Partie I : théories du commerce international

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
le futur et le futur antérieur
Advertisements

MY. Which ones which? MON (masculine) p ère MA (feminine) m ère MES (all plurals) parents.
The Present Tense être (to be) Present Tense of être je suisnous sommes tu esvous êtes Il,elle estIls,elles sont.
C5 – LES FONDEMENTS DE L’ECHANGE INTERNATIONAL
Le passé composé. What is it?? *Le passé composé est un temps du passé. = past tense X
1 2 y en II I me le te la nous les lui vous leur l’
Un véritable ami ***A friend indeed
Mission X Superfli Emily Roberts Cette présentation sera écrit en français avec sous-titres anglais violet de couleur. This presentation will be written.
Making expressions negative To make a simple negative, use NE and PAS around the verb. If there is a subject pronoun in the sentence, the verb will be.
Commerce international, croissance et développement
Comment serait…? To be able to use conditional tense to talk about your ideal family and partner.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Les Expressions Négatives
How many of these flags do you recognise? Work with your partner to see if you know many – write them down - some will crop up shortly!
Look at the following sentences and tell me if they are in the past or the present tense 1. I go to the swimming pool every Thursday. 1. I go to the swimming.
Year 6 French Transition Unit Personal Information Lesson 2 Salut!
Irregular verbs Irregular verbs are verbs (doing words) that don’t follow the normal rules. Because of this, we have to learn them by heart. Thankfully,
Perfect tense with ÊTRE. When do you use the perfect tense with être?  The perfect tense with être is also used to describe an action in the past which.
Steps to Success: Be creative Be part of an experiment into spaced learning Pay close attention during the input sections -Do your best to learn from and.
Cliquez pour débuter The 12 wishes at midnight… Mes voeux pour les douze nouveaux mois à venir ! My wishes for the next12 months! Mon premier coup...
Il y a des moments dans la vie où la présence de l’autre
C’est combien ? Les euros
Epistémologie du Web social Epistémologie du « web social » 1er Semestre 2010 / 2011 Session 03 : introduction théorique.
Mon Ecole WALT: Promote The Cornwallis Academy
Le Comparatif et le Superlatif
Les pronoms objets indirects.  Peux-tu identifier les règles des ‘pronoms objets indirects’ en regardant les exemples suivants?
THE ADJECTIVES: BEAU, NOUVEAU AND VIEUX 1.
Sister Dalton Fireside Make the most of your BYU experience!
Les adjectifs possessifs
Le Pronom Interrogatif «lequel». Usage To ask the question «which one?», you need to use a form of lequel.
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Les Pronoms Direct & Indirect.
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
WALT: Recognise and use phrases in the past tense with opinions of leisure activities. WILF: To be able to use opinions in the past tense. You must be.
Term 3 PowerPoint 1 Yannier Alvarez March 7, 2013.
Les pronoms objets Mme Zakus. Les pronoms objets When dealing with sentences, subjects are part of the action of the verb. In other words, they “ do ”
La mémoire(1): Comment bien travailler
4B at the English lesson.
Welcome to our French II Live Lesson! Today we will talk about: Lessons 03.05, 03.06, Des Verbes Irréguliers Le Négatif.
Christina Arecy April 10 th  In the standard dictionary, the term legacy is define as a gift by will especially of money or other personal property.
Je peux traduire le français au l’anglais!
:06:11 Kiss my eyes, heavy from crying, Only your kiss can to.
Let’s enjoy making Session 2. Let’s enjoy making: Session 2 Les déménageurs sont arrivés !
Pps Automatique "Amy's dragon" L’ami Dragon Texte de Dallas P. Bush Traduit par Papesquall.
Répétez! Bonjour!. Je m’appelle ________. Et toi ? Tu t’appelles comment? Répétez!
Bruxelles, La Belgique Berlin, L’Allemagne Londres, L’Angleterre
Journal – le 24 novembre Décrivez la salle de classe. List as many classroom vocab words as you can remember. (Put all written activities in your journal.
On conjugue! [Avoir et Etre] It is very important to learn and practise using the conjugations of verbs in French.
‘Oddballs !’ Some more irregular verb revision in the Present Tense.
JE is I TU is YOU IL HE ELLE is SHE ON means ONE NOUS is WE and VOUS can mean YOU ALL ILS is THEY (ELLES is THEY!) and VOUS can also mean YOU FORMAL JE.
ECS1 – COURS D’ECONOMIE ECS1 –
Don’t Be Late part two With the Angry Family Right. Here we are and it’s only quarter past one!!! WE’RE EARLY!!! Voilà, nous sommes là et il est seulement.
What’s the weather like?. Look at the verb phrase fait-il above Turn it around and you have il fait The phrase Il fait can be used to describe lots of.
Verb Conjugation Learning to conjugate your first verb in French.
Passé Composé avec Être Passé composé with être 1. You already know how to form the Passé Composé tense. Here is a reminder: Past participle Part of.
Flash-on-flash-off! You will see some French text in a minute but it will only be on the board for a minute then it will disappear.
Unité 3 Le passé composé avec ÊTRE. Le passé composé The passé composé is a PAST TENSE used to tell what has happened in the past. As its name implies,
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
© and ® 2007 Vista Higher Learning, Inc Point de départ In Leçon 11, you learned to form the passé composé with avoir. Some verbs, however, form.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.5A.1-1 Point de départ In Leçon 4B, you learned how to form le futur simple, which is generally equivalent to the.
Les expressions negatives. Pourquoi? If you have an affirmative statement in French and you want to make it negative, you use a negative expression. If.
L’IMPÉRATIF. IMPERATIVE is another word for COMMAND. Imperatives tell people to do or not to do things. The imperative starts with the verb. This is similar.
Les pronoms indirect. Indirect object pronoun Here is a list of the indirect object pronouns: Singular Plural to me me/m’ to us nous to you te/t’ to you.
LES DÉTERMINANTS POSSESSIFS FSL9 - RÉVISION. QU’EST-CE QUE C’EST? As we have learned so far, determinants are used before nouns – they indicate some sort.
Human Sentences! J’ adore les chats Notes to teachers Print out slides 13 – 18 on card cut them into two and distribute them to children. This gives.
Vouloir, Pouvoir, Être.
Transcription de la présentation:

