International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 1 Le rôle des acteurs.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
What is your connection to the REAL network and why is the REAL Network important to your association? ?
Advertisements

La France à lamerique. L-1A Manager/Executive Manager/Cadre: Le Code de la Réglementation Fédérale définit les compétences managériales comme une mission.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014©
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
Lévaluation des universités en Europe après Bergen par Eric Froment Professeur à lUniversité Lumière-Lyon2 Séminaire EHESS J-R CYTERMANN Sociologie et.
Education plurilingue et interculturelle dans les curriculums pour la
Fonds « Asile, migration et intégration (AMF) » Consultation de la société civile du 11 juillet 2013.
Promouvoir le travail décent, cest réduire la pauvreté
UIPES – 20ème Conférence mondiale sur la promotion de la santé Juillet Institut des sciences de lenvironnement Groupe de recherche environnement.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
Starting up an experience-based training process Commencer un processus de formation basé sur lexpérience ABVV - FGTB Belgium – Belgique.
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
INTERNET AND SME’S European Commission (D.G. XXIII) Ministère de l’Economie des Finances et de l’Industrie Conference Centre “Pierre Mendes France” 8-9.
LEONARDO DA VINCI PARTNERSHIPS PROJECT « SUSTAINABLE M-TOURISM » Les partenaires The partners Ce projet a été financé avec le soutien de la Commission.
MDG Discussion Questions In terms of your MDG (goal), what was your country’s status in 2000 and how much progress has your country made to date in accomplishing.
Recommandation pour renforcer le rôle des SPE dans la prévention de la pauvreté Recommandation pour renforcer le rôle des SPE dans la prévention de la.
Gilles Dussault Politiques et gestion des ressources humaines en santé Gilles Dussault Note: I am attaching slides on the conceptual framework for the.
Adolescents - supporting their transition to adulthood Adolescents - soutenir la transition vers l’âge adulte.
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
Networking for trainers and EWCs Mise en réseau de formateurs et de CEE Welcome to the workshop Bienvenus à l’atelier.
Fédération canadienne des étudiants et étudiantes en génie | Canadian Federation of Engineering Students Facilitateur | Facilitator: Justin Bertagnolli,
Le projet Equal aquitain The Equal Project in Aquitaine S’inscrit dans la suite logique : Des réflexions menées par l’Aract aquitaine dans son projet handicap.
1 European Works Councils Comités d’entreprise européens Best practice? Les meilleures pratiques?
MANDAT INTERNATIONAL DES TABLES RONDES POUR LES AIRES PROTEGEES Décision X/31(11-12): Encourage bailleurs et Parties en voix de développement de soumettre.
Regional Preparatory Meeting Kigali Key messages from session 5 “ Enhancing results by applying the Paris Declaration at sector level ” Messages clés de.
BENCHMARK JOBS Marie-Laure Rivier – January 2015.
Cultural Comparison 1 minute for directions (in English and French, spoken consecutively): You will make an oral presentation to your class on a specific.
Partners Belgium –Inforef, Liège –Association Européenne des Enseignants – Enseignement Libre –Laboratoire de phonétique. Service de linguistique expérimentale.
European Projects Unit Lucca Promos.
Crédits photos : CampusFrance © Ministère des Affaires étrangères et européennes Co-funded Scholarship Programmes.
2 La négation Les normes: –Communication 1.2 –Comparisons 4.1:
1 Differentiation: high, forte Integration: high, forte Transnational.
Gains from trade Principle # 5: Trades improve the well-being of all.
