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Le cycle de limpact scientifique Lauto-archivage de la recherche fournit laccès libre à la recherche augmentant (et accélérant) limpact scientifique (et.

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1 Le cycle de limpact scientifique Lauto-archivage de la recherche fournit laccès libre à la recherche augmentant (et accélérant) limpact scientifique (et ainsi le progrès scientifique, la productivité des scientifiques, et ses récompenses)

2 Dautres chercheurs ne peuvent accéder au post-tirage que si leur université est abonnée Post-tirage accepté, certifié, publié par la revue LE CYCLE DIMPACT DÉMARRE: La recherche se fait Le chercheur écrit le «prétirage» le «prétirage» Prétirage soumis à une revue Prétirage expertisé par comité de lecture Prétirage corrigé par lauteur: devient le «post- tirage» Mois Accès restreint -- Impact Restreint NOUVEAUX CYCLES DIMPACT: Nouvelles recherches se bâtisent sur les recherches précédentes

3 Accès maximal -- Impact maximal Accès maximal -- Impact maximal partout, en tout temps NOUVEAX CYCLES DIMPACT : Nouvelles recherches se bâtsientt sur les recherches précédentes Dautres chercheurs ne peuvent accéder au post- tirage que si leur université est abonnée Post-tirage accepté, certifié, publié par revue LE CYCLE DIMPACT DÉMARRE: La recherche se fait Le chercheur écrit le «prétirage» le «prétirage» Prétirage soumis à une revue Prétirage expertisé par comité de lecture Prétirage corrigé par lauteur: devient le «post-tirage» Pré-tirage auto- archivé sur le site web institutionnel du chercheur Mois Post-tirage est publié dans une revue accès libre ou auto- archivé sur le site web institutionnel du chercheur NOUVEAUX CYCLES DIMPACT Limpact scientifique des recherches en accès libre est augmenté (et acceleré) grâce à laccès maximisé

4 En-Ligne ou Invisible? (Lawrence 2001) Avantage de citations de 336% pour les articles en ligne par rapport aux articles hors ligneAvantage de citations de 336% pour les articles en ligne par rapport aux articles hors ligne Lawrence, S. (2001) Le libre accès en ligne augmente sensiblement le degré dimpact des articles. Nature 411 (6837): 521.

5 Evaluation/subvention et impact scientifique (taux de citation) Corrélation entre resultats RAE et taux-de-citation départementaux (1996) (2001) (en psychologie) Corrélation entre resultats RAE et taux-de-citation départementaux (1996) (2001) (en psychologie) RAE et taux-de-citation mesurent largement la même chose RAE et taux-de-citation mesurent largement la même chose Taux-de-citation moins couteux à mesurer et plus transparent Taux-de-citation moins couteux à mesurer et plus transparent Eysenck & Smith (2002) Eysenck & Smith (2002)

6 Le but de linitiative pour laccès libre (et ce qui induira les chercheurs à auto-archiver) nest pas : de lutter contre, ruiner ou remplacer les éditeurs (du tout) ni de résoudre les problèmes budgétaires des bibliothèques (mais pourtant…) (mais pourtant…) 2. ni de fournir laccès aux enseignants/étudiants/grand public (mais pourtant…) 3. ni de fournir laccès au Tiers Monde (mais pourtant…) (mais pourtant…)

7 Le but de laccès libre cest de : maximiser limpact de la recherche en maximisant laccès à la recherche

8 Limpact scientifique I.indique limportance dune contribution scientifique II.génère les subventions de la recherche III.contribue au prestige et à lentretien des institutions de recherche IV.fait avancer la carrière du chercheur V.fait avancer le progrès scientifique

9 Quelques indices scientométriques de limpact (« publier ou périr ») niveau de qualité et taux de citations de la revue dans laquelle paraît larticleniveau de qualité et taux de citations de la revue dans laquelle paraît larticle taux de citations de larticletaux de citations de larticle taux de citations du chercheurtaux de citations du chercheur co-citations, co-texte (cité avec qui/quoi dautre?)co-citations, co-texte (cité avec qui/quoi dautre?) taux de citations du pré-tiragetaux de citations du pré-tirage taux dusage (« webométrie »)taux dusage (« webométrie ») chronométrie, etc. etc.chronométrie, etc. etc.

