Outils pour aider les décideurs en santé L’expérience de Londres

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Transcription de la présentation:

Outils pour aider les décideurs en santé L’expérience de Londres Association of Public Health Observatories Outils pour aider les décideurs en santé L’expérience de Londres Dr Bobbie Jacobson Directeur de l’Observatoire de Santé de Londres Vice-Président des Observatoires de Santé Publique Lee Warren Outils et site Internet de l’Observatoire de Santé de Londres

Plan de la présentation Introduction au système de santé anglais et à son fonctionnement à Londres Rôle de l’observatoire de santé de Londres (LHO) et de l’association des observatoires de santé Anglais et Irlandais (APHO) Photographie des principaux problèmes de santé à Londres Démonstration “en direct” de quelques outils du LHO (si Internet est disponible) Conclusion et perspectives In this presentation. Lee and I will give a brief introduction to the English Health system and how the LHO works with UK and Ireland Association of public health observatories. We will say a little bit about London and its key health issues. We will then give some examples of tools that have been developed by the LHO/APHO for decision-makers. We will then conclude and open for discussion.

Commissioning Support Le système anglais de santé et de soins ; ses liens spécifiques avec Londres Ministère de la Santé Direction NHS NATIONAL NHS London Government Office (London) Mayor & GLA Family REGIONAL London Public Health Team Commissioning Support For London London Health Observatory This slide shows how the English health care system works. There is a model of health care delivery, which is based on a purchaser/ provider split. The money for health care and health improvement is allocated between the 152 primary care trusts (PCTs) in England .(There are 31 PCTs in London). They are responsible for improving the health and reducing inequalities in their populations by assessing their health needs , purchasing health care and improviing the quality of their providers. They are also responsible for ensuring effective primary care in their areas. Health policy rests with the Department of Health (for England)-working with other government departments.. There are nine government office regions in England. In London there is an added dimension of a directly elected mayor who has a legal duty to produce a health inequalities strategy and assess the health impacts of his strategies. The London Health Observatory(LHO) is part of the Regional tier of organisation, but unlike any other British Observatory , it is based within a new Commissioning organisation : “Commissioning support for London” (CSL). CSL is funded by all of London’s PCTs . The LHO , whilst being part of / funded by CSL, also has two additional, independently funded programmes of work covering its wider health intelligence work outside the NHS and nationally. Third Sector NHS Trusts Primary Care Trust Local Authority Police Education LOCAL Communities

APHO: Le réseau des Observatoires et leurs domaines d’études LHO lead areas: -Inégalités de santé - Santé des migrants - Tabac - NICE There are a total of 12 observatories in the Association of public health observatories of UK and Ireland (APHO). These comprise of nine observatories covering the regions of England, plus one in Scotland, one in Wales, and one Observatory covering both North and South Ireland. The Observatories cover populations of between 2.5 and 9 million people. The population of England, is just over 50 million population of Scotland is 5 million population of Wales 2 million population of Ireland in the North is 1 million Connecting the observatories together, we have established the Association of public health observatories. APHO is a learning network for the observatories which also coordinated a national programme of work.. We have a small office, which is based in York of three people. Each Observatory has a number of lead areas. London leads on: health inequalities, ethnicity and tobacco. In addition, each Observatory acts a to key national organisations. Thus, for example, London is linked to NICE- the National Institute of Health and Clinical Excellence. This is the body, which is responsible for prodiucing evidence –based guidance on interventions and services. assessing the evidence of both clinical and public health interventions. 4

