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Agenda Introduction Current situationSituation actuelle Background of the current proposal Contexte de la proposition sur la table Proposal put forwardProposition.

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1 Agenda Introduction Current situationSituation actuelle Background of the current proposal Contexte de la proposition sur la table Proposal put forwardProposition sur la table Interparents positionPosition d'Interparents Action planPlan d'action

2 Working Group Groupe de travail Created by the BoG Mandate: – Rationalisation of studies with a view to modernisation and improving efficiency – Particular reference to options Includes deputy SG, inspectors, directors, secondary directors, parents, students Créé par le Conseil Supérieur des EE Mandat: – Rationalisation des études afin de les moderniser et den améliorer l'efficacité – Référence particulière aux options Y participent le SG adjoint, inspecteurs, directeurs, directeurs secondaire, parents et étudiants

3 Decision making-process Procédure d'adoption Working Group Groupe de travail periodic – 12 Sept Dernière réunion 12 septembre 2013 Joint Teaching Committee Comité Pédagogique 2 meetings per year – Oct réunions par année – Oct 2013 Budgetary Committee Comité Budgétaire 2 meetings per year – 5-6 Nov réunions par année – 5-6 Nov 2013 Board of Governors Conseil Supérieur 2 meetings per year – 25 Nov réunions par année- suiv. en 25 Nov 2013

4 Meeting April 2013 BoG Réunion avril 2013 BoG Extended mandate: – WG continue reflection on S1-S3 – New proposal on S1-S7 to be voted in December 2013 – Pay greater attention to pupils not aiming to take the Bac – Conditions for the continuation of sections on secondary – In favour of increasing the average size of groups Extension du mandat : – Le GT continue la réflexion sur S1-S3 – Nouvelle proposition de S1-S7 qui sera soumise au vote en Déc 13 – S'occuper davantage des élèves qui ne visent pas le Bac – Conditions pour la continuation des sections en secondaire – Favorable à l'augmentation de la taille moyenne des groupes

5 Current proposal Document D-17-en-1 Proposition Document actuel D-17-fr-1 Philosophy: Adapt the studies offer to students' interests faced with the modern world's demands Take account of the opening up of the European schools system and the recommendations made in the different reports Propose solutions for greater rationalisation of courses – reducing the number of small classes Present students with the same offer of courses for all European Schools and Accredited Schools Guarantee a general education for all students around the eight key competences Philosophie: Adapter l'offre d'études aux intérêts des élèves face aux exigences du monde moderne Prendre en compte l'ouverture du système des écoles européennes ainsi que les recommandations des différents experts Proposer des solutions pour rationnaliser davantage l'offre de cours au cycle secondaire Présenter aux élèves la même offre de cours pour toutes les écoles européennes et agréées Garantir un enseignement à tous les élèves autour des 8 compétences clés

6 Current Structure S1-S3 Structure actuelle S1-S3 S1S2S3 L1654 L2544 L333 Maths444 Integrated Sciences444 Human Sciences333 Physical Education333 Religion/Ethics222 Art222 Music222 ICT11 Latin4 (option) Complementary1 (faculty)2 (faculty) Total3233/3431/33/35

7 Proposals for S1 Propositions pour S1 2 periods of L3 in S1. Reduce 1 period L1 in S1. (6 => 5) Rel/Eth may be merged religions, grouped or reduced hours. (doc 33) 2 périodes de Langue3 en S1 Réduire 1 période L1 en S1 Rel/Morale peuvent être enseignées ensemble, groupées ou réduire le nombre de périodes (doc 33)

8 Proposals for S2-S3 Propositions pour S2-S3 2 periods Latin as an option in S2/S3 Integrated Human Sciences in L2 from S3 Religion/Ethics in L2 from S3 2 périodes de Latin qui devient une option en S2/S3 Sciences Humaines Intégrées en L2 à partir de S3 Religion et Morale en L2 à partir de S3

