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Clean Sky The Joint Technology Initiative For Aeronautics & Air Transport Clean Sky The Joint Technology Initiative For Aeronautics & Air Transport JTI.

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1 Clean Sky The Joint Technology Initiative For Aeronautics & Air Transport Clean Sky The Joint Technology Initiative For Aeronautics & Air Transport JTI – Eco-Design Platform (Ecolonomic 1 platform) (1) Ecolonomic=Ecologic & Economic

2 2 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Eco-Design For systems aircraft Energy Management To design systems for suppressing or reducing use of non-renewable and nocive fluids / materials during operations and maintenance: aircraft Energy Management Eco-Design for Airframe Eco-Design To design airframe for decreasing inputs, outputs and nuisances during aircraft design, production and withdrawal phases: Eco-Design Inputs : Raw materials Water Energy … Outputs, nuisances : Energy (warming) Liquid effluents Gaseous effluents Solid waste … Aircraft Design & Production Inputs : Fuel Lubricants Energy … Nuisances : Energy (warming) CO2, NOx Noise Contrails Crash waste … All electrical a/c operations Inputs : Fuel Water Energy … Nuisances : Energy (warming) Liquid effluents Gaseous effluents Solid waste … Aircraft Withdrawal (Recycling) Eco-Design General Objectives

3 3 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Eco-Design for Airframe Eco-design for Systems Eco-Design for Airframe

4 4 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Issue 1 : new materials Technical content - General issues Manufacturing Product Use Maintenance Repair Elimination Recycling ECO-DESIGN Raw Materials Area 3 : long life structure Area 4 : end of life management Issue 1 : new materials Area 2 : clean manufacturing Area 1 : new materials / new architectures

5 5 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Overall Lifecycle Demonstration Materials Manufacturing Validation article TBD (significant representative equipped structure) Production Process Modelling + manufacturing + testing Dismantling Recycling Use Maintenance Partial tests

6 6 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform New materials – Requirements Structural function Performances : weight saving Renewability products Recyclability Materials more resistant to I/F CMR Materials production processes : energy, cost, pollution New materials – Requirements New functions Self healing Thermal, electrical conductivity (Energy Management) Controlled released rate New emerging materials Composite Agriculture (fibres, raw materials) Biotechnology : nano, molecular design Others Metallic New light alloys (e.g. Al-Li) Surface treatment, protection Modeling Technical content - Area 1 : Materials

7 7 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform New processes – Requirements Industrial Optimised Work Flow Highly integrated processes One shot process Dry process Low energy Recycling of ancillaries New processes – Requirements Societal Design of offices Design of shops E-learning, virtual reality Human role Emerging countries Higly developped countries Green Factory Composite, metallic, fitting Direct manufacturing Energy management Virtual Reality Waste management Modeling Technical content - Area 2 : Manufacturing

8 8 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Test Procedures Relevant Vs in field experience Short testing cycle Structural Diagnostic / Prognostic In field feed back Health Usage & Monitoring Real time monitoring Smart sensors Non Destructive Control Long Life Materials Materials more resistant to interface and inter-phase Failure mode Key criteria (Damage Tolerance) Influence of atmospheric pollutants Mapping of pollutants Modeling Technical content - Area 3 : Long Life Structure

9 9 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Materials end of life treatment for reuse, elimination, storage Metallic Separation, purification Storage of end products Organic Physical processing Chemical processing Biological processing Energy Storage of end products Dismantling processes Low energy Dry Processes Low effluents and waste Modeling Technical content - Area 4 : End of Life Management

10 10 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Airframe Demonstrator Structures : composite and metallic architectures Fuselage section Wing / fuselage junction Wing (partial ?) Landing gear installation ? Cabin installation (in the fuselage section)

11 11 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Eco-Design for Airframe Eco-Design for Systems (small aircraft) Eco-design for systems

12 12 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Generic Architecture Models Tests Test Benches Definition Generic Architecture Definition Validated Models & data Results Components & S/S Def. Data Technology Status Candidates Architecture Refinement Specifications and requirements Test Hardware Architecture trade-off Electrical & thermal Stimulation Benches for simulation tool validation Eco-Design for Systems - Global Methodology : Overview (1/2) Methodology Dev t and Validation

13 13 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Architecture trade-off Eco-Design for Systems - Global Methodology : Overview (2/2) Arch. 1: BaselineArch. 2Arch. 3 … … … Ecolonomic Comparisons at aircraft Level All Electric Architecture Selection and Benefits Assessment

14 14 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Architecture Trade-off Preparation S/S & Components Requirements SYSTEMS PLATFORM Architecture Trade-off a/c Optimization Ecolonomic Comparison a/c Requirements Tools and Models Architecture Candidates Eco-design for systems - Preliminary WBS Aircraft Vehicle Systems Architecture Synthesis, Recommendations Requirements Data, models H/W for test benches Test Benches Definition Iron Bird Thermal Bench (WP 4.2)

15 15 DASSAULT-AVIATION DIRECTION GENERALE TECHNIQUE Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. « Clean Sky » JTI - Eco-Design Platform Clean Sky Technology Evaluator Technologies ECS, anti / de-icing Actuators Electrical generators, Starters... Energy & Thermal Benches definition Energy : Iron Bird Architecture Studies (small cabin A/C) – Trade-offs Requirements Modelisation, simulations, validations Thermal bench Global Iron Bird Eco-design for systems


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