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The RCG4 in brief (I) Created in May 2016 Over 25 regional organisations active in education development in West and Central Africa joined forces to support.

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1 Regional Coordination Group on SDG4-Education 2030 for West and Central Africa RCG4-WCA

2 The RCG4 in brief (I) Created in May 2016 Over 25 regional organisations active in education development in West and Central Africa joined forces to support the national implementation of SDG4, in particular the integration of SDG4-ED2030 into national education planning Based on existing partnerships, frameworks and strategies, including UA Agenda 2063 and the Continental Education Strategy for Africa (CESA) 4 working modalities : (i) Development of tools/Analytical work (ii) Knowledge management, (iii) Country support, (iv) Capacity strengthening A plenary group (regional UN agencies, regional multilateral organisations and civil society) and a steering team providing strategic guidance 6 thematic Task Teams Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all through enhanced synergy and coherence of the actions of member organizations at regional level

3 The RCG4 in brief (II) Rationale:
Synergy, collaboration and coordination in support of countries and teams Linking global and national levels Vision: ‘Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all’ in WCA Consideration of particularities, esp. CESA 16-25 Partners: Countries with ministries, LEGs, agencies’ teams, CSOs Regional agencies Key Functions: Regional space for dialogue and communication through regular meetings Exchange of knowledge, experiences, expertise and information Joint regional programmes to support national education development Linking global with country-level processes Coordination and cross-fertilization with the ESA-RCG4, as well as with other continents’ coordination mechanisms

4 Task teams Education systems' strengthening (Lead: UNESCO)
Teaching and learning - TALENT (Lead: UNESCO) Gender equality and inclusive education (Leads Save the Children) Early childhood development and education (Lead: UNICEF) Higher education (Lead: CAMES) Technical and vocational education and training (Lead: African Development Bank)

5 Organizational structure

6 Regional coverage 24 countries (based on the list of UNDG’s regional distribution): Benin, Burkina Faso, Cameroon, Cabo Verde, Central African Republic, Chad, Congo, Côte d’Ivoire, Democratic Republic of Congo, Equatorial Guinea, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Liberia, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Sao Tome and Principe, Senegal, Sierra Leone and Togo

7 Articulation between national, regional and global coordination
Global coordination mechanisms: SDG4-ED2030 Steering committee ; global education meetings RCG4-WCA: Collaboration and harmonization of the joint efforts of regional organisations to support the national implementation of SDG4-ED2030 La réussite de la mise en œuvre de l’ODD 4 – Éducation 2030 dépend d’une coordination efficace au niveau national, régional et mondial. Au niveau national, les gouvernements doivent assurer une coordination appropriée de l’ODD 4 – Éducation Il est recommandé que les mécanismes de coordination de l’éducation : - Soient conduits par les gouvernements - Soient inclusifs et assurent la participation de toutes les parties prenantes - Évitent la duplication des actions, en tirant parti des structures existantes dans la mesure du possible. - Adoptent une approche réellement systémique englobant tous les niveaux et types de fourniture de services éducatifs. - Aillent au-delà d’une approche compartimentée du secteur éducatif et assurent la liaison avec la coordination plus large des ODD dans le pays. La coordination régionale est essentielle pour appuyer les efforts nationaux de développement de l’éducation et garantir l'harmonisation des efforts entrepris aux niveaux mondial et national. Un mécanisme de coordination régionale peut : - Mettre en place des partenariats efficaces et responsables entre plusieurs parties prenantes et une stratégie partagée et institutionnalisée pour soutenir la mise en œuvre au niveau national. - Formuler une stratégie de soutien réciproque pour permettre aux acteurs régionaux de planifier, suivre, examiner et faire rapport de façon collaborative sur leur progression dans la réalisation des ODD et de l’ODD 4. - Jouer un rôle critique dans la facilitation de la coopération sous-régionale, en fonction des besoins, et pour faire avancer les efforts communs sur le suivi des progrès. Le mécanisme de coordination mondiale d'Éducation 2030, dans la structure plus vaste du Programme 2030, inclut l’ensemble des structures et processus pertinents, y compris le Comité directeur ODD-Éducation 2030, les Réunions mondiales sur l’Éducation (GEM), les réunions de haut niveau, les réunions régionales et la Consultation collective des ONG sur l'Éducation pour tous (CCNGO). (Ci-dessous des informations sur le Comité directeur de l’ODD-Éducation 2030, pour le cas où des détails supplémentaires seraient demandés) * Le Comité directeur de l’ODD-Éducation 2030 est un organe multipartite inclusif. Il se compose de représentants des États membres, qui représentent la majorité, et de représentants des agences co-organisatrices de l’ODD 4–Éducation 2030, d’organisations internationales et de mécanismes de financement, d’organisations régionales, d’ONG et d’organisations d'enseignants. Le Comité directeur est co-présidé par un État membre et par l’UNESCO. * L'objectif général du Comité directeur est d’appuyer les États membres et les partenaires dans la réalisation de l’ODD4 et des cibles liées à l’éducation. Plus précisément, le Comité directeur reçoit mandat pour fournir des orientations stratégiques et des recommandations de mise en œuvre aux États membres et à la communauté éducative mondiale ; d’assurer les liens entre les parties prenantes de l’éducation, les organes existants et l’architecture plus large des ODD à différents niveaux ; d’examiner la progression vers l’ODD4 ; de créer des partenariats solides et des activités communes de plaidoyer ; de suivre, plaider pour et mobiliser les ressources  et d’œuvrer à l'harmonisation et à la coordination des activités des partenaires. Led by governments; based on existing structures ; systemic approach; integration into national plans; links with larger SDG coordination at national level; ensure inclusive processes


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