9 New Structure S1-S3 Structure nouvelle S1-S3 S1S2S3 L1554 L2544 L3233 Maths444 Integrated Sciences444 Human Sciences333 (in L2) Physical Education333 Religion/Ethics222 (in L2) Art222 Music222 ICT112 (option) Latin2 (option) ONL/Ancient Greek222 Total33/35 31/33

10 Current Structure S4-S5 Structure actuelle S4-S5 CompulsoryOptions L14L4L44 L23Latin4 L33Ancient Greek4 Maths4 or 6Economics4 Biology2Art2 Chemistry2Music2 Physics2ICT2 Geography2 History2 Physic Ed2 Religion1Total31/35

11 Proposals S4 and S5 Propositions S4 et S5 Maths – S4: Mat 4 for everybody and and optional Mat+ (3 periods) Mat+ compulsory for those choosing Mat6 in S5 – S5: Mat 4 or Mat 6 New structure of options Religion/Ethics in L2 Mat4 and Mat6 (from S5), Latin, Rel/Eth and GRE can be taught in L2, L3 and HCL Mathematiques – S4: Mat 4 pour tout le monde et optionnel Mat+ (3 periodes) Mat+ obligatoire pour ceux qui font le choix de Math6 en S5 – S5: Mat 4 ou Mat 6 Nouvelle structure des options Religion/morale en L2 Mat4 et Mat6 à partir de S5), Latin, Rel/Eth et GRE peuvent être enseignés en L2, L3 et HCL

12 S4 New struct. Structure nouvelle PeriodsMinimum 31 maximum 35 periods Common 1-4L14 5-7L23 8-9EP2 10Rel/Eth Mat Geo His Bio Chi Phy L33 Options 28-31ECO4GRE4GRO L44ONL4LAT ICT2MUS MAT+3ART2

13 S5 New struct. Structure nouvelle PeriodsMinimum 31 maximum 35 periods Common 1-4L14 5-7L23 8-9EP2 10Rel/Eth Mat44Mat Geo His Bio Chi Phy L33 Options 30-33ECO4GRE4GRO L44ONL4LAT MUS2ICT ART2

14 Current structure S6/S7 CompulsoryOptionsComplement Column 1Column 2Column 3Column 4Column 5 L14Bio22Latin4L1+3Lab Ph2 L23His22Greek4L2+3Lab Ch2 Mat33Geo22Geo44Mat+3Lab Bi2 Mat55Phi22Phi44Eco2 Rel/Eth1L34Socio2 Phys Ed2L44Art2 His44Music2 Eco4Sport2 Phys4 Chi42Opt. Bio4431/35period Art4 Music4

15 Proposal S6 and S7 Propositions S6 et S7 – 3 streams : Sciences, Economics and Humanities Combinations of subjects of differents streams will not be possible Science: 2 sciences compulsory, MAT5 is comp. for physics Economics: ECO4 and HIS4 or GEO4 compulsory Humanities: HIS4 or PHI4 compulsory L4 is offered only in the Humanities stream and only if HIS4 not taken It does not guarantee that all options will be offered in all schools – 3 filières: Sciences, Economie et Humanités La combinaison de cours de différents filières n'est pas possible Sciences: 2 sciences obligatoires. Mat5 est obligatoire pour Physique. Economie: ECO4 et HIS4 ou GEO4 sont obligatoires. Humanités: HIS4 ou PHI4 obligatoire L4 est offerte seulement à la filière Humanités et incompatible avec HIS4 N'assure pas que toutes les options seront proposées dans toutes les écoles