EU Joint Programming: Belgium Expert meeting on EU Joint Programming April 26th 2013.
Synthèse de structure d'entreprise SAP Best Practices.
1 European Works Councils Comités d’entreprise européens State of play Etat des lieux.
Irregular Adjectives Not all adjectives are made the same.
Welcome everyone.
Proposals/Propositions Organisation of Union Events together with National Events Members will recall that in recent years, the level of participation.
Policies on equality in Europe Lesson 1:Description of pictures Preparing the interview Lession 2:Analysis and comments on several statistics Lesson 3:Female.
Les Indications Européennes pour la Validation des acquis d’apprentissage non-formels et informels Daniela Ulicna GHK Consulting.
La Banque Européenne d’Investissement en Afrique Quelles perspectives de financement des PPP Dakar mai 2008 / Conférence organisée par : la Facilité Climat.
1 Comités d’entreprise européens d’entreprise européens Europäische Betriebsräte European Works Councils.
A WHITE PAPER ON RURALITY Gérard Peltre, president of R.E.D. 11 June 2015.
Gestion des déplacements professionnels SAP Best Practices.
DSAN / Titolo principale della presentazione Meeting Lugano-Manno, June 2012 Project Lenemi LLP – GRUNDTVIG LEARNING PARTNERSHIP. Project agr. n.
Confederation of European Forest Owners Confédération Européenne des Propriétaires Forestiers Family Forestry in Europe – building partnerships on common.
1 Les nouvelles frontières du rapport sur le rendement dans le secteur public : la perspective d’un économiste/ New Frontiers in Public Sector Performance.
The Green Jobs Programme of the ILO Perspectives du BIT sur le changement climatique et l’emploi Le contexte Africain International Labour Organization.
Trade Facilitation Agreement State of Play at the WTO.
Atelier pour améliorer la collecte et l'utilisation
TAX ON BONUSES. Cette présentation appartient à Sefico. Elle est protégée par le code de la propriété intellectuelle : toute reproduction ou diffusion.
Qu’est-ce que SOLIDAR?. Qui sommes nous  Réseau Européen de 60 ONG de la société civile.
JJ Mois Année Апрель, 2005 Banque Sociètè Gènèrale Vostok.
FINANCING Presented by Nathalie Le Denmat, Executive Secretary of the Committee on Local Finance Development – UCLG.
Netwin is supported by the EU Commission in the framework of the Recite II programme Le projet Netwin est soutenu par la Commission Européenne dans le.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
I. Introduction Article 15 of Declaration of Human and Citizens’ Rights (1789) Civil Society has the right to hold public agents accountable for their.
La Recommandation de l'OIT sur le VIH et le SIDA (n ° 200) S.Mohammad Afsar Specialiste technique principal Programme de l’OIT sur le VIH/sida et le monde.
Cours A RELATIONS PROFESSIONNELLES, 23/02-09/ Orientations ACTRAV-Turin.
Centre International de Formation - OIT Programme des activités pour les travailleurs Comité de la formation syndicale 2009.
O WHY IS IT IMPORTANT TO PLAN AHEAD FOR THE FUTURE?
Troisièmes Assises de la Coopération Décentralisée pour le développement Comité des Régions- Bruxelles, 9-10 avril 2013 Séminaire associé B Migration,
Formation A Actrav-Centre de Turin Développement des capacités des membres des comités Jeunesse sur la crise de l’emploi des jeunes en Afrique
© International Training Centre of the ILO Centre international de formation de l’OIT Turin, Italie.
Resource allocation: what can we learn from HPC? 20 janvier 2011 Vincent Breton Crédit: Catherine Le Louarn.
Laïcité et fondamentalisme The Christian right believes that separation of church and state is not explicit in the American Constitution, believing instead.
Copyright 2007 – Biz/ed Globalisation.
POLITIQUES EN FAVEUR DES JEUNES
Transcription de la présentation:

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 1 Le rôle des acteurs économiques dans le cadre de l’accueil des primo-arrivants The role of economic stakeholders in integrating recent immigrants Séminaire européen «Les dispositifs d’accueil des primo-arrivants mis en place au sein de l’Union européenne» Paris, 18 et 19 avril 2013 Christiane Kuptsch Service des migrations internationales, BIT International Migration Branch, ILO Christiane Kuptsch Service des migrations internationales, BIT International Migration Branch, ILO

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 2 Remarques préliminaires: l’OIT et les migrants Preliminary remarks: the ILO and migrants  Mandat de protéger les travailleurs migrants: Préambule de la Constitution de 1919: « la défense des intérêts des travailleurs occupés à l’étranger »  Mandate to protect migrant workers: Preamble to the Constitution 1919: “the protection of the interests of workers when employed in countries other than their own”  Objectif de base de l’OIT: création d’emplois productifs et de travail décent dans tous les pays. La migration est souvent une résultante d’un déficit de travail décent dans les pays d’origine; la migration devrait être un choix et non une nécessité  Basic objective of the ILO: creation of productive employment and decent jobs in all countries. Migration is oftentimes the result of a decent work deficit in the countries of origin; migration should be the result of a choice, not a necessity

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 3 Remarques préliminaires: l’OIT et les migrants Preliminary remarks: the ILO and migrants  L’OIT s’intéresse aux migrants en tant que travailleurs: promotion d’un traitement équitable (non-discriminatoire) des travailleurs; égalité des chances et de traitement  Interest of the ILO in migrants as workers: promote fair (non discriminatory) treatment of the workers; equality of opportunity and of treatment  L’OIT est neutre par rapport à la désirabilité de la migration pour l’emploi : l’OIT n’a aucun intérêt à préconiser plus ou moins de migrations; les normes de l’OIT définissent simplement les mécanismes de protection à mettre en place lorsque la migration a lieu  ILO is neutral as concerns the desirability of migration for employment: ILO has no stake in pushing for more migration or less migration; ILO’s standards only define what protection mechanisms should kick in once migration does take place

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 4 L’approche tripartite de l’OIT ILO’s tripartite approach  L’OIT dispose d’un système de gouvernance unique, à savoir tripartite, où des représentants de salariés et d’employeurs ont un pouvoir décisionnel au même titre que les gouvernements  ILO has a unique tripartite governance system where workers’ and employers’ organizations have decisional power along with governments  Avantage de ce système: les décisions reflètent les réalités du monde de travail  Advantage of this system: decisions reflect realities of the world of work  En matière de migration, le BIT tâche de faire en sorte que les partenaires sociaux soient impliqués dans la formulation et mise en œuvre de politiques migratoires, y compris aux niveaux national et local (pas seulement au niveau international)  In the area of migration, ILO seeks to make sure that the social partners are involved in migration policy making, including at the national and local level (not only internationally)

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 5 Les partenaires sociaux et l’intégration des primo- arrivants Social partners and integration of recent migrants  Intérêt des représentants d’employeurs et de travailleurs quant à l’intégration des personnes immigrées  Interest of employers’ and workers’ representatives regarding immigrant integration Employeurs: Diversité au sein de l’entreprise; questions d’innovation. Eventuellement un intérêt commercial: les employées étrangers comme « pont » entre cultures et marchés Employers: Diversity at enterprise level; issues of innovation. Possibly commercial interests: employees as “bridges” between cultures and markets

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 6  Intérêt des représentants d’employeurs et de travailleurs quant à l’intégration des personnes immigrées  Interest of employers’ and workers’ representatives regarding immigrant integration Syndicats: avec les marchés de plus en plus intégrés et mondialisés, les syndicats perçoivent des risques de «dumping social». L’intégration comme moyen d’éviter / ralentir la création d’un marché du travail dual. Moins l’impression que le rôle des syndicats devrait être de protéger le travailleurs locaux de la compétition étrangère. Egalement un intérêt d’avoir les migrants comme membres. Aujourd’hui coopération syndicale transfrontalière afin de protéger les personnes concernées dès le premier jour de leur expérience en tant que migrant. Trade unions: with increasingly integrated and globalized labour markets, they see risks of social dumping. Integration as a way to prevent / slow the creation of a two-tier labour market. No longer a perception that their role is to protect local workers from foreign competition. Interest also in migrants as members. Now cross-border cooperation among trade unions to extent protection from day one of the migration experience.

