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College of Arts and Science University of Delaware Colloque sur lApprentissage dans lEnseignement Supérierur FORMASUP, Lille, France October 10, 2002 La.

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1 College of Arts and Science University of Delaware Colloque sur lApprentissage dans lEnseignement Supérierur FORMASUP, Lille, France October 10, 2002 La P édagogie par Problèmes Institute for Transforming Undergraduate Education George Watson

2 I would like to thank: Jacques LESENNE Previous Director Yves EMERY President Jean-Paul BRICOUT Director FORMASUP visitors to Delaware Jon Pilch

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9 John Dewey: Un vrai apprentissage est basé sur la découverte guidé par un mentor plutôt que par la transmission des connaissances.

10 Caractéristiques Nécessaires pour un diplomé duniversité Haut niveau de compétence en communications. Capacité pour définir les problèmes, rassembler et évaluer les informations, développer des solutions. Esprit déquipe – habileté de travailler avec les autres. Aptitude dappliquer les atouts mentionnés pour résoudre les problemes dans un contexte compliqué dun monde réel. Quality Assurance in Undergraduate Education (1994) Wingspread Conference, ECS, Boulder, CO.

11 La compétence Tout le monde est maintenant daccord avec la définition que je vais rappeler – cest un ensemble de connaissances de savior-faire ou expériences, et de comportements appréciés en milieu de travail. From Notre futur: le Plan quinquennal

12 Apprentissage Coopératif : Que nous revèle la recherche? Réussite universitaire: niveau élevé daccomplissement, y compris dans lacquisition de connaissances, exactitude, creativité dans la résolution des problèmes, dans un niveau de raisonnement plus élevè. Johnson, Johnson, and Smith (1998 )

13 Apprentissage Coopératif : Que nous revèle la recherche? Leffet sur lattitude: persistance afin datteindre le but, motivation intrinsèque, application des connaissances dans dautres situations, plus de temps sur la tâche. Johnson, Johnson, and Smith (1998 )

14 Quest-ce que le Problem-Based Learning? PBL Apprentissage par résolution de problèmes ARP

15 Quest-ce que le PBL? PBL est une méthode dinstruction qui pousse les étudiants à apprendre comment apprendre, en collaborant dans un groupe à la recherche des solutions pour des problèmes du monde réel. PBL prépare les étudiants à penser en critique avec un esprit danalyse, et à trouver et employer les ressources convenable à lapprentissage.

16 Lidée principale derrière PBL, cest que le point de départ pour lapprentissage devrait être un problème, une question, ou une énigme que lapprenti désire résoudre. Boud (1985)

17 Quels sont les traits communs de PBL? Apprentissage initié par un problème. Problèmes basés sur situations compliquées dun monde réel. Information nécessaire à la résolution des problèmes nest pas donnée au début. Etudiants identifient, trouvent, et emploient les ressources appropriées. Etudiants travaillent en groupes permanents. Apprentissage est actif, intégré, cumulatif, et connecté.

18 PBL: Le processus Problème présenté aux etudiants. Ils organisent leurs idées et leurs connaissances préalables. Etudiants posent questions, afin de définir ce quils savent et ne savent pas. Not known = learning issue Responsabilité pour questions assignée, discussion des ressources. Research learning issues. Rassemblement, exploration des informations récemment acquises, raffinage des questions. New learning issues?

19 Le Cycle de Problem-Based Learning Survol Problème, Projet, ou Répartition Discussion en groupe Recherche Discussion en groupe Préparation du Produit du groupe Discussion en classe Mini-cours

20 Conservation of Momentum momentum before collision = momentum after collision Define momentum. Consider one dimension. Work example. Consider two dimension. Work example. Assign homework. Traditional Way:

21 A Day in the Life of John Henry, Traffic Cop At 13:20 on the last Friday in September, 1989 a frantic call was received at the local police station. There had been a serious automobile accident at the intersection of Main Street and State Street, with injuries involved. Lt. John Henry arrived at the scene 10 minutes after the phone call and found that two cars had collided at the intersection. In one car, the driver was unconscious and in the other car both driver and one passenger were injured. After the emergency vehicles transported the injured to the hospital, Lt. Henry's responsibility is to investigate the accident in order to determine whether one of the drivers (or both) is responsible. With the severity of injury in this accident, the investigation is critical because there may be a fatality involved. Questions: 1.What questions does John Henry have to answer in this investigation? What measurements does he need to take? What data should he collect? What other information does he need to record in order to aid the investigation? What physics principles will John Henry need to use in order to help analyze the data and answer his questions? 2.If two cars moving at right angles to each other collide, in what direction do you expect the cars to be moving after the collision? 3.What factors will influence the direction and distance traveled after impact?

22 A Day in the Life of John Henry, Traffic Cop Refer to the attached sketch. Main Street, a thoroughfare, has a 45 mile per hour speed limit. State Street also has a 45 mile per hour limit, but has a stop sign on either side of the road. Vehicle 2, which weighs 5800 lbs, skidded for 24 feet before coming to a stop next to the utility pole, marked Dec#20. Vehicle 1, which weighs 2060 lbs, showed no skid marks after the impact and came to a rest next to the house on the corner. Looking at the impact areas of the cars, it was clear to Lt. Henry that the cars impacted at right angles, hitting the front right bumper of vehicle 2 and the front left bumper of vehicle 1. After impact, they initially were traveling in the same direction. Lt. Henry noted that the weather was clear and sunny, 69degF and the roadway was dry. Before John Henry got any further in his analysis, he was informed that driver who was unconscious at the scene of the accident died at the hospital. Questions: 4.Can you make an educated guess about which driver died based on the evidence so far? Justify your answer. 5.Why would John Henry note the weather and the condition of the road? 6.Why did vehicle 1 travel further than vehicle 2?

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25 Collaborative workspace Flexible furniture in PBL classroom

26 lenterprise lapprenti C.F.A. Le trio gagnant FORMASUP

27 real-world problems students professors Problem-Based Learning

28 real-world problems students professors Problem-Based Learning

29 What is in a name? Apprenticeship Problem-Based Learning The issue of image…

30 Image is nothing. Thirst is everything. Obey your thirst!

31 Similar Challenges Students perceive it as more work. Professors were trained in classical way. Parents were trained in classical way. Professors do not work in the real world.

32 Positive Similarities Practice does not follow theory, but accompanies it. Context is important, very important. Students are responsible for their learning. Students remain at the center of our efforts. PBL at Delaware for 10 years. Congratulations to FORMASUP on a successful and excellent 10 years!


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