16 Proposal S6 and S7 Propositions S6 et S7 – Introduction of human sciences and general sciences subjects – Discontinuation of compulsory 2 period subjects (His, Geo, Phi and Bio) – Discontinuation of complementary subjects (sociology, L5, laboratory…) – Almost all subjects may be taught in L2, L3 or HCL Mat3, Mat5, His, Geo, Phi, Eco, HumSci, GenSci, Chi, Phy, Bio, Lat, Rel/Mor, ICT, Gre – Ethics and religion –becomes one non-confessional evaluated subject taught in L2 (1 period in S6 2 periods in S7) – Introduction of cross curricular project (for S6) and a new option, ICT – Sciences intégrées et sciences humaines intégrées (reconnaissance du Bac?) Les cours obligatoires à 2 périodes sont supprimés (Hist, Géo, Phi et Bio) – Suppression des cours complémentaires (sociologie, L5, laboratoires) – Beaucoup de cours peuvent éventuellement être enseignés en L2, L3 et HCL – Mat3, Mat5, Hist, Géo, Phi, Eco, Sci-Hum Sci-Gen, Chi, Phy, Bio, Lat, Rel/Mor, ICT, Gre – Morale et Religion deviennent un cours non confessionnel évalué et enseigné en L2 (1 période en S6, 2 périodes en S7) – Introduction du projet transversal (S6) et dune nouvelle option, TIC

17 S6 New struct. Structure nouvelle Periods29-35 periods Common 1-4L14 5-7L23 8-9EP2 10CCP1 11Rel/Eth1 Compl 12-16Mat33Mat55 SciencesEconomicsHumanities 17-19HumSci3GenSci3 3 Options 20-23BIO4ECO4MUS/PHI CHI/ICT/ONL4HIS/ICT/ONL4HIS/L4/0NL PHY/GEO4 4ART/GEO/LAT L34 4GRE/L L1+, L2+, MAT+3

18 S7 New struct. Structure nouvelle Periods29-35 periods Common 1-4L14 5-7L23 8-9EP Rel/Eth2 Compl 12-16Mat33Mat55 SciencesEconomieHumanités 17-19HumSci3GenSci3 3 Options 20-23BIO4ECO4MUS/PHI CHI/ICT/ONL4HIS/ICT/ONL4HIS/L4/0NL PHY/GEO4 4ART/GEO/LAT L34 4GRE/L L1+, L2+, MAT+3

19 Our concerns Notre évaluation – The new proposals could mean that core subjects are taught in L2/L3 or even in HCL, if there are less than 7 (5 in S6/S7) pupils in a class From S2 to S7: Latin From S4 to S7: Ancient Greek From S5 to S7: Maths From S6 to S7: Almost every subject – No guarantee of continuity of language in a particular subject. – Pedagogical problems with the structure of Mat and Mat+ in S4. The Maths Inspector opposes it! – Mat+ is just an option in S4. It may not be offered if there are less than 7 pupils. – Les nouvelles propositions peuvent avoir comme conséquence que des cours fondamentaux soient offerts en L2/L3 ou même en HCL, s'il y a moins de 7 (5 en S6/S7) élèves par classe. De S2 à S7: Latin De S4 à S7: Grec ancien De S5 à S7: Mathématiques De S6 à S7: Presque tous les cours – Il n'y a pas garantie de continuité de la langue dans laquelle un cours est offert – Problèmes pédagogiques avec la structure de Mat et Mat+ en S4. L'Inspecteur de Mathématiques s'y oppose! – Mat+ sera une option en S4, qui pourrait ne pas être proposée sil y a moins de 7 élèves.

