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SCORM 2004 Status and Evolution Paul Jesukiewicz Angelo Panar.

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1 SCORM 2004 Status and Evolution Paul Jesukiewicz Angelo Panar

2 SCORM 2004 Situation et Evolution Paul Jesukiewicz Angelo Panar

3 Couldnt move learning objects from one server to another Couldnt reuse learning objects across different courses Couldnt easily apply a new sequencing strategy (such as branching or remediation) to existing instructional structures Couldnt search learning object libraries or media repositories across different learning environments Conditions Before SCORM

4 Impossiblilité de transporter des objets denseignement dun serveur à un autre Impossibilité de réutiliser des objets denseignement entre différents cours Impossibilité dappliquer facilement une nouvelle stratégie de séquencement (ex : arborescence ou remédiation) à des structures existantes Impossibilité de rechercher des bibliothèques dobjets pédagogiques ou des répertoires de médias au travers denvironnements dapprentissage différents Avant SCORM

5 High-level Requirements Interoperability: the ability to take instructional components developed in one system and use them in another system. Accessibility: the ability to locate and access instructional components from multiple locations and deliver them to other locations. Reusability: the ability to use instructional components in multiple applications, courses and contexts. ADL has identified six essential high-level attributes for all distributed learning environments.

6 Conditions de Haut Niveau Interopérabilité : capacité à prendre des composants développés sur un système donné et de les utiliser dans un autre système. Accéssibilité : capacité à trouver et à accéder à des composants provenant de différentes sources et à les envoyer vers de nouveaux emplacements. Réutilisabilité : capacité à utiliser des composants pour de mutiples applications, cours et contextes. ADL a identifié 6 principaux attributs de hauts niveaux pour tous les environnements dapprentissage répartis.

7 Durability: the ability to withstand technology changes over time without costly redesign, reconfiguration or recoding. Maintainability: the ability to withstand content evolution and changes without costly redesign, reconfiguration or recoding. Adaptability: the ability to change to satisfy differing user needs. High-level Requirements

8 Durabilité : capacité à resister aux changements technologiques sans surcôut de reconception, reconfiguration ou recodage. Maintenabilité : capacité à resister à lévolution des contenus et changements changements sans surcôut de reconception, reconfiguration ou recodage. Adaptabilité : capacité à évoluer afin de sadapter aux divers besoins des utilisateurs. Conditions de Haut Niveau

9 Lab Safety Eyewash procedure General Chemistry Using the Battery Lab Eyewash procedure Chemical Engineering Common Reagents & Safety Issues Eyewash procedure Microbiology Each course covers eyewash procedure The content is integrated into the course and cant be reused Although the subject matter doesnt really change, the same content must be redeveloped for each specific use Traditional Content

10 Sécurité en Laboratoire Eyewash procedure Chimie générale Utilisation du Battery Lab Eyewash procedure Ingénierie chimique Réactifs communs & problèmes de sécurité Eyewash procedure Microbiologie Chaque cours recouvre la procédure de nettoyage de loeil Le contenu est integré au cours et ne peut pas être réutilisé Bien que le sujet ne change pas vraiment, le même contenu doit être redéveloppé pour chaque usage spécifique Contenu traditionnel

11 Lab Safety Using the Battery Lab Chemical Engineering Common Reagents & Safety Issues Microbiology Each course uses the same module on eyewash procedure, because the content is sharable and reusable General Chemistry Sharable Content Object Sharable Content

12 Sécurité en Laboratoire Utilisation du Battery Lab Ingénierie chimique Réactifs communs & problèmes de sécurité Microbiologie Chaque cours utilise le même module sur la procédure de nettoyage de loeil, car le contenu est partageable et réutlisable Chimie générale Objet de contenu partageable (SCO) Contenu partageable

13 A software model that defines the interrelationship of course components, data models, and protocols such that content objects are sharable across systems that conform with the same model.

14 Un modèle logiciel qui définit les inter relations entre les composants dun cours, les modèles de données et les protocoles de telle sorte que les objets de contenu soient partageables par des systèmes différents conformes à ce même modèle.

