La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

1 Upscaling Gender Responsive Budgeting for Accelerated Action on Gender Equality GRB Phase III Quito, 23 – 25 mars 2010 Présentation du plan de mise en.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "1 Upscaling Gender Responsive Budgeting for Accelerated Action on Gender Equality GRB Phase III Quito, 23 – 25 mars 2010 Présentation du plan de mise en."— Transcription de la présentation:

1 1 Upscaling Gender Responsive Budgeting for Accelerated Action on Gender Equality GRB Phase III Quito, 23 – 25 mars 2010 Présentation du plan de mise en œuvre Programme BSG phase III – Maroc Salem Sebbar (UNIFEM) Présenté par :

2 2 Plan Stratégie du programme I Plan de mise en œuvre du programme BSG Phase III Programme BSG Phase III: Un cadre de convergence des initiatives BSG IV V Axes d’intervention du programme III Justification du programme II

3 3 I. Justification du programme  La BSG s’intègre parfaitement dans le cadre des réformes démocratiques en cours au Maroc  La BSG contribue à l’institutionnalisation des mécanismes de redevabilité de genre et à les traduire au niveau des politiques publiques sectorielles  Cohérente avec les priorités de l’UNIFEM identifiées au niveau du Plan Stratégique Subrégional (SRS) et contribue de manière effective à plusieurs de ses résultats stratégiques  Réponse stratégique aux leçons retenues, aux besoins identifiés ainsi qu’aux résultats de l’évaluation de la phase II du programme BSG Maroc  Opérationnalise au niveau du Maroc le programme global BSG phase III de l’UNIFEM

4 4 II. Stratégie du programme Vise à donner un contenu effectif à la dimension genre au niveau des politiques publiques sectorielles à travers une revue genre des processus de programmation et d’allocation des ressources de l’Etat:  Une stratégie basées sur des actions convergentes, multi niveaux, multi acteurs et coordonnées  Une stratégie ciblée et articulée au processus budgétaire  Une stratégie mise en œuvre à travers 5 axes d’interventions complémentaires  Une stratégie basée sur l’implication, la responsabilité et l’appropriation institutionnelle

5 5 III. Axes d’intervention du programme 1.Axe I «Diagnostic / Suivi / Évaluation des politiques publiques»:  Identification des priorités et des besoins des populations selon le genre  Suivi et évaluation des politiques publiques prenant en compte les questions de genre Volet couvert par la production de données ciblées et désagrégées au niveau national et local et par la production du rapport genre avec 25 départements impliqués… 2. Axe II «Politiques publiques sectorielles»  Introduction effective de la dimension genre dans les programmes et les budgets sectoriels  Identification des bonnes pratiques afin d’envisager la démarche de manière plus soutenue Volet couvert par la production d’un manuel et par l’application de la démarche à des budgets/programmes de 5 départements ministériels…

6 6 III. Axes d’intervention du programme (suite) 3. Axe III «Proximité des politiques publiques»  Implication de la société civile pour renforcer son rôle de veille sur l’impact genre des politiques publiques  Formulation de programmes et budgets sensibles au genre au niveau local et déconcentré Volet couvert par la production d’un guide, par la mise en place du collectif d’ONG en faveur de la BSG et par les travaux entamés dans le cadre des Système d’Information et des Plan Communaux de Développement… 4.Axe IV «Partage d’expérience»  Documentation et formalisation de l’expérience afin d’en faciliter la diffusion et la transférabilité  Communication et coopération pour ouvrir l’expérience sur son environnement national et international Volet couvert par les travaux KM et les actions soutenues de coopération et d’échange…

7 7 5. Axe V «Financement et efficacité de l’aide»  Inscription de la BSG dans le cadre des nouvelles modalités de l’aide notamment en rapport avec les engagements pris lors du forum d’Accra fin 2008 en matière d’égalité et de respect des droits humains  Mise en cohérence avec les autres initiatives d’appui à la réforme budgétaire, à la BSG et de mise en palce des instruments de l’efficacité de l’aide Volet couvert par l’étude réalisée sur 10 pays, y compris le Maroc, cherchant à identifier comment la BSG constitue en réalité un instrument pour la mise en œuvre des principes de l’efficacité de l’aide… III. Axes d’intervention du programme (suite)

