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LLED 325 20 novembre 2013. Aujourdhui 13h00 Stratégies de Core French (Ontario + NVSD) Principe 9 : La planification et lévaluation favorisent lapprentissage.

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1 LLED novembre 2013

2 Aujourdhui 13h00 Stratégies de Core French (Ontario + NVSD) Principe 9 : La planification et lévaluation favorisent lapprentissage dune langue Planification à rebours (Understanding By Design) Les buts de lévaluation (revue) Explication du travail indépendant pour le cours de 325 Séquence de leçons (unité) Grille dévaluation

3 Discussion en groupes Quelles étaient les stratégies importantes/efficaces que vous avez remarquées dans la leçon de FLS 6 e année? Notez-les sur une feuille. En visionnant ce segment de vidéo qui montre une classe de 4 e année (débutants) notez (avec un ) si vous voyez les mêmes stratégies. Si vous voyez de nouvelles stratégies ajoutez-les à votre liste. Mettez un « » à côté des stratégies qui seraient aussi appropriées dans une classe dimmersion française.

4 capable-on-peut-se-parler-en-francais-et-on- aime-ca/dash/play/ capable-on-peut-se-parler-en-francais-et-on- aime-ca/dash/play/22672

5 La planification et lévaluation traditionnelle… Une bonne préparation pour le monde réel? Y&sns=em Y&sns=em

6 Acquire important knowledge & skills Make meaning of big ideas Transfer learning to new situations Teaching & Learning for Understanding

7 La planification et lévaluation Planification des leçons – composantes (révision) Thème/Buts/Objectifs dapprentissage Durée, Ressources Etapes, stratégies denseignement et dapprentissage Évaluation La planification à rebours – une autre façon de planifier inspirée par les auteurs de Curriculum by Design (Grant Wiggins et Jay McTigue)

8 LA La planification à rebours

9 To begin with the end in mind means to start with a clear understanding of your destination. S. Covey The 7 Habits of Highly Effective People

10 Deliberate and focused instructional design requires us to make an important shift… The shift involves thinking a great deal, first, about the specific learnings sought, and the evidence of such learnings, before thinking about what we, as the teacher, will do or provide in teaching and learning activities. La planification à rebours

11 Backward Design Model – 3 Stages 1. Identify desired results 2. Determine acceptable evidence 3. Plan learning experiences and instruction

12 La planification à rebours 3 Étapes

13 Three different but interrelated goals: For students to acquire important information and skills For students to make meaning of that content For students to effectively transfer their learning to new situations both within school and beyond it Wiggins & McTighe (2008). Putting Understanding First. ASCD. Learning For Understanding

14 1.La planification axée sur les activités (Activity-Oriented Design) Birthday Party Approach 2. La planification dans le but de couvrir le programme détudes (Curriculum Coverage) Marching through the textbook Les péchés jumeaux de la planification

15 Concept-Based Instruction: Results in higher-level, integrated thinking Timeless, universal, and abstract Forces students to think about topics and facts in terms of their transferable significance (cross-curricular) Allows flexibility to allow students to search for and construct knowledge Topic-Based Instruction: Holds learning to a fact or activity level Topical Theme Instruction (e.g., Plants, Dinosaurs, Japan, Penguins) Has short term use – to cover an event, issue, or set of facts Increases the overloaded curriculum Linstruction basée sur les concepts vs. linstruction basée sur les sujets Erickson, L. (2008). Stirring the head, heart and soul: redefining curriculum, instruction, and concept-based learning. p

16 BEFORE UbD Look at the Grade 3 Social Studies unit Which of the twin sins are represented in this lesson? AFTER UbD Discuss the changes evident in the lesson afterBackward Design has been applied Pioneer Life: Lesson Make-Over

17 Meaningful Use of PLOs Danger of coverage mentality or activity-driven curriculum Prioritizing important – not all PLOs are created equal! Clarity of goals and Big Ideas essential for success

18 Establishing Curricular Priorities Worth being familiar with Important to know and do Big Ideas and Enduring Understandings

19 BIG IDEAS (thèmes) An abstract and transferable concept, theme, theory or process At the heart of the subject or topic Important, enduring and transferable The building blocks of understanding Help connect the dots of fragmented lists of PLOs

20 Big Ideas Ladaptation La transformation Lénergie Lexploration La liberté La culture La justice Légalité La migration Les modèles, les régularités Le pouvoir La résolution de problèmes La révolution Le conflit Good vs. Evil

21 Unpacking the Learning Goals (PLOs) PLOs imply BIG IDEAS Look carefully at the nouns, adjectives and verbs in the PLO The nouns and adjectives indicate the implied BIG IDEAS that will be used to create an Enduring Understanding

22 Youve got to go below the surface… …to really uncover the big ideas!


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