15 SCORM Content Aggregation Model SCORM Run-Time Environment SCORM Overview SCORM Sequencing and Navigation SCORM Today

16 Modèle dagrégation de contenu SCORM Environnement dexécution SCORM Aperçu SCORM Séquencement et Navigation SCORM Aujourdhui

17 ADL Technology Center Operates under direction of ADL Co-Lab, Alexandria, VA Technical Activities SCORM Development and Maintenance Conformance Test Suite Sample Run-Time Environment Content Examples Outreach Event Planning – Plugfests, Workshops Multimedia Elements, Presentation Support Web and Infrastructure ADLNet.org Help and Information Center

18 Centre technologique ADL Travaille sous la direction dADL Co-Lab, Alexandria, Virginie Activités techniques Développement et Maintenance des tests de conformité SCORM Environnement dexécution Exemples de contenus Travail dinformation Planning dévénements– Plugfests, Ateliers de travail Eléments Multimédia, Support de Présentation Web et Infrastructure ADLNet.org Centre dassistance et dInformation

19 ADL Strategy Work closely with industry, government, and academia to promote common, open international specifications and standards that will enable reuse and interoperability of learning content Promote widespread collaboration that can satisfy common needs Enhance performance with emerging learning technologies Promote a coordinated implementation process with incentives for organizational and cultural change

20 Stratégie dADL Travailler en collaboration avec lindustrie, le gouvernement et les universités à la promotion de spécifications et standards internationaux ouverts, communs, qui permettront la réutilisation et linteropérabilité des contenus pédagogiques Promouvoir une large collaboration qui permettra de satisfaire les besoins communs Améliorer la performance avec les technologies dapprentissage émergentes Promouvoir un processus dinplémentation coordonné motivé par le changement organisationnel et culturel

21 CEN/ISS Managing Adoption through the Model ADL Model for Standards Evolution

22 CEN/ISS Gérer ladoption au travers du Modèle ADL Modèle pour lévolution des standards et normes Concepts R&D Brouillon Spécifications techniques Standards accrédités Standards approuvés Modèles de référence Développement du prototype et évaluation

23 Editions are: Triggered by changes to the underlying standards and specifications Addendums are: Bug fixes, clarifications and resolved issues for an existing Edition release Considered implicitly part of SCORM upon release; take immediate effect Editions and Addendums

24 Les éditions sont: Déclenchées par les changements apportés aux standards et spécifications Les Addendums sont: Des corrections de Bug, clarifications et résolutions de problèmes dune version existante Considérés comme faisant partie implicite la version SCORM à venir ; ils prennent effet immédiatement Editions et Addendums

25 SCORM Timeline SCORM Version 1.0 (Jan. 31, 2000) SCORM nd Edition (Jul. 22, 2004) 2006 SCORM Version 1.1 (Jan. 16, 2001) SCORM Version 1.2 (Oct. 1, 2001) SCORM 2004 (Jan. 30, 2004) SCORM nd Edition Ad 1 (Dec. 02, 2004) SCORM nd Edition Ad 2 (May. 11, 2005) SCORM rd Edition (Early 2006)

26 SCORM, Chronologie SCORM Version 1.0 (Jan. 31, 2000) SCORM e Edition (Jul. 22, 2004) 2006 SCORM Version 1.1 (Jan. 16, 2001) SCORM Version 1.2 (Oct. 1, 2001) SCORM 2004 (Jan. 30, 2004) SCORM e Edition Ad 1 (Dec. 02, 2004) SCORM e Edition Ad 2 (May. 11, 2005) SCORM e Edition (Début 2006)

27 Content Aggregation Model (CAM)

28 Modèle dagrégation de contenus (CAM) Modèle dagrégation de contenus Objet de contenu partageable Ressources Agrégation de contenus Méta données Information de séquencement Métadonnées Agrégation de contenus Information de séquencement

29 Organization 55 5 Content Package All the physical files needed for this package Metadata SCOs Manifest (XML document) Including the structure with sequencing behaviors/rules Content Package CD-ROM ADL SCORM 1.2 8 Package Interchange Format SCORM Content Aggregation Model

30 Organisation 55 5 Agrégat de contenus en paquet Tous les fichiers physiques Nécessaires pour Ce paquet Métadonnées SCOs Manifest (XML document) Incluant la structure avec Sequencement comportement / règles Content Package CD-ROM ADL SCORM 1.2 8 Format déchange de paquets SCORM Modèle dagrégation de contenus

