6-7 Septembre
L’Emploi du temps Qui est présent? Les phrases de la salle de classe L’alphabet, les accents Vocabulaire: les salutations et les introductions Les dialogues Résumé: les phrases de la salle de classe
Les Phrases de la salle de classe They’re on the whiteboard
L’alphabet et les accents É : accent aigu “A” Aimé(e), Pénélope, René(e) Marche vs. marché À : accent grave changes meaning À = at, a= form of the verb “to have” Î , ê : circonflexe it’s just there! Nîmes, s’il vous plaît, bête, arrêter
Les Accents (continué) Ë: tréma Adds a syllable between 2 vowels Noël vs. hors d’oeuvres È : accent grave “eh” Mère, père, poème Ç: cédille soft “s” Français, ça va
Pratiquons Comment dit-on… Fête, êtes Été Garçon Étudiant Ou, où Après-midi carré fermière
L’alphabet Chantons!
Salutations, Introductions Les bises Bonjour, Salut Hello Je m’appelle… My name is… Tu t’appelles comment? (friendly) Comment vous appelez-vous? (formal) What’s your name?
Et toi? (friendly) Et vous? (formal) Enchanté Au revoir A plus (tard)! And you? Enchanté Nice to meet you. Au revoir Good bye (lit. until I see you again) A plus (tard)! See you later Tchao! Bye
Tu vs. Vous Both mean “you” “tu” is used when speaking to a friend, peer, family member, or pet “vous” is used when speaking to someone older or in a position of respect Examples?
Comment ça va? Comment allez-vous? Ça va bien Ça va mal Comme-ci comme-ça
Pratiquons Tell the class your name
Pratiquons (encore) Get up and ask at least 8 people his/her name Whoever is asked should ask back
Méli-mélo: Unscramble to make a conversation A. Enchanté. Au revoir! B. Je m’appelle Tori. C. Comment t’appelles-tu? D. Salut! Comment ça va? E. Ça va mal! Et toi? F. À plus tard! G. Ça va très bien! H. Je m’appelle Richard. Et toi? I. Bonjour!
Les bonnes réponses I. Bonjour! D. Salut! Comment ça va? E. Ça va mal! Et toi? G. Ça va très bien! C. Comment t’appelles-tu? H. Je m’appelle Richard. Et toi? B. Je m’appelle Tori. A. Enchanté. Au revoir! F. À plus tard!
A Quick Convo! Create a dialogue with a partner: You’re on the bus sitting next to someone for a quick minute. All you have time to find out about one another are names, then it’s time to exit the bus. Line 1/2: Greeting Line 3/5: Ask each other’s names Line 5-7: Ask how the other is doing Line 8-10: Tell one another it was a pleasure meeting him/her and say farewell
Partageons! Please share your dialogues Reminder: Signed Syllabus due next class