Les réseaux d’observation Que faisons nous ? Nous travaillons en partenariat pour transformer les données en analyse (Health intelligence) pour aider les décideurs en matière de santé et de soins au niveau national et dans nos régions Nous suivons, modélisons et évaluons les impacts des politiques de santé dans nos régions Nous formons un réseau de niveau régional connecté “signposting health intellience” qui permet de développer des méthodes innovantes pour partager les connaissances Nous travaillons avec APHO et le ministère au développement des outils électroniques pour aider les décideurs Nous développons une capacité d’analyse en santé publique dans nos régions This slide set out the roles of the public health Observatory(PHO) network. Partnership working is very important for the observatories. Partnership working both between our observatories, and also with local organisations is a vital element of our work. These include the local national health service, local authorities, voluntary groups and others. Our role is to turn raw data, often collected for other purposes, into health intelligence which supports decision- makers. We monitor, forecast and assess the impact of health policy in our regions. Although we are funded by the Department of Health, mainly we are also encouraged to be independent and to make independent commentary on local health policy. We also act as the hub for intelligence across each of our regions. This involves “signposting” health knowledge/intelligence in innovative ways via our websites. We also work both with colleagues in other observatories as well as University departments and the Department of Health to produce resources, tools and and advice to support local action. We also have a key role in building local intelligence capacity in each of our countries and regions. 5

Les principaux facteurs de santé à Londres Un accroissement démographique Une population jeune Une diversité ethnique importante Une population très mobile Une grande richesse mais beaucoup d’inégalités de santé

Autorités locales à Londres This slide shows a map of London’s 33 local authorities-each of which serves a population varying from about 200,000 -300,000. London’s Primary Trusts boundaries are almost all the same as those of the local authorities.The turquoise shading reflects the 11 authorities/Primary Care Trusts in the “spearhead Group” –or the bottom quintile for deprivation and ill-health. 7

Index de déprivation multiple (IMD) par zone électorale This slide shows the distribution of “ deprived” populations across London – at small area (ward) level. Ward population size varies from less than 1000-30,000 plus. The Index of Multiple Deprivation (IMD) is a composite score produced by Government to help define differential needs and resources for public services . 8

Pourcentage de personnes appartenant à une minorité ethnique par quartier Insert Map of ethnic diversity?? (D/N:Lee we could send these in advance and not use them all in the actual presentation???) Source: 2001 Census 9

Différences d'Espérance de vie dans un petit secteur à Londres En voyageant vers l'est depuis Westminster, chaque arrêt de métro représente presque un an d'espérance de vie perdue Male Life Expectancy 76.2 (CI 74.3-78.2) Female Life Expectancy 82.9 (CI 80.5-85.3) Canning Town Male Life Expectancy 69.0 (CI 67.3-70.8) Female Life 76.9 (CI 75.3-78.5) Westminster Canary Wharf London Bridge North Greenwich River Thames Canada Water Bermondsey Waterloo Southwark Des secteurs électoraux proches (quelques miles) ont des différentiels d’espérance de vie se comptant en années. Par exemple, il y a huit arrêts entre Westminster et la Ville de Canning Town sur la Ligne de Jubilé. Chaque arrêt, vers l’est, correspond en moyenne à une année de vie perdue.1 London Underground Jubilee Line 1 Source: Analysis by London Health Observatory using Office for National Statistics data. Diagram produced by Department of Health 10

Quel genre d’outils veulent les décideurs ? Faciles à utiliser, c’est-à-dire : Flexibles dans leurs présentations Avec des résultats interprétés Dont l’information est “Evidence-based” Et dont les processus de qualité s’assurent de la bonne mise en place Avec un mise à jour régulière Pertinent au regard des priorités locales et nationales Des outils qui permettent d’aider le processus de décision concernant les besoins locaux de santé et les priorités Des outils qui permettent de comparer les « performances » de santé entre les différentes “local communities” This slide shows the characteristics of what effective decision support tools.

Quelles sont les questions qu’un décideur pourrait poser ? Quels sont les principaux besoins de santé sur mon territoire ? Comparés aux autres, nos services sont-ils performants ? Quelles sont les causes des inégalités de santé et comment peuvent-elles être réduites ? En tant que professionnel de santé (General practitioner) dans quel domaine devrais-je investir pour accroître la santé de la population dont je suis responsable ?

