1 Les nouvelles frontières du rapport sur le rendement dans le secteur public : la perspective d’un économiste/ New Frontiers in Public Sector Performance.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Poser des questions Asking questions.
Advertisements

Dans ma région il y a… Le but: In this lesson you will learn how to say what facilities are in your area.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 1 France.
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
UIPES – 20ème Conférence mondiale sur la promotion de la santé Juillet Institut des sciences de lenvironnement Groupe de recherche environnement.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
Oops j’aime pas l’anglais
PURCHASING PHASE REVIEW Cornerstones of Purchase baseline
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
This weeks objective. We will be able to describe members of our family. Success Criteria You MUST be able to say if you have a brother or sister. You.
Quel est le pays le plus heureux ?
Reaching Out - breaking down barriers and working with all segments of society Ouverture - abattre les barrières et s’ouvrir à tous les segments de la.
UEO 3: Langue des affaires Semestre 6 Mme. Mountain.
Le paradoxe Jamais il n’a été aussi facile d’accéder à une masse gigantesque d’information; Jamais il n’a été aussi difficile de ‘trier’ et de synthetiser.
Gilles Dussault Politiques et gestion des ressources humaines en santé Gilles Dussault Note: I am attaching slides on the conceptual framework for the.
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
WALT: To talk about the internet in French.
Reaching Policy Makers and Policy Processes in Kenya Impact Sur la Politque au Kenya ICRAF – KARI – Université de Nairobi.
Le Comparatif et le Superlatif
BENCHMARK JOBS Marie-Laure Rivier – January 2015.
Questions: -W-W-W-What are their main tasks? - What skills should laboratory technicians have? (quote at least 6) -W-W-W-Why is it important for a lab.
“Which one” are you talking about?.  Ce, cet, cette, ces  Un article qui est le plus spécifique Les types d’articles…  Un/ une/ des – général  Le/
Le KF Sonia Quirion et Brigitte Laflamme C.S. Beauce- Etchemin.
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Community development in Quebec Denis Bourque Université du Québec en Outaouais Canada Research Chair in Community Organization Annual Public Health Days,
Français 1441 Chapître 3 Révision d’Examen.  Someone tells you where things on campus are located. You listen and fill in the blank with the missing.
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
Question philosophique : quel est le sexe du père Noël ? Selon certaines théories le père Noël serait un ange, mais les anges n'ont pas de sexe. Menons.
Gains from trade Principle # 5: Trades improve the well-being of all.
En classe avec M. Rocque Aim: to be able to write to a hotel or campsite in France. Une lettre.
Français I stem-changing verbs. Stem-changing verbs Acheter Préférer By looking at the name for these verbs, what can you predict will happen? I will.
Odd one out Cherche l’intrus J’aime jouer au tennis J’aime faire de l’escalade J’aime jouer du piano J’adore jouer du violon J’adore jouer de la flûte.
Welcome everyone.
Let’s enjoy making Session 2. Let’s enjoy making: Session 2 Les déménageurs sont arrivés !
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Session : Modele plan d’action Template Action Plan
1 Economic indicators 2nd part : The labour market v1.0.
A WHITE PAPER ON RURALITY Gérard Peltre, president of R.E.D. 11 June 2015.
1. Est-ce que Est-ce que, literally translated "is it that," can be placed at the beginning of any affirmative sentence to turn it into a question: Je.
Quel temps fait-il?.
Les États-Unis d’Amérique de Lincoln à Truman : politique et société. Introduction : La fondation d’une nation ( )
La statistique de la semaine Le taux d’épargne aux États-Unis La statistique de la semaine Le taux d’épargne aux États-Unis 29 novembre 2007 Christian.
SPF I Valeur de l’entreprise Sans & Avec croissance Professeur Jacques Saint-Pierre.
WALT: how to tell the time in French WILF: to be able to understand ¼ past, ½ past, ¼ to and o’clock (level 2) to be able to understand all times in French.
WILF: TO BE ABLE TO GIVE AN OPINION FOR LEVEL 3
TAX ON BONUSES. Cette présentation appartient à Sefico. Elle est protégée par le code de la propriété intellectuelle : toute reproduction ou diffusion.
ECS1 – COURS D’ECONOMIE ECS1 –
lundi 21 septembre Au Boulot! la première activité: Notez les métiers coiffeur/coiffeuse EXTRA! What do you think “au chomage” means? infirmier/infirmière.
 Will be able to correctly give names of pets with some colours ( level 2)  Will be able to extend sentences by adding additional information such as.
Netwin is supported by the EU Commission in the framework of the Recite II programme Le projet Netwin est soutenu par la Commission Européenne dans le.
Play the presentation & note down new vocabulary Complete the activities Le petit déjeuner Breakfast.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
O WHY IS IT IMPORTANT TO PLAN AHEAD FOR THE FUTURE?
C enter for A cademic E xcellence C entre d’ E xcellence A cadémique.
Measures of Comparative Advantage. 2 Outline 1.Defining measures 2.Some tests and examples.
Les endroits I can talk about places.
ESIP Conference, Paris, 9 December Le systèmes de protection sociale au regard de la performance économique Les arguments en présence Social Welfare.
Objective: To be able to say what you do on holiday.
Connecting with language pupils in the UK
Bonjour! C’est mardi! C’est la semaine de la fête annuelle de l’école. Thèmre: Voyage à travers les E.U. (Etats Unis) Soyez prêts à présenter les mini-projets:
1. Financial (Accounting) Statements  Financial or Accounting statements are used for reporting corporate activity. 2 For Stakeholders.
Le soir Objectifs: Talking about what you do in the evening
Les Couleurs.
POLITIQUES EN FAVEUR DES JEUNES
Definition Division of labour (or specialisation) takes place when a worker specialises in producing a good or a part of a good.
Questions Synthesis.
5S Methodology How to implement "5S" and get extraordinary results.
Vouloir, Pouvoir, Être.
IMPROVING PF’s M&E APPROACH AND LEARNING STRATEGY Sylvain N’CHO M&E Manager IPA-Cote d’Ivoire.
Transcription de la présentation:

1 Les nouvelles frontières du rapport sur le rendement dans le secteur public : la perspective d’un économiste/ New Frontiers in Public Sector Performance Reporting: an Economist’s Perspective Pierre-Marcel Desjardins Université de Moncton

2 INTRODUCTION  Pourquoi le point de vue d’un économiste? Perspectives d’un chercheur et d’un gestionnaire  Approches variées en économie Analyse coût - bénéfice Analyse d’impact économique  Why an economist’s perspective? Perspectives for a researcher and a manager  Various approaches in economics Cost-benefit analysis Economic impact analysis

3 Introduction  Que veut-on mesurer?  Comment peut-on le mesurer?  What do we want to measure?  How can we measure it?

4 Développement régional / Regional Development  Que veut-on mesurer? La création d’emplois?  … mais est-ce que tous les emplois sont équivalents? La productivité?  … mais ceci peut se traduire par une réduction de l’emploi!  What do we want to measure? Employment creation?  … but are all jobs equal? Productivity?  … but this can translate in less employment!

5 Développement régional / Regional Development La qualité de vie?  Comment la mesurer? Migration? Comparer avec comparable…  … vs investissement dans le centre du pays Quality of life?  How to measure? Migration? Compare with comparables  … vs investments in central Canada

6 Libre-échange / Free Trade  La théorie nous dit qu’il y aura des gagnants et des perdants mais que les gains seront tels que les gagnants pourront compenser les perdants…  Theory tells us that we will have winners and loser but the the winners gains will be such that they will be able to compensate the losers…

7 Libre-échange / Free Trade  Adjusting to Win – Report of the Advisory Council on Adjustment (Grandpré Report)  “The report argues against the implementation of special adjustment programs for those adversely affected by free trade because of the informational problems of determining which lays –offs are due specifically to the Free Trade Agreement.” Corak, 1989, p.336.

8 Libre-échange / Free Trade  Donc, si perte d’emplois Libre-échange Concurrence $ canadien Taux d’intérêt Incompétence des gestionnaires Intransigeance des employés …  Hence, if job losses Free trade Competition $ CND Interest rates Management incompetence Workers’ intransigence …

9 Pays de la Sagouine  Sur quels critères devrait-on évaluer les résultats? Contribution au tourisme:  visiteurs (2005)  26% du Québec Impact économique  Emplois  Bed and Breakfast…  What criteria should we use to measure results? Contribution to tourism  88,000 visitors (2005)  26% from Québec Economic impact  Employment  Bed and Breakfast…

10 Pays de la Sagouine Rayonnement  Tournées  Émissions télé  (Rolling Stones) Culture  Épanouissement de la culture acadienne Qualité de vie  Divertissement pour la population locale “Promotion”  Tours  Tv programming  (Rolling Stones) Culture  Fostering Acadian culture Quality of Life  Entertainment for local population

11 Pays de la Sagouine Développement et rétention des artistes  Nouveaux  Alternative à l’exode Gestion financière  Plus grande autosuffisance de lieux similaires au Canada… mais… Artiste development and retention  New  Alternative to out- migration Financial management  Greatest level of self- financing for similar operations in Canada… but…

12 Conclusion  Défis Définir ce que l’on cherche à mesurer Mesurer  Être réaliste et précis  Problème du laboratoire … avec vs sans  Challenges Define what we want to measure Measure  Be realistic and precise  Laboratory problem … with vs without