Warm up In Quebec, people use the term la fin de semaine rather than le week-end.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
Advertisements

Verbes en –re et –cer, -ger vocabulaire
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
Bien Dit 1 Chapitre 4, Grammaire 1 CER & GER verbs.
Leçon 7: Une Boum Unité 3.
La Revue: Les verbes – ER. La norm: Comparisons 4.1 Understanding the nature of language What is a « regular verb »? How are regular –ER verbs conjugated?
SOME EXAMPLES:  Danser – to danceAimer- to like or love  Chanter – to singAdorer- to adore  Manger – to eatDétester- to hate  Jouer – to play  Parler.
une maison une rue habiter à Paris quitter la maison arriver entrer écouter parler travaillerétudier.
French 1: Unit 2 review Qu’est-ce que tu aimes?. To ask about like and dislike (P.41) A- Like: Tu aimes étudier?... ? Oui, j’aime étudier... Qu’est-ce.
Français 1: Chapitre 3: Tout pour la rentrée. CHAPTER 3: TOUT POUR LA RENTREE  In this chapter, you will learn to: Make and respond to requests Ask others.
LES VERBES EN –ER (PRÉSENT) FSL - RÉVISION. -ER = 1 ER GROUPE In French, there are 3 different groups that distinguish how we will conjugate it. The first,
Les verbes en -ER Français I.
Les Questions.
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Le passé composé Objectif: Savoir comment former verbes au passé composé (avoir).
La conjugaison des verbes en “-ER”
Fall Final Exam Flip Chart
CONJUGAISON.
boire beaucoup d’alcool faire du sport dormir suffisament
The passé composé with être
Notes le 2 mars Le verbe ALLER.
How to form questions in French
A Les verbes en -er: le singulier p. 94 The basic form of a verb is called the infinitive. Many French infinitives end in -er. Most of these verbs are.
Point de départ The verb avoir (to have) is used frequently. You will have to memorize each of its present tense forms because they are irregular.
Copiez l’objectif et répondez aux questions.
Infinitive There are 3 groups of REGULAR verbs in French: verbs ending with -ER = 1st group verbs ending with -IR = 2nd group verbs ending with -RE = 3rd.
Point de départ The verb avoir (to have) is used frequently. You will have to memorize each of its present tense forms because they are irregular.
Reviewing how to conjugate ER verbs in the present tense
Le passé composé Objectif: Savoir comment former verbes au passé composé (avoir).
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Les pronoms COI C’était l’idée du chat. Je te le jure.
Vendredi le 13 octobre.
-er verbs French I.
Chapter 6- the verb ‘to go’ question words places time
Reflective verbs or Pronominal verbs
Conjugating regular –re verbs in French
Français I – Leçon 6A Structures
Point de départ The verb avoir (to have) is used frequently. You will have to memorize each of its present tense forms because they are irregular.
Direct and Indirect Object Pronouns
Irregular –er verb conjugation
CONJUGATING FRENCH –ER VERBS!!!!!!!!!
How to get to double verb sentences!!
The passé composé with être
Unité 6 _ En voyage le Passé Composé
in French and in English
Next weekend 1617frey9wk15nearfuture
Activité Intro 1. Je (aller) __________________________
The Passé Composé In the previous lesson we looked at the formation of the passé composé (perfect tense) with Avoir verbs. In this lesson we will further.
Le soir Objectifs: Talking about what you do in the evening
Talking about people’s activities
LES VERBS Present tense
La famille ER conjugaison
Activité Intro 1. Je (aller) __________________________
Quelle est la date aujourd’hui?
Les verbes -er.
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
The Perfect Tense with ‘être’
Les verbes – RE another “family” of verbs
Les Verbes Réfléchis What you do to yourself.
Expressing likes and dislikes use a conjugation of the infinitive verb AIMER add an infinitive of an action you like to do. J’aime danser. J’aime nager.
Leçon 20: Alice a un job Les verbes réguliers en -re s ons s ez - ent
Le conditionnel « Would ».
Le weekend To be able to talk about where you go
L’école La maîtresse La cour En classe En rangs Le surveillant Le directeur Le chouchou Les camarades L’élève Les cahiers Le bureau Sage Embêté Meilleur.
J’ai une question! Objectifs: 1) Poser une question de 3 manières différentes.
Chapter 6- the verb ‘to go’ question words places time
VERB CONJUGATIONS PRESENT TENSE.
Direct and Indirect Object Pronouns in French
D’accord 2 Leçon 2B.2 Pronouns Y and EN.
The Perfect Tense with ‘être’
Transcription de la présentation:

Warm up In Quebec, people use the term la fin de semaine rather than le week-end.

Essential Question There are irregularities with some –er verbs. What are they? Is there a pattern?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion __ le livre à la bibliothèque. 2. Ils __des livres à la librarie. 3. Nous __ nos amis au café. 4. Vous ___ au téléphone. 5. Je__ souvent mes clés. 6. Tu __ la musique?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion rend le livre à la bibliothèque. 2. Ils __des livres à la librarie. 3. Nous __ nos amis au café. 4. Vous ___ au téléphone. 5. Je__ souvent mes clés. 6. Tu __ la musique?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion rend le livre à la bibliothèque. 2. Ils vendent des livres à la librarie. 3. Nous __ nos amis au café. 4. Vous ___ au téléphone. 5. Je__ souvent mes clés. 6. Tu __ la musique?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion rend le livre à la bibliothèque. 2. Ils vendent des livres à la librarie. 3. Nous attendons nos amis au café. 4. Vous ___ au téléphone. 5. Je__ souvent mes clés. 6. Tu __ la musique?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion rend le livre à la bibliothèque. 2. Ils vendent des livres à la librarie. 3. Nous attendons nos amis au café. 4. Vous répondez au téléphone. 5. Je__ souvent mes clés. 6. Tu __ la musique?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion rend le livre à la bibliothèque. 2. Ils vendent des livres à la librarie. 3. Nous attendons nos amis au café. 4. Vous répondez au téléphone. 5. Je perds souvent mes clés. 6. Tu __ la musique?

Write the correct form of the appropriate verb in the blank. attendre, entendre, perdre, rendre, répondre, vendre 1. Marion rend le livre à la bibliothèque. 2. Ils vendent des livres à la librarie. 3. Nous attendons nos amis au café. 4. Vous répondez au téléphone. 5. Je perds souvent mes clés. 6. Tu entends la musique?

-ger and –cer verbs 1. Verbs that end in –ger are conjugated like –er verbs in every form except the NOUS form. In the nous form, you add e before the ending –ons. This is to keep the soft ge sound, as in the other forms.

Manger- to eat jemangenousmangeons tumangesvousmangez il/elle/onmangeils/ellesmangent

More –ger verbs changer échanger corriger déranger encourager voyager To change To exchange To correct To disturb To encourage To travel

2. Verbs that end in –cer are also conjugated like –er verbs in every form except the NOUS form. In the nous form, c becomes ç to keep the soft s sound as in the other forms.

Commencer- to begin, to start jecommencenouscommençons tucommencesvouscommencez il/elle/oncommenceils/ellescommencent

The verb commencer is followed by the preposition à and another verb in the infinitive to mean to start to do something. Nous commençons à travailler après le week-end. We start working after the weekend.

More –cer verbs placer prononcer remplacer avancer lancer To place, put To pronounce To replace To go forward To throw

Common Error Alert It is impossible to tell from the plural forms of a verb in the present tense whether it is an –er or an –re verb. You may need to look up the infinitive or recall one of the singular forms to determine what kind of verb it is.