20 Our concerns Notre évaluation – 2 period subjects will disappear in S6 and S7: less flexibility in the curriculum Curriculum issues in some MS where History is a core subject – The stream system makes the structure much more rigid without appropriate justification Some subjects that may be needed in some Member States may not be available. – The stream system does not even guarantee that all options are offered – There is no guarantee that if a pupil has some options one year, he will continue to have them the following year – There is as yet no solid pedagogical assessment, appropriate financial assessment, and no assessment at all on whether these reforms are in line with national curriculums. No analysis of possible clashes and mitigating measures. – Les cours à 2 options vont disparaître en S6 et S7: programme moins flexible Problèmes de programmes dans certains États membres ou lhistoire, par ex. est un cours fondamental. – Le système de filières rend la structure beaucoup plus rigide sans justification valable Certains cours nécessaires pour accéder à certains études universitaires ne seront plus disponibles – Le système de filières nassure même pas que toutes les options seront offertes sur la durée Il n'y a pas de garantie que si un élève fait le choix de certaines options une année, les options seront toujours offertes les années suivantes. – Il n'y a pas eu danalyse pédagogique solide ni dévaluation financière appropriée et aucune évaluation de la cohérence de ces reformes avec les programmes nationaux. Il n'y a aucune analyse des éventuels conflits entre les différents choix ni des mesures pour les limiter.

21 Proposal Interparents Proposition dInterparents – Maintains 2 period subjects = cost effective and flexible (recognition in all Member States) – Flexible combination of subjects – respects student choices (clash table) and needs in preparing for a wide range of university courses – Assures a solid background of knowledge and skills – No changes in BAC rules (no issues with recognition and university admission) – Possible to offer a complementary subject – MAT in any level and grade only in L1 independently of group size – School autonomy in the subject combinations (to adapt to local specificities) – Maintenir les cours à 2 périodes = efficace en termes de coûts et flexible (reconnus dans tous les Etats Membres) – Combinaison flexible de cours – respectant les choix des élèves (tableau d'incompatibilités) et leur besoins pour se préparer à une grande variété de formations universitaires – Assure une formation solide en termes de connaissance et de capacités – Pas de changement des règles du Bac (évite les problèmes de reconnaissance et d'admission dans les universités) – Possibilité doffrir des cours complémentaires – MATh en L1 dans tous les niveaux et degrés, indépendamment de la taille des groupes – Maintenir l'autonomie de l'école pour la combinaison des cours (pour s'adapter aux besoins locaux)

22 Proposition Interparents S6-S7 Perio ds Minimum 29 maximum 35 periods 1-4L14 5-7L23 8CCP Mat 55 Mat Compl His Geo Phi 22Bio 22 Phys Education (2 periods) 20Rel/Et CHI 44GEO 44PHI 44ART HIS 44BIO 44MUS PHY 44ECO 44LAT ICT4GRE4L L44ONL4Mat+3L1+, L2+3Lab2

23 Justification – Average class size 2 periods: periods: 11.2 – Estimation Savings of EUR a year Filieres: extra cost of EUR a year Clashes: Interparents; Filières proposal – Taille moyenne des classes 2 périodes : 16,2 4 périodes : 11,2 – Estimation Economies de EUR par an Filières: Coût supplémentaire de EUR par an Incompatibilités: (proposition dInterparents) ; (système des filières)

24 Impact Assessment Analyse d'impact Requirement of the financial regulation that all changes in rules with budgetary impact must have financial impact assessment Societal impact assessment (e.g. # teaching posts) also requested by the Commission in Joint Teaching Committee Mandate for external assessment on access to MS universities will be requested at upcoming Board of Governors (Dec.) Une analyse d'impact est nécessaire pour tout changement des règles avec un impact budgétaire La Commission a demandé une analyse d'impact social ( concernant les postes d'enseignants) au Comité Pédagogique On va demander au Conseil Supérieur un mandat pour une évaluation externe sur l'accès aux universités.

25 Implementation Calendar Calendrier de mise en œuvre September 2014 for S1 to S3. – Latin would remain a 4 period option in S3 for September 2015 for S4 September 2016 for S5 First Bac June 2019 Septembre 2014 pour S1 à S3. – Latin resterait une option à 4 périodes en S3 pour Septembre 2015 pour S4 Septembre 2016 pour S5 Premièr BAC Juin 2019