31 Stabilization of SCORM Metadata SCORM 1.0 – IMS LRM Spec. V.1.0 based on IEEE LOM Working Draft Document 3 SCORM 1.1 – IMS LRM Spec. V.1.1 based on IEEE LOM: Base Scheme v3.5 SCORM 1.2 – IMS LRM Spec V.1.2 based on IEEE LOM Working Draft Document 6.1 SCORM 2004 – IEEE LOM Standard and IEEE Draft Standard for Extensible Markup Language (XML) Binding for LOM DM SCORM nd Ed. – Same as above SCORM rd Ed. – IEEE LOM Standard and IEEE Standard for Extensible Markup Language (XML) Binding for LOM DM

32 Stabilisation des Métadonnées SCORM SCORM 1.0 – IMS LRM Spec. V.1.0 basées sur la proposition de travail de IEEE LOM Document 3 SCORM 1.1 – IMS LRM Spec. V.1.1 basées sur IEEE LOM : Base Scheme v3.5 SCORM 1.2 – IMS LRM Spec V.1.2 basées sur la proposition de travail IEEE LOM Document 6.1 SCORM 2004 – IEEE Standard LOM et IEEE Proposition de Standard pour le Binding LOM DM en XML (Extensible Markup Language) SCORM nd Ed. – Idem ci-dessus SCORM rd Ed. – IEEE Standard LOM et IEEE Proposition de Standard pour le Binding LOM DM en XML (Extensible Markup Language)

33 SCORM 1.0 – SCORM Course Structure Format (CSF) Version 1.0 SCORM 1.1 – IMS CP Spec. V.1.1 SCORM 1.2 – IMS CP Spec. V SCORM 2004 – IMS CP Spec. V SCORM nd Ed. – Same as above SCORM rd Ed. – IMS CP Spec. V Stabilization of SCORM Content Packaging

34 SCORM 1.0 – SCORM Course Structure Format (CSF) Version 1.0 SCORM 1.1 – IMS CP Spec. V.1.1 SCORM 1.2 – IMS CP Spec. V SCORM 2004 – IMS CP Spec. V SCORM nd Ed. – Idem ci-dessus SCORM rd Ed. – IMS CP Spec. V Stabilisation des paquets pour lagrégation de contenus SCORM

35 Run-Time Environment (RTE)

36 Lenvironnement dexécution (RTE) API Instanciation de lAPI Lancement Méthodes pour louverture de session Méthodes pour le transfert de données Méthodes pour le support Modèle de temps Modèle de données Environnement dexécution API de communication Modèle de données

37 SCORM Run-Time Environment

38 SCORM Environment dexécution Modèle de données : Donnée réelle retournée et faisant des aller-retour entre un SCO et le LMS La communication avec le serveur backend nest pas spécifiée dans SCORM Serveur LMS Navigateur web Côté serveur Côté Client Lancement API : Lien de communication entre le SCO et le LMS Modèle de données : les données du SCO sont requises pour être récupérées et stockées dans le LMS.

39 LMS Required to provide all API functions Required to provide support of all data model elements SCO Required to locate API and make Initialize and Terminate calls Optional Data Model usage Run-Time Environment Requirements

40 LMS Fournit toutes les fonctions de lAPI Fournit le support de touts les éléments du modèle de données SCO Trouve lAPI et initilise et clôture les appels API Utilisation optionnelle du modèle de données Environment dexécution Conditions dutilisation

41 Stabilization of SCORM Run-Time API SCORM 1.0 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version SCORM 1.1 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version 3.4 SCORM 1.2 – Same as above SCORM 2004 – IEEE ECMAScript Application Programming Interface for Content to Runtime Services Communication Standard SCORM nd Ed. – Same as above SCORM rd Ed. – Same as above

42 Stabilisation de lAPI de lenvironnement dexécution SCORM SCORM 1.0 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version SCORM 1.1 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version 3.4 SCORM 1.2 – Idem ci-dessus SCORM 2004 – IEEE ECMAScript Application Programming Interface for Content to Runtime Services Communication Standard SCORM nd Ed. – Idem ci-dessus SCORM rd Ed. – Idem ci-dessus