10 Chronométrie des citations (rouge) et de lusage («coups», vert) Chronométrie des citations (rouge) et de lusage («coups», vert) Witten, Edward (1998) String Theory and Noncommutative Geometry Adv. Theor. Math. Phys. 2 : Prétirage ou post-tirage paraît. 2. Parfois téléchargé (parfois lu). 3. Eventuellement des citations (pour les papiers plus importants). 4. Ceci génère encore des téléchargements, etc.

11 Limpact dusage est corrélé avec limpact de citation (Physics ArXiv: hep, astro, cond, quantum; math, comp) Quartiles Q1 (bas) - Q4 (haut)) (Quartiles Q1 (bas) - Q4 (haut)) Tout r=.27, n= Q1 (bas) r=.26, n=54832 Q2 r=.18, n=54832 Q3 r=.28, n=54832 Q4 (haut) r=.34, n=54832 hep r=.33, n=74020 Q1 (bas) r=.23, n=18505 Q2 r=.23, n=18505 Q3 r=.30, n=18505 Q4 (haut) r=.50, n=18505 (corrélation est la plus haute pour papiers/auteurs de haute- citation) La plupart des articles ne sont pas cités du tout Moyen nombre de téléchargements par article: 10 (site RU uniquement: 18 sites-miroir existent)

12 ACCÈS RESTREINT IMPACT RESTREINT

13 IMPACT MAXIMAL ACCÈS LIBRE ACCÈS RESTREINT IMPACT RESTREINT

14 Harnad, S. (1997) Comment accélérer l'inéluctable évolution des revues érudites vers la solution optimale pour les étudiants et les chercheurs? Harnad, S. (2001) Ciélographie et ciélolexie: Anomalie post- gutenbergienne et comment la résoudre Harnad, S. (2003) Autoarchivez pour les autres comme vous souhaiteriez que les autres autoarchivent pour vous

15 Harnad, S. (1990) Scholarly Skywriting and the Prepublication Continuum of Scientific Inquiry. Psychological Science 1: (reprinted in Current Contents 45: 9-13, November ). Harnad, S. (1994) A Subversive Proposal. In: Ann Okerson & James O'Donnell (Eds.) Scholarly Journals at the Crossroads: A Subversive Proposal for Electronic Publishing. Washington, DC., Association of Research Libraries, June Harnad, S. (2001) For Whom the Gate Tolls? How and Why to Free the Refereed Research Literature Online Through Author/Institution Self-Archiving, Now. Harnad, S., Carr, L., Brody, T. & Oppenheim, C. (2003) Mandated online RAE CVs Linked to University Eprint Archives: Improving the UK Research Assessment Exercise whilst making it cheaper and easier. Ariadne 35 harnad/ / harnad/ /harnad/ / Harnad, S. (2003) Electronic Preprints and Postprints. Encyclopedia of Library and Information Science Marcel Dekker, Inc. Harnad, S. (2003) Online Archives for Peer-Reviewed Journal Publications. International Encyclopedia of Library and Information Science. John Feather & Paul Sturges (eds). Routledge.

16 La voie dorée vers laccès libre: la réciprocité (i) Les chercheurs partagent des mêmes enjeux avec leurs institutions (pas avec leurs disciplines) pour maximiser leur impact conjoint (ii) Les institutions ont un intérêt réciproque à accéder à leurs recherches respectives

17 Auto-archivez pour les autres tel que vous souhaitez quils auto-archivent pour vous.Auto-archivez pour les autres tel que vous souhaitez quils auto-archivent pour vous.