Nos outils Les profils locaux de santé La boîte à outils des besoins de santé L’outil d’intervention sur les inégalités de santé L’outil des profils de pratique D/N Lee: backstop screenshots needed- but can you think about how long it would take: A) to explain each tool B) to demo it

Screen shot highlighting where our tools are Screen shot highlighting where our tools are. Highlight icon linking to APHO

Les profils locaux de santé APHO produit un profil annuel de santé pour chaque autorité locale Ces profils sont mis à disposition grâce à un outil interactif C’est un profil du Ministère de la santé 32 indicateurs disponibles : sur les déterminants de santé, les styles de vie des jeunes et des adultes, sur les événements de santé, sur les inégalités et leurs évolutions The PHOs work together to produce a set of 32 comparable indicators of health and disease annually. This work is funded by the national Information and Intelligence strategy for England. All profiles can be selected and accessed via an interactive website. We have brought a few” hard” copies to show you what they look like. All indicators are benchmarked by a system of carefully defined “traffic lights” to demonstrate the range of comparative performance. They are widely used by the local NHS, local authorities and seen as an authoritative source of information by the media.

Profil de santé : Tower Hamlets This is an example of one local health profile for Tower Hamlets, London whose population is very deprived, with a predominantly Bangladeshi community. The small areas or wards within the local authority are divided into quintiles/fifths of deprivation as measured by a standard England composite score that is used across government., It is known as “The Index of Multiple Deprivation”. The two maps illustrate how the pattern of relative inequality is different depending on the comparators used. The left hand map compares Tower Hamlets’ small areas with England and the right hand map compares the same areas and the local authority as a whole.

Tower Hamlets : Profil de santé This slide shows the summary health profile for Tower Hamlets Primary Care Trust/Local authority. Tower Hamlets serves a population of ?200,000. The summary is presented as a statistical “spine chart” with key comparators. So it is easy to see the areas of poor and better health outcome/causes

Tower Hamlets : Profil de santé

La boîte à outils des besoins de santé Produit des données fiables et cohérentes pour tout Londres Permet au PCT de réorienter le temps dédié à l’analyse vers d’autres tâches Fournit une batterie de diagrammes et de tableaux ciblés The London Health Needs toolkit provides easy access to data on demography, health outcomes and inputs for local decision-makers to use in their decsions about commissioning health and care. It helps to define unmet need, and to provide evidence for prioritising investments. It saves local partnerships’ time effort and resources by doping this once for London.

Comparer les besoins de santé à Londres This slide shows the example most up to date data on recorded prevalence of diabetes in primary care-this is one of 106 indicators.

La boîte à outils d’intervention sur les inégalités de santé L'outil de Planification « Evidence based » pour aider des partenariats locaux priorise les investissements pour réduire des inégalités dans l'espérance de vie Il est réalisé à la demande du Ministère de la santé et produit par le LHO et les observatoires partenaires du projet The starting point for the APHO inequalities tool is the national target for reducing relative inequalities in life expectancy at birth . Every local Primary Care Trust (PCT) has to demonstrate how much it intends reducing this gap as part of its annual planning process. This is part of the English performance management process. APHO has developed an easy to use tool which helps local NHS and partners to understand the size and causes of their inequality gap and to plan evidence-based investments to reduce .

Que fait l’Outil ? Il évalue quantitativement l'écart d'espérance de vie actuel à la naissance dans les secteurs des autorités locales et entre le 10ème des autorités locales les plus privées et l'Angleterre Il quantifie les maladies contribuant à cette différence d’espérance de vie Il modélise les effets des 4 interventions ayant le plus d’impact pour combler les différences d’espérance de vie This is the first tool of its kind that attempts not only to calculate causes of the life expectancy gap, but also to model the impact of four key primary care based interventions based on their evidence of cost-effectiveness.

L’application d’intervention “evidence based” pour estimer les impacts sur les écarts d’espérance de vie Ces interventions comprennent : Augmenter le % de personnes arrêtant de fumer Améliorer le contrôle de la mesure de la pression artérielle chez les personnes sans diagnostic de maladies cardio-vasculaires Baisse du cholestérol chez les personnes sans diagnostic de maladies cardio-vasculaires Réduire la mortalité infantile La modélisation : Tient compte de l’impact des interventions sur l’ensemble des “autorités locales” Cible l’impact des interventions sur MDQ (Most Deprived Quintile) le quintile le plus défavorisé The tool gives the user a lot of choice both in which level of geographical inequality to choose for comparison, as well as which interventions to select and what level of intervention..