43 Stabilization of SCORM Run-Time Data Model SCORM 1.0 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version SCORM 1.1 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version 3.4 SCORM 1.2 – Same as above SCORM 2004 – IEEE Draft Standard for Learning Technology – Data Model for Content Object Communication Draft 3 SCORM nd Ed. – IEEE Draft Standard for Learning Technology – Data Model for Content Object Communication Draft 3 SCORM rd Ed. – Same as above

44 Stabilisation SCORM Modèle de données SCORM 1.0 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version SCORM 1.1 – AICC/CMI CMI001 Guidelines for Interoperability Version 3.4 SCORM 1.2 – Idem ci-dessus SCORM 2004 – IEEE Proposition de Standard pour les technologies de lenseignement – Modèle de données pour la communication entre objets de contenu, Draft 3 SCORM nd Ed. – IEEE Proposition de Standard pour les technologies de lenseignement – Modèle de données pour la communication entre objets de contenu, Draft 3 SCORM rd Ed. – Idem ci-dessus

45 Sequencing and Navigation (SN)

46 Séquencement et Navigation (SN) API Arbre des activités Activités dapprentissage Règles de séquencement Navigation Modèle de données pour la navigation Information de séquencement &comportement Séquencement et Navigation

47 Stabilization of SCORM Sequencing SCORM 1.0 – aicc_script prerequisite statements (optional) SCORM 1.1 – Same as above SCORM 1.2 – Same as above SCORM 2004 – IMS Simple Sequencing Behavior and Information Model V.1.0 incorporating ADL extensions SCORM nd Ed. – Same as above SCORM rd Ed. – Same as above

48 Stabilisation de SCORM Séquencement SCORM 1.0 – Etablissement des pré-requis pour aicc_script (optionnel) SCORM 1.1 – Idem ci-dessus SCORM 1.2 – Idem ci-dessus SCORM 2004 – IMS Comportement pour le Séquencement Simple et Modèle dinformation V.1.0 intégrant les extensions dADL SCORM nd Ed. – Idem ci-dessus SCORM rd Ed. – Idem ci-dessus

49 Module 2 Module 1 Course Lesson 1 Lesson 2 Lesson 1 Lesson 2 Glossary Part A Part B Assessment Activities are aggregated and organized into a conceptual tree. There is a default traversal path that can be modified by a learning designer. Traversal is triggered by a sequencing request. Request is triggered either by the learner through navigation events or by the delivery system. Sequencing rules are evaluated at runtime and can be conditional. Activities are delivered one at a time. Sequencing & Navigation

50 Module 2 Module 1 Cours Leçon 1 Leçon 2 Leçon 1 Leçon 2 Glossaire Partie A Partie B Evaluation Les activités sont agrégées et organisées en un arbre conceptuel. Le cheminement par défaut du parcours peut être modifié par le concepteur pédagogique. Le cheminement du parcours est déclenché par une requête de séquencement. La requête est déclenchée soit par lapprenant à laide dévénements de navigation, soit par le système de diffusion. Les règles de séquencement sont déterminées à lexécution et peuvent être conditionnelles. Les activités sont proposées lune à la suite de lautre. Séquencement et Navigation

51 Remediation Using Objectives Module 3 Lesson 1 Lesson 2 Assessment Test Item 1 Test Item 2 Objectives Obj_1 Obj_2 Learner Failed Test Item 1 Learner Passed Test Item 2 Rule: Exit if Obj_1 AND Obj_2 are Satisfied. Else, Continue Rule: Skip Lesson 1 if Obj_1 is Satisfied Rule: Skip Lesson 2 if Obj_2 is Satisfied

52 Remédiation avec Objectifs Module 3 Leçon 1 Leçon 2 Evaluation Test Item 1 Test Item 2 Objectifs Obj_1 Obj_2 Echec de lapprenant Test Item 1 Réussite de lapprenant Test Item 2 Règle : Fin si Obj_1 AND Obj_2 sont atteints. Sinon, Continuer Règle : Sauter Leçon 1 si Obj_1 est atteint Règle : Sauter Leçon 2 si Obj_2 est atteint

53 150+ Bug Fixes, Corrections & Clarifications SCORM 2004 January 2004 SCORM nd Edition July 2004 SCORM rd Edition Draft Release February 2006 Stabilization / Clarification / Issue Resolution

