Créer une présentation efficace

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Transcription de la présentation:

Créer une présentation efficace Institut Saint-Stanislas Octobre 2012

!!! Ceci n’est pas une formation sur l’utilisation de Powerpoint !!! Contenu Template/Standards Recommandations de forme Couleurs Caractères Language recommandations !!! Ceci n’est pas une formation sur l’utilisation de Powerpoint !!!

Template/Standards Template Utilisation des puces · Niveau 1 : The font size is extremely important. Text that is too small and cannot be read becomes a point of distraction and possibly frustration to participants. The minimum font size should be increased for low-resolution projectors make sure the slide can be read from the back of the room .

Utiliser des mots, des phrases simples et courts Structure du slide Utiliser des mots, des phrases simples et courts Pour écrire un slide efficace, il faut utiliser des mots et des phrases courts et simples plutôt que complexes Ne pas insérer de grands tableaux, des illustrations complexes ou de longs textes écrits dans les slides. Simplicité/clarté des slides Pas d’illustrations complexes Mots simples Phrases simples Simplicity and clarity are essential in slides. Do not put large tables of data, complex illustrations, or long written text on slides. Therefore, use keyword and make a clear structure thanks to numbering and bullet points.    The audience must be able to read the slide in a few seconds. Do not force the audience to read a long and complex slide while the speaker is talking – an audience that is reading a slide is not listening to the speaker.

Pas de grands tableaux ni des illustrations complexes Structure du Slide Pas de grands tableaux ni des illustrations complexes Use plain background to avoid conflicts with some graphics

Utiliser un dessin plutôt qu’un long discours Remember the adage: “A picture is worth more than a thousand words”. However, the picture must be simple and quickly viewed. Avoid too many different and complex images on one slide. Be sure it is relevant to the presentation. Ensure that graphics or photographs are relevant, consistent and legal. It is important to have permission from the copyright owner before using images from external sources. The use of cartoons can be effective at making a point, and at lightening the atmosphere. Nevertheless, use them only if it is really relevant.

Utilisation des minuscules et majuscules Textes VOUS POUVEZ UTILISER DES MAJUSCULES MAIS PASTROP SOUVENT CAR ELLES SONT DIFFICILES à LIRE Les mots en minuscule sont plus faciles et plus rapides à lire que les noms en majuscule Utilisation des minuscules et majuscules Créer une présentation efficace Les sportifs français Points-clés Créer une présentation efficace Les sportifs français Utilisation du Gras ·         Use a combination of upper and lowercase letters. Avoid all capital in the body of the text. ·         Use bold and high-contrast colors to increase readability.

Utilisation des couleurs Utilisation des couleurs claires sur un arrière-plan sombre Ne pas utiliser des couleurs sombres sur un arrière-plan sombre Garder les mêmes couleurs pour tous les titres et sous-titres Tous les titres en Blanc Tous les ss-titres en Blanc Tous les titres en Blanc Tous les ss-titres en Jaune Contrasting colors are extremely important: white letters on a blue background are good. Reds, pinks, light greens and yellows do not show well at a distance. When using colors, ensure that they are clearly differentiated from the background color and from each other. Use complementary colors in order to obtain the most intense color contrast: Intense Blue-Yellow Red-Cyan Blue Green-Magenta Keep the same color (blue) for all titles and sub titles

Utilisation des couleurs Rouge Bleu Jaune Vert Orange Mauve Brun Utilisez un maximum de quatre couleurs Limit the number of colors on a slide or chart to four. The second example shows Dupont and Durand belong to the Device Management Team (in green). Utilisez des couleurs pour mettre des relations en valeur Device Management Team Billing team Mr. Dupont Mr. Durand Mr. Demoulin Mr. Demonceau

Normes de présentation Structure d’une présentation: 20 slides par heure (utiliser des annexes pour plus d’ information) 7 éléments maximum par slide (+/- 6 lignes de mots sur un slide) Une idée phare par ligne Utilisez les pages de commentaires pour le présentateur The number of slides for presentation is limited to about 20 slides per hour. As a general rule, if you need to give more detailed information, use appendices. Try to limit the number of lines of words in a slide to fewer than six, try to limit the different items presented on a slide to fewer than seven. Use one thought per line. Avoid using jargon in writing, except when writing for specialist audience. Avoid using too many fancy slide transitions or animations. Only use animations to support your points – grouping and progressive disclosure of information can increase audience recall. Use notes page for more information for trainer.

Conseils précieux Utiliser des paragraphes courts plutôt qu’un long texte Présenter une idée par paragraphe ou différentes idées reliées entre elles Eviter d’utiliser trop de : animations (seules des animations pertinentes) transitions ou animations fantaisistes Write in the active voice rather than in the passive one

Grammaire et langue Utilisation de mots spécifiques : Jargon: uniquement avec les experts Abréviation: si connue par l’audience Utilisation de la voix active : John a rempli le formulaire  voix active Le formulaire a été rempli par John  voix passive Revoir le document (par le logiciel et par le présentateur) Write in the active voice rather than in the passive one

Ne pas oublier de… Respecter les normes Garder +/- 40 slides par heure Revoir le document Utiliser des annexes Keep it simple