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1 C1, C2, C3 : first trolleybus rapid transit in Lyon.

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1 1 C1, C2, C3 : first trolleybus rapid transit in Lyon

2 T1 C1 : 19 stations C2 : 23 stations (7 stations communes) Trolleybus line C1 : Part-Dieu / Cité Internationale / Caluire Trolleybus line C2 : Part-Dieu / Rillieux-la-Pape Rapid transit routes

3 Corridor : km – avg. trip ~ 4 km (inhabitants + employees) / ha. Line characteristics : - 34 stations km/hr commercial speed % of corridor served passengers per hour maximum flow at peak. Available street and public space : - Street width 20m. - Narrow steep road with reversible central bus lane. Urban regeneration and accessibility issues : - Northern end of corridor is undergoing urban regeneration. - Full accessibility expected by inhabitants. Trolleybus lines C1 C2 first trolleybus rapid transit in Lyon Rapid transit routes

4 Trolleybus line C3: Connecting outskirts to the center Vaulx-en-Velin / Part-Dieu / St-Paul

5 Corridor : km – avg. trip < 2 km (inhabitants + employees) / hectare Line characteristics : - 26 stations - 17 km/hr commercial speed - 90 % of corridor served passengers per hour expected at peak. Available street and public space : - Narrow streets – 14m to 20 m wide. - Many illegally parked cars on the street. Urban regeneration and existing network : - End of corridor undergoing heavy regeneration. - Most of corridor parallel to metro line A (distance < 500m). Trolleybus line C3: Connecting outskirts to the center Vaulx-en-Velin / Part-Dieu / St-Paul Rapid transit routes

6 Nouveau système de détection des trolleybus aux feux : - Fonctionnant soit par radio, soit par boucles sélectives. - Permettant dadapter le cycle de feu à la marche du véhicule. - Déclenchent automatiquement du feu vert lorsque le trolleybus est en approche. Ce dispositif permettra de faire gagner de 10 à 15 % sur le temps de parcours. Garantir la priorité de la ligne

7 Aménagement de sites propres, couloirs réservés aux transports en commun : Voies réservées différenciées des voies de circulation automobiles grâce à une signalisation au sol et un enrobé grenaillé au quartz. Aménagements pour la priorité et le confort de C3

8 C1 line : Integrated Urban Design Adapting solutions to local context

9 C1 line : Integrated Urban Design Dedicated bus lanes

10 Improvement of the interior layout A long line which need a improved seating comfort More seats A thicker foam New headrest

11 Improvement of the interior layout New standing comfort Seats with new handful More hand rails : An easier access to stop button :

12 Full accessibility for maximum passenger comfort Integration of vehicle and quay design

13 Full accessibility for maximum passenger comfort Real time information - waiting time updated every 30 seconds.

14 C1 : Full accessibility and high frequency Accessibility for all people

15 C1 : Full accessibility and high frequency High level of service starts with frequency

16 Nombre de trolleybus Cristalis : véhicules (C1 et 51) 86 véhicules pour les autres lignes trolleybus Fréquence des lignes en trolleybus : Ligne 1 : 5 Ligne 4 : 10 Ligne 6 : 8 HP et 10 HC Ligne 11 : 7 HP et 9 HC Ligne 13 : 7 HP et 12 HC Ligne 18 : 6 HP et 9 HC Ligne 51 : 5 HP et 6 HC C1 : 10 HP et HC Coût de lexploitation : 6.00 /km Coût de la maintenance : 1.15 /km Aujourdhui, le trolleybus cristalis cest : Nb total voyageurs / jour semaine : voyages Répartition du nb de voyages : Ligne 1 : Ligne 4 : Ligne 6 : Ligne 11 : Ligne 13 : Ligne 18 : Ligne 51 : C1 : Nombre de personnes affectées : à la maintenance bus : 281 à lexploitation bus : 2331 Coût du véhicule en 2007 : standard : 552 K - articulé : 995 K

17 Confort : Standard : 26 places assises (70 places totales) Articulé : 34 places assises (106 places totales) ABS, anti-patinage. Climatisation, chauffage Largeur couloir : 900 mm Accessibilité : Portes louvoyantes coulissantes extérieures 2 vantaux, en libre service, larges. Hauteur accès portes 320 mm : plancher bas à 340 mm). Sécurité : Vidéosurveillance Aujourdhui, le trolleybus cristalis cest : Caractéristiques techniques : - Moteurs roues électriques : Standard : 2 x 80 kw – Articulé : 4 x 80 kw - PTAC : Standard : 19.9 tonnes – Articulé : 32 tonnes - Autonomie diesel 65 kw, utilisé temporairement : * 2 fois 300 m sur le plat, * 2000 m temporairement (3 à 6 mois, coupure de ligne, travaux...), * autonomie de base sur une pente de 5 à 10%.


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