense of …ir / …re/ …er verbs.
Saying “some” in different ways
Dans ma ville il y a une gare et une gare routière
Les verbes qui se terminent en -ER (-ER verbs). French has both regular and irregular verbs. (English does too, for that matter.)
Learning Objectives: To be able to say what you and other people are going to do using the NEAR FUTURE tense.
Mon Ecole WALT: Promote The Cornwallis Academy
Adéquation « recherche appliquée et activités d ’apprentissage et de formation» par Jean Barbeau, directeur général Cégep de Saint-Hyacinthe en collaboration.
1. le miel = honey 2. ___ beurre = _______ 3. ___ sucre =_________ 4. ___ pain =__________ 5. ____ pains au chocolat=_________ 6. ____ croissants=____________.
A. Le comparatif p.234 Comparative constructions are used to compare people or things. Cet hôtel est aussi moderne que l’autre. This hotel is as modern.
Leçon A. Comment vas-tu? Comme ci, comme ça. Très bien!
Les Questions d’Information (Information questions)
Les verbes réfléchis -au présent -à l’impérative (command) -avec l’infinitif Rouge, Unit 1, Part 1 Page 44.
Fais correspondre! Faire du VTT Faire du camping Faire du canoë
International Language Week Pâté Paella Couscous Kebab Moussaka Sushi Burritos Green curry Pasta Morocco Mexico Japan Spain Thailand France Italian Greece.
« Mets la table et mange les légumes » CAT – 1 UNITÉ 3-C L’IMPERATIF.
ma mère mange de la salade mon père boit de l’alcool
Français I stem-changing verbs. Stem-changing verbs Acheter Préférer By looking at the name for these verbs, what can you predict will happen? I will.
ROLE-PLAY OVERLAP You are in a French café For help with the vocab, click herehere Listen to the question and reply Oui, je voudrais un coca et un café.
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
L1:CH8 EXERCICES. EXERCICE 1: WHOLE / PART 1. some yogurts: 2. a loaf of bread: 3. some bananas: 4. part of a guava: 5. some chicken: 6. a whole yogurt:
Warm up What does food means to you? How do you eat usually on week-end when you are home? List your food choices from morning till night.
TRADUISEZ EN ANGLAIS  Elles viennent de sortir avec leurs amies.  Tu viens d’emballer les cadeaux.  Les invitations? Je viens de les envoyer.  Vous.
Notre visite à la boulangerie Our visit to the baker’s shop.
Prendre Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles  What does the verb « prendre » mean?  Is it a regular or irregular.
Leçon 20: Alice a un job Les verbes réguliers en -RE s ons s ez - ent
Lundi 14 septembre Parle-moi de toi! la première activité: Vérifiez les devoirs. dé e st e e g a r d e h b i t e oy ag e doro ns am e ap pe le c o l e.
Décidez si la phrase est logique ou pas logique:
Netwin is supported by the EU Commission in the framework of the Recite II programme Le projet Netwin est soutenu par la Commission Européenne dans le.
Play the presentation & note down new vocabulary Complete the activities Le petit déjeuner Breakfast.
«Utra Horas» Orchestra Baobab. Le journal d’échauffement le premier décembre 0 Le but: I can talk about common classroom objects. 0 It is sunny.
Echauffement: mardi, le vingt-quatre janvier, deux mille douze Translate the following sentences into French: 1. We go to the store.  Nous allons au magasin.
Bon ou mauvais pour la santé? Think about some of the things you’ve eaten today. Were they healthy or unhealthy?
Animal School: RaisingSmallSouls.com Carol Ann Tomlinson – Critical.
The future tense. Expressions you will need to talk about the future 1.Demain 2.Le week-end prochain 3.Samedi prochain 4.L’ été prochain 5.La semaine.
Technology Module.  Technology is the application of knowledge and skills to make goods or to provide services.  It includes the tools and machines.
Les Composantes d’une Chaîne Alimentaire
 Les déterminants partitifs FSL9 - Unité #2 – La bouffe !
Menu 1.Pas de déchet dans la nature 2.La résilience urbaine comme modèle de développement ? 3.Le projet PermaFungi 4.Impacts en termes de DD 5.Une approche.
Contractions with à and de
Un petit déjeuner chez Amanda Breakfast at Amanda’s house
Qu’est-ce qu’on mange au...
Combien coûte? Ça fait combien?
Contractions with à and de
SLIDE TITLE PowerPoint Presentation SUBTITILE HERE.
Transcription de la présentation:

Tomorrow’s good

Human Context Consummer Negative Impacts of our food production

Biological Context

Greece Rome Bible (Mc 1,4-8) : « Jean (Baptiste) portait un vêtement fait de poils de chameau et une ceinture de cuir autour de la taille ; il mangeait des sauterelles et du miel sauvage. » 12 ème Siècle : Nord du Maroc. Ancient European History

1827 : Dans « Animal Kingdom » de Cuvier « Les enfants du sud de la France aiment consommer les cuisses charnues des sauterelles. » 1858: Freeman dans “The History of Cape Cod“,Freeman dans “The History of Cape Cod“ “Les français jouent à attraper des sauterelles qu’ils mettaient sur une pique pour les faire griller sur le feu et les déguster. » 1870 : Henry Miot dans la Gazette des campagnes Il publie une recette pour cuisiner les larves de hanneton. Milieu du 19ème siècle : Une châtelaine du Val de Loire avait pour habitude d’offrir des beignets de hanneton à ses invités. Au début du 20ème siècle en Ardèche, à Saint Jean Le Centenier : On consommait encore accommodé en omelette le vers à soie. Au 20ème siècle, Jean-Henri Fabre, célèbre entomologiste a écrit : « Je vais capturer de gros criquets qui se cuisinent sommairement frits, au beurre et au sel [… ]C’est supérieur aux cigales vantées par Aristote. Il s’y trouve c Modern European History

2003 : la FAO sets up important means to vulgarize and promote insect eating Present 2013 : L’AFSCA publish a list of 12 eatable insects : EU invests 3 millions € in R&D and promotion of entomophagy

Market Belgian Insect Industry Federation Since 6 June 2014 Production : 100T / Year = X less than meat production in Belgium

Production Ecology To produce the same amount of proteins -25 x less food - 60 x less greenhouse gases -300 x less water Urban Agricultur raring facility Circular Economy Crickets feed by Brewer's spent ( Brasserie de la Senne) Peels of vegetables ( les Notes de mon jardin – quiches et soupes BIO) Unsalled bread (corner Bakery)

Processed products Taste – Gastronomy Collaboration with chefs ( Va doux vents, l’Autre Grain, …) No need to wait for apocalyps. We want to eat insecte because they are delicious! -> Cultural change = challenge Products of Brussels’s terroir Collaboration with other producers Exemple : Grillettes aux shiitake Nutritional aspects = Super Food

Promotion Pedagogical visits = Promotion + Sensibilisation + Transparency Animations in businesses or at private places Tastings : museums, private, events, fair, … Need of promoting new habits : entomophagy Willingness of promoting new habits : circular economy, responsible business, biomimicry Why? How ?

Collaborations Belgian Business Insect Federation Hub d’Agriculture Urbaine Bruxellois