The Example of Lewisham

Les causes des différences d’espérance de vie à Lewisham chez la femme This slide shows the differnces in the causes of thre gap in life expectancy between the English average and Lewisham-in south London. This helps local decsion makers to understand that extra periority needs to be given to cardiovascular disease in women in Lewisham.

Les causes des différences d’espérance de vie à Lewisham : les hommes selon l’âge The tool also gives a breakdown of comparative contributions to the gap by age group too.

L’application des interventions dans les zones les plus défavorisées Le graphique montre la réduction de l’écart d’espérance de vie chez les hommes de Lewisham si les interventions suivantes sont mises en oeuvre This slide gives an example of the potential impact of the modelled interventions in the tool on reducing the gap in Life expectancy in Lewisham. In this example we assume that the user has chosen to reduce inequalities in life expectancy between the most deprived quintile in their local area and the local authority as a whole. It shows that the impact of increasing the number of smoking quitters on its own is small, but if the other interventions are also added- the impact on reducing the life expectancy gap is bigger. It also illustrates that local interventions have a small effect overall. This reinforces our understanding of remaining central importance of government’s central role in tackling the determinants of health.

L’utilisation de la boîte à outils sur les inégalités de santé – le nombre de téléchargements This slide shows the number of website downloads of the tool and its follow upo versions over time. The more publicity received the greater the number of downloads.

Aider les praticiens généralistes dans leurs investissements : l’outil des profils de pratique médicale Aider les praticiens généralistes et les professionnels de première ligne à s’assurer qu’ils fournissent des soins efficaces et appropriés à la population relevant de leur zone de pratique Un outil de 89 indicateurs de premier et second niveau de soins permet des mesures de qualité couplé à des indicateurs démographiques et d’ethnicité Practice populations are measured differently from resident populations and are determined by the number of people registered within each general practice. Practice population size varies greatly from less than 2000-to over 20000.Practice list sizes are subject to considerable inflation due to population change and mobility.

Practice Profiles: The example of a practice in Newham East London

Practice Profiles This slide shows a screenshot of the initial choices presented to the user.

A Practice in Newham PCT Practice Profiles A Practice in Newham PCT This slide provides a demographic breakdown of the practice population

A Practice in Newham PCT Practice Profiles A Practice in Newham PCT This slide shows the estimated ethnic breakdown of one of the practices within Newham PCT- and illustrates clearly how different it is compared with London as a whole and the Primary care Trusts as a whole.

Practice Profiles A practice in Newham PCT Indicateurs démographiques This is an example of the “spine chart” generated for the demographic indicators for the Newham Practice. Statistical outliers can easily be seen

Practice Profiles A practice in Newham PCT Indicateurs de diabète This slide gives an example of the spine chart for the diabetes indic\ators for the practice compared with the whole of London and the whole of Newham primary care. This slide shows that management of diabetes is statistically poorer in this practice compared both with London and with the mean for the PCT.

Issues for discussion L’outil : différents utilisateurs pour des exigences différentes Il faut comprendre ce que les décideurs ont besoin et quand ils en ont besoin L’efficacité de l’outil demande de communiquer et de former les utilisateurs Les données de l’outils n’ont pas toutes les réponses : les interprétations locales sont essentielles Le rôle de l'Observatoire est de fournir des indications pas de prendre les décisions! Quelles comparaisons internationales?

www.apho.org.uk www.lho.org.uk Pour en savoir plus http://www.apho.org.uk/default.aspx?QN=P_HEALTH_PROFILES --- http://hna.csl.nhs.uk/ --- http://www.lho.org.uk/LHO_Topics/Analytic_Tools/HealthInequalitiesTool.aspx --- http://www.lho.org.uk/LHO_Topics/Analytic_Tools/PracticeProfiles.aspx --- www.apho.org.uk www.lho.org.uk