8 8 6.Schéma Diagnostic / Suivi / Évaluation des politiques publiques Politiques Publiques sectorielles Proximité des politiques publiques Partage d’expérience Financement et efficacité de l’aide Axe I Axe II Axe III Axe IVAxe V III. Axes d’intervention du programme (suite)

9 9 IV. Le programme BSG Phase III: Un cadre de convergence des initiatives BSG 2 principes ont été adoptés pour la phase III du programme BSG Maroc: 1.Capitaliser les acquis, renforcer la complémentarité des initiatives BSG ainsi que l’efficacité de la coordination 2.S’inscrire dans le cadre logique global du programme BSG phase III

10 10 1. Principe 1: Capitaliser les acquis, renforcer la complémentarité des initiatives BSG ainsi que l’efficacité de la coordination Axes Initiatives I- Évaluation II- Sectoriel III- Proximité IV- Partage V- Finance- ment MDG Genre XXX Efficacité de l’aide XXXX BSG LocalXX BSG Maroc phase III X XXXX

11 11 Axes Global Output I- Évaluation II- Sectoriel III- Proximité IV- Partage V- Finance- ment 1.1Activités 1.2Activités 1.3Activités 1.4Activités 1.5Activités 2.1Activité 2.2Activités 2.3Activités 2.4Activités 2. Principe 2: S’inscrire dans le cadre logique global du programme BSG phase III

12 12 V. Plan de mise en œuvre du programme Activities Departem ent in charge Partners Time frame 201020112012 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Outcome 1: Alternative GRB approaches and tools are applied in a rigorous manner to address gender equality and women’s rights 1.1Output 1: Strengthened leadership of Ministries of Finance in institutionalizing GRB Review the Gender Report and identify the appropriate technical support to improve the report at a substantive and intersectoral level and improve sex desegregated data use and analysis DEPFDB, DAAG Organize experience sharing and consultation workshops between the MoF and the sectoral departments to define the responsabilities toward the Gender Report Elaboration DEPFLine ministries Provide technical support to refine gender analysis of statistics related to measurement of gender poverty and inequalities. DEPF Provide technical support to deepen the ability to elaborate performance indicators and the performance audit from a gender perspective DEPFLine ministries Organize a consultation workshop for the elaboration of a GRB generalization approach across the sectoral departments DBLine ministries Develop a generalization strategy of the GRB within all sectoral departments, and review the budget guidelines to support the institutionalization of the initiative DBLine ministries Update the manual on results oriented and gender based budgetary reformDBLine ministries 1.2Output 2: Plans and budgets in key priority sectors address women’s needs and GE priorities Develop a training and technical assistance plan for the implementation and the generalisation of the GRB approach to all sector programmes and budgets DBLine ministries Develop a training plan and design sectoral programmes and budgets with strong impact on the elimination of gender inequalities, especially within the framework of combating violence against women. DBLine ministries Assess the needs of the sectoral departments involved in the initiative and the DB staff in the field of information systems and statistical data for monitoring performance indicators, and elaborate related functional specifications. DBLine ministries Support the development of information systems and specific statistical data for monitoring engendered performance indicators DBLine ministries Conduct sex disaggregated budget analysis and assessments (by sex, area of living,region etc)DBLine ministries