18 POUR MAXIMISER LIMPACT MAXIMISER LIMPACT MAXIMISER LACCÈS 1.Les universités: Adoptez une politique qui exige le libre accès à toute sortie de recherche universitaire: Ètendre la politique de Publier ou périr auPublier avec impact maximal Modèle :

19 2. Les départements universitaires: Adopter une politique départementale exigeant le libre accès à toute sortie de recherche départemantale Crèer (et remplir): les archives conformes au protocole OAI

20 3. Les bibliothèques universitaires: Fournir lappui de la bibliothèque numérique à lauto-archivage universitaire ainsi quà lentretien des archives (et si/lorsque les épargnes graçe à lannulation des taux de cotisation commencent à accroître, préparer à détourner 1/3 des aubaines annuelles pour prendre en charge les coûts de lexpertisation de toute sortie de recherche universitaire publié dans les revues accès-libre)

21 4. Les universités et les instituts de recherche Exiger à ce que toute sortie de recherche soit mise en libre accès. Adopter un CV-en-ligne standard avec les indicateurs de performance/impact récoltables et les liens aux textes intégraux en accès libre (modèle et démo dessous) 4. Les universités et les instituts de recherche: Exiger à ce que toute sortie de recherche soit mise en libre accès. Adopter un CV-en-ligne standard avec les indicateurs de performance/impact récoltables et les liens aux textes intégraux en accès libre (modèle et démo dessous)

22 5. Les organismes subventionaires: Exiger le libre accès à toute recherche subventionée. Voir proposition pour une politique nationale de libre accès à toute recherche subventionée au RU (dans lintérêt du contrôle de la limpact scientifique) …comme modèle pour le monde entier …comme modèle pour le monde entier

23 Des outils pour (a) créer les archives libre-accès conformes au OAI (b) chercher et récupérer textes intégraux des items cités, (c) créer les liens entre les items dans les archives OAI, (d) analyses scientométriques en-ligne de limpact scientifique, (e) créer les revues libre-accès conformes au OAI report.html report.html

24 Projets RoMEO (Loughborough): Metadonnées sur les droits pour larchivage accès libre Proportion des revues supportant lauto-archivage (déjà 55%) continue à croître

25 Ce quil faut pour le libre accès immédiat: 1.Universités : Adopter une politique universitaire de fournir le libre accès à toute sortie de recherche (soit via le chemin doré soit via le chemin vert) 2.Départements : Créer et remplir les archives libre-accès et conformes à lOAI 3.Bibliothèques universitaires : Fournir les aupports da la bibliothèque numérique library support pour lauto-archivage de la recherche et pour le entretien des archives libre-accès. Détourner 1/3 des aubaines eventuelles provenant des annulations de cotisations pour prendre en charge les coûts du service dexpertisation fourni par les revues libre-accès 4.Comités dévaluation : Exiger un CV-en-ligne stardardisé de la part de tous candidats, avec tous les articles expertisés liés à leur textes intégraux soit dans les archives OAI des revues libre-accès soit dans les archives OAI libre-accès départementales 5.Subventionnaires de recherche : Mandate open access for all funded research (via either the gold or green strategy). Fund (fixed, fair) open-access journal peer-review service charges. Assess research and researcher impact online (from the online CVs). 6.Éditeurs : Become either open-access or green.

26 OAIster, a cross-archive search engine, now covers over 200 OAI Archives (about half of them Eprints.org Archives) indexing over 1.7 million items (but not all research papers, and not all full-texts). Below are data for just the full-text research papers with creation dates. /

27 The optimal open-access strategy today: open-access publishing (5%) plus open-access self-archiving (95%): Open access is possible today for 5% of articles by publishing them in open access journals, and for at Least 55% (but probably closer to 95%) of the rest by self-archiving them. The optimal dual strategy is hence to The optimal dual strategy is hence to (1)publish your article in an open-access journal if a suitable one exists and otherwise: if a suitable one exists and otherwise: (2) publish your article in a toll-access journal in your institutional open-access eprint archive. in your institutional open-access eprint archive.

28 Quo usque tandem patientia nostra…? How long will we go on letting our cumulative daily/monthly/yearly research-impact losses grow, now that the online medium has made it all preventable? 336% higher impact.91correlation with UK research ranking and funding

29 The two open-access strategies: Gold and Green Open-Access Publishing (OApub) (BOAI-2) 1.Create or Convert 23,000 open-access journals (1000 exist currently) 2.Find funding support for open-access publication costs ($500-$1500+) 3.Persuade the authors of the annual 2,500,000 articles to publish in new open-access journals instead of the existing toll-access journals Open-Access Self-Archiving (OAarch) (BOAI-1) 1.Persuade the authors of the annual 2,500,000 articles they publish in the existing toll-access journals to also self-archive them in their institutional open-access archives.