54 150+ Résolution de Bugs, Corrections & Eclaircissements SCORM 2004 Janvier 2004 SCORM e Edition Juillet 2004 SCORM e Edition Proposition de mise à jour Février 2006 Stabilisation / Eclaircissement / Problème Résolution

55 This document provides a summary of those key changes and the impacts to current SCORM nd Edition products. Available on: SCORM rd Edition Impacts Summary

56 Ce document fournit un résumé de ces changements clefs et des impacts sur la version actuelle des produits SCORM nd Edition. Disponible sur: SCORM e Edition Résumé des impacts

57 SCORM rd Edition Release incorporates final IEEE XML Binding of LOM Incorporates bug fixes to IMS Content Packaging Rolls contents of the SCORM Addendum Document into core document set Draft released to public February 2006 Beta Sample RTE Beta Conformance Test Suite 90 day review – comments submitted through ADL website Ask the Expert SCORM Technical Working Group met and reviewed comments

58 SCORM e Edition La mise à jour intègre le dernier binding XML de LOM de lIEEE Elle intègre les résolutions de bugs de lagrégation de contenus IMS Intègre les contenus des documents dAddendum SCORM Proposition de mise à jour publique en Février 2006 Implémentation en version Béta du RTE Suite de tests de conformité en version Beta 90 Révisions – commentaires soumis sur le site ADL Demandez lExpert Le groupe de travail technique SCORM se rencontre et fait le bilan des commentaires

59 SCORM Version 1.2 Deprecation SCORM 2004 is an improved SCORM Version 1.2 Specifications have been fixed and standardized Sequencing can be adopted slowly, due to defined default behaviors Pending DoD Instruction indicates use of the latest version of SCORM SCORM Version 1.2 will be deprecated

60 SCORM Version 1.2 Abandon SCORM 2004 est une amélioration de SCORM Version 1.2 Les spécifications ont été établies et standardisées Le séquencement peut être adopté progressivement suite à des problèmes identifiés de comportements La consigne du DoD (département de défense) indique lutilisation de la dernière version de SCORM SCORM Version 1.2 sera abandonnée

61 Drivers for Future SCORM Editions Maintenance and Standardization of Content Packaging SCORM Sequencing No change in functional scope

62 Drivers pour les Futures éditions de SCORM Maintenance et Normalisation de : Lagrégation de contenu Séquencement SCORM Pas de changement sur le plan fonctionnel

63 ADL, CORDRA & SCORM ADL Registry CORDRA Instructional Capability, Modeling & Simulation, Intelligent Tutoring, Economic Models, Policy, R&D, etc. Instructional Capability, Modeling & Simulation, Intelligent Tutoring, Economic Models, Policy, R&D, etc. CORDRA Instance CORDRA Instance Technical Specifications Technical Specifications

64 ADL, CORDRA & SCORM ADL Registry CORDRA possibilité dinstructions, Maquette & Simulation, Tutorat intelligent, Modèles économiques, politique, R&D, etc. possibilité dinstructions, Maquette & Simulation, Tutorat intelligent, Modèles économiques, politique, R&D, etc. CORDRA Spécifications techniques Spécifications techniques

65 Toward the ADL Vision Mobile Learning Immersive Learning Environments Global Information Grid Mobile Learning Immersive Learning Environments Global Information Grid Accessible, Reusable, Durable Content Interoperable Affordable

66 Visions dADL Enseignement mobile Apprentissage en immersion Les Environments Grille dInformation générale Enseignement mobile Apprentissage en immersion Les Environments Grille dInformation générale Accessible, Réutilisable, Contenu Durable Intéropérable Abordable Contenus partageables sur le Web Assemblé en temps réel et à la demande Pour proposer lenseignement et lassistance nimporte quand, nimporte où

67 What you can do! Adopt and Implement SCORM Adopters Certification Provide feedback Plugfests ADLNet.org Forums ADLNet.org Ask the Expert Review Draft SCORM rd Edition Contribute Developer Articles, Examples

68 Que peut-on faire ? Adopter and Implémenter Ceux qui ont adoptés SCORM Certification Fournir un retour dexpérience Plugfests Forums ADLNet.org ADLNet.org Demandez lExpert Proposition de révision de SCORM e Edition Contribuer Articles et Examples de développeurs

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