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 7 Coopération syndicale transfrontalière afin de faciliter l’intégration des travailleurs migrants Exemple 1: Passeport de l’UNI (Union Network International) Cross-border cooperation among trade unions to facilitate the integration of migrant workers Example 1: the Union Network International (UNI) Passport  La fédération syndicale UNI qui organise les travailleurs des services et de la communication (services postaux, tourisme, électricité, commerce, finances, médias, nettoyage, sécurité) a mis sur pied un système de passeports en Le passeport permet à des migrants syndicalisés d’être «pris en charge» par un membre de l’UNI dans le pays de destination. Ceci comporte bon nombre de prestations: des informations sur les conditions de travail, le système bancaire, les impôts; des possibilités de participer dans les activités syndicales locales et les cours de formations; des conseils juridiques…  The Global Union Federation UNI organizes services’ and communication workers (postal, tourism, electricity, telecom, commerce, finance, media, cleaning and security) and launched its passport scheme in The passport allows a unionized migrant to be ‘hosted’ by a UNI affiliated union in the destination country. With the passport comes a considerable list of benefits: from information on working conditions, the banking system, tax regulations, over opportunities to participate in local union activities and training courses, to advice on labour issues and legal support.

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 8 Coopération syndicale transfrontalière afin de faciliter l’intégration des travailleurs migrants Exemple 2: Réseau européen d’information sur la mobilité dans le bâtiment Cross-border cooperation among trade unions to facilitate the integration of migrant workers Example 2: the European Construction Mobility Information Network (ECMIN)  Mis sur pied en 2009 sous l’égide de la Fédération européenne des travailleurs du bâtiment et du bois (FETBB). Disponible sur internet. Procure des informations concernant les conditions de travail et les salaires dans 15 pays européens.  Voir aussi Union européenne des travailleurs migrants créée en 2004 mais restructurée et affaiblie en 2008, désormais sous IG BAU (Allemagne) comme point de service et d’information pour les migrants.  Established in 2009 and coordinated by the European Federation of Building and Woodworkers (EFBWW). Web-based. Provides information on working conditions and national standards of pay in 15 European countries.  See also the European Migrant Workers Union (EMWU) created in 2004 but restructured and downsized in 2008, now housed within IG BAU (Germany) as a servicing and information point for migrants.

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 9 Les partenaires sociaux comme une des institutions dans l’intégration des primo-arrivants Social partners as one of the institutions in the integration of recent migrants  Les partenaires sociaux jouent un rôle important dans l’intégration des primo-arrivants, par exemple pour l’évaluation de leurs qualifications et expérience professionnelles, l'acquisition de la maîtrise de la langue du pays d'accueil et l'accès à des formations pertinentes au niveau local.  Toutefois, les politiques d'intégration ne constituent qu'une partie des facteurs institutionnels qui influent sur le devenir des immigrants.  The social partners play an important role in the integration of recent migrants, e.g. for the assessment of their skills and experience, the acquisition of language proficiency, and access to locally relevant training.  However, integration policies comprise only part of the institutional and policy landscape that shapes immigrants’ outcomes.

International Labour Organization International Labour Organization International Migration Branch International Migration Branch 10 Les partenaires sociaux comme une des institutions dans l’intégration des primo-arrivants Social partners as one of the institutions in the integration of recent migrants  Il importe également de prendre en considération dans quelle mesure les politiques ciblant les immigrants sont à la fois intégrées aux services et aux institutions de portée plus générale (tels que les services de l'emploi et les systèmes de formation professionnelle) et cohérentes avec ceux-ci.  Voir nouveau projet BIT/MPI, soutenu par l’EU « Intégration des nouveaux immigrants sur le marché du travail européen: Analyse et évaluation des politiques »  It is also important to consider the extent to which policies targeted at immigrants are both integrated with and consistent with the country’s broader, non-targeted services and institutions (such as employment services and vocational training systems).  See new ILO/MPI project, EU-funded “The Labour Market Integration of New Immigrants in Europe: Analysis and Policy Evaluation”