30 Dual open-access strategy Gold: Publish your articles in an open-access journal whenever a suitable one exists today (currently 1000, <5%) and Green: Publish the rest of your articles in the toll-access journal of your choice (currently 23,000, >95%) and self- archive them in your institutional open-access eprint archives.

31 To Maximize Research Impact: Research Funders: 1.Mandate open access for all funded research (by a specified date) via the gold or green strategies 2.Fund open-access journal charges Research Institutions: 1.Mandate open access for all research output via the gold or green strategies 2.Libraries redirect 1/3 of any eventual toll-cancellation savings toward funding open-access journal charges Outcomes: 1.Authors must either find an open- access (gold) journal or a green journal to publish in. 2. White publishers will turn green. 3. Eventually green publishers might turn gold, but in the meanwhile: 4. Open-access itself increases to 100%. 5. Eventually toll-cancellation savings might increase to 100% 6. If so, then 1/3 of the growing institutional windfall toll-cancellation savings can pay for all institutional gold journal publication charges (peer review)

32 Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities The pertinent passages: Open access [means]: 1. free... [online, full-text] access 2. A complete version of the [open-access] work... is deposited... in at least one online repository... to enable open access, unrestricted distribution, [OAI] interoperability, and long-term archiving. in at least one online repository... to enable open access, unrestricted distribution, [OAI] interoperability, and long-term archiving. [W]e intend to... encourag[e].. our researchers/grant recipients to publish their work according to the principles of... open access. publish their work according to the principles of... open access.

33 The BOAI Self-Archiving FAQ / /

34 (Part 2)

35 Institutional OAI Archive Growth How OAI Archives for institutional research output have been growing – and how to accelerate their growth (Data collected and analysed by Tim Brody, doctoral candidate, Electronics and Computer Science, Southampton University)

36 Growth in number of papers openly accessible in OAI Archives (nearly 1,700,000 records, but not all are full-text)

37 Growth in number of OAI Archives (now 200+ Archives, but the average number of papers per Archive (9000) needs to grow faster!)

38 The Eprints.org subset of OAI Archives (about 1/2 of all current OAI Archives, 100/200, c.27,000 papers) illustrating the growth in institutions self-archived research output: drop in average size when new institutional archives began to be created

39 New Eprints.org Archives per month (minus 3 pre-OAI legacy Eprints.org Archives)

40 Growth of papers in Eprints.org Archives (excluding the 3 biggest Archives) papers to date

41 Growth in number of Eprints.org Archives (c. 100) (again, average number of papers per Archive [c. 250] needs to grow faster!)

42 Growth in number of full-text papers (5000+) in institutional archives (23+) (faster filling needed!)

43 Growth in no. of institutional full-text archives (23+) and mean no. of papers (225) (faster filling needed!)

44 Universities (and their research funders) need to adopt a systematic policy to self- archive all their refereed research output

45 Where the work needs to be done to accelerate growth per Archive: These curves must become convex upward: Institutional self-archiving policies are needed

46 Even the fastest-growing archive, the Physics ArXiv, is still only growing linearly (since 1991): At that rate, it would still take a decade before we reach the first year that all physics papers for that year are openly accessible (Ebs Hilf estimates 2050!)

47 Three reasons for research impact (shared by researcher and institution but not by researcher and discipline) 1.Contributions to Knowledge 2.Employment, Salary, Promotion, Tenure, Prizes 3.Research Funding, Resourcing 4.Institutional Overheads, Prestige (attracting teachers, students, researchers, industrial collaboration)

48 Dont conflate the different forms of institutional archiving: Only the 5th is relevant here 1.Institutional digital collection management 2.Institutional digital preservation 3.Institutional digital courseware 4.Institutional digital publishing 5.Institutional self-archiving of refereed research output

49 Would-be peer review reformers, please remember: The pressing problem is to free peer-reviewed research access and impact from tolls:The pressing problem is to free peer-reviewed research access and impact from tolls: not from peer review!not from peer review! If you have a peer-review reform hypothesis,If you have a peer-review reform hypothesis, please take it elsewhere,please take it elsewhere, and test it,and test it, and then let us know how it comes out…and then let us know how it comes out… Meanwhile,Meanwhile, please let us free peer-reviewed researchplease let us free peer-reviewed research such as it is!such as it is!

