Atelier préparé par Isabelle Côté SFU French Bootcamp Mars 2015 PLACE AUX BEAUX ARTS!! Atelier préparé par Isabelle Côté SFU French Bootcamp Mars 2015
Workshop objectives Teaching context In-class application Exploration of different activities Website options (sheet) Questions/ Comments
Teaching context French IRPs: Cultural component Enseignant de français (L2) French IRPs: Cultural component Experience in Canadian museums Cultural exchange in France
Where to start? Teaching context Take into consideration teacher’s expertise Favor students’ interactions while learning French (communicative component) Increase students’ self-confidence Build some basic cultural and artistic knowledge
Analysis GRID Easy Accessible Not intimidating
Modélisation: La femme à l’ombrelle (1886)
Monet: Impression soleil levant (1872)
Monet: Le bassin aux nymphéas, harmonie verte (1899)
Monet: La liseuse (1871)
Van Gogh: La nuit étoilée (1889)
Van Gogh: Les tournesols (1889)
Van Gogh: Semeur (1888)
Chagall: Bonjour Paris (1972)
Chagall: La mariée (1950)
Chagall: Le cheval de cirque (1964)
Chagall: Le violoncelliste
Dali: Les cygnes réflétant des éléphants (1937)
Dali: Galatée aux sphères (1952)
Dali: « Tristan fou »-Le navire
Dali: Désintégration de la persistance de la mémoire (1952-54)
Matisse: Les toits de Collioure (1905) FAUVISME
Matisse: Robe violette et anémones (1937)
Matisse: Icare (1947)
Matisse : Le clown (1943) 1946
How would you explain the major changes in Matisse’s painting style?
Matisse at work after his surgery http://www.henri-matisse.net/cut_outs.html
Kandinsky: Jaune-Rouge-Bleu (1925)
Kandinsky: Sur pointes (1928)
Kandinsky: Trente (1937)
??? Question mystère ??? Claude Monet: French Vincent Van Gogh: Deutsch Marc Chagall: Russian Salvador Dali: Spanish Henri Matisse: French Wassilli Kandinsky: Russian So why study those artists in the French Program? A l’époque, pour devenir « reconnu » « grand » « célèbre » dans le monde de la peinture, il fallait déménager en France. C’est là où ça se passait. Comparaison avec aujourd’hui: 1) Si un jeune artiste veut devenir célèbre dans le monde du R & B, où va-t-il déménager? (LA, New York) 2) Si un jeune canadien anglophone veut devenir un acteur célèbre, où va-t-il déménager? (LA –Hollywood?) 3) Si un jeune canadien veut devenir célèbre comme peintre? (New York et Berlin)