13 13 V. Plan de mise en œuvre du programme (suite) Activities Departement in charge Partners Time frame 201020112012 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 1.3Output 3: Strengthened oversight mechanisms to monitor how the gender equality commitments governments have made are implemented in practice Assess skills needs and develop a training and capacity building plan for the NGO consortium. GRB groupingDB, DEPF Strengthen the technical capacities of the NGO consortium to help them fully play their role of monitoring the gender impact of public policies GRB groupingDB, DEPF Update the results-based gender responsive budget reform guideDB Undertake advocacy efforts and provide training to parliament members in the field of GRB through the NGO consortium and the technical assistance of the MoF. GRB groupingDB, DEPF Organize awareness raising and training workshops for community actors/stakeholders in pilot zones regarding new developments in the communal charter GRB groupingDGCL 1.4Output 4 : Systematic efforts for integrating GRB into national capacity development efforts Develop and implement a strategy for mainstreaming curricula on GRB within national institutes for public administration training. UNIFEMMDS Support the effective mainstreaming of GRB into the curricula of training institutesUNIFEMInstituts de formation 1.5Output 5: Systematic efforts for integrating GRB into national policy debates Soutenir la participation effective des partenaires de la BSG aux débats politiques nationaux pertinents UNIFEM Préparer les matériaux de plaidoyer et de promotion des politiquesGRB grouping

14 14 V. Plan de mise en œuvre du programme (suite) Activities Departement in charge Partners Time frame 201020112012 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Outcome 2: Upscaled political, technical, and financial support to GRB efforts around the world 2.1 Output 1: Regional centers of excellence with the capacity to respond to demand from countries for GRB technical support Develop a global plan for the creation and the operationalisation of a GRB Centre of Excellence, and for cooperation actions and the transfer of know-how in the field of GRB DAAGDB, DEPF Define the structure, the organization and the operational procedures of the Centre of Excellence DAAGDB, DEPF Conduct needs assessments on the GRB capacities of the main stakeholdersDAAG Design the training content and experience sharing actions in response to skills needs identified in the field of GRB, in alignment with the new aid modalities DAAGDB, DEPF Develop conventions with programme partners to offer and disseminate relevant training. DAAGDB, DEPF Organize training sessions for target peopleDAAGDB, DEPF Organise GRB-related exchange and cooperation meetingsDAAGDB, DEPF 2.2. Output 2: Demonstrated impact of GRB on the gender responsiveness of plans, programmes, budgets and M&E frameworks Conduct a study and test the alignment of the CBMS and CBIS, and elaborate a unified information system at the community level DGCLDB, DEPF Develop the new version of the engendered CBIS in identified priority zonesDGCLDB, DEPF Make available data on local needs for the priority sectors Develop CBDP mobilizing the local and sectoral policies and budgets at the decentralized level in the identified priority zones DGCLDB, DEPF Provide training to community stakeholders in priority zones on gender responsive budget planning and programming tools DGCLDB, DEPF Elaborate a standard guideline for engendered national and sectoral statisticsHCPDB, DEPF

15 15 V. Plan de mise en œuvre du programme (suite) Activities Departement in charge Partners Time frame 201020112012 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 Q4Q4 2.3Output 3: Expanded partnerships with UN agencies and bilateral agencies (especially in the context of UN reform) and other development partners for increased programming on GRB Identify synergies between GRB initiatives and gender responsive public administration and budgeting reform actions DB Develop partnerships with UN agencies and other bilateral organization and development partners for an improved GRB programme DB Organize an annual general meeting on GRB and on gender responsive public administration and budget reform assistance. DB 2.4Output 4: Increased knowledge and documentation of GRB application and expertise Develop a quality information system for managing and updating the GRB-related documentation inventory. DAAG Develop an e-learning system for the provision of certificate granting training targeted to planning and budget programming officials. DAAG Organise a workshop for the capitalization of accumulated knowledge and presentation of project results. DAAG Develop an action plan for communication and systematic coverage of GRB programme activities. DAAG Implement outreach/communication actions and coverage of programme actionsDAAG


Télécharger ppt "1 Upscaling Gender Responsive Budgeting for Accelerated Action on Gender Equality GRB Phase III Quito, 23 – 25 mars 2010 Présentation du plan de mise en."

Présentations similaires


Annonces Google