26 Related Cost Saving Measures Mesures de réduction des coûts Recent Measures Taken/Proposed: – Salary cuts for ES staff (2011, for newly hired) – Limitation of class group sizes/options (2011, ongoing) – Reorganization of secondary studies (began in 2012) – Re-examination of nature of / criteria for language sections (began in 2013) – Re-evaluation of mission to educate through S7 (began in 2013) Mesures récentes prises/proposées – Réductions des salaires des nouveaux enseignants (depuis 2011) – Limitation de taille des groupes/options (depuis 2011) – Réorganisation des études du secondaire – Etude de la nature/critères des sections linguistiques (depuis 2013) – Réévaluation de la mission d'éducation jusquen S7 (depuis 2013)

27 Related Cost Saving Measures Mesures de réduction des coûts Discontinuation of Language Sections (Dec. 2013): – Sections in secondary will be discontinued if students between P5 and S6 is less than 50 Suppression de sections linguistiques (déc. 2013): – Des sections seront supprimées en secondaire si le nombre d'étudiants entre P5 et S6 < 50 (Conseil Supérieur de Déc 2013)

28 Related Cost Savings Measures Mesures de réduction des coûts S5 certificate of attainment – Broad education for most students up to S5, the curriculum and assessment being designed to prepare for ISCED-3 – A generally oriented education for S6 and S7 to prepare for ISCED-5 – School certificate for all students in S5 allowing them access to ISCED-3C level education elsewhere Certificat de fin d'études – Formation diversifiée jusquen S5, le programme scolaire et l'évaluation étant conçus pour préparer au CITE-3. – Une orientation axée sur l'enseignement général en S6 et S7 pour préparer au niveau CITE-5 – Certificat de fin d'études de niveau CITE-2 pour tous les élèves de S5, leur permettant d'accéder à une scolarité de niveau CITE-3C ailleurs.

29 Fifth school vs. Lycée? Cinquième école ou Lycée? Proposal: Common secondary (lycée) in Brussels for S6-S7 students only Estimation: – A lycée solution for S6 and S7 would lead to savings of around EUR a year – A traditional fifth school in Brussels would lead to an increase of operating costs of around EUR a year Proposition: un lycée commun à tous les élèves de S6-S7 à Bruxelles Estimation: – Une solution de type « lycée » pour les S6 et S7 pourrait permettre des économies d'environ EUR par an – Une cinquième école traditionnelle à Bruxelles augmenterait les coûts opérationnels de EUR par an

30 Questions?

31 Action plan Plan d'action Our primary objective is to block the passage of the proposed secondary studies curriculum (S1-S7, or any part thereof) at the December Board of Governors Meeting, and to delay adoption until a proper and impartial assessment has been carried out. Proper and impartial assessment would meet the following criteria: Objectif actuel : retarder ladoption dun nouveau programme denseignement secondaire (S1-S7) jusquà ce que des évaluations solides et impartiales aient été effectuées. Des évaluation solide et impartiale rempliraient les conditions suivantes:

32 Action plan Plan daction Must assess the financial and societal/pedagogical impact of the proposed reform as well as its impact on university admissions and mobility to/from Member States; Must take into account the full secondary cycle from s1 to s7; évaluer limpact financier et sociétal/pédagogique de la réforme proposée, ainsi que son incidence sur ladmission dans les universités et sur la mobilité d'un État membre à l'autre ; prendre en compte lensemble du cycle secondaire, de S1 à S7 ;

33 Action plan Plan daction Must use the Proportionality Principle (the content and form of the action must be in keeping with the aim pursued) to consider the current system, the proposed system and alternative proposals; and must consider the necessity for secondary reform in light of alternative cost saving measures already implemented or planned; Must be based on statistically reliable and verifiable data only; Must be monitored by a steering group that includes parent, teacher and student representatives. être conforme au principe de proportionnalité (« le contenu et la forme des actions doivent être en rapport avec la finalité poursuivie. ») afin de prendre en considération le système actuel, le système proposé ainsi que les propositions alternatives ; et envisager la nécessité de la réforme de lenseignement secondaire à la lumière des mesures de réduction des coûts déjà mises en places ou planifiées ; reposer uniquement sur des données statistiques fiables et vérifiables ; les parties prenantes devant être consultées au cours du processus,