50 Universal Access Through Affordable Licensing? Open access through author/institution self-archiving is a parallel self-help measure for researchers, to prevent further impact-loss now. Open access is a supplement to toll-access, but not necessarily a substitute for it. One possible outcome is that the toll access and open access versions will peacefully co-exist in perpetuity, with all researchers using the toll-access versions of the research their own institutions can afford and the open- access versions of the rest. The more affordable the toll-access licenses, the less researchers will need to use the open-access versions. Even if the growth of the open-access versions is destined eventually to reduce the demand for the toll-access versions, that is a long way off, because self- archiving proceeds gradually and anarchically, and journals cannot be cancelled while only random parts of their contents are openly accessible. If and when open accessibility does reduce the demand for the toll-access versions, this will at the same time be creating windfall savings for institutions on their periodical budgets -- savings which will then be available to institutions to pay for peer-review service provision up-front to those journals that are ready to convert to becoming open-access journals.

51 LIMITED ACCESS LIMITED IMPACT

52 MAXIMAL IMPACT OPEN ACCESS LIMITED ACCESS LIMITED IMPACT

53 BOAI Self-Archiving FAQ What-is/why/how FAQs: What is self-archiving? What is self-archiving? What is the Open Archives Initiative (OAI)? What is the Open Archives Initiative (OAI)? What is OAI-compliance? What is OAI-compliance? What is an Eprint Archive? What is an Eprint Archive? How can I or my institution create an Eprint Archive? How can I or my institution create an Eprint Archive? How can an institution facilitate the filling of its Eprint Archives? How can an institution facilitate the filling of its Eprint Archives? What is the purpose of self-archiving? What is the purpose of self-archiving? What is the difference between distributed and central self-archiving? What is the difference between distributed and central self-archiving? What is the difference between institutional and central Eprint Archives? What is the difference between institutional and central Eprint Archives? Who should self-archive? Who should self-archive? What is an Eprint? What is an Eprint? Why should one self-archive? Why should one self-archive? What should be self-archived? What should be self-archived? Is self-archiving publication? Is self-archiving publication? What about copyright? What about copyright? What if my copyright transfer agreement explicitly forbids self-archiving? What if my copyright transfer agreement explicitly forbids self-archiving? Peer-review reform: Why bother with peer review? Peer-review reform: Why bother with peer review? Is self-archiving legal? Is self-archiving legal? What if the publisher forbids preprint self-archiving? What if the publisher forbids preprint self-archiving? What-to-do FAQs: What can researcher/authors do to facilitate self-archiving? What can researcher/authors do to facilitate self-archiving? What can researchers' institutions do to facilitate self-archiving? What can researchers' institutions do to facilitate self-archiving? What can libraries do to facilitate self-archiving? What can libraries do to facilitate self-archiving? What can research funders do to facilitate self-archiving? What can research funders do to facilitate self-archiving? What can publishers do to facilitate self-archiving? What can publishers do to facilitate self-archiving?

54 BOAI Self-Archiving FAQ "I-worry-about..." FAQs" 1. Preservation 1. Preservation 2. Authentication 2. Authentication 3. Corruption 3. Corruption 4. Navigation (info-glut) 4. Navigation (info-glut) 5. Certification 5. Certification 6. Evaluation 6. Evaluation 7. Peer review 7. Peer review 8. Paying the piper 8. Paying the piper 9. Downsizing 9. Downsizing 10. Copyright 10. Copyright 11. Plagiarism 11. Plagiarism 12. Priority 12. Priority 13. Censorship 13. Censorship 14. Capitalism 14. Capitalism 15. Readability 15. Readability 16. Graphics 16. Graphics 17. Publishers' future 17. Publishers' future 18. Libraries'/Librarians' future 18. Libraries'/Librarians' future 19. Learned Societies' future 19. Learned Societies' future 20. University conspiracy 20. University conspiracy 21. Serendipity 21. Serendipity 22. Tenure/Promotion 22. Tenure/Promotion 23. Version control 23. Version control 24. Napster 24. Napster 25. Mark-up 25. Mark-up 26. Classification 26. Classification

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