Partie I : théories du commerce international Contexte historique de l’élaboration de la théorie Les gains de l’échange : avantages absolus et comparatifs Les théorèmes d’Heckscher-Ohlin, Stolper-Samuelson et Rybczynsky Le rôle de la demande Le cas particulier de la croissance appauvrissante Concurrence imparfaite et commerce international

Introduction : Le Contexte de l’Elaboration de la Théorie Le débat sur les Corn Laws en Angleterre Comment remettre au travail la classe rurale et ouvrière « aux bras inoccupés » après l’armistice de Waterloo ?

La loi du salaire naturel Chroniques namuroises, Lettre de J. Mill, Un célèbre graphique démographique (Annuaire statistique de la Belgique, Vol. 1, Bruxelles, Ministère de l’Intérieur, 1870, p.268.)

L’opinion d’A. Smith « C’est la maxime de tout chef de famille prudent, de ne jamais essayer de faire chez lui ce qui lui coûterait plus cher à réaliser qu’à acheter. Le tailleur n’essaye pas de fabriquer ses chaussures, mais les achète chez le savetier. Ce qui est prudence dans la conduite de toute famille, est rarement folie dans celle d’un grand royaume. Si une contrée étrangère peut nous offrir un bien à moindre coût que nous pouvons nous-mêmes le faire, il vaut mieux l’acheter avec une partie quelconque du produit de notre industrie employée de façon à en tirer un quelconque avantage. » La Richesse des Nations, 1776. In Smith A. , An inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, 1776, Cannan E. (ed.), New York, The Modern Library, 1937, p.424-425.

L’été pourri de 1816 à Namur « Dès juin 1816, les autorités s’inquiètent : la moisson s’annonce médiocre, le prix du grain hausse à chaque marché, la spéculation sur les blés a déjà commencé. En septembre, il est certain que la récolte de la Province de Namur est insuffisante. Les prix montent en flèche (…) Des émeutes éclatent à la halle aux grains, en dépit d’une garde militaire, les marchands soupçonnés d’accaparement sont molestés, ce qui a pour effet de raréfier les approvisionnements. (…) Le mécontentement de la classe peu aisée a augmenté avec la misère affreuse qu’elle éprouve (…) Le prix des grains qui se tient toujours hors de proportion avec celui de la journée de travail (…) entretient du mécontentement parmi le peuple. » In Lothe J., p.130-131.

Lettre de J. Mill à D. Ricardo (14/8/1816) « I have been so much of a hermit since I came here, that I tell you little of the actual measure of distress which is felt in this country. But does not this weather frighten you ? The corn here is absolutely green, nothing whatsoever in the ear ; and a perfect continuance of rain and cold. There must now be a necessity a very deficient crop, and very high prices – and these with an unexampled scarcity of work will produce a degree of misery, the thought of which make the flesh creep on ones bones – one third of the people must die – it would be a blessing to take them into the streets and high ways, and cut their throats as we do with pigs (…). I salute the Gatcomb family in all its ramifications, and begging them only to love me as much as I do, am my Dear Sir most truly yours. J. Mill » In Sraffa P., (ed.) The works and Correspondance of D. Ricardo, Vol. VII, Letters 1816-1818, Cambridge, Cambridge University Press, 1952, p. 61-62.