Chemical risk management Gestion du risque chimique

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
Advertisements

Workshop/Atelier No. 3 Integrated Solid Waste Management and Resources Efficiency Towards Sustainable Development Gestion intégrée des déchets solides.
Low influenza A(H1N1)2009 population and high risk group vaccination coverage during the pandemic, France ESCAIDE Lisbon, November 2010.
Before you start: Open PowerPoint Click Tools Click Options
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Mardi 9 janvier 2007 Objectives : Ask about opening and closing times.Ask about prices. Buy entrance tickets. Ask about starting and finishing times. Learning.
Talking about yourself
Français 1 Beau, nouveau, vieux. Explication: Most adjectives in the French language follow the noun. There are exceptions that come before the noun.
LES BONNES MANIERES (GOOD MANNERS). GREETINGS AND INTRODUCTIONS In the French-speaking world, different greetings reflect differing degrees of familiarity.
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 1 Regulation.
WHAT/WHICH ONE? THIS ONE!. Review the forms of quel meaning what or which: MasculineFeminine Singular Plural.
Formal/Theory Phenomenology/Ex periments chaos break-up, giant-resonances, fusion interdisciplinarity (clusters, bose) mean-field (as a general theory)
Starter: Use your vocab sheets and resources in your book to continue this word-chain using French words.
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
Defence R&D Canada R et D pour la défense Canada Novel Concepts for the COP of the Future Denis Gouin Alexandre Bergeron-Guyard DRDC Valcartier.
Les liaisons. You have learnt that in French we tend not pronounce the final consonant of a word, such as s, n or t. However, there are times when you.
Course Design Task Activité de conception de cours de formation.
Une journée In this unit you will learn:
Français II H Leçon PB - structures
Etienne and Beverly Wenger-Trayner Learning in a network Becoming a community of practice across countries Etienne Wenger-Trayner Lomé, Togo June/juin.
Voyages et Vacances.
Safety at CERN La sécurité au CERN
PwCs Academy Entretien de recrutement Bien préparer et mener un entretien de recrutement 04 novembre
Chaque groupe rencontrera un porteur de projet de la CATL à Liège entre le 21/1/14 et le 11/2/14 pour: _Faire une étude de cas et la documenter… _Discuter.
Core Module 9 Family and Community Engagement Association des conseils scolaires des écoles publiques de lOntario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
Time 31 to 59 past the hour Once you are past « half past » the hour (31 minutes or more) you have to do a bit of math. In French, you don’t say « 4: 50».
Talking about yourself
Centre de compétence 1 Professionalisation of the tourist guides Innoguide tourism – Mercredi 1 er février 2012 – BIP Centre de compétence.
LEÇON 51. Écrivez vos devoirs: Review speaking questions and answers...practice! Sortez vos devoirs: A2, A3, et B4 Tout de Suite: On a sheet of paper,
Examen oral Liberté, chapitre 1. Individual Recordings Individual Recordings Each student works at his/her own speed. Each student works at his/her own.
Youth Involvement - revitalising the Scout Method Participation des jeunes - revitaliser la méthode scoute.
GRAMMAIRE Révision des verbes réflexives Les verbes et grammaire Fill in the phrases with the missing words: 1.Bonjour, comment vous sentez-_______?
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
GCSE COURSEWORK French. GCSE Coursework 25% of overall marks/grade 25% of overall marks/grade 3 pieces submitted to exam board 3 pieces submitted to exam.
Cest quel pays? 1la France 2le Portugal 3la Suède 4lAngleterre 5lIrlande 6lAllemagne 7lEspagne 8lItalie A B C D E F G H E Lundi 11 Octobre Quel temps fait.
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
Saying what you have been doing
LEÇON 102. Écrivez vos devoirs: 1.Continuer de préparer lexamen final. 2.Check your Pinnacle, turn in any/all make-ups, missing assignments, re-takes,
LEÇON 101. Écrivez vos devoirs: Continuez de préparer lexamen final. Tout de suite: Sortez vos 1.iPads 2.notes on Marie Antoinette 3.any/all of the sentences.
How many of these flags do you recognise? Work with your partner to see if you know many – write them down - some will crop up shortly!
EN VACANCES EN VACANCES.
Expressing which or what And the whole or the entire and all or every.
VTHD PROJECT (Very High Broadband Network Service): French NGI initiative C. GUILLEMOT FT / BD / FTR&D / RTA
What expectations do you have of yourself? What expectations do you have of each other? What expectations do I have of you?
Quelle heure est-il? What time is it ?.
Unité 4 Leçon C. Translate du matin In the morning.
When do we use numbers? Why are they important? Why is it important to know numbers in French (or any other language)? Can you think of some REAL WORLD.
Les pronoms interrogatifs. Step 1: avec des prépositions  If the expression requires a preposition, the choices of pronouns differ  Common prepositions:
1. choose a pen pal from advertisement page 2. follow directions for writing a letter to that person.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Core Module 10 Advocacy: Engaging the Public Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
Bonjour!! Pour être prêt: Répondez aux questions:
Two versions– slide three is updated as of 2012 to simplify the activity for students...hopefully.
Quel est l’objectif selon toi ?. On the train ticket I gave you highlight: 1. the name of the French train company 2. the number of people who can travel.
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Quel temps fait-il?. il y a du soleil Il y a du brouillard.
Mots du jour Pauvre Riche L’homme Le Femme Pannier vagabond.
WALT: Recognise and use phrases in the past tense with opinions of leisure activities. WILF: To be able to use opinions in the past tense. You must be.
Let’s enjoy making Session 4. Let’s enjoy making: Session 4 Le matériel.
Let’s enjoy poems Session 3 Takeaway Notes. Let’s enjoy poems – Session 3 Clothes un T-shirt un pull un short un bermuda un polo une chemise une casquette.
Section 1 Part A (Video in book)
Journal Grade only – Introductory Journal Entry Mon week-end  Students were asked to write a paragraph detailing a minimum of 5 things they DID.
Objective: To be able to understand questions in French. Some will notice patterns for asking questions.
Asking about Days , Months, years, and dates
Les QUestsions Write the following questions in French. Use intonation, est-ce que, & inversion.
Transcription de la présentation:

Chemical risk management Gestion du risque chimique Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Chemical risk management Gestion du risque chimique 14 h - 15 h 30 Conference n°3

Guests Mr ALPHANDARY Mr BUCHOUX Mr CASTEL Colonel DECELLIERES Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Guests Mr ALPHANDARY Mr BUCHOUX Mr CASTEL Colonel DECELLIERES Mr EMBERSON Mr HAMBERGER Mr MALAPERT Mr SAWARD Mr TURNOCK Mr VOLLAND

Students & Academic Tutors Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Students & Academic Tutors Mr REISER ALLARD F. AUCERNE A. AUDOIT J. BALLON M. BARRES G. BAYLE D. DERUSSE J. DUDOGNON K. Mr BRAUD DULAU J. GERBIER A. GERMAIN M. GUILLAUD S. JOUYS A-C. LAPEYRE M. LAPORTE GG MIRIBEL C. Cdt BONJOUR PANCHEVRE J. PERRIN F. RICCO M. ROUSSET S. SARDAINE F. TERCERO L. TUDOUX M-L.

Chemical risk management Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Chemical risk management Preparedness/Planning Response - Transportation of chemicals Feedback Training

Preparedness/Planning Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Preparedness/Planning Rescue plans used in France Rescue plans used in the U.K. Rescue plans used in Rotterdam Rescue plans used in Valencia

Rescue plans used in Valencia

Rescue plans used in Rotterdam

Response Helping decision tool Sources of information Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Response Helping decision tool Sources of information

Amount of information Time on the scene Cmicoscope Symbol Seeker Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Amount of information Cmicoscope Symbol Seeker Hazchem Code 5 ’ Time on the scene Dominique BONJOUR

Cmicoscope Symbol seeker Hazchem code Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Cmicoscope Symbol seeker Hazchem code

Amount of information Time on the scene Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Amount of information Guide Orange des Sapeurs Pompiers Genevois Emergency Response Guide Book 2000 15 ’ Cmicoscope Symbol Seeker Hazchem Code 5 ’ Time on the scene Dominique BONJOUR

Guide orange des Sapeurs Pompiers Genevois Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Guide orange des Sapeurs Pompiers Genevois Emergency Response Guide Book 2000

Amount of information Time on the scene CAMEO Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Amount of information CAMEO Guide Orange des Sapeurs Pompiers Genevois Emergency Response Guide Book 2000 15 ’ Cmicoscope Symbol Seeker Hazchem Code 5 ’ Time on the scene Dominique BONJOUR

Amount of information Time on the scene CHEMSAFE ChemSIS Chemdata Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Amount of information CHEMSAFE ChemSIS Chemdata CAMEO Guide Orange des Sapeurs Pompiers Genevois Emergency Response Guide Book 2000 15 ’ Cmicoscope Symbol Seeker Hazchem Code 5 ’ Time on the scene Dominique BONJOUR

CHEMSAFE Chemdata ChemSIS Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 CHEMSAFE Chemdata ChemSIS

(Western Australia and Northern Territory) Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 The Return of Experience in Australia (Western Australia and Northern Territory) A tool to improve the response in the future

Post Incident Analysis (PIA) Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Post Incident Analysis (PIA) Who participates in this session ? How do they conduct a PIA ? Checklist Analysis of the 4 steps Draft Final Report

An example to follow for the other countries Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 The PIA reconstructs the event to establish a clear picture of the emergency response An example to follow for the other countries

Training 3 different countries: France, United States, Germany Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Training Training is necessary to respond accurately and quickly to any type of Haz Mat incident 3 different countries: France, United States, Germany

French training RCh :Chemical risk CMIC : Hazmat Mobil Units

American training

German training GSG : Gefährliche Stoffe und Güter (Hazardous materials )

Difference in the duration Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Similarity in the training Difference in the duration American and German training open to the other forces

Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences Quatrièmes journées internationales d'échanges d'expériences. 21 & 22 Juin 2001 Conclusion