Complète les phrases avec le verbe approprié. 1. Elles __le cours de biologie à 2h. a. changeons b. commencent c. prononcent 2. Monsieur Dumas __les devoirs de ses élèves. a. corrige b. encourage c. encourageons

Complète les phrases avec le verbe approprié. 1. Elles __le cours de biologie à 2h. a. changeons b. commencent c. prononcent 2. Monsieur Dumas __les devoirs de ses élèves. a. corrige b. encourage c. encourageons

Complète les phrases avec le verbe approprié. 1. Elles __le cours de biologie à 2h. a. changeons b. commencent c. prononcent 2. Monsieur Dumas __les devoirs de ses élèves. a. corrige b. encourage c. encourageons

3. Pauline et moi, nous __ pendant les vacances. a. encourageons b. voyagez c. voyageons 4. Tu __ bien l’espagnol, Ludo! a. déranges b. prononces c. prononce

3. Pauline et moi, nous __ pendant les vacances. a. encourageons b. voyagez c. voyageons 4. Tu __ bien l’espagnol, Ludo! a. déranges b. prononces c. prononce

3. Pauline et moi, nous __ pendant les vacances. a. encourageons b. voyagez c. voyageons 4. Tu __ bien l’espagnol, Ludo! a. déranges b. prononces c. prononce

5. Nous __ à quelle heure, aujourd’hui? a. changent b. commençons c. mange 6. J’___ mes vieux CD. a. échange b. avancent c. encourage

5. Nous __ à quelle heure, aujourd’hui? a. changent b. commençons c. mange 6. J’___ mes vieux CD. a. échange b. avancent c. encourage

5. Nous __ à quelle heure, aujourd’hui? a. changent b. commençons c. mange 6. J’___ mes vieux CD. a. échange b. avancent c. encourage

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason __ la classe? (déranger) 2. Je __ mon cours d’art par un cours d’anglais. (remplacer) 3. Mia et moi, nous __ les cours à dix heures. (commencer) 4. Nous __ le CD. (changer) 5. Vous __ les élèves à parler français. (encourager) 6. Nous __ à la piscine après l’école. (nager)

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason dérange la classe? 2. Je __ mon cours d’art par un cours d’anglais. (remplacer) 3. Mia et moi, nous __ les cours à dix heures. (commencer) 4. Nous __ le CD. (changer) 5. Vous __ les élèves à parler français. (encourager) 6. Nous __ à la piscine après l’école. (nager)

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason dérange la classe? 2. Je remplace mon cours d’art par un cours d’anglais. 3. Mia et moi, nous __ les cours à dix heures. (commencer) 4. Nous __ le CD. (changer) 5. Vous __ les élèves à parler français. (encourager) 6. Nous __ à la piscine après l’école. (nager)

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason dérange la classe? 2. Je remplace mon cours d’art par un cours d’anglais. 3. Mia et moi, nous commençons les cours à dix heures. 4. Nous __ le CD. (changer) 5. Vous __ les élèves à parler français. (encourager) 6. Nous __ à la piscine après l’école. (nager)

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason dérange la classe? 2. Je remplace mon cours d’art par un cours d’anglais. 3. Mia et moi, nous commençons les cours à dix heures. 4. Nous changeons le CD. 5. Vous __ les élèves à parler français. (encourager) 6. Nous __ à la piscine après l’école. (nager)

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason dérange la classe? 2. Je remplace mon cours d’art par un cours d’anglais. 3. Mia et moi, nous commençons les cours à dix heures. 4. Nous changeons le CD. 5. Vous encouragez les élèves à parler français. 6. Nous __ à la piscine après l’école. (nager)

Complete each sentence with the correct form of the verb in parentheses. 1. Est-ce que Jason dérange la classe? 2. Je remplace mon cours d’art par un cours d’anglais. 3. Mia et moi, nous commençons les cours à dix heures. 4. Nous changeons le CD. 5. Vous encouragez les élèves à parler français. 6. Nous nageons à la piscine après l’école.

Scénario Work with a classmate to create a conversation using as many expressions from the box as you can. Act out your conversation to the rest of the class. Your classmates will vote to determine who came up with the best, most logical conversation. Be creative!

À quelle heure…? informatique ennuyeux vendredi professeur français génial sympa aimer déranger commencer encourager