34 Action plan Plan d'action October 12*: Commission Staff Committee Letter to Sefcovic (with Interparents) October 21-November 15: Parents Associations Petition Circulated October 21-November 15: Mass Letter Writing Campaign October 23: Flood Kivinen Meeting October 21-25*: IP awareness-raising article to staff 12 octobre* : Lettre du Comité du personnel de la Commission au Commissaire Šefčovič (en collaboration avec Interparents) 21 octobre-15 novembre: diffusion de la pétition des Associations de parents 21 octobre-15 novembre: campagne denvoi massif de courriers 23 octobre : Tous à la réunion de M. Kivinen ! octobre*: article dInterparents visant à sensibiliser le personnel

35 Action plan Plan daction October 21-December 2*: Lobby MS Permanent Reps, European School Board/Budget Committee Reps, and MPs November 5-6*: Interparents representatives in Budget Committee November 25*: Interparents representatives in Extraordinary Board of Governors December 3-5*: Interparents representatives in Board of Governors 21 octobre-2 décembre*: pression sur les représentants permanents des EM, leurs représentants au Conseil supérieur des écoles européennes et au comité budgétaire, les députés européens 5-6 novembre*: représentants dInterparents au comité budgétaire 23 novembre*: représentants dInterparents au Conseil supérieur extraordinaire 3-5 décembre*: représentants dInterparents au Conseil supérieur

36 Action plan Plan d'action Parents Associations Petition Circulated – Actor: Parents Associations; Individual Parents – Target: Kari Kivinen; Institutional Hierarchy – Purpose: Convince Secretary Generals Office to meet our demands; urge institutional hierarchy to advocate on our behalf; demonstrate broad-based support for our proposals. – Content: Lay out aspects of the secondary reform proposal which have been rejected by parents, inspectors and teachers. Urge the Secretary General to conduct a full and impartial impact assessment. – Timing: October 21-November 15. Diffusion dune pétition par les associations de parents – Acteurs: les associations de parents ; les parents individuellement – Cible: Kari Kivinen; hiérarchie institutionelle – Objectif: Convaincre le cabinet du Secrétaire général de répondre à nos demandes; inviter la hiérarchie institutionelle à défendre nos positions; prouver que nos propositions bénéficient dun large soutien. – Contenu: Présenter les aspects de la proposition de réforme de lenseignement secondaire qui ont été rejetés par les parents, les inspecteurs et les enseignants. Demander au Secrétaire général de mener une analyse dimpact globale et impartiale. – Date : du 21 octobre au 15 novembre

37 Action plan Plan d'action Mass Letter Writing Campaign – Actor: Individual Staff Members – Target: Institutional Hierarchy; specifically your Director General / Secretary General and director of Human Resources, e.g. in the Commission, Secretrary General of the Commission, Catherine Day Director-General for Human Resources and Security, Irene Souka Director, Directorate-General for Human Resources and Security, Marco-Umberto Moricca – Purpose: Raise awareness about pending secondary reorganization within the institutions; urge hierarchy to advocate on our behalf; demonstrate potential effects on the recruitment of staff. – Content: Express concern about pending secondary reform and the process which has informed it. Staff should add personal concerns or potential impact on their lives. Model Introduction: I object to this reform which has not been properly prepared, which will damage the education of my children, and which is not justified by cost savings. I ask the Commission / Parliament / Council / agencies / etc. to oppose the proposal at the upcoming Board of Governors and to halt the process of adoption until proper and impartial assessments have been carried out. – Timing: October 21-November 15.

