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Birgit Pepin Eindhoven University of Technology, ESoE

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Présentation au sujet: "Birgit Pepin Eindhoven University of Technology, ESoE"— Transcription de la présentation:

1 Birgit Pepin Eindhoven University of Technology, ESoE
Les Pays Bas: Un contexte particulier en Europe pour les collaborations entre chercheurs et enseignants Birgit Pepin Eindhoven University of Technology, ESoE Pays Bas

2 Les Pays Bas: Pourquoi un contexte particulier en Europe?

3 Design-Based-Research (DBR): une méthodologie et/ou(
Design-Based-Research (DBR): une méthodologie et/ou(?) un cadre théorique Ziel: Untersuchung und Entwicklung effektiver Unterrichtsgestaltung

4 Design-Based-Research
Wang et Hannafin (2004): « ...a methodology aimed to improve educational practices through iterative analysis, design, development, and implementation, based on collaboration among researchers and practitioners in real-world settings, and leading to contextually-sensitive design principles and theories. » (p. 6)

5 Types differents de DR Developmental or development research (Freudenthal 1988; Gravemeijer 1994; Lijnse 1995; Romberg 1973; Van den Akker 1999) Design experiments or design experimentation (Brown 1992; Cobb et al. 2003a; Collins 1992); DB implementation research- DBIR (Penuel & Gallagher 2017) Educational design research (Van den Akker et al. 2006)

6 Caractéristiques Interventionist (Interventioniste)
Iterative (Itérative) Theory driven (Guidée par la théorie) Process oriented (Axée sur les processus) Utility oriented (Visée utilitaire) (p. ex. Cobb et al., 2003; Kelly, 2003) The research designs an intervention for a real world setting and watches it at work. Development and research take place through cycles of design, trialling, analysis, and redesign. Designs are built on theories of learning and the testing of the designs leads to the development of new theories. The research tries to explain how the design functions in real settings and why the interventions behave as they do. The quality of a design rests ultimately in how well it works, its practicality and usefulness in the hands of the intended users.

7 Cycle de recherche Conception (Design) Cycle suivant Re-conception
(Re-design) Réalisation (Enactment) Recherche Analyse

8 Quelques exemples 1- Projet post-doc: Context-Based Tasks on Differential Equations: a vehicle for enhancing students’ beliefs about the relevance of mathematics and teacher design competences 2- PhD Dudoc: Designing a module supported by digital materials for teaching and learning quantum mechanics at upper secondary school level

9 1. Quelles sont les conditions de possibilité de co-production des savoirs dits « d’action » visant à échapper à l’opposition pratique/théorique? -> la theori travaille avec la realite … dans l’intervention resource

10 2. Quels rapports entre chercheurs et praticiens sont produits par les collaborations ?
l’intervention peut etre co-produite avec le chercheur et le professeur : research- practitioner partnership l’intervention peut etre produite par le chercheur et implementee par le professeur, et la partie de reflexion par les deux le professeur peut produire l’intervention, et reflecter apres l’implementation, et le chercheur conduit la recherche

11 3. Quels sont les différents rapports à l’innovation et aux institutions produits par les pratiques collaboratives? developement professionnelle des professeurs developements des resources developpement de la theorie develpement d’un language comun

12 Merci!


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