38 Action plan Plan daction Campagne de rédaction massive de courriers Acteurs: les membres du personnel individuellement Cible: hiérarchie institutionelle; en particulier, votre Directeur général / Secrétaire général / Directeur des Ressources humaines, par exemple à la Commission: Secrétaire générale de la Commission: Catherine Day Directrice-générale des Ressources humaines et de la sécurité, Irene Souka Directeur, Direction-Générale des Ressources humaines et de la sécurité, Marco-Umberto Moricca Objectif: action de sensibilisation au sein des institutions européennes au sujet de la réorganisation en cours de lenseignement secondaire; demander à la hiérarchie de défendre nos positions; montrer les effets potentiels sur le recrutement du personnel. Contenu: expression de nos inquiétudes au sujet de la réforme en cours de lenseignement secondaire, et de la procédure dinformation. Le personnel devrait ajouter des préoccupations personnelles, ou limpact potentiel sur leur vie. Modèle dintroduction: Je moppose à cette réforme qui na pas été correctement préparée, qui affectera négativement léducation de mes enfants et quaucune économie budgétaire ne vient justifier. Je demande à la Commission / au Parlement / au Conseil / agences / etc. de sopposer à cette proposition au cours de la prochaine réunion du Conseil supérieur, et den interrompre le processus dadoption jusquà ce que lon dispose dévaluations solides et impartiales. Date: du 21 octobre au 15 novembre

39 Action plan Plan d'action Flood Kivinen Meeting – Actor: Parents Associations; Individual Parents – Target: Office of Secretary General – Purpose: Convince Secretary Generals Office to meet our demands; demonstrate broad based support for our proposals. – Content: (In the room) Point out aspects of the secondary reform proposal which have been rejected by parents, inspectors and teachers; solicit response. – Timing: October 23, pm Tous à la réunion de M. Kivinen ! – Acteurs: les associations de parents ; les parents individuellement – Cible: le cabinet du Secrétaire général – But: convaincre le cabinet du Secrétaire général de répondre à nos demandes; prouver que nos propositions bénéficient dun large soutien. – Contenu: (dans la salle) Présenter les aspects de la proposition de réforme de lenseignement secondaire qui ont été rejetés par les parents, les inspecteurs et les enseignants; exiger des réponses. – Date et heure: le 23 octobre de 12h45 à 14h15

40 Action plan Plan d'action Lobby MS Permanent Reps, European School Board/Budget Committee Members, and MPs – Actor: Parent Associations; Section Representative – Target: MS decision makers (e.g. representatives at the Education Council); MS representatives attending governance meetings; MS permanent representation; inspectors; influential MPs. – Purpose: Appeal to MS to support the European Schools both financially and pedagogically; raise awareness about potential consequences of pending secondary reorganization; urge MS and MPs to advocate on our behalf. – Content: Tailored to the situation of each MS and reflecting the particular situation of their students within the schools. Can present test cases demonstrating on-the-ground impact of secondary reform on the MS students, specifically affecting mobility and university admission. Written in the national language. – Timing: October 21-December 2.

41 Action plan Plan daction Faire pression sur les représentants permanents des EM, les membres du Conseil supérieur et du comité budgétaire, et les députés européens – Acteurs: les associations de parents ; les représentants de section – Cibles: les décideurs des EM (par ex. les représentants au Conseil Education); les représentants des EM assistants aux réunions gouvernementales; les représentations permanentes des EM; les inspecteurs; les députés européens influents. – Objectif: demander aux EM de soutenir les EE sur le plan tant financier que pédagogique; les sensibiliser aux conséquences potentielles de lactuelle réorganisation de lenseignement secondaire; inviter les EM et les députés européens à défendre nos positions. – Contenu: à adapter en fonction de la situation de chaque EM, et de la situation spécifique de leurs élèves au sein des EE. Présenter éventuellement (dans la langue nationale) des cas emblématiques décrivant limpact sur le terrain de la réforme sur les élèves de lEM concerné, notamment concernant la mobilité et ladmission à luniversité. – Date: du 21 octobre au 2 décembre

42 Thanks a lot! Merci beaucoup!


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